Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

Lillstrumpan03 skrev 2011-08-21 19:23:16 följande:
    Det är med citykorgen vi testat också, blir säckigt. Men då vet jag att det blir lite pösigt och att vi inte gör helt åt skogen fel. Tack för svaret! :)
    Orsaken till att det passar så dåligt är att det är enormt!
    Jag blev helt chokad, men det passar perfekt på min supreme liggdel
  • stor grön drake
    Mamma till Cleo och Abbe skrev 2011-08-22 19:39:52 följande:
    Tror ni att man kan beställa en fotsack till en gammal vagn? Tror det är en 07a, en scooter har jag och vill verkligen ha en fotsack
    Tyget finns inte kvar (försökte få tag på ett -07 tyg för ett år sen) men en scooter footsack i neutralfärg kommer pass på din vagn om det är ett alternativ.
    Eddam skrev 2011-08-22 20:00:52 följande:
    Idag fick jag ett infall och lackade mitt gamla chassi (crossway -04) svart! Det var så nött och slitet och inte alls snyggt men det fyllde ju sin funktion. Men JÄKLAR så snyggt det blev nu! Tillomed min man tyckte vagnen blev snygg! Så svart chassi, svarta fälgar och svart sittdel (Nitro-09). Nu fattas bara en knallröd vinteråkpåse.. *glad*
    BILD! BILD! BILD!
    JML skrev 2011-08-22 12:54:42 följande:
    Hej!

Ja, alltså jag och sambon funderar på en Emmaljunga white leatherette! Antingen en Modial eller Citycross!

Vad är det egentligen för skillnad? Vi var nämligen och kikade igår på Barnenshus men ingen säljare hade tid för oss så vi gick därifrån utan svar.. Har försökt att kolla på Emmaljungas hemsida men tycker den är tjorvig att förstå "jämförelsetabellen".

Och sen - det måste väl finnas någon där ute som har denna barnvagn i white leatherette??? Snälla - berätta! Är den så lätt att torka av som man hör? Ska man hellre ta sittdelen i annan färg?

Alla tips och råd motages varmt! :)

Största skillnaden är storleken, citykorgen (som är city crossens liggdel) är 75cm lång medans mondial/dge är 79cm (edge och mondial är samma vagn, men olika tygdesign) . På city cross kan du fritt välja vilken färg du vill ah på sitt respektive liggdel. På mondial är båda samma färg då de är ett kit. Mondial går att välja med 4 olika chassin, vanligast är classic (det som synns på de flesta bilderna) och det är världens underbaraste chassi att köra. Vagnen blir väldigt kort ihopfälld om man har sittdelen på.
    Muminlina skrev 2011-08-21 22:17:06 följande:
    men jag vet inte hur jag ska tvätta suffletten?! Den går inte att ta isär och ta ut skenorna på, eller?
    Muminlina skrev 2011-08-21 22:17:06 följande:
    Hej, jag har en liten fråga till er som kan Emmaljunga.

Jag har en beige Classic, årsmodell -06 tror jag och jag gillar den skarpt, har använt den massor till dottern. Nu väntar vi ett syskon och jag ska piffa till den men jag vet inte hur jag ska tvätta suffletten?! Den går inte att ta isär och ta ut skenorna på, eller? Ska man lämna in den på kemtvätt?
    De andra delarna går ju att ta loss och tvätta i maskin el för hand, men med alla dessa skenor och fästena vet jag inte om jag vågar ge mig på den själv.

Har ni något bra tips?

Mvh
    Lina  
    Skruva upp skruvarna på ena sidan om fästet, ta bild med mobilen/kameran, tappa inte bort några delar kör sedan med resten av klädseln i 40grader på skonsamaste programmet du har. Sätt tillbaka den på stommen så fort den kommer ur maskin, den håller formen bättre om den får torka på stommen.

På äldre vagnar kan knäppet till footsackn vara nitat genom stommen, den går att bända bort med en avbitare, och så slår man "bara" i ett nytt fäste efteråt, bara man får dit det behövs inget under för stommen är där, så bara "böjverktyget" och hammare behövs.
  • stor grön drake
    stor grön drake skrev 2011-08-22 21:22:58 följande:
    BILD! BILD! BILD!
    ATTANS vad snygg den blev!!!
    Vad använde du för färg? Skulle behöva göra något åt den begynande rosten på min supreme...
  • stor grön drake
    emme 86 skrev 2011-08-23 20:12:00 följande:
    Tackar tjejer, då vet jag med säkerhet vad det är för någon iaf.

Märkte att denna liggdelen är större än smarten, sonen kunde precis ligga i denna. Synd att jag inte viste det tidigare bara för då hade vi skaffat en edge ist så vi kunnat ha liggdelen länge.
    är smarten större än edgen? Man lär sig nått nytt varje dag

Första edge kom 2001, min aquamarine var -01 (på sittdelen) dock med ett gamalt chassi utan vikled på handtaget så jag tror de fått ett hopplock från babyland billigt...
  • stor grön drake
    Eddam skrev 2011-08-24 07:54:44 följande:
    Står det inte att Edgen är större än smarten och inte tvärtom?!
    emme 86 skrev 2011-08-24 19:26:27 följande:
    Nej nej, tvärt om.
    Edgen är större än smarten.
    Ni ska läsa vad jag menar, inte vad jag skriver
    JML skrev 2011-08-24 17:54:14 följande:

Hej! Behöver akut hjälp!
    Någon som vet detta - eller vet någon som har en Edge/mondial med Aluchassit - och även ev volvo V50.

GÅR VAGNEN IN I BILEN???? Utan att ta av liggdelen??? Ska beställa vagn på lördag!!
    Nej.
    Edge blir aphög hopfälld med liggdelen på (dessutom står det i bruksanvisningen att man inte ska fälla den med liggdelen på) oavsett chassi. Har även hört många om blivit besvikna på komforten med alu-chassit.
  • stor grön drake
    spratteldockan skrev 2011-08-25 19:35:01 följande:

Jag hade par inlägg inne om att köpa ett begagnat nitro/cerox360 chassi till en Edge-sittdel. Då skulle man få två sorters vagnar med en sittdel var tanken. Billigt och platsbesparande.

Nu tänkte jag ge en uppdatering för det blev bara en enda soppa.
    Ett nytt chassi var för dyrt tyckte jag för sittdelen är från -08 och på Blocket säljer alla bara hela vagnar, så jag satte in en "köpes"-annons på Blocket Fick svar efter bara ett par dagar av nån som hade ett sånt chassi att sälja. Enda kruxet var att det befann sig i en annan landsända så det måste skickas. 

Säljaren skickade bilder och svarade rätt initierat på frågor så jag tyckte det ändå verkade ok och satte in pengar på hennes konto. Jag har gjort så många gånger på Tradera och det har alltid funkat, men nån gång måste man väl gå på en nit för nåt chassi dök aldrig upp i posten.
    Jag väntade och väntade och hon körde med den ena undanflykten efter den andra och till sist gick hon helt under jorden. Då gjorde jag äntligen en polisanmälan.
    Så idag ringde polisen upp mig och berättade att hon är välkänd hos polisen, och har sysslat med sånt här i flera år.

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta. Jag vill inte helt döma ut det här med att sätta in pengar på nåns konto som betalningsmetod, för det är ofta väldigt praktiskt och det brukar funka. Men jag tänker nog hålla mig till Tradera då och säljare som har många bra omdömen. Man är onekligen en måltavla med köpesannonser på Blocket. Sen bör man nog ha en gräns max 500 kronor eller mindre så att risken inte blir för stor.

Nej vad tråkigt
    Jag har oxå bara haft bra erfarenheter av att betala på förhand/skicka pengar, men är väl medveten om risken och skulle inte göra så me dmer pengar än jag "har råd att förlora". Känt mig lite blåst någon gång, grejjer som om jag ahde sett det irl hade fått mig att försöka pruta ner priset, men endå inget allvarligt.

Jag får bara önska bättre lycka nästa gång, för nitro/edge är en suverän kombination
  • stor grön drake
    yodi skrev 2011-08-27 21:05:59 följande:
    något som däremot är lite på minus sidan som jag upptäkte när jag kom hem är att det på undersidan av handtaget på båda sidorna är ett litet område som  är intrykt, när jag tog upp det i butiken fick jag som förklaring att det blev så under transporten.
    någon mer som varit med om det? rättar det till sig? har man rätt att få det åtgärdat annars? för i ärlighetens namn så är det något som jag stör mig på när jag kör.

i övrigt är jag super nöjd med den.          
    Så var mitt beggade nitro-chassi när jag köpte det, men efter några dagar var grupen borta, så det var bara för attt den hade ståt hopfälld såpass länge.
  • stor grön drake

vi körde nitro/jet igår, första gången som den var ut på riktig promenad och inte bara testrunda runt huset. Sonen var nöjd fast det bara var halvsittläge (för vi har ju inte svetsat piggarna till sitt-sittläget ännu) men så medans vi väntade (vi skulle gå protest-tåg) kom ahn mitt i allt på att ahn satt fast, halvliggande... Så jag fällde honom helt och han var ledsen, emn sen när vi började gå drog han upp fötterna och satt dem på kanten till sittbrädan sas, och när jag satte tunna filten på såg det ut som jag hade en ytte-pytte bebis med mega huvud (han hade knäna vid hakan )

• stor grön drake
    Snoffsis skrev 2011-08-30 19:57:03 följande:

Hej Allihopa

Jag undar om någon vet vad denna vagn heter 
    Jag behöver en suflett som kan passa färgmässigt på denna 
    Jag är helt ny i detta forum så säg till om jag gjort något fel och hur jag kan göra rätt istället.

Tack på förhand         
    Hej.
    En ny suflett är tyvärr ap-dyrt var tal om 1500kr innan prishöjningen. De färger som finns tillgängliga är de som finns på hemsidan.
    Men de kan alltid testa att maila bilden till dem, och höra om de mot förmodan skulle ha matchande tyg kvar och kunna sälja via återförsäljare.
    den är från mellan 2001 och 2005 iom vikleden på handtaget och gamla fästet. I bild synns både "registerplattan" på sittdelen, precis ovanför emmaljunga klistermärket, samt på chassit, på tvärbalken över främre ändan på varukorgen. Där står modellnamn och tillverkningsdatum, vid försäljning räknar man oftast på chassits ålder.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5