Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

AnLj skrev 2011-02-06 02:05:07 följande:
    Det är ganska stor skillnad när de är ihopfällbara, har båda i mitt vagn lager! Sonen tycker om både, jag tycker mer om min C än så längeså jag kan se honom och han tycker mer om Sootern då han kan se allt annat! :P
    Har lite samma tanke/dilemma, sonen verkar vilja se mer, jag vill fortfarande se honom
    Nomen skrev 2011-02-05 21:50:14 följande:
    Väldigt lugnande att höra att man inte är ensam om att vara engagerad i vagnar Glad Får jämt höra "vad är det med dig och dina vagnar?"... Något måste man väl få snöa in på...
    Solig
    Mina bekanta her gett upp, bara skakar på huvudet och säger "du och dina vagnar" med en liten suck
    Överbandsfürern skrev 2011-02-05 21:45:09 följande:
    VAD exakt, förutom att skruva till fästena till suffletten var och varannan vecka, kan jag göra för att sufletten ska hålla sig där jag vill ha den.
    jag skulle testa skruva isär dem och lägga in mer distans. Om det är av intresse kan jag ta bild på hur jag gjorde ikväll om vi inte blir allt för sent hos svärföräldrarna. Får man det inte tight nog hjälper inte att skruva. Kolla även hur slitna hacken på insidan är, är de nernötta hjälper inte ens distans, men då borde det gå att få reservdelar för ca 150kr (alla reservdelar jag köpt har kostat 150 )

Ber om ursäkt för alla a:n som är på fel plats i sina meningar, vet ej om det är jag eller laptoppen som har glappkontakt...
  • stor grön drake
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-02-06 20:27:38 följande:
    visst passar en city korg -08 till city cross-09 och nitro-10?
    yep, alla city-delar passar ihop (eller, ett CC chassi passar ju inte med ett nitro chassi då...)
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-02-06 21:05:25 följande:
    vilket år slutades färgen elk?
    Den fanns ännu 2008, vet någon med katalog om den fanns 2009?
    Överbandsfürern skrev 2011-02-06 20:46:37 följande:
    Ja det vore jättesnällt
    Ska fixa det imorgon eller på tisdag, det blev sent
  • stor grön drake
    Uliise skrev 2011-02-08 12:27:06 följande:
    Oops I dit it again... Drömmer

Som ni kanske vet så köpte jag ett Nitro-chassi för en månad sedan. När jag härom veckan var ute på Blocket (att jag aldrig lär mig) så såg jag en annons med en hårdlift, sittdel, allroundåkpåse och fotsack i färgren Jungle för 500:-. Jag har egentligen aldrig gillat färgen på vår City cross, Zinnober red. Den där obestämbara röd/oranga som inte går att matcha med mina favoritfärger grön och blå. Lite uppiggande är den och det kan jag uppskatta på ett sätt, men nej... Så en neutral beige/brun som man kan matcha till allt, ja tack! Och så hade jag ju ett ensamt chassi utan sittdel
    Så för 400:- (+frakt 217) fick jag en sittdel, allroundåkpåse samt fotsack i jättefint skick, sittdelen är bara använd med hårdliften och tillbehören kan knappt vara använda. Hårdliften behövde jag inte till min 9-månaders, den skulle kvinnan jag köpte allt ifrån lämna till välgörenhet... Tipsade henne om att hon borde kunde få en slant för den iaf.

Min hemsnickrade Nitro har jag nu sammanlagt betalat 1123:- för med alla tillbehör (1340:- med frakt), för både Crossen och Nitron har jag betalat 3122:- Skrattande

Så nu har min lilla dam två vagnar att kuska runt i:

Och ja, min sambo tycker att jag är knäpp Cool

/Crazy vagnlady
    *avundsjuk*
    vill oxå bo i södra sverige! (där finns typ allt jag söker i bra skick) jag bor ju i finland, och frakten hit blir löjligt mycket. Finns finska sidor som liknar tradera, men de går uteslutande på det andra inhemskaspråket som jag inte kan
  • stor grön drake
    Uliise skrev 2011-02-08 18:51:59 följande:
    Vad trist att det är svårare i finland :/ Är de inte dyrare där också, eller har jag fel? Jag kommer från Örnsköldsvik egentligen och har bara bott i Karlstad i ca 2 år. Men ja, det är skönt att komma "närmare allt"
    vagnar är överlag dyrare som nya, så begagnat priserna blir ju därefter. tror nypriserna beror på skillnad i momsen. Vet att vår trekko var ~500kr dyrare här hemma, men vi köpte endå, för i sverige tog de inte in färgen det året (helt sjukt, graco skickade bara vissa färger till vissa länder olika år, för vår vagn ser inte likadan ut som de med samma färgnamn som såldes i sverige året innan, men det gör inget, jag gillar våran mer )

Vill ju inte ha en scooter 2.0 pga trängseln över benen. Blev faktiskt kär i en på finska sidan, en scooter 2009 i Happy Sheep, hur söt som helst. ~1500kr, men de flesta priser på vagnar som är något att ha verkar ligga därikring.
  • stor grön drake

En vän tipsade mig om att använda "google translate" på de annonser osv jag ville svara på. Nedanstående tycker jag förklarar bra varför, de tjocka är mina favoritstycken:

Sälj överflödiga i sommaren 2008 köpte Scooter. Vibrerande grå, mönstrade med vitt och limegrönt vitklöver kontur och fjärilar. Detta var sommarens limited edition färg. Det kommer att vara vadderade täckning och regnskydd.

"Barnvagnar har använts ganska lite, under det gångna året har de bara sovit en tupplur på semester. Barnvagnar måste alltid hållas inne i bostaden. Barnvagn tyger och body fitness är oklanderlig. Däcken är synliga vid normal användning av den andra. Skrovet är "inställd" i den mån det finns ett märke i reflektorn för att öka synligheten.

Dreven är lätta att verka för breda däck gör också snö och sand. De går i en hög med Tessa på liten yta, till exempel, passar ganska bra Punto stammen ringar på plats. Men är vagnen så stora att de kan rymma metriska problem tupplur sömn. Barnvagn viktbegränsningar är 25 kg, så att de passar trycka på större barn. Barnvagn själv väger 12,6 kg.

Barnvagn ryggstöd anpassar sig till tre lägen, som är längst ner på resten läge som gör vagnen rekommenderade livslängd är 6 månader och uppåt. Fotstödet justerar i två lägen. Handtaget är också justerbar. Barnvagn huven sitter en titt in i luckan, som kan välja att rabbla fram och fästs med kardborreband. Hood är också möjligt att ta bort alternativet helt och hållet.

Enligt den kommande regnskydd skärpa gummiband är sprött och behöver bytas ut"

Jag tycker det är skönt att hjulen är synliga vid normal användning, men undrar hurdan använding som gör dem osynliga. Tycker det är opraktiskt att vagnen alltid måste vara inne, behöver den mer ute. Vad Tessa och Punto är har jag ingen aning om (de nämns INTE i orginaltexten iallafall...) men just rabblandet med huven ska nog pasdsa mig, jag pratar ju konstant

Alltså, jag är urkass på finska, och JAG hade översatt detta bättre...

• stor grön drake
    "vadderade täckning" = jalkapeitto = fotsäck
    "de kan rymma metriska problem tupplur sömn" = det meterlånga barnet sover utan problem
    ett gott skratt så här på slutet av kvällen
    God natt, sköna vagndrömmar på er
  • stor grön drake
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-02-08 23:26:36 följande:
    vilken finsk sida pratar ni om? nyfiken ju. 
    jag och mig själv pratar om huuto.net och de underverk google translate kan åstadkomma.

Föresten ahde jag lovat en bild på ett isärskruvat suflettfäste. Visade sig att det inte var denna som fått extra distans (vilket jag trodde) utan dagisvagnen, så den kan jag inte ta bild på. Sorry. De solvriga delarna på det svarta är där metallen nött på plasten, just om det är nernött blir det problem som inte ens distans kan lösa. Jag lade min extradistans mellan plastskivan (den som är innanför muttern) och det svarta "locket" till själva leden. Plupparna som ska täcka muttern på denna årsmodell har tyvärr försvunnit eftersom jag dragit åt muttrarna så långt att pluppen inte fick fäste i den vita plastbrickan.

hålen i "locken" ska suflettsatgen vara i, sedan en "silvrig" del mot den rundade delen av bågen, pinnen med fördjupningar i mitten (fördjupningarna utåt) och så likadant på andra sidan. Sedan vita plastbrickan med den vidare kanten uppåt (det kan vara tvärt om på de nyare modellerna, ni märker att det är fel om pluppen inte sitter tajt) och sedan muttern. Vissa modeller har en variant som kräver insexnyckel på båda sidor.
  • stor grön drake
    FridaLee skrev 2011-02-09 11:09:12 följande:
    Ha ha fick mig ett gott skratt!
    Uliise skrev 2011-02-09 11:20:03 följande:
    Wingtear: Underbar översättning DrömmerFlört Har provat den själv någon gång och vet hur dumt det ofta blir...
    Jaa... och en firma jag jobbar med tyckte vi skulle använda det för när kundtjänst skickade viktiga meddelanden (finska kundjänsten kan bara finska), då sa jag bara nej, jag är bättre på finska än google...

grattis till fyndet t0va!
    p0o skrev 2011-02-09 01:05:15 följande:
    Hej! Om nån har lust att hjälpa mig med en prisfråga så vore jag jätteglad!!

Jag undrar om ni tycker att 5000kr är ett bra pris för en mondial duo white leatharette 2008 års modell? Den är i jättebra skick
    Vore tacksam om nån ville hjälpa mig:)
    kolla blocket o dyl och se ungefär vad andra begär för sinna.
    Princepesa skrev 2011-02-09 08:23:37 följande:
    Idag får jag hem min Emmaljunga City Star! Längtar!
    City Star är en av de danska modellerna. Jag har en dotter på 17 månader som verkligen avskyr att åka vagn. Vi har en Nitro i färgen pro bordeaux (och ett cc-chassi) och det går sådär. Få är de gånger hon sover i vagnen. Rynkar på näsanSå köpte vi en gammal Classic Duo som hon skulle ha på dagis. Hon älskar liggdelen! Somnar och sover i vagnen... Men den är ju lite kort för henne. Jag tror att hon tycker om att hon kommer högre upp när hon sitter i liggdelen - hon har varit ganska glad för vår Silver Cross. Men den är ju lika kort som Duo-liggdelen (dessutom väger bara liggdelen 14 kg och inget man bara "slänger in" i bilen hur som helst).
    BILD! BILD! BILD!!!!!
    ... snälla... Drömmer
  • stor grön drake
    Uliise skrev 2011-02-09 18:15:46 följande:
    Wingtear: Du kan se de danska modellerna på emmaljunga.dk

Här ser du en Big Star UniQ och en vanlig Edge.
    Shit... alltså, 18cm längre än edge... förbaska, den borde man köra upp i ansiktet på dem som tycker att edgen är tung och enorm
    skulle vara kul att se en sån på bild brevid en vanlig emmaljunga...

kollade nypriset här på scootern, men det följer svenska bra, ~2700kr. Och den de hade inne var mörkgrön och bara såååå snygg. De hade en spider i samma färg, även den "to die for"... Men spidern såg trång ut över benen den med. Försäljaren sa att hon tyckte det var en miss att göra dem lägre då dessa vagnar oftast används av större barn. Synd att hon inte jobbar på emmaljunga

Träffade kusin min idag, hon hade en softy liknande sak som hon ärvt av en annan av våra kusiner. hade riktigt bra "huvudlut läge", fjädring, och stadig korg, hennes 16kg 2-åring kunde stå på kanten om han inte orkade gå. Den var dessutom bred i sätet, som en scooter, om inte mer. Borde skicka bild till emmaljunga och be dem "gör om, gör rätt"
  • stor grön drake

Princepesa
    Det skulle vara underbart för en vagn-knarkare som jag Solig vi använde faktiskt våran edge liggdel som extrasäng ända tills den blev urväxt (sonen var 79cm på 1-årskontrollen) men hade gärna fortsatt. Har de bredare chassin/easy fix fästen? För det stod easy fix på DK hemsidan (nej vaddå funderar på att hitta en sån begagnad liggdel, inte jag, neeej då...) och jag funderar om de passar på tex edge chassit...

DK låter verkligen som tågåkande föräldrars dröm

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5