• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Ja så kanske det är, jag kollade lite snabbt på hemsidan och där står att adaptern för babyskyddet passar på 
    "

Edge Duo Combi
    Mondial Duo Combi
    City Cross
    OzoneCity
    NitroCity
    Classic Sport" vad jag fattade det som så finns det bara en modell av adapter så då borde sittdelen funka på alla dessa olika varianter. 

• t0va
    Golden Robot skrev 2010-12-21 14:21:28 följande:
    t0va: Ahaaa du tänker så :) Jag tittade på Citykorgen som ska passa på:
    City Cross
    NitroCity
    OzoneCity
    Classic Sport

Men precis som du skriver så står ju fler modeller med på adaptern, och den ser ju inte ut att vara ställbar i sidled eller så...

Då borde det vara fritt fram att testa med vilken sittdel som helst egentligen :) "Problemet" när man som jag vill köpa en extravagn begagnat (och använda sitsen på Ozone-chassit) är att man vid osäkerhet behöver släpa med sig sitt eget chassi, och det känns ju lite larvigt när man måste släpa med en tom vagn - särskilt som vi inte har bil och alltså ska åka buss/tunnelbana med den tomma vagnen...
    Till edge och monodial behövs ingen korg för det ingår korg när man köper vagnen. Så därför står det nog som det gör om citykorgen. 

Nej den är inte ställbar i sidled, vi har en sån till vår nitro och en av våra vänner hade till sin edge tror jag det var eller om det var monodial. Aha, ja då blir det ju krångligt om du ska släpa med allt.

Men snart har nog någon av våra experter vaknat till liv och kan bekräfta.
    Vi kör med city jet sittdel till våran nitro och har funderat på att köpa ett begagnat chassi med 4 lika stora hjul, får se hur det blir med det.  
  • t0va
    Mammiztill2 skrev 2011-01-03 22:59:45 följande:

Hej!

Undrar ni som har ozon och vad de heter svängbara hjulen, nu när vi har haft och har så mycket snö
    Hur har de gått för er att vara ute då med vagnarna?

Sen undrar är de någon som har erfarenhet av VIT läderklädsel till liggdel?

3:e frågan, Svarta modellen, har ni upplevt att den har hunnit bli solblekt ?

Jag har ett nitrochassi och det har faktiskt gått bättre än jag befarade i snön. Vi har inte gått några jättepromenader men det har funkat både i nysnö och lite modd även om det blir att ta i lite i modden. Värst är på parkerinsplatser där det frusit under så snön är som sand. 

Vi har inte låst hjulen utan kört på som det är, så jag är mycket nöjd med snöegenskaperna. Såg en bugaboo när vi var ute sist och den hade stora problem att ta sig fram där våran nitro gick fint. Så de ändå rätt så stora och breda småhjulen går fint i snö. 

Vi funderade på att köpa ett begagnat chassi med 4 lika stora hjul att ha nu på vintern, men den tanken la vi nr rätt fort efter att vi provkört i snön. Kanske finns behovet om man går ofta och långt där det inte är plogat. 
  • t0va

Beror lite på men vi köpte quadroliften och jag är inte nöjd, när sonen var ca 3månader så köpte vi en begagnad korg. Visserligen är den inte väldigt använd för vi köpte en ergonomisk sittdel också, föregångaren till ozone. Så sonen satt/halvlåg mest i den delen men när han skulle sova under promenaden så hade vi korgen och den är lätt så vagnen blir superlätt, barnet kommer lite högre upp men framförallt är den större. 

Vi fick i mitten av augusti och när det blev kallare ute och sonen blev större så tyckte jag liften blev trång främst vid axlarna. Han ville gärna vifta med armarna och röra sig lite och det blev svårt.

Så hade jag vetat vad jag vet idag skulle jag köpt en begagnad korg eftersom den ändå används så kort tid och sen åkpåse senare om det behövs. Jag tycker quadroliften är dyr och otymplig och var bara bra de första 3månaderna. Nu har vi inte använt den speciellt mycket eftersom våran son inte sitter bra i sittdelen till nitron, men jag tror inte vi kommer använda liften som åkpåse utan har köpt en annan mjukare åkpåse.  

• t0va

Citykorg är en del som du sätter på chassit istället för sittdelen. Hårdlift är en lift som man lägger I sittdelen, så det blir lite mindre plats och man måste ha sittdelen att släpa på. Quadroliften är en mjukare lift som man också måste ha i sittdelen eller i citykorgen. 

• t0va
    älskarlivet81 skrev 2011-01-07 10:15:25 följande:
    Fast är crossen kortare än nitron? Vi har en nitro och där får quadroliften plats!
    Är samma sittdel till nitro och citycross. 
    Polarbjörnen skrev 2011-01-07 10:13:09 följande:
    hej!

har sökt på nätet efter svar, men inte hittat ngt. så hittade jag denna tråden, familjeliv har svar på allt! =)

det gäller city crosen, har fått låna en av min bror, mitt första barn kommer nu i februari.
    till den finns en citykorg som jag skulle vilja ha en mjuklift till, då vi ska bära barnet två trappor. 

tips??

ville ha en quadrolift, men har förstått att den är för lång. måttet på crossen är ju 75 cm. 

tusen tack på förhand!

Ja det går men blir trångt, jag skulle föreslå att i kollar på en annan mjuklift om ni vill ha lift, annars kan man ha quadroliften i sittdelen, då behöver man inte en citkorg, men jag gillar korgen bättre för den är större, men om ni ska ha en lift i vet jag inte om det blir så mycket större. 

Quadron är stor och som bara som lift finns det nog mindre mjukliftar som går i bra.  
  • t0va
    Bobbylina skrev 2011-01-07 13:15:13 följande:
    Är det någon som har en Buppa Brand åkpåse i sin nitro? passar den? Blev förälskad när jag såg den vita med svart blommönster på! Skrattande
    I inlägg 113 finns en ozone med buppapåse och 117 är det kanske en nitro, är en sån sittdel i alla fall om jag inte ser helt knas.  www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457-12.html
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-01-07 18:48:03 följande:
    Hej alla emmaljunga fans. :D
    jag har oxå en emmaljunga, älskar dom vagnarna.
    har en fråga: jag har en quadrolift som jag tänkte använda i city crossen som en åkpåse, men känns som d blir väldigt trångt!
    förstår att man ska ta av bottenplattan och huvuddelen men tycker endån d ser väldigt trångt ut. ska d vara såhär???
    känner mig inte alls nöjd med quadroliften :S
    tips hjälp mottages gärna
    Näpp jag är inte alls nöjd heller. Just nu står nitrosittdelen i ett hörn, funkar inte att använda liften den är så trång så vi köpte en begagnad korg när sonen var ca 3månader fast han har mest cityjet-sittdelen istället. Den är föregångare till ozone och där kan han halvsitta även om han inte sitter helt själv än. 

Testade åkpåsen men den känns inte alls som om den passar oss så jag har köpt en fleeceåkpåse på blocket istället tror det är en teutonia, jag har inte hämtat den än så jag vet inte hur det blir men allt känns bättre än quadron. Vi har lite kläder på sonen, han är jättevarm själv men i liften blir det trångt ändå och han kan knappt röra sig.

Får se sen när han kan sitta i nitron men jag tror inte vi kommer använda quadron som åkpåse. Min kille är snart 5månader och 1 steg över normalkurvan så det är ingen jätte men ändå blir det trångt. Tyvärr för tanken är god från emmaljunga men det känns inte helt genomtänkt. Jag är inte så förtjust i att man måste öppna locket hela vägen runt för att komma i och ur, känns som om det är en svag punkt på liften som lätt kan gå sönder också när barnen börjar klättra, tycker det är lite krångligt att få ihop locket med liften när den är avtagen. 
  • t0va
    Iluna skrev 2011-01-08 17:52:27 följande:
    Hej jag funderar på att köpa en ozone när våran bebis kommer i juni... är det en bra vagn? om man vill åt kriterierna, vridbara framhjul, vändbar sitt del...smidig då jag åker mycket buss och tåg?
    Vi har nitro som är samma chassi och den är mycket smidig att ha på buss och spårvagn i alla fall. Vet inte hur sittdelen är men vi köpte föregångaren till ozone och har på våran nitro för att byta med. Så vi har en ergonomisk sittdel och den funkar bra, barnet gillar den massor. 

Den fungerar bra i snö har vi märkt det var en glad överraskning. :)  
  • t0va
    Madebyday skrev 2011-01-09 22:57:29 följande:
    Hoppas att någon kan hjälpa mig och svara på detta. Vi har en CityCross och när vi fäller ihop den för att ha i bilen så blir hjulen låsta av chassit??! Chassit ligger alltså emot hjulen och låser dem och försvårar införandet av vagnen i bilen. Ska det vara så, eller är det något fel på vårat chassi eller hjulen?
    Är samma sak med våran nitro så jag tror det ska vara så. 

Fick hem min teutonia åkpåse idag, precis lagom liten för min lille skrutt, men det är inga remmar att fästa åkpåsen så jag ska fixa det, men är det någon som vet hur man kan fästa på cityjet sittdelen, är det att göra en "mössa" och trä över ryggstödet som är lämpligast? På nitron finns ju  staget på baksidan där man kan fästa med hakar. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5