• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

wihee, nu fick jag min citykorg såld, hela 700kr fick jag för den. Så skönt att få mer plats hemma. :) 

• t0va
    stor grön drake skrev 2011-01-27 19:47:29 följande:
    Använde du alla "försäljningstips" du fått i tråden?
    Ja självklart, jag låste dörren också innifrån så de inte kunde ta sig ut förrens de sa ja till att köpa också ;) 

Är det någon här som använt emmaljungas babyskydd, vi har märkt nu att höftbältet från bilen ligger och trycker över Theos mage när han sitter i stolen, är som om han har för stor mage. Verkar vara lite obekvämt, för det trycker på det interna bältets lås. Fast vi väntar på leverans av hans nya stol så det är inte något stort problem.  
  • t0va
    Miniigirl skrev 2011-01-28 15:04:23 följande:

City jet...är det en bra vagn?

Är ju så sugen på en ozone, men just nu har vi inte dom pengarna. Funderar på om man skulle köpa en cityjet istället.

Vad är skillnaderna mellan dom?

Jag har bara sittdelen och den är ok, har förstått att många begagnade är lite sisådär och slitna emellanåt. Min var ok efter att jag skruvade isär den och drog åt skruvarna i fästdelen. 

Hur chassit är vet jag inte för jag har den sittdelen på ett nitrochassi. Vi köpte en nitro men kände behov av ergonomisk sittdel också.

Skillnaden på sittdelen är hur man tar loss sittdelen från chassit och att man kan ändra vinkeln på benstödet , det kan man inte på city jet det är i fast läge.  
  • t0va
    Miniigirl skrev 2011-01-28 15:47:12 följande:
    Tack för svaret!

Okej, du vet inte hur cityjet är i storlek och vikt?
    Cityjeten är ju ganska billig begagnad, men har även sett att cerox 360 är billiga
    kan man ha en ozone sittdel på ett cerox 360 chassi?
    hur mycket tyngre är cerox 360 chassit än nitrochassit?
    Storlek och vikt vet jag inte men finns säkert andra som har koll på det. 

Så jag har förstått det så kan man mixa alla city-delar med varandra. tex. ozone på  city cerox  360. 
  • t0va
    marmelad skrev 2011-01-31 20:16:57 följande:
    Hej!
    Jag är väldigt sugen på att köpa en ozone. Någon som har erfarenhet av den?
    Växer de ur den snabbt? Eller kan de ha den tills de är 2-3 år? Vill ju gärna kunna ha vagnen ett tag
    Har idag en city cross, men skulle vilja ha en vagn som är lite mindre och lite smidigare.
    Jag har city jet-sittdel som är föregångare till ozone, tror inte det skiljer i bredd och den är smalare än nitron som vi också har. Sonen sitter jättebra i sin ergonomiska sittdel nu, han är snart 6månader, men med vinterkläder och lite större så tror jag det blir trångt. Har hört många som sagt att ozone kan bli väldigt varm också, nu sover min son i vagnen för han är lite förkyld och han blir jättevarm, har bara en handduk att sitta på och sen pyjamas, någon filt behövs inte för då rinner han bort. 

Men hur den är på sommaren vet jag inte, som uliise skriver så kanske nitro är ett alternativ, stor sittdel men otroligt smidigt chassi. 
  • t0va
    Cia80 skrev 2011-02-02 13:36:06 följande:
    Jag har en fråga:
    Jag har en Emmaljunga med svängbara framhjul.
    Ska flytta ut på landet så jag funderar på om man sen kommer behöva en vagn med 4 stora fasta hjul.
    Det innebär isf att jag får köpa nytt chassi och en liggdel/mjuklift.

Skulle ni gjort så eller satsat på en helt ny vagn?
    Det beror lite på hur det ser ut där du kommer gå, mina föräldrar bor på landet och där är inga problem att köra med nitron, funkade bra i joggingspåret också sa sambon. 

Ett alternativ om du kan tänka dig begagnat är att köpa ett begagnat chassi att ha om det blir leriga skogspromenader tex. då kan jag tänka mig att det blir svårare med svängbara hjul.

Villken har du nu eftersom du måste köpa ny liggdel/mjuklift?  
  • t0va
    mojäng skrev 2011-02-03 18:41:24 följande:
    Det undrar jag också, fast jag är ute efter att köpa en, tänkte kolla på blocket efter en begagnad i bra skick nämligen.. nån som vet vad frakt kan kosta? (och om nån har en att sälja får ni gärna hojta till) 
    150 med bussgods verkar det ligga på. Jag kollade upp det när jag skulle skicka, men så blev det inte av utan jag fick den såld här i stan så de hämtade den. 
  • t0va
    Caroline L skrev 2011-02-03 17:32:00 följande:
    Är det någon här som har åkt x2000 med en city cross? Hur har det gått?
    den borde gå in, min rullstol som har samma yttermått går in. Man får räkna med att behöva fälla ihop vagnen och stå på sig om att få hjäp på och av om det behövs. 
  • t0va
    Movieprincess skrev 2011-02-06 12:59:33 följande:
    Hur hade du tänkt packa den? Och hur löser man det bäst med betalningen?
    Jag fick tips om att fråga i en babyaffär om de har någon kartong över, eller annars att ta typ en flyttlåda som man skär i en lagom stor bit och virar in korgen i, och tejpar runt. 

Finns ju några varianter där man sätter pengarna på ett oberoende ställe först om de inte kan tänka sig förskottsbetalning till ditt konto. https://www.internetgirot.se/  rekomenderar blocket.se själv har jag bara använt mig av https://www.payson.se/
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5