• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

annakohler skrev 2011-02-26 19:37:04 följande:
    då försäljaren till scootern dök upp så visade det sig att han o hon lurat oss totalt vagnen var ett vrak så jjag backade ur
    Så tråkigt, hoppas du hittar ett kap snart. 
  • t0va
    Uliise skrev 2011-03-01 11:49:57 följande:
    Dagens Blocket-auktion: www.blocket.se/stockholm/Eldriven_barnvagn_32...

FörvånadGlad
    Finns massa sånt nu, eller endel i alla fall. Fast det är så förbannat tungt att lyfta så vi valde bort det fort. Annars kan det vara skitsmidigt för sådana som jag för att fixa gå på promenad när det är lite backigt. 

Undrar hur många kilo den tar, hanen vägrade bära mig och sonen till bilen i morses och jag väger lite mer än 15kg så någon syskonsits får jag inte Rynkar på näsan 

Ni "jag skruvar isär min vagn för att laga fel"-folk... min nitrosittdel har börjat krångla, den är ju knappt använd men när man ska ta av den från chassit så bråkar ena easy fix-fästet, man får trycka in knappen och sen trycka lite hårdare så snäpper det till och skiten lossar. Låter som någon fjäder.

Är det något man kan fixa själv eller måste det lämnas in och har någon en aning om vad det kan kosta att laga? Det går att få loss sittdelen men man får kämpa, inte alls lika lätt som på andra sidan där det bara är att trycka och lyfta, på den sidan måste man trycka jättehårt och skaka lite.  
  • t0va
    Eddam skrev 2011-03-01 16:16:36 följande:
    Någon som vet vart man SKA fästa suflett"kjolen"s krokar? Har en Nitro men antar att dom flesta modellerna är likadana.. Undrar för att jag tycker att mina lossnar hela tiden..
    På en av filmerna så fästes dem på det staget som går på ryggdelen långt ner, men skiten hoppar av ändå. Jag blir galen funderar på om det är dax att knyta fast dem. 
  • t0va
    Uliise skrev 2011-03-01 22:04:00 följande:
    Njae, du ser att det du skrev finnd med också "inbyggt" i citatet. Sådär blir det för mig med ibland... Bara att ladda om sidan och hoppas det tättat till sig innan man skriver
    Kodfel på hemsidan... 
    Eddam skrev 2011-03-01 20:25:17 följande:
    Ja det var där jag trodde man skulle fästa dom men som sagt, skiten hoppar ju av ändå!

Hmm.. Kanske är bäst att knyta fast dom, ser ju för sunkigt ut när den bara hänger lös hela tiden..

Om man nu knyter fast dom, är det nån gång man vill kunna lossa på dom?
    Bra fråga, än så länge har jag inte haft behov av att ta loss dem, funderar på om man kanske kan sätta typ en liten karbinhake eller liknande istället för hakarna och sätta fast i staget istället så går det ju att haka av vid behov men sitter kvar. 
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-04 20:37:46 följande:
    ingen som vet?
    Våran nitro gör inte så, skulle gissa på att det är något fel med din vagn. Det är ju samma chassin. Min rullstol gjorde likadant ett tag när ena framhjulet inte var rätt inställt. Chassit är snett eller hjulen är olika högt upp tror jag. 
  • t0va
    Iluna skrev 2011-03-06 16:40:26 följande:
    jag kommer få barn slitet på juni och har en city korg... hur ska man bådda åt barnet när de är varmt? behöver man en mjuklift i för att få de mer omdonat? käns som att de skulle bli för trångt och bökigt..eller ska man bara ha ett tunt lakan och en filt och kudde?
    eller får de plats med en lammfäll som barnet kan ligga på, de sägs ju svalka och så blir de ju lite mjukt och ombonat? då kanske det inte behövs kudde heller?
    Vi bäddade med kudde och filt, och hade sen fårskinn när det var kallare. I mitt galleri finns bilder på citykorg och fårskinn när sonen var 3månader. Är gott om plats. 
  • t0va
    mojäng skrev 2011-03-07 12:28:12 följande:
    Är det nån som vet om en citykorg från 2007 passar på ett nitro/ozone chassi köpt i år?
    japp, det gör det. Så länge sakerna har easy fix så passar de med varandra, även andra chassin och sittdelar passar ihop. 
  • t0va
    mojäng skrev 2011-03-07 13:05:25 följande:
    t0va: ok tack, ska höra om den har isofix, har hittat en liggdel på blocket nämligen men vi ska inte hämta vagnen förrän i april så vill ju vara säker på att den passar sen..
    Det ska den ha, EASY fix, inte ISO. Iso är det som är i bilar. Easy är den svarta plastfästet som man sätter ihop vagnarna, det som på bilden står "press" med en röd klisterlapp.  Så är den från 07 finns det. http://www.emmaljunga.com/img/0/1325.jpg 
  • t0va
    mojäng skrev 2011-03-07 13:24:22 följande:
    t0va: ok easyfix var det ja, ska kolla när vi åker och kollar på den för säkerhets skull..
    ja gör det, för ibland har säljarna inte koll på villken modell eller vad det är de säljer. Kolla klisterlappen på undersidan också, där står tillverkningsdatum, så får du koll på hur gammal den är. Vi har tyvärr sett många anonser där säljaren inte har koll eller säger att det är en senare årsmodell. 

Hoppas du gör ett kap :)  
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-08 10:59:37 följande:
    Svårt o säga. min son verkar gilla både ozonen och nitron. men han får ju mer plats o sova på i nitron. men han har ju sovit i ozonen oxå. så d kanske e mest jag som tror att d e bättre med nitron. han sitter ju bättre i ozonen när han e liten, den följer ju kroppen på ett helt annat vis. d e nog skönt. så d e nog en smaksak :P
    Vi har ju föregångaren till ozone och sen nitro, upplever också att han sitter bättre i den ergonomiska sittdelen, är först nu när han är 6månader som vi skiftar mellan de 2 delarna för sittläge. Men han har också sovit i vagnen för han har hatat sängen och i den ergonomiska har han sovit jättebra fram tills nu när han kan vända sig själv åt bägge håll. För han försöker komma över på sida/mage och i fredags hade vi en helvetesnatt, han vägrade säng men låg och vred sig i vagnen för att hitta en bra ställning. 

Så nu har vi lyckats få honom att sova i sängen istället, när vi är ute så upplever jag nu att han inte sover lika bra i den ergonomiska delen. Var därför vi köpte en nitro för att han skulle kunna välja att ligga på sida/mage och sova tror det var ett bra val för oss. Sen får vi se, jag är nöjd med den ergonimiska jag fick tag på begaganat också men som enda sittdel vet jag inte.

Fast man kan ju alltid köpa en vanlig sittdel begagnat, är lättare att få tag på än tvärt om.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5