• Fru T

Suck, redan en grej att klaga på!
    Det har lossnat en bricka från ett av hjulen på min Scooter som ja köpte IGÅR. Ja ha sett att endel har likadan knapp mitt i som ja har på Nitron som man trycker på när man ska ta bort hjulen men ja har som en liten "spak" man trycker in från sidan istället å så sitter det en liten bricka i mitten för att skydda. 

Upptäckte efter flera timmar på stan idag att en ramlat av å en va på väg bort så den fick ja trycka till

Ja köpte ju vagnen i norrköping å bor i Linköping, kan ja åka till BP här i Linköping om det eller måste ja kontakta Norrköpings BP???

Hoppas verkligen ja kan få en ny å att dom inte får för sig att ramla av helatiden, vore välldigt tråkigt, dels för att det säkert skulle komma in massa grus å dels för att det är fult utan dom... å vaarför är det inte samma lika på alla Scootrar???

Å JA för övrigt så bara ÄLSKAR ja vagnen, funkar precis lika bra inne i stan å glida runt med i butikerna som att gå på landsväg! Å dotra, ja jag har nog aldrig sett henne så nöjd i en vagn som nu...

• Fru T

såg nu när ja kollade på Emmaljungas hemsida att scootern som är där har sån Knapp i mitten på hjulen som det är på min Nitro.

Sen kollade ja på bilderna på -11orna å dom hulen är sånna som ja har på min scooter så ni kan kolla där om ni inte förstår vad det är ja menar...

När ja ändå är inne om hjulen... kan ja få bort framhjulen på Nitron för att göra rent och smörja, eller måste ja göra det när dom sitter fast??? Hittar inget i manualen om det å ja har en eventuell köpare så ja vill putsa upp hjulen med... Bakhjulen har ja diskat å det vore ju välldans smidigt om ja bara kunde ta bort å göra det med fram hjulen med!!

• Fru T
    the M Bitch skrev 2010-07-01 07:43:35 följande:
    Du menar hjullåsets "knapp". Ja det stämmer att Emmaljunga gjort om, så att det numera trycker på en plastbit som sticker ut på sidan, istället för en knapp i mitten.

Angående Nitrons framhjul, så kan man lossna dem, men det krävs verktyg.
    Vad är det du ska diska?
    Det är inte säkert du behöver ta av framhjulen om du bara ska smörja . Om du använder ett tunnflytande smörjmedel (teflon- eller silikonspray, INTE 5-56), så kommer du åt att smörja ändå.
    Hjullåsen på bakhjulen ska även de smörjas med samma spray för att fungera bra. 

Torka bara rent hjulen med en trasa, det är inte bra om det kommer diskmedel i hjullåset. 
    Ok ja vill bara få bort det för att det är smidigare att göra rent det då .-) ne nå diskmedel har ja inte använt, bara ljummet vatten.. Men får sätta mig på backan å pilla då... Får man inte smörja med 5-56? det har ja gjort helatin å det har funka hur bra som hällst på alla vagnarna...

Å angående hjulen på min Scooter igen då... Jag HAR dom nya MEN den lilla plastkåpan som sitter i mitten har ramlat bort redan efter en dag en till va ju på väg bort när ja upptckte det å ja hade gått flera timmar på stan redan så kunde ju omöjligt hitta brickan igen.

Jan ja få en ny sån? Måste ja kontakta den butik som ja köpte vagnen i eller går det bra men vilken BabyProffsen som hällst???
  • Fru T

va förbi BP förut å dom beställde hem en ny bricka åt mig, det va tydligen ett känt problem även hos EL. fabriken...

Brickan som lossnat ska igentligen vara limmad men dom har haft problem i värmen eller nåt å limmet har inte riktigt tagit. Typ så sa hon i butiken..

Får fråga hur vi ska göra när ja hemtar brickan, skulle ta en vecka att få ung, om vi ska limma dit den själva eller hur det är tänkt... Det är ju en till som är lös så den tar ja nog bort själv så länge tills ja vet om vi ska limma själva eller om reperatören ska göra det.. Dumt å tappa en till liksom!

Undrar varför dom ändrat hjullåset, det gammla med knappen mitt i va ju snyggare

• Fru T
    the M Bitch skrev 2010-07-01 21:23:05 följande:
    Det är inte bra att smörja med 5-56 eftersom det blir klibbigt efter ett tag och samlar då smuts och damm. Ett hjullås som det blir smuts i kan kärva ihop.
    Om man istället använder teflon- eller silikonspray blir det en hinna som stöter bort smuts. 

Jag vet inte hur Babyproffsen fungerar, men rimligtvis borde du kunna gå in i vilken av deras butiker som helst.
    Ja tog ut å tvätta chassit med trädgårdsslangen istället å mannen är beordrad att införskaffa silikonspray

Ja det va inga prob att ta det i butiken här i lkpg istället..
  • Fru T
    t0va skrev 2010-07-01 23:36:11 följande:
    Hoppsan nu hittade jag en instruktionsbok till quadroliften också, låg i en ficka i liften. Så nu vet jag hur den ska sitta fast. Tur att man kan fälla vagnen även när ryggstödet är nere för det var en massa spännen som skulle hakas i. Hade blivit jobbigt att pilla bort varje gång vagnen ska in i bilen. De glömde nog informera om den lilla detaljen. 
    Det är inga prob att fälla vagnen med ryggstödet nere, det gör nog dom flesta för ja har då aldrig sett nån göra tvärt om. Vill bara tippsa om att vagnen blir kortast om du har sittdelen vänd frammåt när du fäller...

Det hade vi varje gång å eftersom sittdelen är så enkel att vända så gjorde vi det så gott som varje gång så dotra kunde åka vänd mot oss
  • Fru T
    t0va skrev 2010-07-01 23:45:23 följande:
    tackar, får ta och testa sen när vi ska prova i bilen, tog bara hem vagnen idag så de blir nog endel pusslande i helgen. Jag hoppas på att vi kan få in vagn och rullstol i bagaget, ev. genom att fälla ett säte. Så alternativet att ha sambo och bebis bak finns. Fast om det skiter sig så kan jag alltid ha rullstolen i framsätet så får vagnen vara i bagaget. Så plats får vi, men vi måste se vad som blir smidigast. 

Då kanske det är cm som skiljer, ska komma ihåg det knepet :) 

Ja vet inte hur mycket det är men när man har sittdelen vänd frammåt så viks fotstödet upp, fäller man när den är bakåt så gär det inte det..

Vände vi inte sittdelen frammåt så va vi tvungna att ha vagnen på tvären i bagaget å det va välldigt otympligt, så då vände vi ju hällre sittdelen å kunde rulla in den på längden

Vi har en Saab 9000 halvkompi så vi har ändå ett stoort bagage!

• Fru T

Då va Nitron såld då 4000:- fick ja för den så nu är mannen nöjd. Gick snabbare än ja trott Solig
    Hon blev dessutom helt frälst i mina sittdynor så gjorde en beställning (vet inte om hon får pojke/flicka än) å sa att hon gör mer beställningar när bebis är ute å det börjar bli dax att sluta med liften

En bra start på dagen! ja förutom rivjärnet som satt sig i halsen på mig under natten å mossan som krypit ini skallen + att ena katten snart vart borta ett dygn

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5