N'är det gäller köer så är det ju 2 "köer" man ska stå i. Dels hos någon adoptionsbyrå, där kan man ju som sagt ställa sig när som helst, i en eller flera. Men sen måste man ju oxå ställa sig i "kö" hos komunen för utredning. När man kommer dit så fick vi klart och tydligt reda på att OM man ställer sig i den kön då är adoption det enda som gäller. Då är det inga IVF försök under tiden, och att man skyddar sig så man inte blir spontangravid (vilket ju kändes som ett hån typ för oss som försökt så länge). Nu kom vi ju aldrig så långt...
Det är ju oxå jättestor skillnad på köer i de olika länderna. Vi blev "varnade" för sydamerika för där är köerna låååånga, framför allt Bolivia.
Vi blev oxå informerade om att barn under 1,5-2 år är ytterst ovanligt att man får. Man ska oxå ta ställning till om man kan tänka sig barn med "speciella behov". Väljer man det får man även typ kryssa i vilka speciella behov man kan tänka sig, allt från gomspalt till rullstolsbunden. OM man väljer att man kan tänka sig barn med speciella behov, så får man oxå räkna med att det är just det man får.
Jag och min man hade bestämt oss för att vi skulle försöka aoptera ett syskonpar med en gång, vilket förmodligen hade resulterat i mist ett lite äldre barn.
Det är oxå väldigt stor skillnad i pris i de olika länderna. Alltså från 100000 - 400000 hittade vi när vi kollade.
Vi hade planerat östeuropa vilket verkar vara ett av dom områden med kortast tid.
OBS! Allt som är skrivet ovanför är som vi uppfattade det hela...så jag skriver inte under på att allt stämmer utan det är som sagt mina tolkningar.