KristenTjej84 skrev 2011-03-28 23:13:10 följande:
Nej det betyder inte att Gud inte finns, bara att det inte var just det tillfället du var öppen nog att ta emot det.
vi kan vara olika öppna för olika saker vid olika tidpunkter av våra liv.
Jag har för övrigt börjat berätta vad olika länkarna handlar om:) något du också gärna ville förut, allt i freden och respektens namn. För att jag respekterar dig som person även om vi tycker olika.
Men om vi vänder på det, kan det då vara så att gud inte finns men att du bara ibland är öppen för könslan av avsaknad av "guds kärlek"? Kan man inte genom att använda ditt egent resonemang helt vända på känslan?
KristenTjej84 skrev 2011-03-28 23:18:51 följande:
Nej jag tror inte hon hade ansett att det har med bönesvar att göra ifall hon halkat och brytit benet, då hon precis som alla som fått förbön och upplevt helande från Gud märkt att Gud inte är ute för att skada människor utan hela och befria. Han skulle aldrig te x ta o knuffa människor så att de slår sig.
Känner man Jesus så vet man att han är fylld av kärlek till en och att han absolut inte på några vilkor alls är ute efter att skada en.
Gud såg att hon hade en skada i svanskotan också, och ville göra helandet fullständigt därför blev hon helad helt.
Gud / Jesus gör ju mycket värre saker än att bara knuffa folk om du läser bibeln, varför skulle han inte kunna göra något sådant? Dödade inte gud flera tusen i Japan häromveckan?
Så det är bara bra grejer som händer som är guds vilja? Är inte gud allsmäktig? Det är väl det klassiska "gud vinner alltid" som kan illusteras på följande vis:
Alla lever ett bra liv = gud har sett till att det blev så.
Alla blir lite sjuka men överlever = gud såg till att det inte blev värre.
Alla blir sjuka och dör utom EN person = det var gud som såg till att personen överlevde.
Och så vidare...
Är det så du tänker? Tycker du inte det hänger ihop med det jag sade om post hoc ergo propter hoc ovan at man sammankopplar händelser som egentligen inte har med varandra att göra?
Dessutom, det hade varit intressant att höra, är du öppen för möjligheten att du har fel?