• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • KristenTjej84
    Men tänk om jag redan varit på ett möte... och jag inte alls känt Guds kraft? Betyder det då att gud inte finns? För om du resonerar så att känna guds kraft = gud och Jesus är på riktigt så borde motsattsförhållandet även det gälla? Eller? Jag tror jag frågat dig det tidigare i tråden men jag kanske var otydlig. 

Jag hade varit intresserad av vad du tyckte om mina kommentarer angående tanten som skrev om att hon blivit botad på ett möte, vi kanske kan börja där och ta klippen ett i sänder innan du postar nya? Jag tror att alla kan se var du hittar ditt veckoliga klipp och kan söka källan själv, roligare om vi pratar om dem här eller? 

Tack för att du pratar! =D

Nej det betyder inte att Gud inte finns, bara att det inte var just det tillfället du var öppen nog att ta emot det.
    vi kan vara olika öppna för olika saker vid olika tidpunkter av våra liv.

Jag har för övrigt börjat berätta vad olika länkarna handlar om:) något du också gärna ville förut, allt i freden och respektens namn. För att jag respekterar dig som person även om vi tycker olika.

• KristenTjej84
    Rundown skrev 2011-03-14 23:38:27 följande:
    Jag är intresserad, men du har lite obesvarade frågor i diskussionstråden som du kanske kunde ta upp innan vi går vidare?

Angående dina länkar, tycker du inte det hade blivit en bättre diskussion ifall du lite snabbt summerade vad som hände i länkarna och vad du tycker att det innebär så vi får ett faktiskt ämne? Blir ju inte särskillt produktivt om vi bara sitter och spammar länkar till varandra eller?

T.ex: 4 minuter in i video X säger de bla bla bla, detta tolkar jag som bla bla bla.

Hade det inte varit mer givande och kanske lett oss till att tillsammans kunna komma närmare verkligheten?

Men för att föregå med ett gott exempel skall jag diskuutera din länk från arken.org (som inte fungerar på min dator om jag inte fyller i alla svenska diftonger i adressfältet manuellt). Jag tar det första citatet av Maj Rune Runegrund:

"Innan jag kom till mötet hade jag varit attackerad på flera områden och hade haft dålig sömn. Genom förbönen befriade Jesus mig och nu känner jag mig lugn och trygg. Jag kände att glädjen kom tillbaka. Jag hade även halkat och slagit i svanskotan rejält. När jag kom hem efter mötet upptäckte jag att all smärta var helt borta. Jag blev så lycklig - för jag hade inte ens bett om förbön för det!"

Här begår hon ett vanligt logiskt felslut som kallas för Post hoc ergo propter hoc (efter, därför på grund av). Detta innebär lite kort att korrelation inte innebär kausalitet, alltså att bara för att händelse B hände efter händelse A så betyder det inte att A fick B att hända. Det är vanligt att det begås när något positivt som bekräftar ens föreställningar händer, till exempel för Maj i det citerade stycket. För att göra det övertydligt, helgens katastrofer i Japan hände till exempel inte automatiskt för att kristna i Japan bad till gud, även om de gjorde det innan jordbävning och tsunami hände. Förstår du hur jag menar? Det är rätt bra att känna till detta felslut då det som sagt är väldigt vanligt och händer rätt mycket i "troendekretsar", oavsett om det är religion eller till exempel alternativmedicin det handlar om.

I Majs fall är det här extra tydligt då hon inte ens hade bett för att bli bättre, hon bara blev bättre efter och sammankopplade då de två händelserna. Om hon på vägen hem hade trillat och brytit benet, hade hon då ansett att bönen fick henna att bryta benet tror du? Nej, så är det nog inte... precis som att hon inte anser att bönen fick henne att halka och slå i svanskotan även om detta antagligen även det hände någon gång efter hon varit i kyrkan.

Intressant är även att detta rör sig om subjektiva händelser såsom smärta och sömnsvårigheter. Ifall (och det är ett stort ifall) nu bön faktisk helöade folk, varför tror du som kristen då att bön inte helar till exempel folk som varit amputerade? Varför ser vi inte kristna få tillbaka lemmar? Hur kommer det sig att du tror att din gud lägger tid på att få lite smärta att minska men inte orkar göra något "viktigt"? Du som faktiskt tror på dessa "mirakel" måste väl anse att det är lite... snålt?

Post hoc på svenska wiki (lite kort) sv.wikipedia.org/wiki/Post_hoc
    Post hoc på engelsa wiki (bättre) en.wikipedia.org/wiki/Post_hoc
    Nej jag tror inte hon hade ansett att det har med bönesvar att göra ifall hon halkat och brytit benet, då hon precis som alla som fått förbön och upplevt helande från Gud märkt att Gud inte är ute för att skada människor utan hela och befria.  Han skulle aldrig te x ta o knuffa människor så att de slår sig.
    Känner man Jesus så vet man att han är fylld av kärlek till en och att han absolut inte på några vilkor alls är ute efter att skada en.
    Gud såg att hon hade en skada i svanskotan också, och ville göra helandet fullständigt därför blev hon helad helt.

• Noun
    KristenTjej84 skrev 2011-03-28 23:18:51 följande:
    Nej jag tror inte hon hade ansett att det har med bönesvar att göra ifall hon halkat och brytit benet, då hon precis som alla som fått förbön och upplevt helande från Gud märkt att Gud inte är ute för att skada människor utan hela och befria.  Han skulle aldrig te x ta o knuffa människor så att de slår sig.
    Känner man Jesus så vet man att han är fylld av kärlek till en och att han absolut inte på några vilkor alls är ute efter att skada en.
    Gud såg att hon hade en skada i svanskotan också, och ville göra helandet fullständigt därför blev hon helad helt.

Känner du Jesus, personligen?
  • Rundown
    KristenTjej84 skrev 2011-03-28 23:13:10 följande:
    Nej det betyder inte att Gud inte finns, bara att det inte var just det tillfället du var öppen nog att ta emot det.
    vi kan vara olika öppna för olika saker vid olika tidpunkter av våra liv.

Jag har för övrigt börjat berätta vad olika länkarna handlar om:) något du också gärna ville förut, allt i freden och respektens namn. För att jag respekterar dig som person även om vi tycker olika.

Men om vi vänder på det, kan det då vara så att gud inte finns men att du bara ibland är öppen för könslan av avsaknad av "guds kärlek"? Kan man inte genom att använda ditt egent resonemang helt vända på känslan?
    Gud / Jesus gör ju mycket värre saker än att bara knuffa folk om du läser bibeln, varför skulle han inte kunna göra något sådant? Dödade inte gud flera tusen i Japan häromveckan?

Så det är bara bra grejer som händer som är guds vilja? Är inte gud allsmäktig? Det är väl det klassiska "gud vinner alltid" som kan illusteras på följande vis:

Alla lever ett bra liv = gud har sett till att det blev så.
    Alla blir lite sjuka men överlever = gud såg till att det inte blev värre.
    Alla blir sjuka och dör utom EN person = det var gud som såg till att personen överlevde.
    Och så vidare...

Är det så du tänker? Tycker du inte det hänger ihop med det jag sade om post hoc ergo propter hoc ovan at man sammankopplar händelser som egentligen inte har med varandra att göra?

Dessutom, det hade varit intressant att höra, är du öppen för möjligheten att du har fel?
  • KristenTjej84
    Rundown skrev 2011-03-29 09:21:30 följande:
    Men om vi vänder på det, kan det då vara så att gud inte finns men att du bara ibland är öppen för könslan av avsaknad av "guds kärlek"? Kan man inte genom att använda ditt egent resonemang helt vända på känslan?
    Gud / Jesus gör ju mycket värre saker än att bara knuffa folk om du läser bibeln, varför skulle han inte kunna göra något sådant? Dödade inte gud flera tusen i Japan häromveckan?

Så det är bara bra grejer som händer som är guds vilja? Är inte gud allsmäktig? Det är väl det klassiska "gud vinner alltid" som kan illusteras på följande vis:

Alla lever ett bra liv = gud har sett till att det blev så.
    Alla blir lite sjuka men överlever = gud såg till att det inte blev värre.
    Alla blir sjuka och dör utom EN person = det var gud som såg till att personen överlevde.
    Och så vidare...

Är det så du tänker? Tycker du inte det hänger ihop med det jag sade om post hoc ergo propter hoc ovan at man sammankopplar händelser som egentligen inte har med varandra att göra?

Dessutom, det hade varit intressant att höra, är du öppen för möjligheten att du har fel?
    Det var inte Gud som dödade människorna i Japan, nu har du fått allting om bakfoten!
    Gud ha gett människorna ansvar att ta hand om vår jord, inte att förstöra den med miljöförstöring av olika slag. Om vi struntar i att ta hand om miljön, då får den konsekvenser. Självklart är det hemskt det som hände med Japan, med det har med människors dumhet att göra, inte med Guds skl ondska.
    Gör vi bort oss så får vi ta konsekvenserna. Vore det inte en konstig värld om vi aldrig fick några konsekvenser av det vi gjorde? Ska Gud bara sitta där o trolla bort alla konsekvenser av våra dåliga handlingar för att räknas som god? Gud har gett oss ett ansvar att ta hand om vår jord.

Nej jag tror inte hon sammankopplar saker som inte har med varandra att göra. Hon märkte ju att hon blev bättre efter förbönen.

Jag tror inte jag har fel nej, för jag har blivit övertygad till 100% att Jesus är vägen sanningen och livet, skulle jag vara öppen till möjligheten att jag har helt fel och att det inte finns någon Gud, skulle jag ju tvivla.

• SkåneP
    KristenTjej84 skrev 2011-03-29 10:32:09 följande:
    Det var inte Gud som dödade människorna i Japan, nu har du fått allting om bakfoten!
    Gud ha gett människorna ansvar att ta hand om vår jord, inte att förstöra den med miljöförstöring av olika slag. Om vi struntar i att ta hand om miljön, då får den konsekvenser. Självklart är det hemskt det som hände med Japan, med det har med människors dumhet att göra, inte med Guds skl ondska.

På vilket sätt ligger människornas bristande ansvar bakom kontinentallpattornas rörelser?

Jag är uppriktigt nyfiken på ditt resonemang kring det.
  • Rundown
    KristenTjej84 skrev 2011-03-29 10:32:09 följande:
    Gör vi bort oss så får vi ta konsekvenserna. Vore det inte en konstig värld om vi aldrig fick några konsekvenser av det vi gjorde? Ska Gud bara sitta där o trolla bort alla konsekvenser av våra dåliga handlingar för att räknas som god? Gud har gett oss ett ansvar att ta hand om vår jord.

Nej jag tror inte hon sammankopplar saker som inte har med varandra att göra. Hon märkte ju att hon blev bättre efter förbönen.

Jag tror inte jag har fel nej, för jag har blivit övertygad till 100% att Jesus är vägen sanningen och livet, skulle jag vara öppen till möjligheten att jag har helt fel och att det inte finns någon Gud, skulle jag ju tvivla.

Men om gud gett folk ansvar, vad skulle i så fall hans anledning att svara på böner vara? Tanten som du hade i ett av dina länkar som hade ont men som trodde hon blivit botad av bön... är den smärtan hon hade en konsekvens hon får ta helt enkelt? Varför anser du då det är bra att hon blivit botad av böner?

Skall jag tolka din sista mening som att du inte är öppen för att du kan ha fel? Tycker du att en sådan inställning är att bry sig om verkligheten?
  • KristenTjej84
    http://www.globalis.se/Laender/Japan

Här står det att den snabba industrialiseringen har haft allvarliga konsekvenser för miljön.
    Hur vet vi att detta inte kan vara en orsak till att jordbävningen skedde?
    http://www.mimersbrunn.se/Miljoefoerstoering_Vi_foerstoer_foer_oss_sjaelva_13776.htm
    http://www.greenpeace.org/sweden/se/vad-vi-jobbar-for/klimat/Effekter/

Här står det lite om vilka konsekvenser miljöförstöringen får.
    Nu hittade jag inte en artikel som stödde det jag tog upp. Men skulle inte förvåna mig om framtida studier av miljöförstöringens konsekvenser skulle visa att miljöförstöringen hör ihop med jordbävningar.
    JAg antar att vi får vänta och se.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KristenTjej84 skrev 2011-03-29 11:23:27 följande:
    www.globalis.se/Laender/Japan

Här står det att den snabba industrialiseringen har haft allvarliga konsekvenser för miljön.
    www.mimersbrunn.se/Miljoefoerstoering_Vi_foer...
    www.greenpeace.org/sweden/se/vad-vi-jobbar-fo.../

Här står det lite om vilka konsekvenser miljöförstöringen får.
    Nu hittade jag inte en artikel som stödde det jag tog upp. Men skulle inte förvåna mig om framtida studier av miljöförstöringens konsekvenser skulle visa att miljöförstöringen hör ihop med jordbävningar.
    JAg antar att vi får vänta och se.
    Det finns inga beskrivna och belagda mekanismer där miljöförstöring leder till vulkanutbrott, jordbävningar eller följande jättevågor.

Att miljöförstöring är dåligt förstår en femåring och det kan ha effekter som ökad havsnivå eller ökade temperaturer vilket inte alls är bra men därifrån till att vår påverkan skulle utlösa jordbävningar eller vulkanutbrott är steget mycket långt.

Vad Greenpeace jobbar för/mot är ganska ointressant i sammanhanget och en mellanstadie"uppsats" som inte ens nämner jordbävningar är inte mycket att hänga i granen.

Ska vi tolka det som att du inte kan påvisa ett samband mellan miljöförstöring och jordbävningar?

En annan fråga: varför inträffade de värsta naturkatastroferna någonsin långt innan den första människan satte sin fot på jorden?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • SkåneP
    KristenTjej84 skrev 2011-03-29 11:23:27 följande:
    www.globalis.se/Laender/Japan

För att jordbävningen var en konsekvens av kontinentalplattor som rör sig.

Alltså måste jag fråga dig igen:
    På vilket sätt ligger människornas bristande ansvar bakom kontinentalplattornas rörelser?

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3