Trekk skrev 2011-12-29 14:59:46 följande:
Jag håller med dig om att planeten Jord helt klart över lag kan administreras bättre, men vad menar du med att vi är ålagda att göra det?
OCH SE, din Herre sade till änglarna: ”Jag skall
tillsätta en ställföreträdare på jorden.” [Änglarna] sade: ”Skall Du
tillsätta någon som stör ordningen där och sprider sedefördärv och [till och med] utgjuter blod, medan det är vi som sjunger Ditt lov och prisar Ditt heliga namn?” [Gud] svarade:
”Jag vet vad ni inte vet.” (2:30)
Ja, Vi sade: ”Bort, alla, härifrån! Men vägledning skall helt visst komma er till del, och de som följer Min vägledning skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem.” (2:38)
Det handlar om allt från materialism till vad som behövs för att få slakta ett djur.
Som vi idag lever förbrukar vi jordens resurser i snabbare takt än vi producerar. Det är upp till oss att underkasta oss Allah(swt) vilja och ändra på detta.
For each (such person) there are (angels) in succession, before and behind him: They guard him by command of Allah. Verily never will Allah change the condition of a people until they change it themselves (with their own souls). But when (once) Allah willeth a people's punishment, there can be no turning it back, nor will they find, besides Him, any to protect.(13:11)