• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-04 19:46:51 följande:
    Hon är 4 månader. Och vi ger endast några skedar gröt. Det mesta vi gett är ½ portion. Nu vill hon inte ha gröten överhuvudtaget =( Jag hoppas och tror att det är precis så som du säger. Att hennes tarmar är lite för omogna för att klara gröten! Vi gör nog ett uppehåll nu. För sådana här dagar vill jag inte ha något mer!
    Puffar lite för denna frågan
  • Tibell
    Blå Flygare skrev 2010-03-04 20:23:37 följande:
    En halv portion låter som väldigt mycket för en så liten. Man rekommenderar att börja med smakisar vid 6 mån, och visst är vissa barn är redo tidigare än andra men om hon varit dålig i magen länge så är nog hon inte det barnet. Vi var uppe i en halv portion när vi gett gröt som smakis i över en månad. ½ tsk är bra att börja med och sen sakta öka.
    Nu var det dock inte en halv hel portion utan en halv smakportion. Fast det kanske är mycket ändå?! Typ 1/4 dl vatten och 1 msk pulver. Aja..hur som helst lägger vi det på hyllan ett tag nu. Hon älskade gröten och hade utan problem kunna äta ännu mer men där satte jag stopp =) Tror det får dröja innan vi testar igen!

Frågar igen! Hur länge brukar eksemen sitta kvar efter en reaktion ?! Dottern har som sagt fortfarande eksem efter sin reaktion som kom i måndags eller tisdags! Är ju helt ny på det här så jag vet inte riktigt hur länge det brukar sitta i!
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-03-04 20:23:06 följande:
    Min nu 7,5 månaders har som mest ätit 1/3 smakportion gröt ("mjölkgröt" för att testa visserligen). Sedan ville hon inte ha mer. Vanligtvis åt hon ca 1/6 smakportion. Tillslut slutade vi med gröt och gick vidare med vanliga smakisar. Detta var vid ca 5,5-6 månader. Så ta det lugnt med gröten ni en stund och börja med övriga smakisar i lugn och ro, och så kan du testa gröt på nytt längre fram och se om du får samma problem med övriga smakisar eller med gröten.Det är vad jag skulle göra i alla fall (och vad jag gjort med min dotter. Nu äter hon ca 1/2 burk "vanlig" mat och det känns som att hon tycker om att äta så nu kommer vi snart att börja testa gröt igen). Hon har blivit hård i magen (ger nu aprikospuré) av all mat. Av katrinplommon blir hon enormt gasig så det är inget alternativ för oss. Därför gör vi också egen aprikospuré så att vi kan ta det lite lugnt med intro av päron.
    Okej. Då vet jag lite mer hur jag ska gå tillväga. Med stora dottern hade vi aldrig dessa problem. Vi kunde snabbt öka mängden och vi märkte aldrig några reaktioner. Kanske kan vara så att hennes tarmar är extra känsliga ioch med mjölkallergin?!

Hur har det fresten gått med provoceringen ?!
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-03-04 20:56:35 följande:
    älsklingen87: När Martin får nya eksemprickar som vi ser kan bero på att han fått i sig något han inte tål så tar det oftast upp till 3 veckor innan de läkt ut (vi smörjer morgon och kväll med kortison och mjukgörare). Han är så pass gammal att han kliar sig blodig (bebisar gör ju kanske inte det oftast utan blir istället missnöjda) och i och med det så tar det längre tid att bli av med dem för honom. Hade han låtit eksemen vara ifred och vi fått smörja och ha på hydrocollplattor som fått sitta så hade det kanske gått fortare.
    Usch stackare =(

Ja jag hoppas de snart försvinner. Hade bleknat väldigt mycket under dagen så kan vi nu bara vara noga så är de nog borta snart!

Men detta med kontaktallergi är inte lätt. Vi kan inte plocka bort alla mjölkprodukter då våran stora tös fortfarande dricker välling mm.
    Jag är super noga med att tvätta händer och torka alla yter efter middagar. Men ändå lyckas hon få eksem! Jag vet att hennes pappa inte är lika noga och jag vettihundan hur jag ska få honom att fatta. Han kör fortfarande " hon är inte allergisk..bara lite känslig" Missförstå mig inte nu. han är världens bästa sambo och pappa men ibland förstår han bara inte =) Han vill så gärna inte att hon ska ha en allergi att han vägrar tro på den. Nu de senaste dagarna har han dock varit försiktigare..antagligen efter han fick se hur hon såg ut efter kontakt eller intag i tisdags!

När växer oftast en allergi bort. Både kontakt och "vanlig" ?! Bätte att fråga er än våran läkare. Hon har inte lika stor kunskap som ni besitter!!
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-03-04 20:56:35 följande:
     (bebisar gör ju kanske inte det oftast utan blir istället missnöjda)
    Då kanske det är därför hon varit så gnällig och missnöjd de senaste dagarna !? Kanske inte alls ha med gröten att göra. För gnället kom i samband med eksem prickarna! Hon skrek mer eller mindre hela dagen då! åååhh så dum jag är att jag inte tänkte på det!
    Men håller nog ändå upp med gröten tills vi ser förbättring!
  • Tibell

Ja det är ju inga jätte stora mängder hon fått i sig. Och de senaste 2 dagarna har hon inte velat ha någon gröt alls..kanske 1-2 tsk som mest! Och ändå har hon varit grinigare än ginigast!
    Så det kanske är eksemen som stört henne då! Hoppas det. Vill ju kunna fortsätta ge gröt sen. Det behöver hon för viktens skull!
    Sen kanske det är en helt vanlig utvecklingsfas eller tänder! Får se helt enkelt!
    Man blir ju lätt lite orolig som mamma =)

• Tibell
    Mela78 skrev 2010-03-05 09:14:47 följande:
    Det är väldigt individuellt när allergier växer bort, om de växer bort. Beror på hur allvarlig allergin är och om det finns fler än en allergi.Vår läkare har väldigt försiktigt försökt att förutspå när dotterns allergier kan tänkas ha vuxit bort. Hon gissade på 1,5 års ålder för mjölk, 3 års ålder för ägg och skolålder för soja. Men nu har dotterns äggallergi blivit mycket allvarligare så den lär nog hänga med längre än till 3 års ålder om den ens växer bort överhuvudtaget. Dottern är nu ett år och vi har märkt att hon reagerar inte lika kraftigt på yttepytte mängder mjölk som hon gjorde för bara ett par månader sedan.
    Okej! Ja vi får väl se hur det blir med min lilla. Jag hoppas att det i allafall växt bort innan hon börjar förskolan runt 14-15 månader!
  • Tibell

Jag visste inte att det var vanligt att mjölkbebisar har skorv. Bella hade också väldigt mycket skorv som vi försökte behandla. Tillslut gick det även ner till ögonbrynen. Och nu när jag tittade är de helt försvunna! Hade inte en tanke på att det kunde vara ett samband..=) Man lär sig något nytt varje dag !!!

Vi fick också höra att våran dotter hade atopisk eksem och ingen mjölkallergi. Nu efter drygt en månad med mjölkfritt är eksemen så gott som borta! Så länge hon inte får mjölk i sig eller på sig...då kommer eksemen tillbaka och vi får smörja med Locobase och mildison för att få bort dem!

Hur vanligt är det att ett barn med en allergi, tex mjölkallergi, utvecklar fler allergier ?! Kan vara bra att veta när man börjar med smakisar !!

• Tibell

Nu har dottern fått nya prickar. Dessa ser inte alls ut som hennes mjölkeksem! Mjölkeksemen är mer rödflammiga men dessa är som små små prickar som sprider sig över mage/rygg/armar/lår och knän! Har ni någon idé vad det kan bero på?! Efter hon sovit är hon jätte fin i hyn så de kommer efter en stund när hon varit vaken! Hon får inget alls förutom ersättningen att dricka nu!
    Värmeustlag är det inte då hon endast ligger i blöja nu för tiden!
    Kanske bara helt vanliga bebisprickar ?! Eller har hon bara lite känslig hy! Vad tror ni..har ni några idéer?!

• Tibell

Dessa kommer och går ska tilläggas. Ibland syns dom knappt för att minuterna sedan sprida sig och bli jätte röda! Har haft så nu i nån dag!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar