• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Emmis87 skrev 2010-02-24 08:32:06 följande:
    Okej. Men vad använde du och smörjde med?
    I början när de var ilsket rött smörjde vi med mildison! Sen har vi använt miniderm men den tålde dottern inte utan blev bara värre. Nu har hon locobase och än så länge ger jag tummen upp för den!
  • Tibell
    lightfish skrev 2010-02-24 09:15:11 följande:
    Vad bra att Locobasen hjälper Jag säger samma: Mildison (morgon och kväll tills det börjar bli bättre och sen bara kväll ett par dagar efter det) och sen ca 1 timme efter du smörjt med Mildison smörjer du med Locobase för att återfukta huden. Locobase bör du fortsätta med även efter uslagen försvunnit för att undvika torr hud nu när det är så kallt. Tänk på att inte smörja i ansiktet för tätt inpå  när ni ska ut; då fryser det....
    Ja den hjälper kanon bra. Hennes torra hud är som bortblåst =) Och utslagen syns knappt sen vi tog bort tvålen. Kan fortfarande inte begripa varför de skulle ha mjölk i tvål! Tur att ni finns och kan hjälpa en lite smått förvirrad mamma =)
    Men nu vet vi ju med säkerhet att det är mjölk hon inte tål i allafall. Läkaren skulle ringa på fredag om provsvaren. Men med våran vanliga otur kommer allergin inte visa sig där och vi kommer inte bli betrodda.
    Jag bor i en väldigt liten by och kunskapen om allergier är lika med noll.
    Men vi kommer stå på oss och kräva hjälp från dietist och ersättning på recept.
    Tänker inte provocera igen..även om läkaren antagligen kommer propsa på det!
  • Tibell
    lillasysteryster skrev 2010-02-24 10:16:33 följande:
    älsklingen87: VIlken tvål var det ni hade?
    Palmolive milk and honey!
  • Tibell
    Blå Flygare skrev 2010-02-24 10:49:50 följande:
    För att mjölk är bra för huden - om man tål det. Mjölk har används länge inom hudvård. Och det är ffa många som smörjer sina bäbisars hud med bröstmjölk  för det ska vara det bästa. Mjölk kan också finnas i schampon, främst volymschampon kan ha mjölkprotein tillsatt eftersom proteiner får hår att "spreta". Mjölk och vete är de billigaste proteinerna, så ofta är det en av de två i volymschampon. Zendiums vuxentandkräm innehåller colostrum - råmjölk (från kor) eftersom det är antibakteriellt  - det är ju därför man så gärna vill amma barnen åtminstone de först dagarna så de ska få i sig råmjölken. Colostrum är helt klart ett bättre antibakteriellt medel än de som finns i andra - de klassast som gifter! Men tål man det inte är det ju inte så bra förståss När man inte tål något så reagerar man så klart med "varför ska de ha i det där", men mjölk är ju faktiskt ngot helt naturligt som de allra flesta tål.
    Inte en tänkt tanken på att det funnits i allt detta!! Tusen tack! Då vet man vad vi ska passa oss för !!
    Vad hade jag gjort utan er ?! =)
  • Tibell

Om man smörjer på ett knappt synligt utslag ( endast hudfärgat lite torrt ) blir det då ilsket rött ?!

Vi har nämligen börjat fundera om det är så att hon reagerar på mjölk eller kanske ägg via kontakt också. För det dyker upp röda torra utslag lite var stans på kroppen ibland. Sen försvinner de efter någon timme för att sedan dyka upp igen. Detta behöver såklart inte alls ha med allergi att göra men man börjar ju undra. De gångerna de kommer i ansiktet har jag ätit ägg bägge gångerna,.så här ser hon ut då

Hon har ju varit så fin i hyn innan idag och nu har det även kommit lite på armarna och axlarna. Kan det bero på locobasen ?!
  • Tibell

Åh nej..det kanske är ägg ändå. Hade hållt i ett kokt ägg innan jag smörjde hennes armar! Och innan jag smörjde var det inte något rött alls..endast lite torrt!
    Eller kan det vara locobasen som gör hennes så här röd?! ( hon är dubbelt så röd i verkligheten än vad bilderna visar )

• Tibell
    Kavat skrev 2010-02-24 18:30:15 följande:
    Testa i kväll och smörj igen, med HELT rena händer utan mjölktvål eller ägg. Så får du se vad som händer.
    Nej de testade aldrig ägg..trots att jag frågade!

Men det var nog bara smörjan ändå..för det bleknade efter nån timme. Dock inte helt utan är fortfarande rött/rosa men inte så ilsket.

Ja jag ska testa det när/om hon vaknar något mer ikväll. Men när jag smörjde henne i morse kan jag inte komma ihåg att hon såg ut sådär! Får testa i morgon annars!

Blir så trött på folket runt omkring mig just nu. INGEN tror att lillstumpan är allergisk. De verka tycka jag är skitlöjlig som tror det. Och eftersom jag själv tvekar titt som tätt gör det inte saken bättre ?! Det skulle inte förvåna mig om de ger henne mjölk om några månader bara för att..suck

Har ni tvekar många gånger på era barns allergier ?! Jag vet inte hur många gånger om dagen jag tvekar och får för mig jag inbillar.
    Får hoppas läkaren har positiva svar till mig på fredag när hon ringer om provsvaren!
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-02-24 19:55:05 följande:
    Var det vanliga Locobasen på tub (gul dekor) som du smörjde med? Eller var det repairen? Den senare kan jag nämligen tänka mig att det kan bli rodnad efter.
    Nej jag smörjde med den vanliga gula!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-02-24 19:55:13 följande:
    Angående ägg, så låter det ju konstigt om hon inte blev likadan i morse när du smörjde. Ärligt talat så förstår jag inte att du tvekar längre. Hade min son haft så tydliga symptom som går bort så fort på mjölkfritt så hade jag varit glad.Sen är det trist att du inte blir betrodd, men tyvärr så blir man motarbetad.Visa korten du tagit och säg vad hon fått i sig eller på sig vid just det tillfället. Jag hade blivit arg på alla som misstrott mig, och blir än idag. Du kan göra eget test hemma. Smörj lite ägg på undersidan av armen och lite mjölk på andra armen och då bara inom ett visst område. Du kan ju rita ut med penna eller liknande och så ser du om det blir någon reaktion inom 15 min och kolla sen efter någon timme också osv. Var noga med att hon inte på något sätt får i sig.
    Jag vet inte heller varför jag tvekar riktigt =/ Är nog rätt så osäker som person och när ALLA , inklusive barnets far, inte tror mig blir det bara värre!
    Det är tur att jag har er i allafall..annars hade dottern fortfarande ätit Nan!

Men det jag reagerat på är att hon endast blir röd på de ställen hon redan har eksem när hon får i sig mjölk eller blir utsatt för det på huden.
    Svårt att förklara känner jag!
    Men utslagen försvinner aldrig helt utan håller sig som hudfärgade torreksem. Och när jag då tog på hennes armar med händerna jag precis hållt ägg i blev de röda inom bara några minuter!!
    Men ska testa att smörja henne igen och se om det blir likadant. Känns ju inte roligt att smörja henne om hon ska bli sådär ilsket röd. Blir era barn det med när ni smörjer ( använder den gula locobasen )
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-02-24 20:09:09 följande:
    älsklingen87: Ja med den gula Locobasen så tror jag inte att det är den som orsakade det röda, det är vad jag tror iaf. Hoppa över att visa BVC några bilder, då kan jag nästan sätta pengar på att de frågar hur varmt ni har hemma ifall det är värmeutslag . Däremot om ni får tid hos barnläkare så ska ni samla så mycket info ni kan och berätta där .
    Ja barnläkaren ska ringa på fredag. Fick brev hem i lådan om att de skulle ringa om proverna vi tog för 2 veckor sedan. Jag hoppas nästan det visar sig på blodproverna så vi slipper bråka med dem!!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar