• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Dalkulla74 skrev 2010-02-24 20:13:57 följande:
    älsklingen87: Mina barn blir inte röda när jag smörjer. Huden där det är/har varit eksem är mycket känsligare (skadad kan man säga) och på Martin är det så att där ett eksem funnits och helt läkt ihop återuppstår det en eksemprick så snart hans status försämras.
    Men om du smörjer honom när han har eksem..blir de inte röda under någon timme efterråt då?!
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-02-24 20:25:27 följande:
    älsklingen 87: Nej han blir inte rödare av att jag smörjer. Möjligtvis precis då jag gnuggar in kortisonet men det är bara av värmen då och lägger sig på någon minut.
    Okej. Ja  jag får helt enkelt testa att smörja igen och se vad som händer
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-02-24 20:31:41 följande:
    Mina barn blir inte röda när jag smörjer dem. Och att de blir röda där de redan har eksem är mer normalt för eksembarn än inte. Där det från början varit eksem är mycket känsligare och det vore konstigt om det inte blossade upp om hon får något hon inte tål på sig!Min son hade sk. äggfläckar, alltså röda fläckar på kroppen som när de lugnade sig blev vita och fjällade. De blev röda varje gång han fick i sig ägg och bättre när han inte fick i sig ägg. Nu har han eksem till och från på hela kroppen. Och om han smörjs 2-3 gånger dagligen så tar det 2-3 veckor för eksemen att försvinna - förutsatt att han inte får i sig eller på sig saker han inte tål. Får han i sig något eller på sig något så blossar eksemen upp på nytt. Och självklart så blir det där han tidigare har eksem för huden inte är helt ok där än.Så din beskrivning låter helt normal för eksem-allergibarn. Jag hade tyckte det vore konstigare om du sagt att hennes hud reagerade på något annat sätt.Sen kan det självklart vara krämen också, men du får helt enkelt ta och smörja små fläckar med kräm och även med mjölk och ägg och se om det blir någon reaktion och var reaktionen blir. Svårare än så behöver det inte vara.
    Hans äggeksem låter ju precis om Bellas eksem.
    Just nu känns det som om vi aldrig kommer bli av med eksemen om det är så att hon reagerar även via kontakt!
    Då får vi nog lära oss leva med det helt enkelt!

Så om jag tar i ägg och sedan tar på hennes hudfärgade eksem och gör likadant med mjölk. Då blir det rödare om det är allergi?! Eller måste jag ta på en yta hon inte har eksem ?!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-02-24 20:41:49 följande:
    Jo, man lär sig att vara hygienisk och tvätta händerna ofta och noga!Vi har kontakt allergi mot ägg och vete och havre här hemma. Ägg är en baggis, vi har helt enkelt tagit bort ägg från huset i och med att det kan ge så allvarliga reaktioner.  Vete och havre äter maken och dottern, men vi är hysteriskt noggranna och det funkar faktiskt!Du kan ta på både ock och se om det blir någon skillnad. Klart det är känsligare på redan skadad hud. Men det kan tom. räcka att ta på frisk hud, det beror helt på hur känslig hon är.
    Ja är det nu så att hon reagerar på kontakt med ägg gör vi oss av med allt som innehåller det. Är ju synd om stumpan med hennes röda eksem =(

Ja jag får helt enkelt testa i morgon!
  • Tibell
    lightfish skrev 2010-02-24 20:46:55 följande:
    älsklingen87Min W blir nästan alltid röd när vi smörjer även om vi inte ser några utslag, i vårt fall beror det på att Ws hud är histaminkänslig....  Och W får stora utslag och vi pussar/tar i honoom när vi hållt på med mjölk/ägg....
    Vad innebär histaminkänslig??
  • Tibell
    lightfish skrev 2010-02-24 20:53:00 följande:
    För att förklara det enkelt: W blir jätteröd på huden bara man tar i honom. När de skulle göra pricktesten var hon tvungen att byta arm efter hälften eftersom han var illröd där hon hållt honom....
    Oj =( Då förstår jag absolut varför han blir röd när du smörjer honom
  • Tibell

Men om det nu är smörjan hon blir så ilsket röd utav..vad ska vi då smörja med ?!

• Tibell
    EL I skrev 2010-02-25 01:23:28 följande:
    Det är väl ofta så att det blir mer ilsket ett tag när man smörjt. Min sons kinder blir också så. Det är ju likadant när jag är väldigt narig om mina händer (har inte eksem) och smörjer så blir ju händerna mer ilskna ett tag.
    Ja jag hoppas verkligen det är så!

Smörjde henne för ett tag sedan och visst blev hon lite rödare..men långt ifrån så röd som hon blev igår!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-02-25 10:00:45 följande:
    Locobase LPL och Locobase Repair är två helt olika salvor med olika konsistens. Det funkar inte alls med LPL här hemma. Repair ger ett skyddade lager, även mot kontakt och är skönare att smörja in sig med då den inte svider. LPL svider om man är torr och då kan jag tänka mig att man blir lite röd också. Så köp REPAIR och testa istället, den är mycket bättre tycker vi och speciellt att den är så tjock och ger en skyddande effekt mot kontakt. Vi märker skillnad på sonen om vi missar att smörja honom på morgonen och han är ju känslig för kontakt med vissa saker.
    Ja jag får be sambon köpa hem den med =)

Har ni hört någon som fått eksem av den gula locobasen ?! hennes hy är sååå ful nu. Utslag på både mage, rygg, ben, kinder och armar. Igår hade hon endast på armarna och axlarna. fattar ingenting =(
    Kan ju kanske vara så att hon fått i sig mjölk med. Får höra med sambon vilken diskborste han använde! Har han använts storasysters är det säkert mjölk rester på den !
  • Tibell
    Lalalong skrev 2010-02-25 09:18:32 följande:
    Hur snabbt är det egentligen möjligt att märka förbättring med mjölkfritt??På bara 24 timmar har Alva slutat bajsa vatten och har inte kolik-skrikit en bråkdel så mycket som hon gjorde innan Nutran!Dessutom har, vad vi trott varit väldigt mycket hormonplitor, bleknat en hel del och lixom börjat torka in.... Men verkar det så snabbt?? Eller är det lite placebo-effekt? Tillfällighet att hon blivt bättre samtidigt som vi bytte..? 
    Vilken härlig läsning! Skönt att höra att den lilla mår bra!
    Vår dotter blev också fort bra på mjölkfritt! t
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar