• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Jag hänger med här tills vi vet om det är allergi eller inte..ni är ett härligt gäng så om det är okej för er stannar jag kvar ett tag!

Det jobbiga för oss är att jag inte tror mig själv heller riktigt. Jag försöker hitta andra anledningar till att bajset kommit igång och att utslagen blossar upp. Om det är för att jag förnekar eller för att hon inte alls är allergisk vet vi ju inte. Men samtidigt låter det som allergi eftersom det blossade upp i dag samt vid pricktestet! Sen gör det väl inte lättare att ingen annan i omgivningen tror en. Tillslut börjar man undra om man själv är hypokondriker?!

• Tibell

Skönt att inte det bara är jag som är hypokondriker ;) Men när knappt barnens pappa tror en så börjar man ju undra själv. Jag har ransakat alla symptom nu i flera dagar och jag blir inte något klokare. Det ända jag kan tänka mig göra så utslagen blossade upp är att jag tvättade hennes rumpa med vatten och tvål i handfatet. Fast det förklarar iofs inte varför utslagen på axlarna och armarna var värst?! Ni som har barn vars allergi yttrar sig via uppblossade utslag. Blir de också väldigt torra?! För Bella blir som sandpapper i hyn när utslagen blossar upp!

Hur som helst nuu ikväll har utslagen sett bättre ut efter lite mildison! Men däremot har hon varit såååå gasig. Trodde först att hon bajsade igen men det var bara massa massa fisar!

Gaahh. Tänk om man bara kunde få det svart på vitt om det är allergi. För om blodproven visar negativt måste vi provocera igen. suck

• Tibell

Nä jag vet inte riktigt =( Känns ju som om detta borde räcka. Tänkte jag skulle ringa barnmottagningen igen imorgon och berätta hur dagen sett ut idag. Tror de mig inte visar jag dem bara bilderna!
    Nu är det bara att lära sig allt detta med mjölkfritt!
    Hon är ju snart 4 månader och det är tänk att vi ska börja med smakisar. Vilken gröt skulle du rekomendera!? Och de fruktpureér och sådant som finns i affärerna..är de mjölkfria?! Det lättaste måste ju nästan vara att göra egna..men vart kan man hitta recept?!
    Tack för att ni är så snabba med att svara =) Lugnar ett oroande mammahjärta mycket ska ni veta!

• Tibell
    EL I skrev 2010-02-14 19:37:16 följande:
    När hon är 4 månder så finns väl bara en gröt som är mjölkfri och det är Sempers risgröt som man köper på apoteket...rätta mig om jag har fel.Sen kommer ju enagos gröt men den är ju från 6 månader och innehåller mkt mer fibrer.Fruktpuréerna är mjölkfria som finns i affären men LÄS på allt! Det kan finnas mjölk i det mest konstiga som man ALDRIG trodde det skulle finnas mjölk i.Ang att inte ens pappan tror på dig, så var det för mig med eftersom han alltid jobbar em/kväll och det var mestadels då sonen skrek. Till den dagen jag provocerade, mkt för att övertyga maken, och då skrek sonen KONSTANT i 6 timmar och fick diarré och sen höll det på i 2 veckor till ungefär... DÅ trodde han på mig när han liksom fick uppleva det själv.Jag FÖRSTÅR att du tvekar trots att symtomen är VÄLDIG tydliga på er dotter, man liksom blundar på nåt vis. Ring barn och prata med dem!!
    Vad bra att det finns en gröt från 4 månader...ska inhandlas inom kort! Tack för tipset!

Du förklarar det så himla bra..att man faktiskt blundar för alla symptom! Idag var ju hennes pappa hemma när utslagen blossade upp efter lite NAN på tesked. Han sa då " ja hon är kanske lite känslig ". Så jag hoppas som sagt det visar sig på blodproven också så vi båda får se det svart på vitt!
    Samtidigt är jag rädd att folk ska idiotförklara mig för att jag gått runt och trott att hon är allergisk om det kanske inte ens är så..därför tvekar jag nog lite. Men nu när man tittar tillbaka på de senaste månaderna och se alla klara förbättringar så blir jag nästan arg på mig själv för att jag förnekar..fortfarande!

Men hur länge ska man köra mjölkfritt nu innan man kan prova om det växt bort ?!
    Och hur vet man hur känslig hon är ?! Tänkte just med det här med mat där det står " Kan innehålla spår av mjölk" ?

hoppas ni förstår hur tacksamma jag är över eran hjälp. Som ni kanske redan märkt är jag rätt ensam med att tro på hennes allergi. Och nu måste jag inleda projekt " får släkt och vänner att förstå" =)
  • Tibell

Nu har dottern lyckats bajsa två gånger till i dagarna,,HURRA!! Äntligen fungerar magen. Ska bli underbart skönt att slippa hjälpa henne ut med det stenhårda bajset!
    Så får vi hoppas hon kan komma igång med vikten lite grand. 4860 är inte mycket för en 3½ månaders..som dessutom vägde 3690 när hon föddes =(

• Tibell
    Amulett skrev 2010-02-15 10:04:48 följande:
    Angående när man ska testa på nytt verkar alla läkare/dietister säga mer eller mindre olika. En del får höra att de ska testa var 3-6:e månad ... Vi upptäckte allergin vid 5,5 månader, bekräftades via pricktest, och läkaren tyckte att vi inte skulle göra något förrän han är 2 år. Hon menade att det är ovanligt att det växer bort snabbare och det är onödigt att hålla på och testa och testa och testa, bättre att ställa in sig på mjölkfritt och ha det lugnt och skönt en stund istället.Där är vi nu, har just gjort nytt pricktest (negativt!) och RAST (negativt) så nu har vi bara väntat på att utslag från Kåvepenin (suck ...) skulle ge sig, vilket det nu har gjort. Så nu är det snart dags för provoceringen!
    Så känner jag lite med. Känns dumt att hålla på att mixra och testa med något man vet de är känsliga mot. Bättre att köra mjölkfritt ett bra tag nu och låta tarmarna läka. Eftersom dotterns största besvär var just förstoppning vågar man inte testa allt för mycket!

Hoppas eran provocering går bra!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-02-15 10:40:29 följande:
    Svarar lite snabbt, har du inte fått svar på någon fråga av de andra eller mig, så hojta! Spår av är jätte svårt! Bebisar tål ju olika mycket. Spår av kan vara rättså mycket mjölkprotein och för en jätte allergisk så orsakar det stora problem, medans en annan kan äta det utan problem. Sen skiljer det även från gång till gång på samma produkt. Om de gör mjölkchoklad i en maskin och sen torkar de ur (de tvättar inte ur tydligen) och då finns det givetvis spår av mjölk kvar. Sen första smeten med chokladmassa innehåller kanske rätt mycket spår av mjölk. Medans kanske 5 smeten inte innehåller något. Så hur ska man veta?Antingen får man låta bli, eller så får man chansa på att de inte reagerar.
    Tack för svar =)
    Ja vi får väl helt enkelt se sen när det ska börja introdiceras mer och mer mat. Nu äter hon ju endast Altheran! Men om nån vecka är det dags för smakisar..Ska bli skoj! Tänkte börja med gröt och lite fruktpuré!
    Blir nog gröten från apoteket. Gillar inte att sinlacen är sötad!

Hur funkar det med ersättning och gröt på apotek?! Finns det på alla apotek? Vi bor i en liten liten byhåla och närmsta apotek ligger 2½ mil härifrån..också i en liten stad. Men annars måste de bäl kunna beställa hem?!
  • Tibell

Kan det variera hur snabbt en reaktion kommer från gång till gång ?! Storasyster var nämligen jätte snäll idag och matade lillasyster med grädde under tiden jag var på toa. Jag väntade på en reaktion men det kom ingen. Så jag trodde helt enkelt att hon inte fått i sig något. Men några timmar senare börjar hon fisa som en tok och ca 4 timmar efter provsmakningen blev hon tokledsen och utslagen blev väldigt torra och röda. Kan en reaktion komma så många timmar efter eller var det något annat galet?! hur som helst är hon super fisig nu..hoppas det ger med sig under kvällen!

• Tibell
    EL I skrev 2010-02-15 18:55:46 följande:
    för min son är det väldigt olika. oftast har det kommit efter ca 3 timmar men andra gånger, som när vi testade soja senast, så tog det ca 1 dygn...
    Okej =) När pricktestet gjordes tog det drygt en timme innan alla utslag blossade upp, Denna gången tog det som sagt lite längre tid. Nu har vi i allafall suttit ner och pratat med stora tösen att hon inte får ge Bella mer mat i fortsättningen !!

Men en annan undran, Hennes utslag har ju aldrig riktigt försvunnit..utan de syns men är hudfärgade och ibland lite torra. Kanske tar lite tid innan de försvunnit helt..eller vad tror ni?!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar