Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-09 23:04:01 följande:
    Ok ojdå men borde inte läkaren på barnspec. ha koll på detta? Suck...dessa läkare Ja just det ja man behöver ju inte ge köpegröt öht borde man inte bara kunna testa med havregrynsgröt??? Vi blev bara rekade Sinlac och så inget mer...
    Jo ,man tycker väl det egentligen, men det är långt ifrån ovanligt. Många läkare som man hör om verkar inte bry sig så mycket om vad det finns för sorter och vad de innehåller närmare utan lämnar över det helt till dietisterna och bara snappar upp namnen och att den är mjölkfri så de kan "namedroppa" lite - typ.

Det går utmärkt att testa med tex havregrynsgröt, kan mixa havregrynen lite också i början så den blir lite slätare i konsistensen. Koka på kalciumberikad havredryck så blir den godare och även lite näringsrikare.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    tess863:
    han har varit helt mjölkfri i 5 månader som jag för står det?
    Har du ammat något under den tiden eller har han bara ätit ersättning/välling utöver gröt och vanlig mat?
    Om mjölkfri ersättning, vad för någon?
    Hur har ni introducerat mjölk igen, vad för produkter med mjölk i har ni använt?
    Hur länge har ni provocerat nu och hur mycket mjölk är det han har fått på ett ungefär?

Reaktioner kan förändras med tiden och ofta kan man vara känsligare om man varit utan ett tag, så det kan vara så att även om han inte har reagerat med magen innan så kan den reagera nu och att utslagen dyker upp om ni fortsätter provokationen.

Sen vänjer sig även laktasproduktionen i tarmen vid att det inte kommer någon mjölk så att den minskar så att även om man kanske har börjat tåla mjölkproteinet så reagerar magen och tarmen på den laktos mjölken innehåller och laktosintolerans ger enbart som symtom från mag-tarmkanalen i form av uppsvälldhet, magont, diarré. Sen behöver inte laktosintolerans i ett sådsant fall vara bestående utan kroppen vänjer sig i de flesta fall och ökar upp produktionen igen.

Men om man inte har varit utsatt alls för laktos under ett tag så kan man mycket väl reagera på laktosen om man plötsligt får i sig stora mängder mjölkprodukter, därav mina frågor ovan.
    Om du också varit mjölkfri och ammat under tiden han varit utan mjölk så är laktosen inget du behöver bry dig om eftesom då har han hela tiden fått i sig laktos eftersom bröstmjölken är betydligt laktosrikare än vad vanlig komjölk är. Lika så om han har ätit ersättning i form av Althera, så innehåller den också laktos.
    Annars (om det är så att han tål mjölkproteinet) så skulle det även kunna vara en reaktion på att det blev lite för hastig introduktion med för stora mängder mjölkprodukter så att laktasproduktionen ännu inte hinner med i motsvarande takt som ni ökat på  mängden mjölk.
    ÄVen vad det är för produkter som ni har använt er av att provocera spelar in hur jag skulle vilja tolka diarrén ha nu har fått - om det är vanlig amjölkprodukter eller om det är laktosfria som ni har använt er av för att provocera.

I vilket fall som  helst så skulle jag backa lite - gå tillbaka till helt mjölkfritt och när diarrén upphört (och även avvakta nån vecka till så att tarmen får återhämta sig ordentligt) så skulle jag göra om provokationen och då anvnda laktosfria mjölkprodukter, dessutom även gärna att de är kokta eftersom värmebehandling påverkar proteinstrukturen så att de kan bli lite mindre allergena. Börja med lite kokt laktosfri mjölk, 1 krm, 1 tsk,1 msk etc så det lir en långsam introduktion. Funkar det bra så testa med okokt. När det funkar med ett glas laktosfri mjölk testa att fasa in lite vanlig mjölk - tillsätt  tex 1 tsk i den laktosfria och sen succesivt öka på mängden vanlig och dra ner på den laktosfria så att tarmen inte chockas av en stor mängd laktos på en gång utan succesivt få vänja sig och hinna öka på laktasproduktionen igen.
    Om du provocerar med vanlig mjölk och får en reaktion så kan det vara svårt att veta vad en ev reaktion i form av diarré och magont beror på - om det är proteinet eller laktosen. Provocerar man med laktosfri mjölk och det fungerar men det fungerar inte med vanlig mjölk så vet man att man tål mjölproteinet och att det är laktosen man reagerar på istället. Och fungerar det inte med laktosfri mjölk så vet man säkert att det är proteinet man reagerar på.
  • Miralicia
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-16 15:54:58 följande:
    Köpte sempers mjölkfria gröt på ica från 4 mån och trodde det var dem med ris och banan men nu ser jag att en bara heter ris hmm jag som inte ens visste att de hade en sån nån som vet? Eller har de bara glömt bananen i min haha den var inte så god iaf fast sonen har ätit nu två gånger.
    Det är "samma", men de tog bort bananen när de började sälja den i vanliga affärer och inte bara på apoteket. Så den som tidigare var med ris och banan är numera bara med ris, men i övigt samma.
  • Miralicia
    Penguine skrev 2010-08-16 18:42:07 följande:
    Ni som ammar och äter mjölkfritt, hur mycke kalcium äter ni i tablettform? Jag tar en 500mg tablett / dag och tänker mig att jag får i mig resten genom havredrycken etc. men funderar på om det kanske inte är tillräckligt ändå.
    Som ammande bör du få i dig 1000 mg/dag, så det beror på hur kosten ser ut i övrigt, hur mycket havredryck du får i dig och vad du äter av annan kost och därigenom får i dig kalcium. Havredrycken är ju enkel att räkna på eftersom den innehåller lika mycket kalcium som komjölk, dvs 120 mg/100g (dvs ca 1 dl), så 4 dl ger nästan 500mg, så får du i dig nånstans 3-4 dl havredryck bör det räcka utöver en 500mg-tablett om du äter en allmänt varierad kost. Sen går det ju att välja kalciumrika livsmedel som man ser till att få med i kosten också och på så sätt få i sig tillräckligt om det är gränsfall med att havredrycken räcker till
  • Miralicia
    MizzTessie skrev 2010-08-23 14:08:59 följande:
    Hej på er! Jag har skrivit här tidigare om min son som hade symptom som ev skulle kunna vara mjölkallergi. Vi var och tog ett blodprov på honom för ett par veckor sedan men har fortfarande inte fått ngt svar.

Det jag undrar nu är ifall barn som inte är så jättekänsliga kan reagera mot bara en viss typ av mjölk? Det är nämligen så att när han fick symptomen (torr hud, nässelutslag, tät i näsan, bullrig mage, rödrosiga kinder, sömnsvårigheter) för någon månad gav vi honom Sempers Mild Havrevälling ca 1 dl/kväll och så åt han en port gröt på morgonen. Sen så slutade vi med vällingen eftersom han ändå inte åt så bra av den och gav honom istället gröt på kvällen också. Och efter någon vecka märkte jag att symptomen minskade till att helt försvinna men tänkte inte så mkt på det då.

Nu har vi gett vällingen i nån vecka igen som mellanmål och nu tycker jag att symptomen börjar återkomma igen. Kollade innehållsförteckningen på vällingen och det som skiljer den från gröten är att den innehåller avsaltat vasslepulver som första ingrediens. Något sådant finns inte i gröten utan där är det bara skummjölkspulver.

Är det nån som vet om det är möjligt att vara överkänslig mot bara vasslepulver men inte mot skummjölkspulver?

(I så fall är det ju lätt åtgärdat iofs, bara att sluta med vällingen eller byta till Nestlés Godnattvälling som inte innehåller det men ändå bra att veta om mina tankar är rimliga eller ej!)

Tack på förhand!!
    i komjölk finns det drygt ett 20-tal olika proteiner, kasein och vassleproteiner och vanligtvis reagerar man på minst två olika. Så man kan vara olika känslig, tex att man klarar en del men inte obegränsade mängder och att man tex reagerar mer på en del vassleproteiner än andra, så att när det är extra vassle så blir det tillräckligt stor mängd för att ge reaktion, även om det inte är några jättetydliga symtom annars när de får i sig mjölk
  • Miralicia
    tiptoe skrev 2010-08-24 15:00:42 följande:

Hej,

Tänkte kolla med er som verkar ha koll, vi ska testa om vår dotter eventuellt kan vara allergisk mot komjölksprotein genom att utesluta det helt under 3 veckor (det är barnmottagningen som vill vi ska göra det så inget vi hittat på själva ). Detta pga av att hon har väldigta problem med eksem, är det någon här som haft de symptomen med eksem? För mig som inte har någon koll så känns det som de flesta vuxna iallafall som har den här typen av allergi reagerar med magproblem och inte via utslag/eksem. Min dotter är 11 månader och hon har aldrig visat några tecken på att ha ont i magen eller aldrig varit extremt hård/lös i magen heller. Så undrar egentligen hur vanligt det är att eksem är ett symptom på komjölksprotein-allergii?

Tacksam för svar av er bättre vetande

Jag tror att du blandar ihop det lite med laktosintolerans, för det är betydligt vanligare bland vuxna än mjölkproteinallergi och laktosintolerans påverkar endast magen, medan om det är proteinet som man reagerar på (vilket är absolut allra vanligast när det handlar om små barn) kan yttra sig på massor av sett och då bland anant som eksem.
    Svåra eksem hos små barn är väldigt ofta orsakade av mjölk och/eller ägg vilket är de klart vanligaste allergierna hos små barn.

Vid laktosintolerans så är det mjölksockret i mjölken man reagerar på, medan det vid allergi är proteinet. Så se til att du har koll på skillnaden. Laktosfritt är inte samma som mjölkfritt, utan laktosfria produkter innehåller lika mycket protein som vanliga mjölkprodukter. Men laktosfri kost följer i princip mjölkfri kost undantaget att laktosfria mjölkprodukter och hårdost kan ingå.
  • Miralicia
    tiptoe skrev 2010-08-24 15:39:09 följande:
    Tack=) Ja jag blandar säkert ihop det, har ju som sagt ingen koll på det, vi ska få träffa dietisten på Barnmottagningen innan vi kör igång med provet med att utesluta mjölkprotein.. 
    Hur är det med välling och gröt? Vet ju att de vanliga innehåller mjölk men finns det att köpa sånna som inte innehåller proteinet då?  (lär bli svårt att natta om hon inte får sin älskade välling)
    Du kan kolla lite i min blogg, där har jag sammanställt lite listor på olika produkter och beteckningar som kan döja mjölkprotein

Beteckningar med mjölkprotein:  utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html

Välling, gröt, ersättning etc. utanallt.blogspot.com/2010/08/mjolkfritt-for-de-minsta.html

Ersättningsprodukter för mjölkprodukter:  utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html
  • Miralicia
    miniskrutten skrev 2010-08-24 16:00:08 följande:

En fråga ang det som skrev lite längre upp, kan det alltså vara mjölkprotein i barnmatsburkar trots att det inte står något om det på burken? Trodde att producenterna var tvungna att skriva ut när det innehöll mjölk eller spår av mjölk? Har precis börja med lite smakisar till vår kille (ammar annars) och han har ätit några burkar barnmat. Har inte märkt någon reaktion än, men det kanske inte är så bra att han äter det? Hade egentligen tänkt att bara ge honom hemlagat, men han ratar hemlagad mat än så länge men är riktigt förtjust i barnmaten. Tacksam för svar!

Innehåller det mjölk så måste det anges. Finns strikta regler som är gemensamma för hela EU för vilka olika råvaror/allergener där det måste anges om de innehåller något av det. Mjölk är en sån sak, andra ägg, glutenhaltiga spannmål, soja, nötter, fisk, sesam, selleri mfl.

Sen att de kanske inte skriver i klartext att det innehåller mjölk utan att det står i form av "ost" i innehållsförteckningen (om det nu är mjölkprotein i form av ost den innehåller)
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-08-24 16:00:13 följande:
    Sinlac innehåller även en sojasläkting som många sojaallergiker reagerar på.
    ... och mellan 30-50% av mjölkallergiker (lite olika siffror nämns) utvecklar även sojaallergi

Ang om mjölkproteinallergi och magont av annan mat hänger ihop så är det (förutom kopplingen till soja) väl så att om magen/tarmen är påverkad/inte har hunnit läka än av de skador som mjölkproteinet orsakat så kan det orsaka att magen/tarmen reagerar på nästan allt den får i sig - att allt irriterar, även sånt som den egentligen tål. Men när den "är i uppror för att den är skadad" så kan den ge symtom på snudd på allt.

(Kavat: Visst var det så att ni trodde att numera "stora" sonen reagerade på morot eftersom han kräktes av det, men när ni fick bort sädesslagen så åt han det utan problem?)
  • Miralicia

Någon som bor i/känner till någon som bor i Karlstadstrakten och skulle vara intresserad av att få ett par burkar Althera?
    Fick ett mail via bloggen av en mamma vars dotter dissat Altheran och som nu har ett par burkar över som bara står som hon tycker är dumt att slänga bort så hon undrar om det finns någon som är intresserad.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar