Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Tror jag hittade det blogginlägget Obestämd

Finns lite mer att anmärka på i det blogginlägget än bara det du citerade - hon skriver att man först ska göra klart ersättningen, därefter ta undan hälften och koka resten av den färdiga ersättningen med gyllenmust i två minuter och sen blanda i resterande färdig ersättning och ge till barnet. Obestämd

Kokar man ersättningen så påverkas näringsinnehållet (försämras eftersom tex proteiner påverkas och förändras av värmen och kokning blir för varmt, däremot så funkar det med "lagom varmt"), därav att man först ska värma/koka vattnet och sen blanda i ersättningspulvret.

Känns konstigt att hon fick det receptet av den dietist som hon säger sig ha träffat, i så fall så verkar dietisten ha missat en hel del grundläggande om hur olika näringsämnen "beter sig".Obestämd

Lite OT, men:
    (t ex så förändras proteiners struktur redan strax över 40 grader - t ex därav att det är farligt att ha för hög feber (uppåt 41-42) längre tid eftersom det då innebär att strukturen på proteinerna i kroppen förändras så att proteinerna "stelnar" (tänk på äggvitan när du kokar ägg, den innehåller mkt proteiner) - och det är mkt i kroppen som består av proteiner: t ex blodet, alla hormoner, muskelfibrer, ingår i cellmembranen i varenda cell mm mm mm)

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    2nd baby skrev 2011-01-13 19:15:37 följande:
    Miralicia & K Kavat: Tack ska ni ha! Jag blev alldelles tårögd när jag läste första gången. (Har läst era svar om 100ggr)
    Har även läst högt för mannen sen kl 18 -era svar samt på allergiinfo.se/mat_mjolkfritt.html
    Ska göra en bas välling nu hoppas den är godare än bara Altheran jag försökte ge henne idag.
    Tyvärr har jag bara den anatomiska dinappen (hon äntligen tog för 3 dgr sen med vanlig välling dock..) i S (stor stl för välling)
    Så innan idag, efter att vi hade varit på IcaMaxi gav jag henne bara Althera+ vtn. men hon drack ingen, bara tittade & frågade var tutten tagit vägen..Skrattande
    Kanske pga av den nya smaken samt att jag gav från vanlig kul-dinapp.
    Nu ska iaf prova gyllenmust+Althera med den anatomiska dinappe hon gillar. Wish me luck.
    Återkommer hur d gickFlört 
    Tacka ännu en gång!
    GUD VILKA EXPERTSVAR man fick. Att ni tar tid att svara. Hur ska jag tacka?{#emotions_dlg.flower} 
    Att du var tvungen att länka mitt dåliga samvete Skäms DrömmerObestämd och  Flört
    (hemskt försummad/lite bortglömd sida och väldigt ouppdaterad och lite sådär halvvägs med info elelr bara rubriknivå på flertalet ställen sen jag skulle göra om den  *gömmer mig lite bakom datorskärmen och skäms*)

Vill du ha en betydligt bättre uppdaterad och mer fullständig lista med tips på ersättningsprodukter mm hänvisar jag did snarare till bloggen:
    utanallt.blogspot.com/search/label/Ers%C3%A4ttningsprodukter
  • Miralicia
    2Fina skrev 2011-01-14 20:45:00 följande:

Här är en sida som min syrra hittade om basallergi, har dock inte läst igenom riktigt men kanske någon tycker den är intressant?

www.motkroniskabesvar.se/budskap.htm#BASALLERGI

Den sidan/sidorna finns det rätt mycket att säga om Obestämd

För mycket för att jag ska orka gå in på det nu, men det finns en hel del trovärdighetsproblem och div halvsanningar som levereras som absoluta sanningar för att främja deras syfte. Obestämd
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-01-14 21:06:40 följande:

För mycket för att jag ska orka gå in på det nu, men det finns en hel del trovärdighetsproblem och div halvsanningar som levereras som absoluta sanningar för att främja deras syfte. Obestämd
    Sen finns det de som har byggt vidare utifrån den sidan till ännu mer totalt medicinska felaktigheter som de sprider vidare och det finns folk som tar på absolut sanning för att de inte är det minsta källkritiska.  Obestämd
  • Miralicia
    2Fina skrev 2011-01-14 20:45:00 följande:

Här är en sida som min syrra hittade om basallergi, har dock inte läst igenom riktigt men kanske någon tycker den är intressant?

www.motkroniskabesvar.se/budskap.htm#BASALLERGI

Miralicia skrev 2011-01-14 21:06:40 följande:

De gör bla kopplingar till att Down syndrom, dyslexi, mobbning, schitzofreni, ickebehandlingsbar cancer som blir behandlingsbar, utslitna leder, apatiska flyktingbarn etc är relaterade till deras teori. Obestämd

De är ändå rätt luddiga och diffusa på den hemsidan jämför med citat/referat jag läst på annat håll som är hämtade ur deras "bibel" (dvs den bok som de gör reklam för och hela tiden hänvisar till). Obestämd
  • Miralicia

Deras teori om basallergi på hemsidan som länkades ovan har inget gemensamt med att hålla en baskost/eliminationskost.

Baskost/-eliminationskost är snarast en diagnostikmetod för att komma fram till vad det är för olika födoämnen som orsakar problemen och så att man därigenom kan utesluta just dessa och inte en massa andra också som man faktiskt tål utan problem!

• Miralicia
    2Fina skrev 2011-01-14 21:35:24 följande:
    Aha, jag har som sagt inte läst så jättenoga än... men som alltid ska man väl ta det mesta med en nypa salt
    Just den sidan och en del som bygger på den/boken har jag haft diskussioner om med flera olika personer som mailat mig via bloggen, därav att jag läst rätt mycket på bla den sidan och sen alldeles för mycket "goja" som bygger på deras teori.

Visst, vissa små halmstrån här och var är hyfsat relevanta, men då vanligtvis vinklade för att passa in och uppblandat med alldeles för mycket rent medicinska felaktigheter
    (har för mig att människan som skrivit är agronom (högskoleutbildning inom jordbruk) och sen diskuterar hon medicinska aspekter och levererar "medicinska sanningar" Obestämd) och sen finns det en hel del trovärdighetsproblem i övrigt.
  • Miralicia
    2nd baby skrev 2011-01-15 12:50:02 följande:
    ok en sista fråga idag _LOVAR!
    Till välling:

Är vilka mjölsorter är fullkorns & vilka är "ren välling" (för att använda rätt dinapp såna med fullkorsskåra tex)
    Förstår gyllenmust= fullkorn
    Men potmjöl?
    Majzena=?
    Majsmjöl=?
    Vetemjöl=?
    Bovetemjöl=?
    Mixad Havregryn=?
    Mannagryn=?

SORRYSORRY, ja, jag kan inget! 
    Tack ännu en gång! Nu ska jag göra en majsmjölsbas  Glad
    Skillnaden mellan "vanliga" och fullkorn är att "vanliga" enbart innehåller själva kärnan av spannmålet eftersom de ha skalats innan malning, mendan fullkorn även innehåller själva skalet som har malts ihop med kärnan och därigenom innehåller mer fibrer. Sen är de med fullkorn oftast lite mer grovmalda än vanliga som är väldigt finmalda.
    Så när det handlar om "nappstorlek" så är det enklast att utgå från storleken på "mjölkornen" snarare än vad det är för sorts råvara, men rent generellt så är vanligtvis naturligt glutenfria mjöler (potatis, majsstärkelse, majsmjöl, bovete, ris etc)  väldigt finmalda, till stor del stärkelsebaserade och rätt fiberfattiga, men sen finns det olika fiberprodukter som man kan lägga till för att fiberberika (som tex PO-fiber) och i de färdiga (naturligt) glutenfria mjölmixer som finns att köpa är det vad de har gjort - att de kombinerat olika mjölsorter med fiberprodukter och sen något "gummiaktigt" förtjockningsmedel för att ersätta en del av glutenets baktekniska egenskaper.
  • Miralicia
    2nd baby skrev 2011-01-15 12:40:33 följande:
    Bäst fråga experten direkt.Skäms
    När man gör en sån bas (gjorde med vtn+havremust i förrgår kväll, men idag ska testa på risdryck+ mjöl (ev-kanske mjölblandning av bovete+majs) Fråga: HUR LÄNGE kan man ha sån bas i kylen? 1 dygn? 2,3,4?
    Tacka alla för alla tips! 
    Igår gick det bra att att gå ut, första gången sen Altheran kom in i vårt liv (& vällingar&flaskmatning f.ö)
    Jag gav henne Althera "yoghurt" som mellis m fruktmos.
    Sen var jag på Hemköp&handlade ekologis kallpressad rapsolja som jag ska ha i vällingarna & mellissarna, kanske hjälper avföringen att glida ut lättare..?
    När jag bodde 1 år i Grekland såg jag att alla mammorna gav sina småbarn 1 tsk olivolja mot hårda magar på kvällarna Skrattande

K Kavat: Enligt  denna sidan så ska man enligt de flesta recepten (tex risgröten på sid 9, majgröten på sid 10, m.m  koka ersättningen allt från 2-5min.
    Ska jag skippa Altheran i recepten & vispa i det istället mot slutet? Som du skrev ? Blev förvånad att Nestle skiver under "Tillredning av Althéra®"  där man gör  "ren ersättning" att vattnet ska svalna till 40grader, men till vällingar/grötar ska Altheran koka med...nu blev jag förrvirrad...-igenGråter
    Jag skulle inte förvara färdig bas mer än ett dygn i kylskåpet, att man gör så mycket som går åt under ett dygn i taget.

Att det ska koka när man gör gröt är för att själva mjölet/grynen som blir själva gröten ska tjockna. Varför de skriver att man ska koka allting vet jag inte, men jag tycker att det är logiskare att blanda i själva ersättningspulvret när själva gröten är färdigkokt för att vara säker på att näringsinnehållet bibehålls.
    Känns som att det är lite "bekvämlighetsrecept" att blanda allt på en gång - "det blir ju så jobbigt ändå för de stackars föräldrarna att behöva koka gröten istället för att bara värma vatten till ättemperatur och sen rör ner pulver, då ska vi minimera antalet steg så att det blir så likt annan industrigröt som möjligt istället för att de gör det i två steg att först koka gröten och sen blanda i pulvret"
  • Miralicia
    2Fina skrev 2011-01-16 04:11:48 följande:
    Igår skulle jag göra en helt mjölkfri marängswiss då vi hade gäster. Hittade sojagrädde, köpte tofuglass och tog fram marängerna. Tror ni inte jag blev fruktansvärt förvånad när jag läste innehållsförteckningen, marängerna bestod endast av skummjölkspulver och socker Obestämd ja, och konserveringsmedel då.... Får man ens kalla det maränger då? Ska väl för sjuttsingen vara ägg i maränger??

Tänkte höra med er, vad är vanligast om man är allergisk mot ägg, är det mot vitan eller gulan? Gjorde egna maränger i micron bestående av äggvita och florsocker, har inte märkt något med magen på Billy än (han är bara vaken och har värsta konversationen just nu).
    I princip alla köpta maränger (i varje fall de maränger i påsar från mataffären) är baserade på skummjölkspulver och innehåller inte en gnutta ägg, kan finnas någon enstaka som är med ägg ((fanns för typ en sort för några år sedan som var baserade på ägg men jag har inte inventerat utbudet senaste åren så jag vet inte om de finns kvar).

Vid äggallergi så är det främst vitan man reagerar på eftersom den nästan är enbart protein (och det är proteinerna som är de som orsakar allergiska reaktioner). Gulan är mer "proteinfri" men det är svårt att den inte "smittas" av proteinerna i vitan.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar