Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

shinysister skrev 2011-01-06 09:08:54 följande:
    Hej! Måste fråga er som ammar och äter mjölkfri kost om ni mår bra?
    Jag har en son på 2 månader. Jag började äta mjölkfritt när han var 3 veckor gammal och det blev genast mycket bättre med magont och spyor. Hans utslag är även helt borta.
    Amningen går jätte bra och jag tycker de är jätte mysigt. Men de senaste 2 veckorna har jag haft sån otrolig huvudvärk varje dag, kännt mig trött och orkeslös. Igår tyckte jag att de verkar som att lillen inte blev nöjd från bröstet.. de var som att de inte kom så mycket som de brukar göra. Gav han ersättning och han vart nöjd igen. Igår kväll märkte jag desutom att jag har fått utslag. små små uphöjda knottror på båda armarna, hals och bakom öronen.

Är det någon som kan sätta ihop allt detta? Hör hur jag mår ihop med att jag äter mjölkfrikost tror ni? Kan mjölken börja minska när jag mår så dåligt som jag gör? Vad tror ni?
    vad ersätter du mjölkprodukter med nu när du äter mjölkfritt?

En tanke är att det kanske är något som du har börjat äta mera av nu som du kanske inte tål. De kan ju varit så att du inte har tålt det så bra tidigare heller men att symtomen varit diffusa så du inte direkt märkt av dem, men att nu när du ökat upp mängden pga att du äter mera av det än tidigare när du äter mjölkfritt så har det börjat ge symtom.

Appropå att du upplevt att mjöken minskat så att han inte blir nöjd längre, så brukar de ha ökningsperioder med lite mellanrum där det upplevs att mjölken kanske inte räcker till jämfört med hur det varit innan. Och om jag inte minns fel så brukar det vara en i krokarna kring två månader. Testa att intensivamma under någon/några dagar - dvs att amma på minsta signal (flera gånger i timmen då alltså), och så snart han släpper bröstet så byter du bröst fram och tillbaka upprepade gånger vid varje amningstillfälle (ju mer han ammar så stimuleras mjölkproduktionen) och amma aktivt på så sätt att när han börjar somna till vid bröstet så kan du ta bort honom, lossa lite kläder, byt blöja etc så att han vaknar till lite och erbjud sedan bröstet igen. Mycket hud mot hudkontakt och gärna även försöka amma så mycket det bara går under natten för det stimulerar mjölkproduktionen extra mycket. Passa gärna på att om möjligt avsätta någon dag åt enbart amning där du ser till att ha gott om dricka och ätbart i närheten och lite förströelse i form av tex tv eller filmer som du kan titta på tillgängliga och i princip bäddar ner dig i sängen med bebisen och bara ägnar dig åt att amma, amma och amma i en dag eller två så brukar de allra flesta snabbt kunna öka upp mjölkproduktionen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    LadyM skrev 2011-01-07 16:52:34 följande:
    Vad tror ni om att ge EnaGo's äpplegröt som glutenintroduktion till 5-månaders, någon tesked om dagen till att börja med och sedan trappa upp? Eftersom lillkillen verkar ha en fallenhet för allergier så vill jag inte göra feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel!!!!!
    Kavat hann skriva en hel del under tiden som jag skrev och försöker natta barn men jag postar ändå då det var lite mer jag skrivit men orkar inte sortera just nu.

Jag skulle nog hellre vilja rekommendera att testa med att ge en sak i taget av de ingående sakerna innan jag gav en sammansatt produkt som industrigröterna är i och med att det är många saker blandade i gröten och skulle det vara så att de reagerar på gröten är det svårt att veta vad av det som orsakade reaktionen i och med att EnaGogröten innehåller såväl havre, vete, majs och ris + smaksättning (äpple/vanilj alt banan) så finns det rätt många saker som åtminstone i teorin skulle kunna orsaka problem även om det för det stora flertalet inte är minsta problem.

I synnerhet om ni misstänker/är oroliga för att det ska vara något mera i allergiväg än mjölk.

Sen blir det ju rätt lätt att snabbt komma upp i rätt stora mängder gluten med de färdiga gröterna, istället för att ta det kanske lite "onödigt" långsamt med glutenintroduktionen - om inte annat för att själv känna sig på den säkra(re) sidan.

Bättre att testa en sak i taget, tex börja med att göra risgröt på Pama minutris och sen kan man blanda i lite av de andra sakerna för att testa det, mixa havregryn så de blir lite mer finfördelade och blanda i lite i risgröten när man kokar den, blanda 1 tsk vetemjöl i den, blanda i lite majsmjöl etc så att man har testat allt  så att man ser att det verkar funka var för sig innan man testar en blandning av så pass många olika saker.

Gluten går ju att introducera på väldigt många fler sätt än genom gröt - ge en pastaskruv som de får hålla i handen och suga/tugga på efter egen förmåga, blanda i ngn tsk-msk vetemjöl i annan gröt, red såsen/maten med lite vetemjöl, gör man köttgryta kan man skaka köttbitarna med lite mjöl innan de läggs i grytan, gnaga/suga på en smörgåskant  etc - typ bara fantasin som sätter gränser för var man kan stoppa in gluten annat än via gröt/välling.
  • Miralicia

moegumsan:
    Flertalet mediciner i tablettform innehåller laktos (laktosmonohydrat) som utfyllnads- och bindemedel men vanligtvis är den laktosen ren så att den inte innehåller mjölkprotein (finns vissa undantag så svårt att ge något mer detaljerat svar utan att veta mer exakt vad det handlar om för preparat).

Och att du tar medicin som innehåller laktos vid ett eller flera tillfällen påverkar inte din bröstmjölk när du ammar - inte ur laktossynpunkt i varje fall, eftersom din bröstmjölk innehåller större mängder laktos än vad komjölk gör oavsett hur mycket eller lite komjölksprodukter eller laktos i annan form som tex läkemedel som du får i dig.

• Miralicia
    Jiinii skrev 2011-01-08 20:56:29 följande:
    andningssvårigheter som barn kan få vid mjölkallergi är dom dödliga så att säga?
    Om det vill sig riktigt illa och man inte får vård tillräckligt snabbt så kan det gå så illa, ja.
    tex genom att det svullnar igen i halsen så man inte får luft, men även i kombination med blodtrycksfall så man hamnar i chocktillstånd.

Men i förhållande till antalet som reagerar på mjölk så utgör ändå de som får så pass kraftiga reaktioner av intag av mjölkprotein en liten minoritet.

Vet att livsmedelsverket har åtminstone en rapport om odeklarerat mjölkprotein där det uppskattades att den dos som personen fått i sig uppgick till ca 0,8 mg vilket orsakade krav på omedelbar akutsjukvård. Så är man extremt känslig så behövs det inga stora mängder för att orsaka riktigt allvarliga reaktioner.

Sen finns det en lång rad av allvarlighetsgrader mellan inga alls och livsfarliga andningssvårigheter som reaktion på något man inte tål - kill i halsen och hosta, lindriga till svåra astma anfall, rosslighet osv
  • Miralicia
    Jiinii skrev 2011-01-08 21:28:42 följande:
    ok...om man provar med mjölkfri ersättning hur snart ska man så se förbättring om det alltså är mjölkallergi
    Beroende på vad det är för symtom så kan det vara allt mellan enstaka måltider till ett par veckor. Är det kraftiga reaktioner med tex nässelutslag så brukar det vara bättre så snart som de inte får i sig det, medan om det är magproblem typ diarré, förstoppning, magont eller eksem så kan det ta upp emot några veckor innan man ibland kan känna sig säker på att det är en förbättring. Man brukar säga när man ska testa med mjölkfritt att man ska ge det 3-4 veckor innan man utvärderar, men många gånger så kan man rätt snabbt se en markant skillnad ganska så snabbt, men det beror mycket på vad det är för typ av symtom som gör att man börjar med mjölkfritt. ibland är det så pass diffusa symtom och långsamma reaktioner att man kanske inte märker någon jättestorförbättring på att ge mjölkfritt medan det däremot kan bli stor skillnad (försämring) när man sen testar att återinföra mjölk i kosten.
    Men du bör i de flesta fall kunna märka en tendens till förbättring i varje fall på 1-2 veckor .
  • Miralicia
    Jiinii skrev 2011-01-08 22:15:11 följande:
    så om det rör sig om aptitlöshet, hård i magen och allmänt gnälligt så ser man inte förbättring direkt då?
    man kan ibland se förbättring på några dagar men det kan lika gärna dröja 3-4 veckor. Är väldigt individuellt.
  • Miralicia
    LadyM skrev 2011-01-09 10:37:26 följande:
    Tack för era svar om gluten! (Hoppas ingen blir störd av att jag ställer de frågorna i mjölkallergitråden? Kanske finns någon annan tråd för ämnet? Skäms)

Jag gav lillen lite välling på havremust förra veckan eftersom det stod som rekommendation i en broschyr jag fått hos allergiläkaren: två dagars gnäll och på dag 2 tillslut bajs i form av typ gummiboll. Iförrgår jag gav lillen 2 tsk med EnaGos äpplegröt: igår megagnäll, röd kring ögon, jättetrött hela dagen och idag tillslut en bajs i gummibollsformat. Rynkar på näsan Kan man reagera på sån liten mängd? Pricktestat honom på vete men det visade inget, då borde det ju inte vara gluten!? Bara för mycket fibrer kanske....

Jag tycker detta är sååå svårt! Men jag ska göra som ni tipsade om, blanda i lite mixad havre, vetemjöl osv. Det svåra är ju att han har eksemen hela tiden om han inte går på kortison så jag kan inte se reaktionen där - kan egentligen bara gå på symptom från magen....
    Glutenintolerans  och veteallergi är två helt skilda saker även om det är bla vete som orsakar problemen i båda fallen.
    En kort artikel som lite beskriver skillnaden www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

Vid glutenintolerans har man antikroppar av IgA-typ just mot glutenet, dvs det protein som finns i vete, råg och korn men vid veteallergi handlar det om IgE-antikroppar. Havre i sig innehåller inte gluten, men vanlig havre är kontaminerad av övriga sädesslag och innehåller därför små restmängder av gluten (och andra proteiner från de andra sädesslagen) som den smittats med under odling, skörd, lagring, malning etc.

Glutenintolerans testar man dels med blodprov och om det visar på antikroppar i blodprovet brukar man göra en biopsi på tarmluddet för att bekräfta diagnosen. För att det ska kunna gå att ställa en diagnos på glutenintolerans (celliaki) så måste man äta gluten - annars så försvinner antikropparna så det inte längre ger utslag på blodprovet och det syns inte heller på tarmslemhinnan eftersom den läker. Eftersom gluten ger symtom genom att tarmluddet innuti tarmen förstörs så

Veteallergi kan visa sig på pricktest eller blodprov för IgE-antikroppar, men i flertalet fall så ger det inga utslag där även om man reagerar vid intag. Patchtest kan ge utslag i lite fler fall när det handlar om vete-/sädesslagsallergi men inte heller där är det säkert att man får napp även om det är lite troligare än vid pricktest, i synnerhet om det handlar om magbesvär.

I vete så utgörs ca 10 av innehållet av proteiner och det finns flera olika sorters proteiner - dels gluten och dels albuminer och globuliner. 90% av proteinerna utgörs av gluten och ca 10% av övriga proteiner. Det medför att om du har 100g vetemjöl så är det ca 9 g av den totala mängden som är det som orsakar problem vid glutenintolerans medan det enbart är ca 1-2 g som orsakar problemen vid veteallergi. Därav att man som veteallergiker många gånger är känsligare för spårmängder och ofta inte heller klarar av att äta glutenfriaprodukter som är baserade på vetestärkelse eller glutenfri vetebaserad glukossirap eftersom det i de fallen enbart är proteinmängden från gluten som har reducerats så att övriga veteproteiner kan det finnas betydligt högre mängder av än glutenet som genom en speciell process har tagits bort.

Så ja, som veteallergiker (eller havre alt havre och vete) är det absolut ingen omöjlighet att reagera på sån liten mängd, däremot så tror jag knappast att han kan ha fått en sån reaktion av gluten eftersom han knappast har varit utsatt för gluten tidigare i så stor utsträckning så att tarmslemhinnan har påverkats. Tror nog snarare på allergi mot havre och/eller vete eftersom han verkade reagera även på havremusten och inte bara EnaGogröten. Sen vad gäller EnaGogröten så innehåller deras äppelgröt även vanilj och det kan också vara en anledning till att det blossade upp nässelutslag.
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2011-01-12 17:53:27 följande:
    Miralicia: tack för utförliga svar tidigare i tråden om hur jag kan få in mer kalcium i maten! Jag hade aldrig tänkt på de tipsen tidigare :)

De olika kalciumberikade dryckerna som nämndes, från vilken ålder är det OK att ha det som dryck? Jag antar att man kan använda dem på samma sätt som komjölk, d v s OK att dricka från 1 års ålder?

Och så undrar jag om någon vet hur en mjölkprovokation på sjukhus går till, för vi ska på det på tisdag!! Jag börjar bli lite nervös faktiskt.
    Nu kommer jag knappt ihåg vad jag skrev längre, men drycker av olika slag (havre/ris) är bara att använda som vanlig mjölk.
    Det är ju inte bra att använda enbart till de minsta runt 6 månader eftersom de inte är näringsmässigt kompletta, men att använda ris-/havredryck som bas till gröt och välling är inga problem eftersom det då tillkommer mer näringsämnen också. Men inte enbart som ren dryck istället för ersättning eller bröstmjölk till barn 6-12 månader.

Att servera som måltidsdryck till lagad mat skulle väl jag nog börja med lite tidigare än vid 1 år när det handlar om barn med konstaterad mjölkallergi. Hellre att börja servera lite ris/havredryck (i rimlig mängd då alltså - inte så att de bara dricker och inte äter utan om de äter bra skulle jag ge typ ½ glas ris/havredryck) som måltidsdryck till åtminstone 1 måltid/dag snarare än att enbart ge vatten till maten från sådär 8-9 månader.
    (Livsmedelsverkets rekommendationer för att använda mjölk som dryck är att man kan vänta till mot slutet av första året med att introducera det eftersom upptaget av järn kan försämras om barnet dricker mycket mjölk och mjölkbaserad mat, men i mindre mängder skulle jag inte tveka att erbjuda från sådär 8-9 månader.)

Mitt resonemang bygger väl till stor del att hellre att stoppa in lite extra i form av ris/havredryck som är kalciumberikad för att även därigenom kunna få i lite extra kalcium än att bara servera sådant som är helt "tomt" näringsmässigt, men jag är väl kanske lite skadad av att ha multiallergiker där man hela tiden tänker på att försöka se till att stoppa in näring av olika slag på alla ställen det går för att få till fullvärdig kost samtidigt som man minimerar mängden "tomt" för att så långt det går försöka få till kosten utan att behöva ge olika extra tillskott.

Vad gäller mjölkprovokation på sjukhus så brukar de oftast göra så att de kanske först tar ngn droppen på huden för att se om det blir reaktion (alt först pricktestar). Sen 1 droppe utanpå läppen, sen 1 droppe på tungan, 1 tsk, 1 msk osv i successivt ökande mängder om man inte märker någon reaktion med en liten väntetid (typ 15 minuter) emellan dosökningarna tills man kan vara uppe på kanske 1 dl eller så. Lite olika det exakta tillvägagångssättet på olika ställen, men huvudprincipen brukar vara ungefär så.
    Så ser de också till att det finns akutmediciner lätt tillgängliga i närheten om det skulle behövas.
    Ibland om man är orolig för att det skulle kunna bli kraftiga reaktioner brukar de ibland redan i förväg se till att sätta en PVK (dvs en "nål" i en ven) så att man har tillgång till en fri venväg så att man direkt kan ge läkemedel direkt i blodet så att de får snabbare effekt istället för som mixtur elelr tabletter som ska sväljas ner och sen tas upp av kroppen till blodet innan de har effekt.
  • Miralicia
    2nd baby skrev 2011-01-13 17:16:01 följande:
    Ok jag kapar tråden...förlåt, men jag googlar ihjäl mig snart. Hittade i en blogg följande info: 

"att blanda grötpulver i ersättningen" det var INTE bra sa dietisten eftersom proteinet i det olika "varorna" slår ut varandra och kan bli "giftiga" (vet inte riktigt hur jag skall förklara )och skada njurarna! För att få det till välling skall man blanda i maizena =majsvälling eller gyllenmust= fullkorns välling.

Min dottern har bekymmer med ena njuren. Nu blev jag rädd.! Ska jag hålla mig bara till gyllenmust&majzmjöl/maizena? Kan ngn svara? Ngn som träffat diestister som sagt detta? Jag ska tyvärr ej träffa dietisten förräns om 1 månad Gråter
    Vad in i h-vete är det för skitsnack??? (för att uttrycka sig "aningens" mindre diplomatiskt)

Länk?

Jag blir så arg på såna som inte har den minsta aning om vad de pratar om, att de inte fattar att de förstör så mycket för andra med sina "tvärsäkra uttalanden" - om inte annat genom att de skapar mängder av onödig oro.

Du kan utan några problem blanda i någon msk grötpulver i ersättningen om du vill det. Elelr så gör du som tex Kavat beskrev ovanför - att du kokar en bas av havre-/risdryck/vatten + något mjöl/mjölblandning av något slag. Den blandningen kan du göra klar i förväg om du förvarar i kylskåp. När det är dags att ge vällingen så värmer du på blandningen och när den är varm blandar du ner ersättningspulver.
    Välling är i princip utspädd gröt, och skillnaden på att göra gröt på vatten/mjölk eller ersättning spelar knappast någon roll - bara att det blir lite mer näringsrikt att göra på ersättning än att göra på vatten. Färdiga vällingpulver innehåller ju normalt sett mjölkpulver så att man ska kunna blanda med vatten istället för att behöva slabba med mjölk. Om man sen ska göra mjölkfri välling så kan man visserligen använda havre-/risdryck att blanda mjölkfritt gröt/vällingpulver i, men då får man inte med lika mycket mikronäringsämnen som det är i normal komjölk, så av den anledningen är det snarast bättre att göra mjölkfri välling på mjölkfri ersättning än på ris-/havredryck (eller att åtminstone berika med ersättningspulver när man gör på ris-/havredryck).

Protein består av olika kombinationer av aminosyror, en del proteiner/aminosyror kan kan kroppen tillverka själv medan andra måste tillföras utifrån med kosten och är nödvändiga för kroppens funktion och dessa kallas därför för essentiella aminosyror. Olika livsmedel innehåller olika typer av proteiner så för att få i sig alla sorters essentiella aminosyror så behövs en varierad kost - du får inte i dig alla nödvändiga proetiner om du bara äter spannmålsprodukter, däremot så kan de med vegetarisk kost få i dig alla nödvändiga proteiner om du kombinerar spannmålen med baljväxter som soja eller mjölk och ägg. Så uttalandet du citerar känns ungefär lika seriöst som att säga att det är farligt att dricka mjölk om du äter pasta eftersom det är olika proteiner i de olika livsmedlen.

Det enda som väl kan ha aningens av en sanningshalt är att om man stoppar i sig extrema mängder protein, så kan det lättare bildas "mineralkristaller" av olika salter som fälls ut i urinen av njurarna och som gör att det lätt bildas njurstenar - men då pratar vi knappast om mängderna från att blanda grötpulver i ersättningen Obestämd utan då talar vi snarare muskelbyggare som äter extremt mycket protein (typ "lever" på tonfisk, kyckling, kött, ägg, kesella etc) och sen stoppar i sig proteinpulver i stora mängder - inte normalkostmängder av protein vilket ngn msk grötpulver i ersättningen utan problem räknas till.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar