gamm morsan skrev 2010-06-22 21:16:15 följande:
Ja blir så lessen när ja hör att jag inte hade behövt dra ner på ammningen! Varför i helvette sa hon så då!!?? Jag hade mjölk i övermängder så hon va aldrig hungrig, jag trodde verkligen att de va så att den va för lite näring i den... Skulle ha läst på lite bättre känner ja nu, för BVC verkar de inte gå lita på =/
Nu har jag verkligen lite mjölk kvar. Jag brukar alltid mata sista gången för kvällen (ca22.00) och så första målet på mårronen (ca05.00), men i morse fanns det nästan inget där och hon blev långt ifrån mätt =S
Jag skulle gärna amma henne några månader till, iaf hålla igång så hon äter vart annat mål eller något sådant. De har funkat bra ett tag nu. Så hur gör jag?
Ja helt rätt tänkt, smakisar får vänta nån månad till. Hon fick pröva en burk för några veckor sedan, men då kräktes hon hysteriskt så jag gav upp de direkt.
De här är min tredje flicka men den första jag ammar "på riktigt". Första tjejen ammade jag i en månad, andra vågade jag inte amma alls pga av dåliga minnen sen fösta gången. Å nu ville ja verklgen å så blir de så här... Bläää oxå )=
Tillgången styrs av efterfrågan, dvs ju mer du ammar desto mer mjöllk bildas. Det tar inte slut utan nybildas hela tiden och går att öka upp produktionen igen på några dagar.
Satsa på att se till att få hjälp med de stora barnen några dagar (beroende på hur stora de är om de klarar sig själva eller behöver hjälp och tillsyn) så du och den lilla får lugn och ro och kan ägna er åt rejäl intensivamning.
Bädda ner er i sängen bebis i bara blöja och du avklädd på överkroppen, hud mot hud-kontakt hjälper till att stimulera hormonerna som styr mjölkbildningen och sen ägnar ni er bara åt att amma så tar det vanligtvis inte speciellt lång tid för brösten och de reglerande hormonerna att fatta vinken och öka på produktionen.
Att du under dessa dagar gör allt för att amma på minsta signal från dottern - hon får amma klart på ena bröstet, byt till det andra bröstet och när hon släpper det erbjuder det första igen osv. När du ammar på ena så hinner det återbildas i "lagren" i det andra bröstet. Ställ in dig på snudd på konstant amning ett par dagar - nästan bara avbrutet av blöjbyten, ngn tupplur och mat för dig (även om det går att amma under tiden man äter också). Se till att dricka ordentligt också! Även att hon får sova i eran säng och att du ammar även under natten hjälper till att stimulera produktionen - mest effektiva mjölkproduktionen sker nattetid - så kan du få in minst en men gärna ytterligare ett par amningar mellan 22-05 så kommer det bara vara positivt för mjölkmängden (och om du i nuläget inte har så mycket så kommer det lösa sig lite automatiskt genom att hon inte blir proppmätt på kvällen utan kommer att vakna och vara hungrig och då erbjuder du brösten - det där med att sova hela nätter etc är ett senare problem när du sen fått ordning på mjölkmängden så att den räcker.
Allt från 2 dagar till upp emot nån vecka brukar vara det vanliga innan produktionen är i fas med efterfrågan, men genom rejäl intensivamning nån dag bör du kunna vända den nu nedåtgående spiralen med allt mindre bröstmjölk och mer ersättning etc som ni nu är inne i. Att du "väntar in i det absolut längsta" med att ge ersättning och istället erbjuder bröstet ett par extra gånger genom att byta fram och tillbaka mellan dem flera gånger innan du ger henne en liten slutpåfyllning med ersättning och att då försöker att ge så lite det bara går för att hon inte ska vara superhungrig och försöker att succesivt minska ner den mängden så att du förhoppningsvis snart kan fasa ut den helt och hållet. Att när du känner att du absolut behöver ge ersättning bara ger en pytteskvätt och vill hon ha mer även om det bara är 15 min senare så börjar du om med att erbjuda brösten växelvis tills du känner att nu går det absolut inte mer för stunden - pytteskvätt ersättning osv.