Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2010-05-20 21:22:24 följande:
    Ja, det finns barn som inte tål Nutra, och jag har också hört att det är jättekänsliga barn. Men å andra sidan så kanske det beror på hur kroppen tolkar proteinerna för de har ju gjort om mjölkproteinerna så tanken är att det ska förvilla kroppen att inte reagera på mjölkprotein. Så det kanske är skillnad på spår i mängd om man nu inte tål proteinet i nutran heller? Spekulerar bara, så jag har alltså ingen aning. Men sen vill jag minnas att det är sojaolja i Nutran, som man som sojaallergiker brukar klara. Men det finns ju alltid undantag. Oavsett så kanske ni ska be om Profylac utskrivet som är gjort av kasein istället för vassle som Nutran är gjord av. Det är de två sorterna (eller en med kasein och en med vassle) man vanligtvis får testa innan man brukar få Neocate eller någon annan sort som är gjord på fria aminosyror.
    Tvärt om {#lang_emotions_wink}
  • Miralicia

Fruktkärnmjöl går även under beteckningarna johannesbrödsmjöl eller carob och som tillsats för förtjockningsmedel så har det beteckningen E410.
    Det kommer från frukterna från carob-/johannesbrödsträdet och är en baljväxt = samma växtfamilj (Leguminosae) som soja, jordnötter mfl

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Masarin skrev 2010-06-08 10:41:30 följande:
    "Barns järnbehov ökar med åldern och i Sverige rekommenderas att barnen vid 4-6 månaders ålder börjar få smakportioner av potatis-, grönsaks och fruktpuréer, som naturligt innehåller järn och C-vitamin. Från början har mamman en depå av extra järn att ta av men den brukar vara uttömd vid den här tiden. C-vitaminet förbättrar upptagningen av järnet i kroppen."
    Var är citatet hämtat ifrån?  *nyfiken*
  • Miralicia
    gamm morsan skrev 2010-06-22 21:16:15 följande:
    Ja blir så lessen när ja hör att jag inte hade behövt dra ner på ammningen! Varför i helvette sa hon så då!!?? Jag hade mjölk i övermängder så hon va aldrig hungrig, jag trodde verkligen att de va så att den va för lite näring i den... Skulle ha läst på lite bättre känner ja nu, för BVC verkar de inte gå lita på =/
    Nu har jag verkligen lite mjölk kvar. Jag brukar alltid mata sista gången för kvällen (ca22.00) och så första målet på mårronen (ca05.00), men i morse fanns det nästan inget där och hon blev långt ifrån mätt =S
    Jag skulle gärna amma henne några månader till, iaf hålla igång så hon äter vart annat mål eller något sådant. De har funkat bra ett tag nu. Så hur gör jag?

Ja helt rätt tänkt, smakisar får vänta nån månad till. Hon fick pröva en burk för några veckor sedan, men då kräktes hon hysteriskt så jag gav upp de direkt.

De här är min tredje flicka men den första jag ammar "på riktigt". Första tjejen ammade jag i en månad, andra vågade jag inte amma alls pga av dåliga minnen sen fösta gången. Å nu ville ja verklgen å så blir de så här... Bläää oxå )=
    Tillgången styrs av efterfrågan, dvs ju mer du ammar desto mer mjöllk bildas. Det tar inte slut utan nybildas hela tiden och går att öka upp produktionen igen på några dagar.
    Satsa på att se till att få hjälp med de stora barnen några dagar (beroende på hur stora de är om de klarar sig själva eller behöver hjälp och tillsyn) så du och den lilla får lugn och ro och kan ägna er åt rejäl intensivamning.

Bädda ner er i sängen bebis i bara blöja och du avklädd på överkroppen, hud mot hud-kontakt hjälper till att stimulera hormonerna som styr mjölkbildningen och sen ägnar ni er bara åt att amma så tar det vanligtvis inte speciellt lång tid för brösten och de reglerande hormonerna att fatta vinken och öka på produktionen.

Att du under dessa dagar gör allt för att amma på minsta signal från dottern - hon får amma klart på ena bröstet, byt till det andra bröstet och när hon släpper det erbjuder det första igen osv. När du ammar på ena så hinner det återbildas i "lagren" i det andra bröstet.  Ställ in dig på snudd på konstant amning ett par dagar - nästan bara avbrutet av blöjbyten, ngn tupplur och mat för dig (även om det går att amma under tiden man äter också). Se till att dricka ordentligt också! Även att hon får sova i eran säng och att du ammar även under natten hjälper till att stimulera produktionen - mest effektiva mjölkproduktionen sker nattetid - så kan du få in minst en men gärna ytterligare ett par amningar mellan 22-05 så kommer det bara vara positivt för mjölkmängden (och om du i nuläget inte har så mycket så kommer det lösa sig lite automatiskt genom att hon inte blir proppmätt på kvällen utan kommer att vakna och vara hungrig och då erbjuder du brösten - det där med att sova hela nätter etc är ett senare problem när du sen fått ordning på mjölkmängden så att den räcker.

Allt från  2 dagar till upp emot nån vecka brukar vara det vanliga innan produktionen är i fas med efterfrågan, men genom rejäl intensivamning nån dag bör du kunna vända den nu nedåtgående spiralen med allt mindre bröstmjölk och mer ersättning etc som ni nu är inne i. Att du "väntar in i det absolut längsta" med att ge ersättning och istället erbjuder bröstet ett par extra gånger genom att byta fram och tillbaka mellan dem flera gånger  innan du ger henne en liten slutpåfyllning med ersättning och att då försöker att ge så lite det bara går för att hon inte ska vara  superhungrig och försöker att succesivt minska ner den mängden så att du förhoppningsvis snart kan fasa ut den helt och hållet. Att när du känner att du absolut behöver ge ersättning bara ger en pytteskvätt och vill hon ha mer även om det bara är 15 min senare så börjar du om med att erbjuda brösten växelvis tills du känner att nu går det absolut inte mer för stunden - pytteskvätt ersättning osv.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-06-22 22:44:17 följande:
    Men visst kan man ha lite roligt åt bvc ibland ?! Idag på 8-månaders kontrollen av lillan tyckte bvc att hon växer dåligt på längden.. står mer eller mindre still. Och detta tillsammans med hård mage trodde hon kunde bero på glutenintrollerans. Problemet är ju bara att hon inte äter några glutenprodukter =) Så nu ville bvc att barn gör ett gluten prov på henne...och att vi därmed ska börja provocera med vete!! Känns mindre roligt nu när hon mår bra!!
    Jag tror inte jag säger något så har jag ingenting sagt Flört
    Eller en sak tror jag att jag säger ändå - känns som att de missar en aaaaaaaaaaaning i anamnesen.
  • Miralicia
    Fru Piggelin skrev 2010-06-28 21:50:45 följande:
    Här finns det säkert nån som kan ge mig svar på några funderingar angående mjölkfritt. Har era bebisar haft konstant ont efter varje gång de ätit innan ni bytte till mjölkfritt? Och när ni testade att sluta hyr lång tid tog det innan ni märkte skillnad? Hur snabbt efter man fått i sig mjölk igen mörks det på den lilla? Har en 4 v tjej hemma som har mycke magknip o fick rådet från BVC att testa mjölkfritt. Testade några dagar men märkte ingen direkt skillnad o sen när jag åter inkluderade lite mjölkprodukter tyckte jag inte heller det blev direkt nån skillnad...
    Det kan ta flera veckor innan man märker någon klar skillnad - lite beroende på vilken typ av reaktioner det handlar om. Är det utslag som blossar upp i samband med varje amning/matning så märker man ofta skillnad väldigt snabbt, men handlar det om magbesvär kan det ta flera veckor så man rekommenderar vanligtvis att man ser till att vara helt mjölkfri i minst 3-4 veckor innan man provar att återinföra, och testar man genom att utesluta från den ammande mammans kost vill jag säga mins en månad med helt mjölkfritt innan man testar att återinföra. Det tar ett par veckor innan din mjölk har blivit helt fri från komjölksprotein, så om det bara var ett par dagar du testade att vara utan har du fortfarande kvar komjölk som hon fortfarande påverkas av även om mängden succesivt minskar när du inte fyller på med ny mjölk.

Ibland sker förbättringen så pass långsamt och smygande att man har svårt att på rak arm säga att det faktiskt blivit någon skillnad - fram till dess att man provar att återintroducera mjölk i kosten och besvär som man kanske trodde bara hörde till nån utvecklingsfas och att det "bara" handlat om tre-månaderskolik som de vuxit ifrån etc återkommer med besked.

Så ge det en månad med mjölkfritt innan du återinför och utvärderar resultatet. Det kan gå snabbare så att du börjar märka en liten förbättring redan efter kanske en vecka och som sen succesivt förbättras ytterligare, men det kan ta ett par veckor och om det handlar om magproblem och att tarmluddet ev blivit lite tilltufsat så kan det ta ytterligare ett antal veckor innan det har återhämtat sig helt så det är helt bra - men en tydlig förbättring bör du se på en månad och att det sen ska ske en försämring igen när du återinför.
  • Miralicia
    jeli skrev 2010-06-30 20:32:39 följande:
    Hej!

Vad härligt och läsa om fler som har samma problem som en själv. Jag har en kille på 5 månader som helammas. Han har sedan födseln sovit dåligt. Max 4 h i sträck första månaden till att senaste månaderna sova max 2h i sträck om man har tur.
    Jag har uteslutit mjölkprotein ur min kost sedan en månad tillbaka då jag märkt att han hade mycket gaser i magen och att han spände magen när han vaknade. Han har även haft eksem och utslag.

Det som har hänt är att han har gått från att bajsa minst 5ggr varje dag till att bajsa varannan var tredje dag. Eksemen har minskat men sömnen är fortfarande bedrövlig.
    Ibland har han gaser och när han vaknar efter att ha sovit en timme på natten så gallskriker han och spänner magen. Ibland går det att få honom att somna om men oftast så är det endast bröstet som hjälper.

Kan det vara så att han är allergisk mot något mera? Eller är det något annat? Känner att jag inte kan tänka längre utan jag behöver få sova....
    Jag har tyvärr lyckats få i mig mjölk ett par gånger den här månaden då jag inte tänkt mig för. Kan det vara så att magen inte lugnat sig helt?
    Jag ska till läkare med honom i nästa vecka.

Intressant och läsa att skorv har ett samband med allergi för det har han gott om.

Hur ser man skillnad på nässelutslag och värmeutslag?
    Det kan mycket väl räcka med de missar som du gjort för att det ska vara mjölken som spökar.  Sen är en månad inte så jättelång tid på mjölkfritt , och när den då inte har varit 100% mjölkfritt i en månad pga missarna. Eftersom det är magen som spökar så kan det ta ytterligare några veckor innan det är helt bra så att ev skador där tarmen/tarmluddet blivit lite tilltufsat pga mjölken har läkt och helt återhämtat sig. Så jag vill säga att avvakta och se till att det blir helt mjölkfritt ytterligare några veckor.

Sen vet jag inte vad du ersätter mjölken med, men känner du dig osäker på om det ev skulle vara något mer så skulle jag vilja tipsa om att du använder dig av mjölkersättningsprodukter av havre, ris och kokos och låter bli sojabaserade mjölkersättningsprodukter under denna period också. Detta eftersom det finns ett samband mellan mjölkallergi och sojaallergi, mellan 30-50% (nämns lite olika siffror på olika ställen) av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även sojaallergi. Därför brukar man rekommendera att man ska vara restriktiv/låta bli att ge sojaprodukter till småbarn (allt från 6 månaders ålder till 3 år nämns beroende på var man läser). Hur man ska göra vid amning finns det väldigt olika linjer, men vill man vara på säkra sidan så kan man låta bli att ersätta komjölk med sojaprodukter när man försöker hitta ett stabilt läge i kosten, så kan man testa sen om det funkar med soja via amningen, men kanske inte att man behöver vräka på med att ersätta all mjölk med sojabaserade produkter.

Nässelutslag blir som (rödflammiga) kvaddlar (jmf med om man bränner sig på en brännässla, nässla=urtica -> nässelutslag=urticaria), och med värmeutslag blir det mer som småprickiga "noppror" i
    .
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2010-06-30 22:28:13 följande:
    Jag läste just på ovanstående länk meadjohnson.se att om man är allergisk mot komjölk ska man också utesluta får-och getost, det har jag aldrig hört tidigare? Jag äter fetaost så det står det härliga till (ammar) för det trodde jag var OK..
    Det varierar, en del mjölkallergiker klarar av det, men de flesta gör inte det. Så länge som det inte handlar om livshotande reaktioner man riskerar så får man testa sig fram om det funkar eller inte för sig själv. Det beror på vilka proteiner som det är man reagerar på i mjölken. i komjölk finns det lite drygt 20 olika proteiner och man reagerar vanligtvis på minst två olika. Flera av dessa är gemensamma för så väl ko-, får-, get-, buffel-, sto- och åsnemjölk, men det finns vissa proteiner som det skiljer på som förekommer i ena sorten men inte i andra. Så det beror på vilka protein det är som man reagerar på om det funkar med får/get etc vid komjölksallergi eller inte.
  • Miralicia
    miisu skrev 2010-07-01 20:33:30 följande:
    Hej!
    Vad betyder   Kan innehålla spår av mjölk? Är det så att  produkten är tillverkad nära mjölkprodukter eller i direkt kontakt med mjölken? 
    Det kan vara lite olika - ibland att det tillverkas i samma lokaler som man tex hanterar mjölkpulver som skulle kunna damma och via luften kontaminera andra produkter som inte innehåller mjölk enligt receptet, eller att det tillverkas i samma maskiner som andra produkter som innehåller mjölk. Ibland diskas maskinerna med vatten och diskmedel emellan ordentligt, men det är inte med alla system som det fungerar att göra så utan istället rengörs genom att man trycker en ny massa genom maskinen (väldigt vanligt när det handlar om choklad) som teoretiskt ska ta med resterna av den gamla produktionsomgången, men det kan finnas små rester kvar som förs över till produktionsomgången efter "rengöringsmassan". Rent teoretiskt så är väl risken för spår betydligt större om man skulle få tag på en produkt som är tillverkad strax efter "rengöringsmassan" än om det är en som kommer alldeles på slutet av produktionsomgången, men det är typ omöjligt att veta när man väl köper i affären.
  • Miralicia
    Monismonis skrev 2010-07-02 19:45:20 följande:
    Hej igen tråden. Nu har jag varit mjölkfri i drygt två veckor eftersom min 7-månaders bebis har blodblandat slem i blöjan. I början blev det lite bättre men nu de senaste dagarna har det börjat komma mer blodigt slem än tidigare. I måndags råkade jag dricka en halv kopp kaffe med lite mjölk i. Det är det enda misstaget jag gjort men jag tycker att det vore märkligt om det berodde på det. För innan jag slutade med mjölkprodukter kunde jag ju äta en hel liter filmjölk om dagen utan att det blev så här mycket blod. Jag väntar fortfarande på remiss från läkare, men tror ni att det kan vara något farligt med att detta blodiga slem ökat? Kan det vara något annat som är mer akut än mjölkallergi? Borde jag åka in till sjukhuset istället?
    Man blir ofta känsligare efter att varit utan ett tag så att man reagerar starkare på mindre mängder.
    Men vad ersätter du mjölken med för dig själv? Om du använder sojaprodukter så kan det mycket väl vara sojan som orsakar det. Om du i nuläget använder sojaprodukter - testa att byt ut dessa mot havre- och risbaserade. Mellan 30-50% (nämns lite olika siffror) av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även sojaallergi. En del av mjölkproteinerna och sojaproteinerna har likartad struktur, så det händer att om man ersätter mjölk med soja att kroppen tar fel på mjölk- och sojaproteiner och reagerar på soja i tron att det är mjölk och därmed utvecklar även en sojaallergi.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar