Vimma skrev 2010-03-08 19:03:10 följande:
Är det någon som vet någon bra ersättning som inte håller kokosnöt och som man kan ge till en 4-månaders bebis som är överkänslig mot mjölkprotein? Vi har fått Nutramigen utskrivet men hon fick kraftiga utslag på rumpan och har varit väldigt kinkig sedan hon fått det även om vi bara gett henne 30 ml per dag i tre dagar. Jag läste på innehållsförteckningen idag att det innehåller kokosnöt och hennes pappa är väldigt allergisk mot kokos så hon kan nog ha ärvt det av honom.
Hade hon utslag även när hon var i kontakt med mjölk innan hon började med Nutra? Eller har du ammat fram till nu och börjat introducera nutra som ersättning eller har hon ätit vanlig komjölksersättning innan?
Mina första tankar är att hon reagerar på den kvarvarande mängden mjölkprotein som är i Nutran och om utslagen enbart sitter under blöjan om det kan vara svamp. Det är betydligt vanligare att de reagerar på mjölkproteinresterna i Nutran än allergi mot kokos.
Har hon vit beläggning på tungan/insidan av munnen? I så fall kan det mycket väl vara torsk (svamp) som passerat genom tarmen och satt sig även i andra änden. Svamp på rumpan ger ofta väldigt ilsket röda utslag som är relativt klart avgränsade mot övriga huden. I så fall så kan man smörja utslagen i rumpan med Daktacort eller Cortimyk som finns receptfritt på apoteket, och sen pensla munnen med bikarbonst lösning - 1-2 krm bikarbonat blandas i 1 dl vatten.
Bara för att hennes pappa är allergisk mot kokos så behöver dottern inte få det. Man "ärver" inte en allergi, utan det man kan ärva är en benägenhet för att utveckla allergi, sen kan det ibland bli samma, men flertalet gånger blir det inte samma. Så dra inte för stora växlar på kokos än så länge bara för att pappan är allergisk mot det. Allergi mot kokos är inte speciellt vanligt sett rent allmänt och ännu ovanligare när det handlar om så små barn. Jag vill inte säga att det absolut inte kan vara så att det är kokosolja hon reagerar på, men de oljor som används i ersättningarna är så vitt jag vet varmpressad och rejält raffinerad, så att mängderna proteiner i dem är i princip obefintlig (jämför med tex sojaolja som de flesta sojaallergiker faktiskt klarar av, kallpressad olja eller dåligt renad olja kan innehålla mindre mängder proteinrester).