Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Dalkulla74 skrev 2010-02-25 18:19:50 följande:
    Det finns isglass med chokladtopp som inte innehåller mjölk, tror det var ICA som hade det.
    Solsting från Diplom-Is? Apelsinisglass med chokladtopp.
    www.diplom-is.se/solsting4

Den är utan mjölk, men kan innehålla spår av mjölk, och med sojalecitin. Innehåller såväl fruktkärnmjöl/johannesbrödsmjöl & guarkärnmjöl.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-03-04 20:45:15 följande:
    Nu var det dock inte en halv hel portion utan en halv smakportion. Fast det kanske är mycket ändå?! Typ 1/4 dl vatten och 1 msk pulver. Aja..hur som helst lägger vi det på hyllan ett tag nu. Hon älskade gröten och hade utan problem kunna äta ännu mer men där satte jag stopp =) Tror det får dröja innan vi testar igen! Frågar igen! Hur länge brukar eksemen sitta kvar efter en reaktion ?! Dottern har som sagt fortfarande eksem efter sin reaktion som kom i måndags eller tisdags! Är ju helt ny på det här så jag vet inte riktigt hur länge det brukar sitta i!
    Det som anges som smakportioner på grötpaketen är rätt gigantiska mängder för en mage och tarm som aldrig varit med om något annat än bröstmjölk/ersättning.
    En mer lagom smakportion är ½-1 tsk per gång just när man börjar, för att tarmarna inte ska "chockas" utan försiktigt vänja sig vid annan konsistens och ingredienser - därav att gröt kanske inte är det bästa att börja med som smakis då det är svårt att kunna laga till de pyttemängderna (såvida man inte lagar gröt till ngn annan och anpassar tex salt till bebisen och sen ger en tsk av den) och sen köpegröt innehåller en rätt lång grad av ingredienser (mjöl av div slag, mjölk om det inte är mjölkfri, ngn smaksättning av ngn frukt etc) så om de reagerar på gröten blir det oftast krångligare att klura ut vad det är de reagerat på än om man provat mer "rena" råvaror först innan man ger sig på de mer sammansatta.
  • Miralicia
    guldplutt skrev 2010-03-05 07:55:08 följande:
    visst är det väl komjölksallergi det handlar om? innebär det att man i princip borde kunna äta getost..?
    Några komjölksallergiker klarar av mjölk/ost etc från får, get och/eller buffel, men de allra flesta gör det inte.
    I komjölk finns ett 20-25-tal olika proteiner och man reagerar i regel på minst 2 eller flera av dessa. Flertalet av proteinerna som finns i komjölk förekommer även i mjölk från får, get, buffel, häst & åsnor i olika kombinationer.
    Man får testa, men man ska inte ha allt för stora förhoppningar om att det kommer att funka.
  • Miralicia
    mimpen skrev 2010-03-06 13:52:11 följande:
    Hej i allergitråden! Mimpen heter jag och har tre barn. Min yngsta (som är mitt första biologiska barn) har eksem, han är 4 månader. Vi har gjort pricktest för ägg och mjölk men det visade inget resultat. Jag har ätit ägg-och-mjölkfritt i nästan tre veckor nu och det har väl möjligen blivit lite bättre. Har även smort med locoid på de värsta eksemen (som sitter på kinderna) och en massa miniderm på resten av bäbisen. Men så snart jag börjar dra ner på locoiden så blossar det upp på främst ena kinden. Vilket inte känns bra eftersom jag varit fri från ägg och mjölk så pass nu att det känns som om det boooorde ha blivit bättre. Så jag tänkte höra hur lång tid det har tagit för era småttingar att bli bättre? Nu misstänker man ju nästan att det skulle kunna vara något annat och vi håller just nu på med ett hemmansickrat patchtest på ryggen där vi testar för mjölk, ägg, vete, havre och soja. Så får vi se. Eller så har han bara dålig hy... Han klöste sig på huvudet en period men det har blivit bättre nu i alla fall. Jag tycker det är svårt att veta. Har ni känt er säkra trots negativa test för allergier?
    Hej, hej - här med och inte bara i tråden {#lang_emotions_wink}

Ska försöka svara lite senare, om inte nån annan hinner före.
    Måste fixa lite mat så att de stora barnen kan få komma igång med sin "straffkommendering" (läs i "tråden").
  • Miralicia
    mimpen skrev 2010-03-07 17:12:25 följande:
    Alltså! Vi är ju korkade. Varför tog vi inte kort??? Jaja. Vi tittade i alla fall både jag och maken och var rätt överens om resultatet. Då kanske jag provocerar ägg då om två veckor och avvaktar med mjölken. Mjölkfritt ser jag inga problem att leva med. Ägg kan jag väl leva utan, men jag får ångest när jag börjar tänka på sädesslagen...
    Passa på och fota under kvällen även om det inte blir exakt 24 timmar sen lapparna togs bort. Håller med K Kavat om att det skulle vara intressant att se hur det ser ut.

Ang sädesslagen så har ju jag också fått vänja mig av med dem - för egen del. M har mjölk, ägg, soja och sådär strax över 20 saker till om man räknar alla varianter individuellt, men sett till sädesslagen så är det bara havre hon bara klarar begränsade mängder av.
    Och sen är det jag som sen drygt ett år tillbaka inte klarar några sädesslag alls och är jättekänslig för dem - efter att inte haft minsta problem med den i strax över 30 år. Men man vänjer sig faktiskt vid att vara utan dem, det allra mesta går att få till utan vete, råg, korn och havre med lite trixande.
  • Miralicia
    Vimma skrev 2010-03-08 19:03:10 följande:
    Är det någon som vet någon bra ersättning som inte håller kokosnöt och som man kan ge till en 4-månaders bebis som är överkänslig mot mjölkprotein? Vi har fått Nutramigen utskrivet men hon fick kraftiga utslag på rumpan och har varit väldigt kinkig sedan hon fått det även om vi bara gett henne 30 ml per dag i tre dagar. Jag läste på innehållsförteckningen idag att det innehåller kokosnöt och hennes pappa är väldigt allergisk mot kokos så hon kan nog ha ärvt det av honom.
    Hade hon utslag även när hon var i kontakt med mjölk innan hon började med Nutra? Eller har du ammat fram till nu och börjat introducera nutra som ersättning eller har hon ätit vanlig komjölksersättning innan?

Mina första tankar är att hon reagerar på den kvarvarande mängden mjölkprotein som är i Nutran och om utslagen enbart sitter under blöjan  om det kan vara svamp. Det är betydligt vanligare att de reagerar på mjölkproteinresterna i Nutran än allergi mot kokos.

Har hon vit beläggning på tungan/insidan av munnen? I så fall kan det mycket väl vara torsk (svamp) som passerat genom tarmen och satt sig även i andra änden. Svamp på rumpan ger ofta väldigt ilsket röda utslag som är relativt klart avgränsade mot övriga huden. I så fall så kan man smörja utslagen i rumpan med Daktacort eller Cortimyk som finns receptfritt på apoteket, och sen pensla munnen med bikarbonst lösning - 1-2 krm bikarbonat blandas i 1 dl vatten.

Bara för att hennes pappa är allergisk mot kokos så behöver dottern inte få det. Man "ärver" inte en allergi, utan det man kan ärva är en benägenhet för att utveckla allergi, sen kan det ibland bli samma, men flertalet gånger blir det inte samma. Så dra inte för stora växlar på kokos än så länge bara för att pappan är allergisk mot det. Allergi mot kokos är inte speciellt vanligt sett rent allmänt och ännu ovanligare när det handlar om så små barn. Jag vill inte säga att det absolut inte kan vara så att det är kokosolja hon reagerar på, men de oljor som används i ersättningarna är så vitt jag vet varmpressad och rejält raffinerad, så att mängderna proteiner i dem är i princip obefintlig (jämför med tex sojaolja som de flesta sojaallergiker faktiskt klarar av, kallpressad olja eller dåligt renad olja kan innehålla mindre mängder proteinrester).
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-03-09 20:50:21 följande:
    Precis vad jag förklarade för honom =) Men eftersom det är jag som handlar här hemma får han helt enkelt gilla läget! Men ni tror inte stora dottern kan ha kvar sin välling då?! Annars måste vi ju tillföra kalcium på något annat sätt?!
    Det är svårt att kunna dra några slutsatser utan helt mjölkfritt och mängden mjölk som hon får i sig med vällingen är med stor sannolikhet betydligt större än vad hon får i sig med annan mat i nuläget om hon är skeptisk mot alla mjölkprodukter.

De mjölkfria vällingarna innehåller ju kalcium också. en normalportion EnaGo-välling innehåller ungefär dubbelt så mycket kalcium som tex en portion drickfärdig Semper fullkornsvälling. Om du känner dig orolig för kalcium utan mjölkprodukter så kan du blanda den mjölkfria vällingen med kalciumberikad havre- eller risdryck. Då blir det ca 470 mg kalcium i en portion EnaGo-välling (rek dagsbehov 600 mg/dag).
  • Miralicia
    em84 skrev 2010-03-10 22:13:28 följande:
    Hennes torra fläckar är mestadels på fötterna, så sidorna och känns just som torra fläckar, lite som krokodilskinn kanske.
    Det var typ de första symtom som dottern fick - torrfläckar som efter hand utvecklade sig till eksem på ovansidan/utsidan av fötterna. Jag fick ha dubbla tjocka frottésockar på henne och klippa/fila naglarna på henne både morgon och kväll så det inte skulle finnas minsta lilla vass kant att kunna riva sig med. Gjorde jag inte det så rev hon sig blodig på fötterna.  Det visade sig bero på äggallergi
  • Miralicia
    em84 skrev 2010-03-11 14:32:54 följande:
    älsklingen87: Vilken liten sötis!! Vet ni vilket förtjockningsmedel som man ska ha? Kollade med apoteket och det enda jag hittade var Findus "Thick and easy", den hade tydligen ersatt Nestargel tror jag.
    Vad jag hittat så innehåller den(Thick & easy) modifierad majsstärkelse och maltodextrin.

Nestargel innehåller ju sojasläkting.

Annars så finns det en som heter Resource Thicken Up som tillverkas av Nestlé, den innehåller endast modifierad majsstärkelse.
  • Miralicia
    plura skrev 2010-03-17 18:35:23 följande:
    Hej måste bara fråga. Ska prova att själv äta mjölkfritt, då jag ammar vår 2 mån. bebis. Det för att han har mycket magknip, fiser illa och eksen, utslag på armar, ben och runt öronen. Pratade med barnmot. om att sluta i en vecka för att se om det blir bättre och sen dricka mjölk igen för att se om det blir direkt sämre igen. Tänkte inte på att ta bort annat är "synlig" mjölk -alltså fil smör osv. Kom på nu att man kanske måste ta bort även den i färdig mat. Så hur gör jag -räcker det med att bara ta bort otillagad mjölk?
    Du behöver ta bort ALL mjölk - allt som finns dolt som delingredienser i produkter och inte bara synlig mjölk, för att kunna få ett säkert resultat och det är långt ifrån säkert att du ser resultat på bara en vecka utan mjölk, utan räkna snarare med upp emot tre veckor åtminstone. Eksem och utslag är långt ifrån säkert att de försvinner eller hinner bli tillräckligt mycket bättre på bara en vecka för att man ska kunna uttala sig med hyfsad säkerhet. Och eftersom du ammar så tar det ett tag innan du blir mjölkfri i kroppen så att du slutar föra över mjölkprotein som du har lagrat i din kropp och som utsöndras i bröstmjölken. Ibland/många gånger kan man märka en markant skillnad på bara några dagar, men minst lika ofta kan det ta ett par veckor innan man känner att man kan dra några mer bestämda slutsatser om det blivit bättre utan mjölk.

Så börja lusläs innehållsförteckningar för mjölk kan dölja sig i de mest sannolika och osannolika produkter. För att nämna en icke-livsmedelsrelaterad produkt som man knappast tänker på att det kan förekomma mjölkprotein i så är det alla Zendiums tandkrämer (förutom barntandkrämen) som innehåller kolostrum vilket är råmjölk från ko.

Tänk även på att mjölk kan dölja sig under massor av olika beteckningar som inte alls heter något med mjölk.
    Här har jag en förteckning på olika beteckningar där mjölkprotein kan dölja sig bakom: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar