Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

mimpen:
    jag skulle testa en gång till så att du säkert vet att det är mjölk du provocerar med.
    Men se till att han är bra innan du gör det.
    Och jag skulle dessutom hellre ge det direkt till honom än att du äter det - det går snabbare ur om det bara är honom än om först du ska blir fri igen och sen ska han bli fri efter det. Men tänk på att det kan bli kraftigare reaktion om han får i sig direkt än om han får i sig via dig.
    Jag skulle satsa på att använda mjölk som jag först har kokat och börja med att stryka på huden och vänta sen till nästa dag och se om han reagerar på det. Därefter blir att sätta 1 droppe på läppen och se hur han reagerar på det, 1 droppe på tungan, 1 krm osv - om det går bra och inte blir ngn rektion.
    Och ha Tavegyl i beredskap så ni kan ge om han skulle reagera.

• Miralicia
    AmandaBrun skrev 2010-04-25 14:55:03 följande:
    Igår fick jag höra något som gjorde mig lite orolig, nämligen att det ska finnas ett samband mellan mjölkprotein allergi och ADHD. Finns det någon sanning i det?
    Njaa, ett halvt lite omvänt samband kan man väl möjligtvis kalla det för - att barn som finns inom npf-fältet (ADHD, Aspberger, autism etc) i en del fall kan må & fungera bättre på mjölkfri kost.

Inte så att det är ökad risk för adhd till följd av mjölkproteinallergi.
  • Miralicia
    FrökenLindström skrev 2010-04-25 20:59:46 följande:
    Har en liten fråga. E äter ju mjölkfritt sedan ett tag tillbaka. Nu idag har hon kräkts tre gånger och bajsat tre gånger och det var riktigt löst och man såg även att det som kom ut inte var färdigsmält. Hon har ju börjat med smakisar nu också och även gröt. Där äter hon ju sinlacen o den är väl både mjölk och glutenfri? Hon har även fått utslag på magen. Kan detta vara nån allergisk reaktion eller är det bara magsjuka och hon olyckligtvis fått eksem samtidigt. Eksemen ser ut precis som dom hon fick mot mjölk. Hon har ätit nutra i en månad och inte reagerat alls. Det hon har ätit i matväg förutom sinlacen o nutran är kött, morötter, potatis, mjöl o lite kryddor. Undrar vad det kan vara?
    Sinlac är mjölk- & glutenfri, men innehåller ganska stora mängder av johannesbrödsmjöl/fruktkärnmjöl vilket är en baljväxt och därmed släkt med soja.

Kombinationen mjölkallergi och sojallergi är inte helt ovanlig - ca 30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn utvecklar även sojaallergi genom att mjölkproteiner och soaprotein är relativt likartade till struktur så att kroppen tar fel och inledningsvis reagerar på soja i tron att det är mjölk och därigenom utvecklar även en sojaallergi.
    Så det låter relativt troligt 8det troligaste) att det skulle kunna vara sinlacen hon reagerar på.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-05-07 10:39:53 följande:
    De flesta står i min pres, men är nog lite inaktuellt. Mjölk, ägg, soja, sojasläktingar och sädesslag på sonen. Samt att hans eksem blir värre på kaliumsorbat (konserveringsmedel) E202. Dottern har nästan samma allergier, fast hon tål havre och sädesslag (vad vi vet). Nu är hon snart 5 år och vi tror laktosfritt funkar nu (men hon klagar på ont i magen av mjölk.. Youghurt går bra) Hon får massa eksem och klåda av i stort sett alla frukter och bär förutom banan, mango, hallon, blåbär, björnbär, vindruvor och vinbär. Det är nästan svårare med dotterns allergier. Alltå tål man frukt, speciellt äpple, som finns i det mesta, så brukar man kunna hitta saker, men det funkar inte med äpple och då är det lurigt att hitta jucie osv som funkar...
    Hugger dig lite i förbifarten medan jag har tanken kvar i huvudet.

Ang äpple & päron så finns det ju en koppling mellan dem och sorbitol upptäckte jag härom dagen, om du inte redan visste det, att det finns mycket naturligt sorbitol i äpplen och päron. Så då är det ju inte så konstigt att hon inte klarar äpple och päron.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-05-08 14:36:57 följande:
    Vi använder Neutral här hemma och det är väl ett i bland de snällaste tvättmedlen. Ni använder inte sköljmedel? Däremot håller jag med Amulett att kan hon vara  bra i flera månader från eksem så kan det väl lika gärna vara tvättmedel som mjölk. Men i och med att ni har Neutral så tvivlar jag på tvättmedlet just här.
    Fast att använda Neutral är ingen garanti att det inte kan bero på tvättmedlet. M klarar inte av Neutrals tvättmedel utan blir rödprickig och knottrig av kläderna när jag hade det till både kläder och tygblöjor.

Är det Neutrals pulvertvättmedel så misstänker jag (om det är tvättmedelsrelaterat) att det beror på de zeoliter som det innehåller. Testa med flytande Neutral i stället eller med annat tvättmedel som är zeolitfritt

(Fast dottern klarade inte nån neutralvariant utan att bli rödprickig knottrig, utan de som fungerar bäst för henne har varit budget tvättmedlen från Eldorado & Euroshopper - de är visserligen parfymerade enligt innehållsförteckningen, men extremt lite så knappt märkbart jämfört med tex Via, Ariel, Skona mfl och innehåller inte zeoliter)

En DN-artikel från en snabbgoogling på zeoliter www.dn.se/ekonomi/nytt-tvattamne-kan-orsaka-allergi-1.563115

Istället för sköljmedel fulla av kemikalier så funkar det utmärkt med en skvätt ättika
  • Miralicia
    em84 skrev 2010-05-10 19:41:18 följande:
    Hej alla! Idag har jag pratat med läkaren och nu ska vår lilla tös få lämna blodprover för att se om det visar något på gluten eller vete! Jag frågade om Neocate och hon skrev ut det utan problem, hon hade väl läst allt elände i journalen, med kräkningar och allt. Hon var jättebra och lyssnade verkligen! Nu till min fråga: Hon skrev ut 4 burkar för att prova nu först, kommer det att kosta 120 kr per burk, eller hur funkar det när man hämtar en burk på recept? Måste man få en hel låda på recept för att få den billigare? För ordinarie pris var ju 530 kr per burk sa hon. Tacksam för svar!
    Du betalar 120:-/uttag oavsett om du tar ut 1 eller 15 burkar på en gång (beroende på hur det är skrivet). Hur många burkar man får per gång beror på barnets behov - ett ordinarie uttag ska motsvara den mängd som behövs för att täcka barnets behov under ca 2-3 månader (varierar lite beroende på vilket landsting man tillhör).

Om hon skrev ut 4 burkar för att prova med gissar jag att ni fick ett uttag där ni kan ta ut 4 burkar på en gång och då betalar ni 120:- totalt för alla fyra burkarna, eller om hon har skrivit 4 uttag á 1 burk så får ni betala 120:-/burk.
  • Miralicia
    em84 skrev 2010-05-10 20:40:42 följande:
    Jag ringde apoteket nu och hon sa att det skulle kosta 1900 för 4 burkar!!! Enligt henne så ingick inte Neocate i förmånen?! Frågade henne flera ggr för att vara säker, jag förstår inte! Läkaren skrev det på recept, så då borde det ju bli 120 kr, men inte. Det blir ju ingen prisskillnad alls?
    Det ingår inte i den vanliga läkemedelsförmånen = högkostnadsskyddet, så det är inte en vanlig receptblankett som ska användas.

Det är en särskild receptblankett = Livsmedelsanvisning som används när de skriver ut modersmjölksersättning och andra livsmedel och det kostar 120:-/uttag att hämta ut.
  • Miralicia
    em84 skrev 2010-05-14 09:49:17 följande:
    Tänkte fråga om vad man kan ge om man ska utesluta alla sädesslag? Vår dotter har mjölk och äggallergi och ska även utredas för gluten och vete. Har ni tips på gröt och välling? Ska börja med Neocate idag istället för Nutran. Kan man göra välling med potatismjöl istället för maizena? Vår dotter blir så förstoppad av maizena. Tack på förhand!
    Potatismjöl är jag ganska tveksam till om det blir så bra - har inte testat själv, men när man reder vanligt med potatismjöl så blir det mer "gelé-igt" än när man reder med andra mjölsorter. Jag skulle nog testa med ngt annat naturligt glutenfritt mjöl typ bovete, hirs eller ris om det inte fungerar med majs - blir betydligt mer näringsrikt också än potatismjöl som är typ 100% stärkelse och inga direkta näringsämnen.
  • Miralicia
    MariaWe skrev 2010-05-17 10:15:21 följande:
    Hej! Har skrivit här tidigare, hade lite funderingar om min sons troliga mjölkallergi. Fick jättebra svar då så nu provar jag igen! Min son är nu 8 månader och jag har precis fått svar på hans blodprov. Komjölk (fast det visste vi ju egentligen redan), jordnötter och vetemjöl. Känns lite jobbigt, men jag anade att det var något mer än mjölk då han har börjat kräkas så himla mycket sen han slutade amma. Nu till min fråga! Med de här allergierna i bagaget, kan han forsätta äta Nutramigen, EnaGo välling, Sempers mjölkfria och Sinlac? Hoppas det finns någon kunnig person som vet! Ska träffa hans läkare på onsdag, men jag vill ju veta nu!
    Nutramigen är med allra största sannolikhet inga problem att fortsätta med. 

EnaGo innehåller vete så den går inte. Sempers mjölkfria fullkornsgröt (den från 8 månader innehåller vete så den går inte, däremot så bör det gå med risgröten som är från 4 månader, och liknande med deras mjölkfria välling - att 6-månadersvarianten med ris bör kunna fungera, medan fullkornsvarianten inte gör det pga vete.

Sinlac fungerar visserligen ur mjölk- & vetesynpunkt, men jag vill rekommendera att låta bli den eftersom den innehåller ganska stora mängder johannesbrödsmjöl, vilket är en släkting till soja och jordnöt så risken är väldigt stor att även om han inte reagerar på den i nuläget så är det stor risk att han gör det framöver och att det även kan trigga reaktion på andra former av baljväxter också. Johannesbrödsmjöl går ävenunder beteckningen fruktkärnmjöl och finns som tillsats E410, vilket kan förekomma i nästan alla typer av produkter vilket gör det lite besvärligt, så det bästa är att låta bli Sinlac för att inte trigga igång reaktioner på fler baljväxter än jordnötter.

Sädesallergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    (De flesta som håller till där har förutom veteallergi även mjölk-, ägg- & sojaallergier i familjerna)
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar