MariaWe skrev 2010-05-17 10:15:21 följande:
Hej! Har skrivit här tidigare, hade lite funderingar om min sons troliga mjölkallergi. Fick jättebra svar då så nu provar jag igen! Min son är nu 8 månader och jag har precis fått svar på hans blodprov. Komjölk (fast det visste vi ju egentligen redan), jordnötter och vetemjöl. Känns lite jobbigt, men jag anade att det var något mer än mjölk då han har börjat kräkas så himla mycket sen han slutade amma. Nu till min fråga! Med de här allergierna i bagaget, kan han forsätta äta Nutramigen, EnaGo välling, Sempers mjölkfria och Sinlac? Hoppas det finns någon kunnig person som vet! Ska träffa hans läkare på onsdag, men jag vill ju veta nu!
Nutramigen är med allra största sannolikhet inga problem att fortsätta med.
EnaGo innehåller vete så den går inte. Sempers mjölkfria fullkornsgröt (den från 8 månader innehåller vete så den går inte, däremot så bör det gå med risgröten som är från 4 månader, och liknande med deras mjölkfria välling - att 6-månadersvarianten med ris bör kunna fungera, medan fullkornsvarianten inte gör det pga vete.
Sinlac fungerar visserligen ur mjölk- & vetesynpunkt, men jag vill rekommendera att låta bli den eftersom den innehåller ganska stora mängder johannesbrödsmjöl, vilket är en släkting till soja och jordnöt så risken är väldigt stor att även om han inte reagerar på den i nuläget så är det stor risk att han gör det framöver och att det även kan trigga reaktion på andra former av baljväxter också. Johannesbrödsmjöl går ävenunder beteckningen fruktkärnmjöl och finns som tillsats E410, vilket kan förekomma i nästan alla typer av produkter vilket gör det lite besvärligt, så det bästa är att låta bli Sinlac för att inte trigga igång reaktioner på fler baljväxter än jordnötter.
Sädesallergitråden:
www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
(De flesta som håller till där har förutom veteallergi även mjölk-, ägg- & sojaallergier i familjerna)