• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

Nu har jag varit i väg med lillgrabben till barn mott.

Det var en väldigt bra läkare denna gång. Han lyssnade och förstod! Jag berättade hur jag hade blivit bemött tidigare och utan att säga det rätt ut (de vill ju inte lämna ut en annan läkare...) så förstod jag att han tyckte jag hade rätt.

Han kom fram till följande:
    - sonen är förstoppad och säkert en stor del till varför han få "magknip" och blir grinig till och från men därimellan är hur glad som helst. Han funderade kring om det ev var nåt mer sonen inte tålde och genom uteslutningsmetoden så "borde" det enligt statistiken isåfall vara vete... Han sa att det är upp till oss att bestämma om hans besvär är så jobbiga för oss/honom att det är värt att ta bort vete och testa. Det kan bara vi avgöra som han sa. Han sa att det inte var så mycket värt att ta tester eftersom han har sena reaktioner utan provocering är det bästa.

- blåheten är antagligen pga ett outvecklat autonomt nervsystem vilket gör att när han äter eller blir sjuk osv så "för mkt" blod centralt och han får lite perifiert.

- rödheten i ansiktet/utslagen: tror han antingen är atopiska eksem eller pga den ev veteallergin. Han sa att när det var som rödast så tror han att han hade en infektion i eksemen så att han eg skulle behövt antibiotika...men attt vi nu skulle smörja med mildison igen tillsammans med locobase.

Känns bra att ha en början på allt!! Underbart trevlig läkare!

• EL I
    Kavat skrev 2010-03-10 15:02:52 följande:
    Hurrar lite här med! Äntligen en läkare som lyssnar!!!
    hihi tack igen!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-10 20:08:24 följande:
    På de ställen där det satt soja och ägg finns det inte så lite som en fläck. Men på vete syns det ju abslut mer..både rosa och knottrigt! Nu när vi tvättar oss om händerna är hon jätte fin =) Att ta i en macka och sedan på henne har vi inte testat. Att hon skulle vara känslig mot vete har inte slagit mig. Men någonstans inom mig ringer det en klocka om att det är något mer som stör henne! Hon var helt otröstligt en vända till idag! Hon ville inte ha sin flaska utan bara skrek..lillstumpan. Nu sover hon dock!! Ska till läkaren i morgon. Men hon tror ju inte ens på mjölkallergin. Så att ta upp det med henne är ingen idé. Får se hur jag gör. Annars kanske jag gör ett nytt lapptest med annan tejp..den vita på apoteket kanske! Men det är ju egentligen ingen brådska. Nu får hon ändå inte i sig någon vete i det hon äter. Om man inte räknar med rånen då men de ska jag inte ge henne något mer..om det nu är det! Men jag vill verkligen inte det =( Har precis lärt mig det mesta om mjölkallergin ju!
    förstår att du inte vill att ditt barn ska vara allergiskt men samtidigt är det ju inte så skoj att hon ska behöva må dåligt.

vi har ju just fått reda på att vår minsta son ev är allergisk mot vete, men han verkar inte må överdrivet dåligt av det. så vi ska först "bota" förstoppningen o sen ska vi se vart det leder, om vi behöver ta bort vete eller inte
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-10 20:08:24 följande:
    På de ställen där det satt soja och ägg finns det inte så lite som en fläck. Men på vete syns det ju abslut mer..både rosa och knottrigt! Nu när vi tvättar oss om händerna är hon jätte fin =) Att ta i en macka och sedan på henne har vi inte testat. Att hon skulle vara känslig mot vete har inte slagit mig. Men någonstans inom mig ringer det en klocka om att det är något mer som stör henne! Hon var helt otröstligt en vända till idag! Hon ville inte ha sin flaska utan bara skrek..lillstumpan. Nu sover hon dock!! Ska till läkaren i morgon. Men hon tror ju inte ens på mjölkallergin. Så att ta upp det med henne är ingen idé. Får se hur jag gör. Annars kanske jag gör ett nytt lapptest med annan tejp..den vita på apoteket kanske! Men det är ju egentligen ingen brådska. Nu får hon ändå inte i sig någon vete i det hon äter. Om man inte räknar med rånen då men de ska jag inte ge henne något mer..om det nu är det! Men jag vill verkligen inte det =( Har precis lärt mig det mesta om mjölkallergin ju!
    du vet ju hur jag haft det...gått till läkare som inte trott ett skit på mig. sökte mig till ett annat sjukhus och i dag fick jag ju en läkare som trodde på ALLT jag berättade och var väldigt tillmötesgående och förstående till sonens problem och verklgien gick till botten med allt! så säger som kavat...tror hon inte på dig så byt läkare!!
  • EL I
    em84 skrev 2010-03-10 22:13:28 följande:
    Nej, jag tänkte väl mer om bananen och de mörkgråa spyorna hade något samband, de blir mörka när de torkar. Ja, nässelutslagen har jag sett mer och mer nu och de är väldigt röda prickar med liten svullnad omkring. Hennes torra fläckar är mestadels på fötterna, så sidorna och känns just som torra fläckar, lite som krokodilskinn kanske. Frågade läkaren om det, men han sa varken bu eller bä. Tråkigt för det känns som om man behöver något mer konkret för att de ska kunna säga något.
    min son fick "svarta" spyor av banan när han var liten. om han fick det när han åt banangröt minns jag inte
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-11 11:57:51 följande:
    vet ni vad tjejer!! Jag är så lycklig att jag knappt kan tänka klart! Precis varit hon läkaren. Bella hade ökat 380 g på 14 dagar!!!!! Det är vad hon ökade de första 2 månaderna!Jag blev så glad att jag nästan grät. Sköterskan såg detta så de fattade nog hur mycket vi oroat oss för detta och vilka problem vi haft! sen fick vi pratade med läkaren. och hon var fortfarande inte säker på allergin pga att blodprovet inte visade något. Då visade jag henne bilderna på eksemen. Och idag hade hon inte så mö som ett endaste litet eksem!  Efter det trodde hon lite mer på mig! så vi bestämde att ett nytt pricktest ska göras om 3 månader. Skulle hon fortfarande reagera kommer vi dröja ut det med 6 månader mellan provoceringarna!!! åhh vad lättad jag är!!
    åh vad skönt att hon äntligen verkar fatta att hon har fel
    Jag blir så less på att man ska få kämpa så och vara så orolig och nervös när man ska till läkaren för att de inte ska tro på en!!

Vad skönt att hon börjar gå upp du ska se att hon kommer lägga på sig mer nu när hon blivit av med mjölken!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-11 13:48:07 följande:
    Fast hon tror fortfarande inte helt på det ?! Så nu funderar jag på om hon verkligen har alla hästar i stallet. För när ALLA Bellas problem har vänt ( förstoppning, gaser, panikskrik, eksem samt extremt dåligt viktuppgång) så borde hon ju förstå. Till och med min 13 åringa lillasyster skulle kunna ställa diagnos mjölkallergi. Men denna läkare stirrar sig så blind på vad provresultaten visar att hon inte kan tänka längre än så. Sa flera gånger att det inte alltid det visar sig på blodprov men det örat lyssnade hon inte på. Suck. Strunt samma..nu behöver jag inte tjata mer i allafall. Tid till dietist är beställd och vi får Altheran på livsmedelsavvisning..eller vad det heter !!
    nä men du ser. jag träffade ju en överläkare som dessutom skulle vara ALLERGILÄKARE på barnkliniken. Han ville få mig att tro att sonen inte var mjölk och sojaallergisk pga att det inte visar på tester?!?!? Snacka om dåligt kunnande...eller så trodde han mig helt enkelt inte o hoppades inte jag skulle ha kunskapen om att det inte visar på tester när man har sena symtom som sonen har...?! Ingen aning, men nu har jag i alla fall träffat en som skakade på huvudet när jag berättade det...
  • EL I

Tänkte på dig älsklingen87, din stora dotter har ju rätt uppspänd mage, är hon ofta gasig?
    Min stora son har ganska stor mage men man ser liksom att det INTE är pga gaser eller så utan han bara är sån, lite knubbig så att säga.
    Lilla sonen däremot har jag alltid reagerat på att han haft väldigt stor och uppblåst mage och de har kommenterat det på bvc också, men inte sagt nåt mer där...så jag har tänkt att det är för att han är/var så knubbig/tjock. Nu har han smalnat av betydligt, gått upp 100 g och växt 4 cm på 3 månader...men magen är kvar. Läkaren kommenterade det i onsdags också att han var bullig och uppblåst i magen...

Han får ju ingen mjölk nu, men hur är det hos er andra, har det suttit i på era barn ändå? Har de ens HAFT uppblåsta magar någon gång?

• EL I
    Kavat skrev 2010-03-12 18:34:00 följande:
    Japp, mina har varit två ballonger. Om han har ytterligare allergier så är det troligt att de orsakar hans svullna mage.
    Jag har lagt in två bilder i galleriet, tar bort den ena om ett tag...

Det konstiga är att han ALDRIG pruttar i stort sätt, eller VÄLDIGT sällan, kanske hör det någon gång i veckan som mest så han måste ju isf ha väldigt svårt att få ut gaserna

Måste ställa en dum fråga, är vete och havre samma????
    Eller är det "bara" vete man måste se upp med. Jag skulle vilja testa att ta bort vete men det känns som om det blir så krångligt med dagis och allt  Hade han bara varit hemma så hade jag tagit bort det redan. Hur länge bör man ta bort, 4 veckor?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-14 18:37:49 följande:
    Har bildbevis i galleriet =)
    vad skönt! kollade på bilden och nu har hon ju mer en "vanlig" barnmage...de ska ju vara lite stora men man ser att det är en HELT annan form på den...en "normal" form och inte uppblåst!

Jag önskar att lille sonen hade blivit bra på bara mjölkfritt Hans mage är som en ballong och han bajsar inte direkt speciellt bra på laktulos (magen har inte blivit större sen vi började med laktulos så det beror itne på det)
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar