tess863 skrev 2010-04-18 15:22:19 följande:
Hej, varför finss det flera trådar för mjölkallergi bebisar? Iaf, så skrev jag i den tidigare; " Min son har eksem på kinderna och även lite på armarna, detta trodde barnläkaren att det kunde vara mjölkproteinallergi. han har inte haft magsmärtor eller diareer eller liknande. Jag vet inte om det stämmer eller inte men nu ska vi köra fritt i en månad på prov iaf. Dyrt som attan med välling! och äckligt var det också.... vet inte alls vad jag ska ge honom för mat?? vad ersättre man gröt, välling, youghurt osv...? dom på apoteket som skulle vara så bra, enligt läkaren, vägrade han äta. Blir det att byta helt matvanor? eller går det att ha kvar liknande rutiner och bara byta märken på gröt och sånt " Min son är 8 månader och jag ammar inte längre, bara vanlig mat. Ska precis testa havregrynsgröt och se om han gillar det saom ett alternativ? :S
Tyvärr så har de ju gjort så att alla trådar fått "evigt liv". Förut stängdes de efter 3 månader och man fick starta nya. De har nu alltså öppnat de tidigare stängda trådarna igen. FL ska ha hjälpt till att ta bort de trådar som inte används men det kan ju blivit nån miss tyvärr....
Det är inte så svårt när man kommer in i det. Det finns ris och havredryck att byta ut vanlig mjölk mot. Det finns även sojaalternativ men de ska man vara försiktig med efter som det är överrepresenterat med mjölkallergiker som även reagerar på soja, så det ska man i alla fall vänta med tills de är 1 år gamla.
Det finns även havreyoghurt att ge barn om man vill men den är ju sötad.
Det finns gröt och välling både från semper och från enago som är mjölkfritt. De står bland de vanliga vällingarna/grötarna.
Man kan göra egen gröt också men då måste man tänka på att barnet får i sig näringsämnena på annat sätt eftersom egengjord gröt är ganska näringsmässigt fattig i förhållande till de barngrötar/vällingar som är berikade.
Det kan kännas oöverstigligt i början men jag tror de flesta i denna tråd efter ett tag tycker att det är ganska "enkelt" eftersom det finns ganska bra utbytespreparat.
Läs på ALLT i affären. Inte säkert att det står "mjölk" utan det kan ju stå t ex kassein, vasslepulver, skummjölkspulver mm, finns lista på ord hos någon av bloggarna hos blå myran eller k kavat tror jag.