• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

susieQ skrev 2010-04-08 19:35:54 följande:
    Jo, så här var det; Har ringt runt som ett desperado till folk idag efter att han reagerade mot nutran igår. Barnmottagningen ville ha en remiss så jag ringde sköterskan på bhv och förklarade läget. Hon gjorde då först ett försök att själv ringa barnmottagningen för att försöka få en tid åt oss, men det gick visst inte. Så, hon skulle skriva en remiss men kände att hon inte visste vad hon skulle skriva. Undrade då om jag kunde komma dit och ge honom Nutramigen så att hon fick se utslagen. Så Olof och jag traskade dit, han åt kanske 40 ml Nutra och efter 5 minuter så började det blossa upp utslag. Men det som störde mig då var att det enda on kunde säga var: "Det är inte urtikaria"  Nej, sa jag. Det är det kanske inte, men du ser ju reaktionen. Hon fortsatte med att bara svara "Det är inte urtikaria" Jag höll på att bli tokig! Sen sa hon att jag kunde absolut fortsätta ge Nutra! Aldrig i livet.... Jaja, hon skulle åtminstone skicka remiss... Köpte Profylac sedan och han reagerade ännu kraftigare på den än på nutran... så om nån som bor i kalmar behöver nutra eller profylac så kan ni höra av er...
    ursäkta mig men var hon GALEN????
    Spelar det någon roll vad hon vill kalla det??? Han fick ju en reaktion på nutra och det ska han inte få om han tål den!!! Alltså man slutar aldrig att förvånas!!!
    Bra att du står på dig!
  • EL I

Har ni inte sökt för hans magproblem?? Låter ju inte ok överhuvudtaget!! Ring barn och kräv utredning!!

• EL I
    Winglur skrev 2010-04-11 14:51:07 följande:
    Hallå hallå! Svärfar kom hem häromdagen och berättade att han varit hos ett par bekanta med en mjölk allergisk son. Ganska kraftigt tydligen. Men, han kunde äta lagrad ost, typ grevé etc. Han sa att det är gjort på mjölk men att det inte finns någon mjölk kvar, då den varit lagrad så länge eller nåt liknande. Någon som hört eller vet något om det kan stämma? Det underlättar ju lite om vi vill göra gratänger osv menar jag... Sen tänkte jag på det här med läkarintyg och dagis. Hur sjutton får man det om det inte visar på några prick test och så? Nu är det inte många månader kvar till dottern börjar på dagis... :/
    vi behövde inte läkarintyg på dagis men skaffade det ändå. det  visar ju inget på pricktest eller rast på sonen men eftersom det är väldigt få barn som det visar på så kan ju inte det vara bara det de går på när de ska utfärda ett intyg. Tror det går bra ändå.
    Jag väntar i nuläget på att få ett intyg på vete fast jag inte gjort någon som helst utredning på barn ang det utan bara uteslutit och provocerat själv med tydligt resultat. Ska bli spännande att se vad de säger.
  • EL I

jag gör bara ersättning som välling... då kan man ha vatten i en termos och sedan pulver i ett doseringsmått. Sonen är 15 månader och väger nästna 12 kg, så han är med andra ord stor. Det räcker för honom, han behöver inte ha något "tjockare". Slipper man greja med rismjölk och grejer

• EL I

gjorde som amulett...värmde vatten och sedan i med pulvret. Min son skulle ALDRIG kunnat vänta på maten så länge att det skulle hinna svalna och JAG hade aldrig pallat att göra sån stor affär av det mitt i natten :-S

• EL I

Jag hade också kört helt mjölkfritt. Hade inte orkat nåt annat i alla fall saker som INTE är ren mjölk och yoghurt/fil om nu stora killen gillar det så mkt.

• EL I
    susieQ skrev 2010-04-16 10:05:02 följande:
    Hej Nutramigen och Nutramigen AA innehåller sojaolja, är det någon som vet om Profylac innehåller nån sojasläkting eller liknande?
    hmm nu blev jag konfunderad!!! undrar om det är  därför sonen inte blir bättre??? han får ju fortfarande nutra som välling (inte varje dag men nästan, en gång om dagen). kanske är därför han mår dåligt och inte alls pga vete?? Slutade ju med vällingen i samband med att jag slutade med vete...drog ner drastiskt på nutran då. Sen har han fått ibland på nätterna när han vaknat under denna "vetefria" tid, kanske därför vi ibland undrar vad han fått i sig för vete??
  • EL I
    tess863 skrev 2010-04-18 15:22:19 följande:
    Hej, varför finss det flera trådar för mjölkallergi bebisar? Iaf, så skrev jag i den tidigare; " Min son har eksem på kinderna och även lite på armarna, detta trodde barnläkaren att det kunde vara mjölkproteinallergi. han har inte haft magsmärtor eller diareer eller liknande. Jag vet inte om det stämmer eller inte men nu ska vi köra fritt i en månad på prov iaf. Dyrt som attan med välling! och äckligt var det också.... vet inte alls vad jag ska ge honom för mat?? vad ersättre man gröt, välling, youghurt osv...? dom på apoteket som skulle vara så bra, enligt läkaren, vägrade han äta. Blir det att byta helt matvanor? eller går det att ha kvar liknande rutiner och bara byta märken på gröt och sånt " Min son är 8 månader och jag ammar inte längre, bara vanlig mat. Ska precis testa havregrynsgröt och se om han gillar det saom ett alternativ? :S
    Tyvärr så har de ju gjort så att alla trådar fått "evigt liv". Förut stängdes de efter 3 månader och man fick starta nya. De har nu alltså öppnat de tidigare stängda trådarna igen. FL ska ha hjälpt till att ta bort de trådar som inte används men det kan ju blivit nån miss tyvärr....

Det är inte så svårt när man kommer in i det. Det finns ris och havredryck att byta ut vanlig mjölk mot. Det finns även sojaalternativ men de ska man vara försiktig med efter som det är överrepresenterat med mjölkallergiker som även reagerar på soja, så det ska man i alla fall vänta med tills de är 1 år gamla.
    Det finns även havreyoghurt att ge barn om man vill men den är ju sötad.

Det finns gröt och välling både från semper och från enago som är mjölkfritt. De står bland de vanliga vällingarna/grötarna.

Man kan göra egen gröt också men då måste man tänka på att barnet får i sig näringsämnena på annat sätt eftersom egengjord gröt är ganska näringsmässigt fattig i förhållande till de barngrötar/vällingar som är berikade.

Det kan kännas oöverstigligt i början men jag  tror de flesta i denna tråd efter ett tag tycker att det är ganska "enkelt" eftersom det finns ganska bra utbytespreparat.
    Läs på ALLT i affären. Inte säkert att det står "mjölk" utan det kan ju stå t ex kassein, vasslepulver, skummjölkspulver mm, finns lista på ord hos någon av bloggarna hos blå myran eller k kavat tror jag.
  • EL I
    FrökenLindström skrev 2010-04-22 16:55:22 följande:
    Idag har vi varit hos doktorn med lilla E för att få recept på Nutran. Nu är det dags att provocera för att se om det verkligen är mjölkallergi. Jag är ärligt talat inte särskilt sugen på det, nu när utslagen, den rinnande näsan och magontet äntligen är borta. Hur har ni gjort? Hur lång blir reaktionen?
    varför vill de att ni ska provocera??
    Jag hade väntat i alla fall några månader med att provocera. Provocerar man för ofta så finns risken att tarmen blir så skadad  att det tar vlädigt lång tid innan det blir bra igen...så jag hade väntat.
  • EL I
    Pokergirl skrev 2010-04-23 18:35:25 följande:
    Jag tror vi avbryter nu efter två dagar. Hon har varit tämligen grinig och missnöjd, kräks och framförallt har hon sådana fisar så det smäller om henne. Stackars liten!
    synd men bra att ni avbryter i tid...funderar själv på när vi ska provocera med mjölk...dietisten sa i juni men eftersom vi inte visste om veteallergin så avvaktar vi nog lite. han måste ju få vara symtomfri ett tag innan han ska behöva provoceras med något. kanske till jul då han är 2 år?!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar