• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

I dag när mannen kom och lämnade barnen på dagis så frågade de om sonen (som är mjölk o soja allergisk) kunde äta mjölkfriglass som var gjord på soja??!?!??!??!?!?!?!
    Nej sa mannen, ge honom frukt i stället...Vad tänker de med???

När jag kom och hämtade så var sonen på ganska bra humör förutom att han inte hade sovit speciellt mycket men det har han inte gjort senaste veckan. När vi kom hem blev han HELT GALEN, precis som han blev när vi testade soja för 2 veckor sedan...
    han skrek till och från hysteriskt i 2 timmar och nu sover han men vaknar titt som tätt och då ligger han på mage med benen under sig

fan, undrar om de gett honom glass ändå?? Eller om han hittat nåt på golvet som nåt annat barn tappat... för NÅT är det han fått i sig!! Irriterande! Måste fråga dem i morgon!

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-24 19:48:29 följande:
    Trist! Piggelin innehåller också sojasläkting om han fått det istället..
    Får kolla med dem i morgon... så onödigt bara.
    Mjölk är de bra på att undvika för det är många barn som inte tål det på dagiset men soja är typ den första de har...
    Då tycker man de borde tänka ännu mer på det...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-02-24 20:07:35 följande:
    Jag vet inte heller varför jag tvekar riktigt =/ Är nog rätt så osäker som person och när ALLA , inklusive barnets far, inte tror mig blir det bara värre!Det är tur att jag har er i allafall..annars hade dottern fortfarande ätit Nan!Men det jag reagerat på är att hon endast blir röd på de ställen hon redan har eksem när hon får i sig mjölk eller blir utsatt för det på huden.Svårt att förklara känner jag!Men utslagen försvinner aldrig helt utan håller sig som hudfärgade torreksem. Och när jag då tog på hennes armar med händerna jag precis hållt ägg i blev de röda inom bara några minuter!!Men ska testa att smörja henne igen och se om det blir likadant. Känns ju inte roligt att smörja henne om hon ska bli sådär ilsket röd. Blir era barn det med när ni smörjer ( använder den gula locobasen )
    Det är väl ofta så att det blir mer ilsket ett tag när man smörjt. Min sons kinder blir också så. Det är ju likadant när jag är väldigt narig om mina händer (har inte eksem) och smörjer så blir ju händerna mer ilskna ett tag.
  • EL I

Nu har jag pratat med dagis. Det enda han hade fått som var annorlunda var att de gav honom isglass eftersom de andra barnen fick Toufuline glass...det var en isglass med chokladtopp men de hade tagit bort chokladen
    Så antagligen fanns det choklad kvar skulle jag misstänka eller att det var nån sojasläkting i isglassen. Jag sa att jag tar med glass som de kan ha i frysen som han får äta när det är "kalas".

En annan sak. Visst är brago orginalkex mjölkfria???? Jag har läst och läst o läst på dem...det är ju sojalecitin i men det tål han.

• EL I
    siggeliten skrev 2010-02-25 14:48:36 följande:
    Har inte varit här i tråden på väldigt länge men nu är jag tillbaka med nya funderingar och hoppas ni kan hjälpa oss! Kort resumè: Sonen är idag tre år. Konstaterad mjölkproteinallergi vid fyra månader - reagerade med nässelutslag och andnöd. Även ägg och pälsdjur var han allergisk mot enligt pricktest. Vid 2,5 år började vi med mjölk och ägg igen och det  har gått bra! Pälsdjur visar dock ff på pricktest men inga häftiga reaktioner. Får nässelutslag vid kontakt med djursaliv. Möjligtvis lite rinnnäsa. Testad för gluten  men det har han inte. Puh! Nu till saken: Trög mage och hosta. Magen har alltid varit trög, bajsat max en gång per vecka. Hosta får han väldigt lätt. Vid minsta förkylningsbacill så kommer den hemska hostan. Har ätit Lactulos, Lactipex mm utan resultat. Nu får han Forlax som verkar funka! För hostan har han precis fått inhalator med Pulmicort. Vet ej resultat än. Men det som slog mig: Hänger allt detta ihop??? Allergi + trög mage + hosta Vad är er erfarenhet? Finns det fler med samma symptom? Fler som ger Forlax? Hur funkar det för er? Fler som ger Pulmicort, resultat? Många funderingar blev det! :)
    Min son är 3.5 år och har haft trögmage/förstioppningsproblematik sedan han var 1 vecka gammal. han har aldrig fått någon diagnos på mjölkproteinallergi men enligt hans barnläkare så är det troligtvist så men eftersom de kom på detta när han var 3 år och började bli bättre i magen så har vi aldrig uteslutit mjölk helt i hans kost.

Han har aldrig ätit forlax utan laktulos och movicol. Movicol var otroligt bra och funkade väldigt smidigt för honom. Lakulos åt han t o m 30 ml/dag när han var runt 4 månader så det kan jag inte påstå hade nån vidare effekt.

Han fick även diagnosen förkylningsastma  när han var ca 1½-2 år gammal och då mest med symtomet IHÅLLANDE hosta, men även att han blev rosslig och pipig i andningen vid förkylning (dock inte alla förkylningar, men hostan finns ALLTID där)

Vi ger pulmicort när han "bara" har hosta och sen får han aeromir också när han är pipig i andningen. vi tycker pulmicort funkar kanon vid hostan. han blir bättre redan efter kanske 15 minuter eller något sådant.
  • EL I
    Dalkulla74 skrev 2010-02-25 18:19:50 följande:
    Tittar in som hastigast mitt i nattningsproceduren ELI: Det finns isglass med chokladtopp som inte innehåller mjölk, tror det var ICA som hade det. Men om det är någon sojasläkting i de vet jag inte. Jag har själv inte köpt dem, bara sett och läst när jag botaniserat i frysdisken. Brago är mjölkfira så även tex Göteborgskex rån med fyllning (även chokladfyllning . Göteborgskex har en bra hemsida ur allergisynpunkt så man kan kryssa i vilka produkter som är mjölk och äggfri tex . älsklingen87: Man kan helt klart reagera med endast eksem på födoämnen, det är så min son gör med både mjölk och sojan. Ägg får han ont i magen av och spyr oftast upp det + lös mage. Åter till kidsen !
    ok jag vet inte vilken sort  han fick på dagis, men det är det enda jag kan komma på att han fått i sig som han annars inte brukar få i sig OM det nu inte är så att han hittat någon sojaglass på golvet som någon tappat, eller att han råkat få i sig nåt av någons matsäck (de hade utflykt i går). Finns några frågetecken från i går eftersom det var mkt saker som han rent teoretiskt skulle kunnat få i sig som han inte tål i och med att det både var matsäck samt glassfirande!

Det får vi väl aldrig reda på men NÅT var det i alla fall...

Det märktes dock tydligt för han hade ont imagen, hade inte sovit mkt alls på dagis och inte ätit något efter fikat på dagis...
    sedan sov han 3 timmar i dag på dagis!!! men natten var ju lite sisådär pga gaser och magont...
    lightfish skrev 2010-02-25 17:58:21 följande:
    Ja, Brago Orginal är mjölkfria
    Bra då hade jag inte sett i kors då
  • EL I

gud vad trött jag är på detta!
    hämtade på dagis i dag och då var det en annan fröken där och då nämnde jag detta med att han fått i sig nåt i onsdags eftersom jag tänkte att hon kanske visste bättre...  då kommenterade hon också "men han hade ju bragokex med sig...och jag tittade hemma och det var ju skummjölkspulver i...men det var förstås choklad på dem" NÄHÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ni tror inte att jag vet vad jag skickar med mitt barn till dagis om han är allergisk?????? Och NEJ han hade inte bragokex med choklad på utan ORGINAL!!! Jösses!!!

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-26 18:12:37 följande:
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!! Förvirring om Billesholms korv från Lithells. Står att den ska vara mjölkfri men sedan står det mjölkprotein i ingrediensförteckningen!
    hmm vad märkligt!!!!!!! livsfarligt ju... varför gör de så??

En fråga till er kompetenta. Sonen  på 14 mån är ju mjölk o sojaallergisk. Han har alltid ätit bra och fått i sig sina 600 mg utan problem genom välling (nutra+gröt) samt kalciumberikad ris eller havremjölk MEN han blev magsjuk förra onsdagen och har sedan dess i stort sätt inte ätit. Han dricker blåbärssoppa för det är det enda han vill ha. Lite vatten och sedan några ml "mjölk" per dag, kanske 100-150 ml totalt på hela dagen. Dricker kanske 40 ml välling per dag bara (nån gång när han vaknar på natten så kan han sluka en flaska men det är ju långt i från alltid han dricker upp den då också). Skulle tro att han nu senaste veckan MAX fått i sig 3-400 mg kalcium. Hur länge är detta ok eller bör jag börja med kalciumtabletter åt honom redan nu? Isf vilken sort?
  • EL I
    Amulett skrev 2010-02-26 19:12:52 följande:
    En gissning från min sida ... Har aldrig någonsin hört att man ska ta t.ex kalktabletter om man åker till Asien i några veckor, och åtminstone jag är inte så himla sugen på mjölkprodukter där. Med andra ord borde det vara lugnt ca 3 veckor åtminstone. Men det går utmärkt att krossa kalktabletter (om man inte vill leta pulver) och dölja i blåbärssoppan om du känner dig nervös. Sonen tvärslutade med välling för en tid sedan, och dricker istället nyponsoppa med sugrör (i plastglas med lock). Inte det bästa ur sockersynpunkt, men men ... Hur som helst, så har det gått jättebra att mortla 500 mg Kalcipos och blanda det i soppan varje morgon, så jag känner att han får i sig den kalk han behöver den vägen. Att det blev just Kalcipos beror på att det är den jag äter. Gissar att han accepterar det utan protester just för att soppan ändå är lite tjockare, så han märker inte av pulvret. Det underlättar nog att han dricker med sugrör eftersom kalket inte löser sig, och dessutom sjunker mot botten. Hoppas han mår bättre snart!
    ok tack!
    ska avvakta lite så får jag se om han börjar äta igen. ska ändå kontakta bvc ang sonens övriga problem (som jag skrivit om i allergitråden) så då kan jag höra.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-02-26 19:05:00 följande:
    Ja jag kan erkänna att en stor sten föll från mina axlar när hon berättade att vi skulle få det på recept. Även om hon innerst inne inte tror mig så spelar det mindre roll. Vi VET att hon inte klarar mjölk. Sen får hon tro vad hon vill! Men blev faktisk helt chockad när jag träffade bvc sköterskan i eftermiddags. hon TRODDE på mig. Jag blev helt paff. Sen när jag berättade om hur Bella såg ut vid pricktestet ( hennes eksem blossade upp ) så sa hon att det visst kunde räknas som positivt pricktest..halleluja ;) Vi har pratat med de som träffar dottern mest att tänka sig för innan de pussar eller tar i henne. Eftersom vi nu vet med säkerthet att hon reagerar även på kontakt är det för hennes eget bästa. Och för att hon ska kunna bli av med sina eksem! Men däremot ökar hon knappt något i vikt..fortfarande =( Hur lång tid kan det ta från det att man börjat med helt mjölkfritt ?! Hon har ju endast varit utan mjölk i 3 veckor och matvägrat 2 utav dem så jag kan tänka mig det tar lite tid. Hon är ingen tungviktare direkt . 4,9 kg och snart 4 månader ( vägde 3690 när hon föddes ) Men förhoppningsvis ska det med bli bättre nu när hon får rätt mat i sig. Bvc sköterskan tyckte vi skulle börja med gröt så det gjorde vi idag. Köpte den mjölkfria på apoteket och jisses vad lycklig ungen blev. Så där ska det nog inte vara några problem att komma upp i större mängder på kort tid ;)
    skit i vad läkare, sjuksköterskor mm tror. gå på din känsla!
    Jag har tröttnat på allt vad vårdpersonal heter (fast jag själv är sjuksköterska ) eftersom jag inte blir trodd ang min son som bevisligen inte mår bra. När jag berättar för andra så tror en del på mig andra inte. De osm inte tror mig behöver inte göra det för det är inte deras barn och jag tänker inte tvinga dem. Däremot om sonen ska vara hos någon (nu har vi ju barnvakt otroligt sällan) så ser jag till att om det är nån som INTE tror mig, att jgag har med mat som han kan äta. Om det är någon som tror mig och litar på mig (t ex min mamma) så vet jag att hon fixar mat som han tål.

Lägg ner all förrvirring och kör helt på mjölkfritt och var extremt noga med hygien så ska du se att hon mår bättre. Sen om du  vil kan du ju testa om 6-12 månader igen för att se om det är likadant fortfarande.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar