• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

Är man "alltid" allergisk  mot sojasläktingar om man inte tål soja eller är det olika? Någon som vet?

Min son tål ju inte soja, de två ggr vi provocerat MEN sen har han fått blåbärssoppa och nyponsoppa senaste veckan eftersom han matvägrar och jag läste inte så noga och såg sen när han hade fått det ca 1 vecka att det ju är guankärnmjöl i (heter det så???). Men han verkar inte reagera på det...

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-28 10:38:38 följande:
    Nej, det behöver man inte vara. Men eftersom ni aldrig har tagit bort sojasläktingarna, så misstänker jag att han brukar få i sig lite här och var. För de finns verkligen i det mesta. Och då lär ni inte märka någon skillnad. Du säger ju fortfarande att du tror han reagerar på något (återkommer när jag har mer tid till allergitråden ) så det går inte att gissa om man inte gör en riktig utelsutning och provocering. Sagolika blåbärssoppa och nyponsoppa innehåller inte guar.
    ja det har du rätt i, har inte tänkt så långt hmm dum man är!

ok ska testa den soppan istället! tack!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-02-28 21:05:49 följande:
    Nu har dottern varit mjölkfri både via intag och via kontakt sedan i torsdags. Och redan nu är hon sååå fin i hyn! Inget torrt och ytterst ytterst lite eksem ! Behöver inte ens smörja henne längre men gör det innan nattning för säkerhetens skull! Så här fin har hon inte varit sedan hon föddes =) Tänk att det kan gå så fort! Vi är jätte glada här hemma! Allra mest dottern som slipper ha en svidande och kliande kropp! Jag och sambon diskuterade lite idag! Vad är det som säger om ett barn är känsligt eller allergiskt mot ett födoämne?! Han hävdar att dottern bara är känslig medans jag säger att hon är allergisk! Egentligen spelar det absolut ingen roll vilken benämning man använder men hans sätt att säga det på tyder på att han inte tar det på allvar. Jag försökte få honom att förstå hur nogranna vi måste vara för att hon ska få fortsätta vara så här fin i hyn! Struntsak egentligen. Men blir lite fundersam vilket ord ni använder om era barn ?!
    jag säger allergisk för att folk ska förstå att han absolut inte får äta mjölk eller soja, men den rätta benämningen enligt vården är "överkänslighet mot komjölk" enligt dietist och läkare eftersom hans "allergi" inte visar sig på tester.

jag använder dock ordet allergisk som sagt bara för att folk ska förstå vikten av att inte ge honom det. Han reagerar ju som han är allergisk. Om jag skulle säga överkänslig så tror jag inte alla skulle ta det  på samma allvar
  • EL I
    Pokergirl skrev 2010-02-28 21:31:12 följande:
    Vi lever på hoppet om att C kommer att kunna äta mjölk framöver. Därför säger vi att hon reagerar på mjölk, dock är tyvärr reaktionen kraftig men det är ju en annan del av historien.
    För de flesta växer det ju faktiskt bort men under tiden vill jag inte riskera att s onen får ont för att någon inte tar det på allvar. jag är väldigt övertygad om att han nog snart växer ifrån det men som sagt, under tiden vill jag garantera att han inte får nåt i sig
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-02 10:07:27 följande:
    Nu behöver jag eran hjälp och stöd. Nästa vecka ska jag tillbaka till barnmottagningen och disskutera Bellas allergi. Läkaren vill att vi ska göra en ny provocering om bara nån månad. Jag VILL inte detta. Jag vet att hon inte klarar mjölk och att det ska ha växt bort om 2-3 månader känns inte riktigt realistiskt! Visst kan det ha gjort det men eftersom Bella haft så svårt med förstoppning och extremt dålig viktuppgång vill jag inte mixtra för mycket med hennes hälsa! För 1½ vecka sedan gjorde vi en hudprovocation för att se om det var allergi via kontakt..och jag anser att det är det! Så här såg hon ut innan : Och efter Och då har jag bara duttat pytte lite mjölk på armbågen. Men som ni ser spred det sig upp över axlen! Kan jag vägra en provocering ?! Eller kommer vi bli tvingade att utsätta henne?! Receptet på ersättningen räcker i 2 månader till så jag antar att de vill provocera när det är slut!
    Tycker INTE du ska provocera. Tycker du ska kräva att få göra en hudprovocering närä du är på sjukhuset så de får se...det känns ju i alla fall "minst" jobbigt för henne även om det givetvis inte är optimalt. I annat fall ta med korten du visar här, men om de ändå inte tror på dig så skulle jag begära att få visa denna provocering för läkaren när du ÄR där så de får se själva... då kan de ju inte neka dig!
    Helt befängt att du ska behöva ge mjölk när hon väger knappt 5 kg och är över 4 månader gammal!! Är ju inte vettigt! Hon behöver lugn och ro med magen nu så hon kan få gå upp i vikt och utvecklas! Provocera kan ni göra tidigast när hon är 1½ år skulle jag tycka...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-02 10:32:33 följande:
    Tack för snabbt svar =)Hon väger precis som du säger knappa 5 kg och är 4 månder. Hon behöver helt klart äta upp sig innan vi ska mixtra med hennes hälsa! Och att det ska ha växt bort om 2-3 månader kan väl inte stämma?! Ja jag ska be svärmor skriva ut bilderna åt mig så jag kan ta med mig dem! För reagerar hon såhär på kontakt vem vet då hur hon reagerar på att få det i sig! Skönt att fler tycker som jag!!
    En del barn KAN växa ifrån det snabbt men det känns ganska otroligt på er dotter eftersom hon verkar reagera så starkt på mjölk.

Min son kan säkert växa ifrån det snabbt "helt plötsligt" för han verkar tåla en LITEN mängd redan nu. Han blir t ex inte dålig om man steker i vanligt smör någon gång då och då. Vi gör ju givetvis inte det hemma eller på dagis, det är helt mjölkfritt MEN det har hänt nrä vi varit hos kompisar t ex...men jag vägrar testa än eftersom han nyss reagerade när jag testade soja, så tidigast till sommaren, som dietisten tyckte, då är han 1½ år...
  • EL I
    Dalkulla74 skrev 2010-03-02 11:32:08 följande:
    Hej, vi är nyss hemkomna från sjukhuset där vi pricktestat barnen igen. Lisa (11mån) visade måttlig allergi mot mjölkprotein än så det är bara att fortsätta med mjölkfri kost. Återbesök för pricktest igen om ett halvår. Martin (snart 5år) hade kvar sin äggallergi på samma nivå och mjölkproteinet ger inte utslag på pricktest men där är läkaren och vi överens om att vi ska prova mjölk igen så snart han ser bra ut på kroppen så vi märker någon skillnad, hoppas på i vår-sommar. Martins doktor föreslog att vi skulle prova hårdost eller ev laktosfri produkt då vi testar sen. Vad tror ni om det? Laktosfritt innehåller samma mängd mjölkproteiner men blir "snällare" mot tarmarna i starten. När kroppen inte har fått mjölkproteiner och laktos på så länge så kunde magen/tarmarna kanske reagera bara därför, att det inte finns så mycket laktAs som bryter ner laktOset sa hon. Martin reagerar "endast" med eksem och ev lite magont (osäker då han var så liten sist han fick mjölk pch inte kunde förklara så bra) så vi behövde inte smygstarta lika som man kanske gör på de som har allvarligare reaktioner med andnöd mm tyckte hon.
    Jag skulle nog ändå starta försiktigt just för som läkaren först sa...att det kan bli jobbigt för magen bara för att magen inte är van vid mjölk. Mjölk är ju en jobbig produkt för magen även i vanliga fall, det märks ju tydligt om man blir magsjuk t ex...så jag hade nog startat försiktigt för att kunna vara säker på att det verkligen är mjölkproteinet han isf reagerar på och inte bara "mjölken" om du förstår vad jag menar...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-03 07:38:04 följande:
    Kavat: Ja jag får nog prata med läkaren nästa vecka och ha med mig bilderna. Och skulle hon inte tro mig ringer jag en annan barnmottagning som ligger några mil bort. Där är de jätte duktiga och tar en alltid på allvar. Ångrar att jag inte ringde dit först..men ibland tänker man inte längre än näsan räcker! Hur tidigt har ni gjort provocering via intag ?! Som det känns nu vill jag inte göra det tidigare än 1 år. Bella är extremt liten i växten och behöver få en ärlig chans att växa till sig! Och det får hon inte om vi ska provocera så ofta som läkaren vill! Men jag hoppas hon kommer ändra åsikt när hon ser bilderna! Annars är hon ju inte mänsklig!
    vi har tyvärr testat ganska många ggr både för att läkarna inte trott oss och att jag då själv känt mig hypokondrisk eftersom läkarna inte trott på oss.

Han började med mjölkfritt vid ca 9 veckors ålder. Sen testade vi efter 2 två veckor, tog bort igen och testade efter ytterligare 2 veckor. Sedan testade vi vid 6 månader, 8 månader och 11 månader...allt efter inrådan av läkare förutom vid 11 månader då vi testade på egen hand inför dagisstart...nu ska vi inte testa förrän vid tidigast 1½ år enligt dietisten.

Soja testade vi första ggn vid 12 månader och sedan nu vid 13½ månad. Båda ggr efter inrådan av läkare och dietist.
  • EL I

lalalong: jag satte mig i väntrummet och sa att "jag går inte här ifrån förrän jag fått ett recept. Annars kan ni gärna få låna min son några dagar så får ni se om ni skulle stå ut. Gör ni det inte för att HAN ska må bättre så kan ni väl göra det för MIN skull för jag pallar inte mer skrik nu"...tog sedan 10 min så kom de tillbaka med recept.

Detta föregicks av att vi ahde gjort ett pricktest som inte visade något och han var enligt dem då "INTE ALLEGISK" hmm och det behövdes ingen mer utredning och ingen annan ersättning.

• EL I

Jag måste ha lite hjälp som jag hoppas ni kan fixa trots att detta är en "bebistråd".

Jag har ju en 14 månaders som inte tål mjölk och soja som ni vet. Anledningen till att jag misstänkte det så tidigt var att stora sonen haft problem med sin mage också. Tar hans historia lite kort (men antar att den blir rätt lång ändå för det är ju 3.5 år...)

Han fattade inte att amma alls utan fick ersättning (semper) redan på BB. Försökte pumpa och ge blandat med ersättning och fixade det i 5 veckor sen gav jag upp. När han var 1 vecka gammal blev han förstoppad första ggn (det var då jag drog ner kraftigt på den pumpade mjölken). Vi har sedan hållt på med allehanda olika saker.
    När han var bara någon/några månader så kunde han få 30 ml laktulos, messmör, olja, katrinplommon you name it! Inte mycket hände trots det. Han skrek när han bajsade och var stenhård. Han kunde äta en hel katrinplommon burk utan att han bajsade.

Försökte få hjälp av BVC men allt  de sa var "en del barn ÄR sådana" hmm. När han var 6 månader och han skrek varje gång han bajsade och jag gav massvis med laktulos, så fick jag nog. Slutade med ersättning (Hade då bytt till NAN vid ca 1-2 månaders ålder) eftersom han åt bra av annan mat. Det blev då bättre och han bajsade självmant för första ggn, men långt ifrån bra. I samband med detta så sökte jag akut till barn mottagningen och fick bara rådet att ge mer laktulos för "en del barn ÄR såhär..."

När han var ca 14 månader så började han få diarré... han bajsade ner sig från topp till tå VARJE dag i en månad, det bara rann om honom. PÅ detta fick han magsjuka och kaskadkräktes massor (vi tror det var magsjuka). Då åkte vi in akut och fick efter detta komma till en läkare och en utredning påbörjades.
    Där sa de att vi skulle testa laktosfritt(?!) för de trodde han blivit sekundärt laktosintolerant efter en magsjuka... fast jag försökte förklara att detta varit sen han föddes...
    Sen blev han lite bättre på laktosfritt och diarréerna slutade, då kom förstoppningen tillbaka och vi började med laktulos igen. Någon gång emellanåt har misstanken om mjölkproteinallergi tagits upp av läkare men de har inte trott så mkt på det. Eftersom jag varit så osäker (innan jag fick son nr 2 som MÅSTE  ha mjölkfritt) så körde vi på med laxermedel. Vid drygt 3 års ålder fick han Movicol som funkade mkt bättre. Han har nu blivit bättre i sin förstoppning och vi kunde fasa ut movicolen. Nu har han dock börjat bli förstoppad igen. När han blir förstoppad så kissar han på sig (kan väl inte hålla sig när det trycker på blåsan) och han bajsar i kalsongerna...små kluttar men inte stenhårda...men när man sätter honom på toa kommer inget. Enda ggn han har nåt annat symtom än förstoppning är ibland då han får TOKONT i magen. Han blir alldeles kallsvettig, blek och skakar, skriker och mår dåligt. Kan gå över på allt från 10min till flera timmar! Detta kommer kanske en gång varannan månad. Vi har varit hos läkare 2 ggr med detta men inte just när han haft ont utan dagen efter, de har då inte hittat något "fel" utan antar att det beror på förstoppningen men inget vi vet säkert.

De enda testerna de velat göra är gluten som de testat 2 ggr...i övrigt INGENTING!

Vad tror ni??? vet att det är långt och att det är svårt att gissa, men? har inte fått något vidare förslag  på barn mott direkt... De säger bara "så länge det funkar med laxermedel så..." men hur länge ska vi hålla på med det liksom...

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar