• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

tes 75 skrev 2011-01-15 12:35:36 följande:
    vi kör pofiber i barnens vällingar just för att få i dem lite lite fiber. de äter mjölk-, sädesslags- & sonen nästintill fruktfritt. förstoppningarna har lugnat sig sedan vi började med pofiber.
    Det låter ju skitsmart!
    Så långt tänkte aldrig jag, men vi hade en son med diarrér...
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-01-14 20:18:27 följande:
    Tack! Bra länk till jättebra blogg! Gissa om jag ska leva på baskost från början med nästa bebis. och sen föra in ett livsmedel i taget. För detta vill man ju inte göra om i onödan!!! Nu vet jag inte om det är någon idé att införa strikt baskost, liten är ju snart 6 månader och jag kommer nog inte amma så länge till. Sen måste det väl bli lättare att märka vad han tål och inte tål - när man har stenkoll på vad han får i sig och kan prova en sak i taget?

Allergiläkartid på måndag och jag går inte där ifrån innan vi har fått testat typ ALLT! I morse svullnade hans ögon ihop och näsan började rinna - så något mer än ägg och mjök är det! Är även strikt med soja och alla släktingar jag läst om på din sida K Kavat! 
    Läskig reaktion!
    Jag fick min 3:e för fem månader sedan och när jag diskuterade detta med läkaren sa hon att man ska äta fram till att man ser att de blir dåliga. Alltså enligt henne sämre alternativ att ta bort utan äta under graviditet och så länge han kan. Men sen så hade Angel gbg läst att man skulle ta bort allt första(?) månaden som man sedan innan "misstänkte".

Hur som vår son visade ju sig ha reflux dessutom och sover inte pga den... Alltid är det något. Inga allergier konstaterade än så länge för jag tog sak efter sak ur kosten och äter nu ungefär som övriga barn (se min pres) Nu åt jag torsk häromdagen (har inte ätit under graviditeten eller tidigare), och nje, de reaktionerna han fick när han ammade lutar väl mot att det inte funkade...
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-01-15 16:12:17 följande:
    Läste precis din pres! Ojoj! Och här gnäller jag över lite ägg & mjölk. Skäms 
    Ja, fast det spelar egentligen ingen roll hur många allergier man har, det är jobbigt nog ändå.
    Jag trodde aldrig att det skulle gå att göra pannkakor utan mjölk, ägg och vetemjöl, men det går alldeles utmärkt. Visst det smakar inte exakt samma sak, men man vänjer sig.
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-01-17 16:03:32 följande:
    Var hos allergiläkaren idag - hon ville att vi skulle vänta 6 månader för att se om vi "kom på vad Leo är allergisk mot". Hennes förklaring var att Leo förrutom eksem och allergier var vad de kallade "ett extra besvärligt barn". Haha! Tillslut tjatade vi oss iallafall till ett RAST och de tog något som hette typ total lgE och Födoämnen mix. Sen fick vi utskrivet oral lösning mot klåda och salva till eksem på ögonlock. Känner mig nöjd och att vi har gjort vad vi kan i nuläget!!! Vet ni vad de två olika testen innebär mer exakt?
    Haha! Ja, den kategorin tillhör nog vår som också...

Återkommer senare idag till dig och övriga..
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-01-17 16:03:32 följande:
    Var hos allergiläkaren idag - hon ville att vi skulle vänta 6 månader för att se om vi "kom på vad Leo är allergisk mot". Hennes förklaring var att Leo förrutom eksem och allergier var vad de kallade "ett extra besvärligt barn". Haha! Tillslut tjatade vi oss iallafall till ett RAST och de tog något som hette typ total lgE och Födoämnen mix. Sen fick vi utskrivet oral lösning mot klåda och salva till eksem på ögonlock. Känner mig nöjd och att vi har gjort vad vi kan i nuläget!!! Vet ni vad de två olika testen innebär mer exakt?
    Födoämnesmix är en koll om det blir reaktion på något av de vanliga allergenerna. Alltså de gör ett test på (vad jag tror) vete, mjölk, ägg, soja, torsk, nötter och ser om det är förhöjt. Är det inte förhöjt så är han inte allergisk mot något av det (enligt testet). Är han allergisk så får ni ta nya test och då testa en sak i taget....

total IgE. hm, *ropar på Miralicia*
    Men om jag minns rätt så visar det om han är allergisk överhuvudtaget. Men GISSAR att det bara är om han är allergisk enligt blodprov, alltså inte hur det i verkligheten är.. Men jag kan ha fel. Hoppas någon dyker upp som KAN hur det är.
  • Kavat
    Loop skrev 2011-01-17 16:03:47 följande:
    Behöver er hjälp! Vår dotter är 7 månader och vi ska nu provocera henne med mjölk. Hennes läkare tycker att jag ska äta mjölkprodukter (jag ammar) för att se reaktion. Men är det inte bättre att ge dottern någon mjölkprodukt i stället? Äter jag mjölkprodukter finns det ju kvar i min kropp länge. Hur som haver, hur går jag tillväga för att provocera och med vad? Litar inte på läkaren fullt ut nämligen utan frågar hellre er, som jag upplever har mer kunskap.

Tilläggas ska att det inte är säkert att dottern är mjölkallergisk. När hon var ca 2,5 mån fick hon blod i avföringen. Jag slutade då med mjölkprodukter men blodet upphörde inte trots detta. Läkarna har inte kunnat hittat någon annan orsak men vi har ändå undvikit mjölk för säkerhets skull. Vi har nu inte sett blod på en månad och ska därför provocera med mjölk.
    Hej!
    De säger så olika där läkarna. Du har helt rätt i att du "förgiftar" din mjölk om du äter själv.
    Jag hade nog också valt att provocera på barnen istället för själv. Beroende på tidigare reaktion. Man kan göra på många olika sätt, men många får råd om att ge tillagad mjölk.
    Man brukar börja med ett halv kryddmått, nästa dag 1 kryddmått, 3:e dagen 2 krm, 4:e dagen 1/2 tesked, 5:e dagen 1 tesked osv.
    Har de haft större reaktioner kan man börja med att bara sätta mot huden och sen ta en sked utan något på typ fast doppad i mjölk t.ex i munnen. Men är de så känsliga så tycker jag nog att man bör kolla med läkaren och få provocering på sjukhus.

Du kan ta helt vanlig mjölk och t.ex koka i micron och röra ut i en tesked med gröt eller vad barnet nu redan äter. Börja inte med några andra nya saker när du provocerar, utan gör en sak i taget. Ge gärna tidigt på dagen. Om det blir reaktion, så kanske nattsömnen inte drabbas så heller om du har tur. Sen bör de alltid vara friska, inte få tänder osv, så man vet vad de blir dåliga av, om de blir dåliga. Blir de sjuka mitt i, avbryt provoceringen och gör om.

Man kan ta laktosfri mjölk och provocera med för att veta att det inte är laktosen de reagerar på. Men om man börjar så här försiktigt så ska de funka, förutsatt att hon inte är laktosintolerans rån bebis. (laktosintolerans brukar komma runt 1 år eller senare)

Så ta ingen ny gröt eller välling och provocera med är mitt råd. Utan ta och blanda ren mjölk i saker som redan äts från början. Och koka den gärna innan i micron till en början.
  • Kavat
    Fru Franzén skrev 2011-01-18 17:51:31 följande:
    "Hängde" i denna tråd -07 då vår son hade mjölkallergi som tack o lov växte bort innan  1 ½ års ålder. Har nu en liten på 2 månader som jag misstänker också är drabbad. Har varit mjölkfri i en månad och gjorde pricktest idag som dock inte visade något. Någon som vet om det är vanligt att det inte syns på pricktest??
    Ska få göra ett lapptest nästa vecka iallafall.  
    Välkommen tillbaks!
  • Kavat
    2Fina skrev 2011-01-18 18:24:52 följande:
    Idag har vi varit till läkare för pricktest, testet visade inget och dom har hakat upp sig på att han under tre veckor inte gick upp något. Sa även att dom skulle ha fördubblat sin vikt när dom är sex månader, Billy har 600 g kvar till fördubbling. Vi ska försöka börja med lite smakisar  igen och ge katrinplommon och olja för att motverka förstoppning. Han får ju problem när han får smakisar, då bajsar han inte på fem dagar men nu när han varit utan smakisar en vecka så bajsar han varje dag. Dom tog iallafall prov för gluten vilket jag inte heller tror det är men vi får väl se.

Läkaren ville att vi först och främst skulle få han att börja äta mat innan vi provocerar igen och ska vi då provocera så ska vi göra det på Billy och inte genom mig.
    Gjorde de några andra tester, ägg?

Det visar inget nu heller? Pricken/prickarna alltså?

Har han ens fått vete? Bra att de testar, men för att kunna få glutenintolerans så måste han ha fått i sig gluten genom annat än amning.
  • Kavat
    AmandaBrun skrev 2011-01-22 11:12:05 följande:
    Oj va bra ni är här inne

Ok ja båda mina killar har reagerat med att bli hårda i magen. Trodde att det bara var Nutramigen man kunde få ut receptfritt på apoteket men man kan alltså köpa Profylac om man vill det? Isåfall beger jag mig in direkt idag och köper den.

Har rapsolja hemma så jag slänger i en slurk i varje flaska också. 

Det verkar som att de oftare skriver ut Althéra nu för tiden, så kolla gärna med apoteketet vad som är vanligast.
    Anledningen är att det smakar bättre (nnehåller "ren" laktos)  och det så brukar vara lättare att gå över till vanlig mjölk när allergin växt bort.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar