Loop skrev 2011-01-17 16:03:47 följande:
Behöver er hjälp! Vår dotter är 7 månader och vi ska nu provocera henne med mjölk. Hennes läkare tycker att jag ska äta mjölkprodukter (jag ammar) för att se reaktion. Men är det inte bättre att ge dottern någon mjölkprodukt i stället? Äter jag mjölkprodukter finns det ju kvar i min kropp länge. Hur som haver, hur går jag tillväga för att provocera och med vad? Litar inte på läkaren fullt ut nämligen utan frågar hellre er, som jag upplever har mer kunskap.
Tilläggas ska att det inte är säkert att dottern är mjölkallergisk. När hon var ca 2,5 mån fick hon blod i avföringen. Jag slutade då med mjölkprodukter men blodet upphörde inte trots detta. Läkarna har inte kunnat hittat någon annan orsak men vi har ändå undvikit mjölk för säkerhets skull. Vi har nu inte sett blod på en månad och ska därför provocera med mjölk.
Hej!
De säger så olika där läkarna. Du har helt rätt i att du "förgiftar" din mjölk om du äter själv.
Jag hade nog också valt att provocera på barnen istället för själv. Beroende på tidigare reaktion. Man kan göra på många olika sätt, men många får råd om att ge tillagad mjölk.
Man brukar börja med ett halv kryddmått, nästa dag 1 kryddmått, 3:e dagen 2 krm, 4:e dagen 1/2 tesked, 5:e dagen 1 tesked osv.
Har de haft större reaktioner kan man börja med att bara sätta mot huden och sen ta en sked utan något på typ fast doppad i mjölk t.ex i munnen. Men är de så känsliga så tycker jag nog att man bör kolla med läkaren och få provocering på sjukhus.
Du kan ta helt vanlig mjölk och t.ex koka i micron och röra ut i en tesked med gröt eller vad barnet nu redan äter. Börja inte med några andra nya saker när du provocerar, utan gör en sak i taget. Ge gärna tidigt på dagen. Om det blir reaktion, så kanske nattsömnen inte drabbas så heller om du har tur. Sen bör de alltid vara friska, inte få tänder osv, så man vet vad de blir dåliga av, om de blir dåliga. Blir de sjuka mitt i, avbryt provoceringen och gör om.
Man kan ta laktosfri mjölk och provocera med för att veta att det inte är laktosen de reagerar på. Men om man börjar så här försiktigt så ska de funka, förutsatt att hon inte är laktosintolerans rån bebis. (laktosintolerans brukar komma runt 1 år eller senare)
Så ta ingen ny gröt eller välling och provocera med är mitt råd. Utan ta och blanda ren mjölk i saker som redan äts från början. Och koka den gärna innan i micron till en början.