• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Farfalla skrev 2010-11-29 21:47:20 följande:
    Vi har gått igenom kosten.. Och testat med olika rekommendationer från barnmedicin... men det hjälper inte :/
    Jo, men det är inte alltid de har stenkoll..

Enago, havre, vete kan t.ex stoppa, Nutramigen likaså. Ammar du mycket så borde hon inte vara förstoppad om hon tål det du äter osv. Inga andra symtom?

Det sägs ju att ris ska stoppa men funkar inte stoppande på någon här i familjen, tvärtom är det rätt snällt mot magen. Majs får sonen diarré av och det ska ju stoppa det med. Dottern äter mängder med majs, men hon blir inte heller förstoppad.. Så det jag menar är att man inte alltid reagerar så som "alla andra" på sakerna man äter...
  • Kavat
    tjoohalia skrev 2010-12-01 10:42:20 följande:
    måste bara ställa en fråga här..
    har en 8månaders som är mjölkallergiker (min 2,5åring är det också men han äter ju)
    min 8månaders (ludvig) vill BARA äta althéra. vi har alltså inte kommit igång med maten överhuvudtaget
    han bara spottar. det är väl inte hela världen eftersom han äter sin althéra bra och vi försöker med
    maten lite varje dag.
    men det jag undrar nu, är det någon som har något recept på välling med althéra?!
    eller kan man göra välling på althéra? stora sonen har fått havredryck med gyllenmust när han åt
    välling men det kanske ludvig är för liten för?!
    Kolla vällingrecepten i blå myrans blogg. Så länge han får i sig Altheran så kan du göra hur du vill. Vi kokade risdryck och majsmjöl, mixade banan och olja och blamdade ihop med Profylac. Han tog inte Profylac utan banan i så det blev lite omständigt..
    Men gjorde en sats per dygn och hade i kylen och blandade i Profylac efter uppvärmning.

Ang smakisar, har du testat med väl kokta bitar av t.ex potatis, palsternacka, morot osv. Funkar även med äpple mm. Bitar av gurka utan skal ov.
    Det är inte alla barn som gillar puréer. Lägg fram när ni andra äter och sätt honom i en stol vid bordet så kanske han pillar i sig av ren nyfikenhet!
  • Kavat
    kottens mamma skrev 2010-11-30 14:57:49 följande:
    Hej!
    Känner mig vilsen och uppgiven och hoppas på lite peppning och råd... :)
    Helammar min 4 månaders bebis. Han visade tidigt att han var känslig för mjölk med att kräkas kaskader när jag druckit mjölk. Slutade med det och allt var frid och fröjd tills för ca 2 månader sedan. Han fick utslag som försvann och kom tillbaka. Atopiskt eksem sa bvc.
    Det eskalerade och nu har han fruktansvärd klåda och sår fulla huvudet, kinderna och på kroppen.
    Sover dårligt och är irriterad av klådan.

På bvc säger dom att dom tror han är mjölkprotien allergisk. Vi har ingen allergi i släkten så det här är ovant.
    Har fattat att byta ut smör och mjölk osv ... men vad ska jag kolla efter på innehållsförteckningen?
    Vad äter man?

Vad ska jag ge han när jag slutat amma??
    Allt känns så tungt just nu.
    Välkommen hit!
    Hur går det för er?
    I början är det jobbigt, men det finns hur mycket info som helst här, i bloggarna i trådstarten. Och är det något annat så fråga.
  • Kavat
    Farfalla skrev 2010-12-01 15:05:46 följande:
    Dottern är konstant hård i magen, har testat allt lösande i kostväg oxå att ändra till mer fullkorn..
    Nu det sista vi testat är lactulos, har försökt blanda i mat och då har det bäst kommit ner i magen, men utan större verkan..

Magmassage har vi oxå försökt..

Hon är komjölksproteinallergiker så där krymper endel alternativ i kosten som är lösande..

Behöver tips och råd! :)
    Vad äter hon? Vilken välling, mat osv? Nutramigen? Lättare att ge råd om man vet vad hon äter.
  • Kavat
    Lilla Fjun skrev 2010-12-01 20:47:21 följande:
    Snabb fråga!

Kan man ge laktulos till barn som är mjölkallergiska?
    Ja, de säger att det sa vara ok ur mjölkproteinsynpunkt. (men som alltid så har jag för mig att jag hört om någon här vars barn inte kunde använda det, men minns inte nu...)
  • Kavat
    Karla79 skrev 2010-12-01 20:53:51 följande:
    Min mjölk-och äggallergiske son testade negativt för mjölkallergi i förra veckan, vi ska få en tid på sjukhuset för provokation efter jul. Läkaren som verkade ha stenkoll sa att jag kunde börja äta mjölkprodukter innan denna provokation (jag ammar) för "inget farligt" skulle hända.

Nu har han jättediarré... :( brukar aldrig ha diarré annars. Jag har inte vräkt i mig mjölkprodukter men åt lite tsatziki och en annan mjölkbaserad sås på lunchen, en halv pizza med ost och lite chips har slunkit ner på några dagar... och några droppar mjölk i kaffet. Han reagerade aldrig på amningen utan hans allergi visade sig när han började med smakportioner. Vad tror ni, är det att jag börjat lite med mjölkprodukter igen? (Ammar bara 2 ggr per dag) Eller är det ovanligt med en sådan reaktion så det kanske är magsjuka?
    Låter som han reagerat på mjölken. Diarré är ju "inget farligt", men obehagligt... Mjölkprotein går genom bröstmjöken så naturligtvis får han i sig det du äter. Och tar man bort så blir de ofta känsligare, fast de egentligen kanske reagerat innan fast du inte har förstått det.
  • Kavat
    Farfalla skrev 2010-12-02 14:45:37 följande:
    Hon ammar ganska mycket fortfarande, har ingen större aptit på mat :/

Utöver amningen så får hon sinlacgröt med frukt på morgonen(äter högst ½dl) lunch (½stor burk) mellanmål sinlac eller bara frukt, middag(½stor burk).... Sen får hon alltid vatten till maten.. :) 
    Då skulle det kunna vara så att det är soja hon blir förstoppad av. Sinac innehåller
    Ingredienser:
    Mältat rismjöl, fruktkärnmjöl, rismjöl, socker, vegetabilisk olja (palm, raps, solros), syra (citronsyra), natriumfosfat, antioxidationsmedel (askorbylpalmitat), maltodextrin, mineralämnen (kalium, kalcium, järn, zink, jod), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin och pantotensyra).

Dvs stor del fruktkärnmjöl, och det är en sojasläkting som många sojaallergiker reagerar på. Risken för sojaallergi hos en mjölkproteinallergiker är mellan 30-50%.

Äter du soja, baljväxter (ärtor, bönor) mm?

Lite mer info:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
  • Kavat
    Mirakel händer skrev 2010-12-02 21:49:18 följande:
    Han klarade inte av den ändå pga stora gasbildningar. Vår läkare säger att har man redan en känslig mage kan det bli så.
    Ja. men då är det troligt att det är just laktosen i lactulos som han inte klarar.
  • Kavat
    Penguine skrev 2010-12-12 19:29:07 följande:
    Jag gjorde en mjölkfri princesstårta när jag fyllde år. Hittade ett recept på mjölkfri tårtbotten och mjölkfri marsankräm. Som grädde blandade jag visp och iMat och tillsatte gelatin. "Grädden" blev lite för tjock så jag fick vispa upp den men den fick en bra konsistens.
    Jag tycker den smakade som vanlig princesstårta och jag vet att ingen av mina gäster hade kännt någon skillnad om inte jag sagt det. Det tråkiga var att marsipanen löste upp sig av grädden så den blev fort kladdig. 
    Man kan ta ett lager med smörkräm mellan marsipan/mmf och grädde så funkar det bättre.
  • Kavat
    Penguine skrev 2010-12-13 13:37:44 följande:
    Miralicia skrev 2010-12-13 10:45:40 följande:
    Eller pensla undersidan av marsipanlocket med ett tunt lager smält margarin eller raps-/solrosolja om man inte vill ha smörkräm utan bara "grädde"
    Aha...då vet jag det om jag behöver göra en sådan tårta igen någon gång Glad Men det lär nog dröja ett tag för min dotters mjölkallergi verkar ha växt bort nu, vid 8 månaders ålder!
    Fast det funkar på samma sätt med vanlig grädde.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar