• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Heavenly Divine skrev 2010-11-04 11:39:38 följande:
    Hej,
    tänkte bara hoppa in och ställa en fråga...kanske finns nån här som kan svara och som är lite mer insatt.
    Min son har haft mjölkallergi men det verkar nu som det växt bort. Första 4 mån ammades han och då fanns inga problem. Sedan gick vi över till ersättning, gröt, pureer osv...och det är efter detta som problemen började med magbesvär, diaréer osv. Detta har hållit i sig till ca 1 års ålder. Han är idag 15 mån och som sagt, han verkar inte alls ha ont av mjölkprodukter längre.

Problemet är att han inte växer som han ska, framför allt inte ökar i vikt ordentligt. Första månaderna växte han jättebra men nån gång runt 7-8mån började kurvan vackla och nu ligger han två sd under normalkurvan trots att han från början låg över den. Han är som sagt 15 mån och väger enbart 9 kg. Han går knappt upp i vikt alls.

Är detta vanligt bland barn med mjölkallergi och hur lång tid kan det isf tänkas ta innan han börjar lägga på hullet? Jag är lite smått orolig måste jag säga för han e sååå himla liten jmf andra barn i samma ålder.
    Han äter dock som en häst, är aktiv och glad. Sover jättebra osv!!

På bvc har de sagt att de ska skicka remiss till barnmedicin om han minskat i vikt till nästa viktkoll som är i slutet av november...

hoppas någon har lite synpunkter på detta. tack på förhand!!
    Hej!
    Växer de inte så kan det bero på allergi. Men sen växer de ju i etapper, så mår han bra i övrigt så måste det inte vara något fel. BVC har ibland en liten tendens att bara se till kurvorna och inte till individen.
    Men det är väl å andra sidan bra att göra allergitester samt kolla gluten, för säkerhets skull. Dock visar ju inte alltid allergier på pricktest/rast speciellt inte om det är långsamma reaktioner.

En fundering, om jag förstod dig rätt så åt han mjölproteinfritt till han var 12 månader och det är mellan 12 och 15 månader som han inte växt?
  • Kavat
    2tomtaro4troll skrev 2010-11-06 22:55:01 följande:
    hållerpå att vänja lillen vid neocate så jag kan sluta amma, men han har börjat kräkas massor efter att han äter det, och han bajsar som vatten,ligger han ner och bajsar så rinner det uppför ryggen på han!

Finns det något man kan göra åt detta, eller är det bara att leva med det tills han blir så stor att han börjar med mat?
    Hur gammal är han?
  • Kavat
    Loth skrev 2010-11-09 11:24:08 följande:
    Hej!

Har en liten fråga om mjölkallergi. Vår son på 6 månader har precis börjat testa på ersättning innehållande mjölk igen ( i samförstånd med barnläkaren) och det verkar ju gå bra. Just nu är han uppe på ca 60/40 av Nutramigen och Semper då det verkar ha funkat fin fint med mjölk. Det enda jag tänker på inför en eventuell ökning igen är när borde man se spår av mjölkallergi? Kan man vänta sig att det tar flera veckor innan det kan visa sig eller kommer symtom snabbare än så? Det enda han visade på var kolik som liten men nu är ju det borta.

Tack på förhand!
    Det kan ta veckor, månader, men det låter ju onekligen som det kan ha vuxit bort. Solig
  • Kavat
    2tomtaro4troll skrev 2010-11-06 22:55:01 följande:
    hållerpå att vänja lillen vid neocate så jag kan sluta amma, men han har börjat kräkas massor efter att han äter det, och han bajsar som vatten,ligger han ner och bajsar så rinner det uppför ryggen på han!

Finns det något man kan göra åt detta, eller är det bara att leva med det tills han blir så stor att han börjar med mat?
    Lurigt... Mår han bra i övrigt så är frågan om det är något "fel"? Det man kan göra är att testa en annan mjölkfri ersättning, men i och med att ni ger Neocate så är det nog bara Nutramigen AA www.meadjohnson.se/se/vardpersonal/produkter/nutramigen-aa/ som är gjord på fria aminosyror vad jag vet.

"Vanlig" Nutramigen. Profylac m.fl är ju baserat på mjölk så det gissar jag att du inte ska byta till..

Sen tar det ju ett tag tills de slutar spy  när man tagit bort mjölkproteinet, alltså innan magen läkt. Sen är frågan om han får i sig för mycket eller för fort, om det gör att han spyr mer?
  • Kavat
    2tomtaro4troll skrev 2010-11-09 15:44:35 följande:
    2,5 mån
    Föresten, har ni testat med Sempers magdroppar. De kan göra underverk.
  • Kavat
    Ilsa skrev 2010-11-09 20:01:58 följande:
    Nu har sonen fått Althera i ca två veckor, men bara varit helt mjölkfri i ca en vecka (max det tar ju ett tag för mjölken att gå ur mig också och jag har bara varit mjölkfri i en vecka, men han har totalvägrat bröstet fyra nätter i rad nu så han har ju bara fått mjölkfritt senaste dagarna).

Han kräkningar har blivit lite bättre (men genomskinliga?) men hans mage mycket sämre. Istället för ljusgrön mousse (ursäkta liknelsen ) så kommer det nu mörkgrön olja från rumpan och det luktar surströmmimg. Dessutom fiser han jätteillaluktande fisar och verkar ha mer ont i magen än någonsin. Kan det vara Altheran som han reagerar på? Innan fick han Nan, kan inte tänka mig att Althera på nåt sätt skulle vara värre även om han nu inte är mjökallergisk.
    Hm, låter lite lurigt det med.. Svårt att tyda något på en vecka. Vad har du ätit, kan det vara det han reagerat på? Men i så fall borde det bli bätte.

Både Althera och Nan innehåller ju laktos och laktosintolerans hos bebisar är superovanligt, men existerar. Övriga mjölkfria ersättningar innehåller inte laktos, men smakar också "mer illa".
    Du kanske ska testa någon annan ersättning för att se om det gör skillnad? Känns ju sådär att han är så mycket sämre i magen...
  • Kavat
    Ilsa skrev 2010-11-10 20:08:28 följande:
    Idag var vi hos läkare och tog pricktest på ägg och mjölk. De visade ingenting. De tog även blodprov för gluten eftersom hans bajs är så mystiskt. Men ville ej ta blodprov för mjölk eftersom hans enda symptom är grön, vattning avföring och kräkningar.

Så vi åkte hem och blandade i en skop Nan av med fyra Althera. Genast började han kräkas/släppa upp mer. Istället för genomskinlig är den tjock och kommer hela tiden, inte bara direkt efter måltiden.

Jag blir så trött, nåt skumt är det ju. Men det känns som att läkaren bestämt sig för längesen att det inte är det. Antar att vi får köra på och ge smakportioner och hoppas att bajs och kräkningar blir bättre med annan föda. Men om inte får jag ju hitta en ny läkare. 
    Mår han sämre av mjölkersättning ska ni inte ge det. Ring till läkaren och påtala hur han reagerade och att han inte mår bra och kräv att ni får mjölkfri ersättning. Säger läkaren  att ni inte får det så säg till honom att "ja, då får jag väl vända mig till en annan läkare för min son har rätt att må bra". Jag lovar dig nästan att de tar skruv. För det verkar vara mycket prestige i läkarkåren och ingen läkare vill få dåligt rykte... Så stå på dig!
    Och får du inte det på livsmedelshänvisning så vänd dig till en annan läkare.

(Och oavsett om det nu skulle vara reflux också så ska han absolut stå på mjölkproteinfri kost!)
  • Kavat
    Ilsa skrev 2010-11-11 09:14:37 följande:
    Vi pratade om det igår, jag och läkaren, innan jag gick. Vad vi borde göra om kräkningarna blev värre. Försiktigt introducera NAN igen och därefter börja med matportioner.

Det känns läskigt att ge honom nånting som han så uppenbart reagerar på. Men det kan kanske bara vara ovana också? Jag själv fick jätteont i magen igen när jag efter uppehåll började äta mjölkprodukter.
    Precis som Miralicia skriver, fast med andra ord: Tål han mjölkersättningen ska han inte reagera på den genom att må dåligt. Reagerar han genom att spy t.ex så kommer det bli svårt att få honom att behålla maten i längden. Men det är även vanligt att de reagerar på magont genom att äta mer, mina barn har alltid legat på kurvorna trots allergier och trots att de i övrigt mådde skitkasst. De åt när de hade ont.
    Mina barn har aldrig fått blod i bajset eller visat på pricktest av mjölk. Men de har mått dåligt på andra sätt. Så stå på dig!

Även om han nu inte skulle vara allergisk enligt läkaren så spyr han ju mer av mjölkersättningen och mår sämre... Jag tycker inte han ska han behöva må dåligt bara för att en läkare inte tror dig. Jag bytte för övrigt läkare 2 gånger på ett halvår till barnen, då jag inte fick tillräckligt med hjälp.
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-11-13 08:06:38 följande:
    Jag håller med! Sojaallergin är betydligt mer besvärlig än mjölkallergin. Sojasläktingar finns överallt. Ersätta mjölken med blandning av havre och risproduktet tror jag är bäst.
    Glöm inte kokos! Solig Funkar alldeles utmärkt till det mesta i matväg som kokas. Vi kan ju inte använda havre här hemma när sonen även blev allergisk mot havre och vete. rge
    Vi har det alltså i woker, i såser, i glass och senast gjorde jag varm choklad på det och risdryck.

Jag blandar ungefär 1/4 kokosmjölk och 3/4 risdryck när jag kokar marsansås, risgrynsgröt (skitgod!) osv. Alltså när jag vill ersätta vanlig mjölk.
    Tycker att havren gav bismak och det gör ju naturligtvis även kokos, men tycker ärligt talat att det blir godare i många saker än vad havren blev när vi använde det. Men det är ju en smaksak, och sen vänjer man ju sig.

Jag har en man som inte gillade kokossmak alls när vi började med det i mate och idag äter han t.ex risgrynsgröten med glädje och tycker det är gott. Solig
  • Kavat
    Penguine skrev 2010-11-13 20:04:19 följande:
    Jag förstår hur du tänker men jag har hört att man inte ska ge riktig mjölk på en gång utan långsamt trappa upp det. Tex först uppvärmd mjölk, därefter ost och yoghurt och allra sist ska man dricka mjölk. Detta för att hålla koll på vilken nivå barnet klarar av, den nivån ska man hålla sig till.
    Är ganska säker på att hon kommer reagera på mjölken om jag ger henne den direkt.

Hon är 7 månader kanske jag ska tillägga.
    Det finns två "läger". Ena är att man ger tills de reagerar för att fastställa diagnos. På små bebisar är det nog oftaste på det sättet man gör för att det ibland är så svårt att veta om de har ont i magen osv. Sen har man noll tolerans och ger helt mjölkfritt.
    Sen är nya rönen att man ska ge upp till den nivå som barnet tål för att bygga upp en tolerans. Och det är den metoden som ofta använde när de är äldre och själv kan bedömma mer och kan säga till när de får ont.

Angående ost så innehåller det stora mängder mjölkprotein. (En ostskiva innehåller ungefär lika mycket kalcium som 1 dl mjölk. Har dock inte hittat upgifter på proteinet, men tror det är ungefär motsvarande. Nu är det inte samma sak, kalcium och mjölkprotein, men det är bra att ha i bakhuvudet om man ger ost att det är koncentrerad mjölk.

Om man ska ge till henne eller till dig... Ja, det är nog upp till dig. Vad vill du uppnå med att ge mjölk? Bara testa om hon tål det helt, då kan det nog vara bättre att ge till henne direkt. Då är ju din mjölk fortfarande ren och ger tröst. Eller om du vill kunna "fuska" lite någon gång och äta saker med spår av osv. Då är det ju bättre att du äter.. Det är så jag hade resonerat i alla fall.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar