Mjölkallergitråden - bebisar
Heavenly Divine skrev 2010-11-04 11:39:38 följande:
Hej,tänkte bara hoppa in och ställa en fråga...kanske finns nån här som kan svara och som är lite mer insatt.
Min son har haft mjölkallergi men det verkar nu som det växt bort. Första 4 mån ammades han och då fanns inga problem. Sedan gick vi över till ersättning, gröt, pureer osv...och det är efter detta som problemen började med magbesvär, diaréer osv. Detta har hållit i sig till ca 1 års ålder. Han är idag 15 mån och som sagt, han verkar inte alls ha ont av mjölkprodukter längre.
Problemet är att han inte växer som han ska, framför allt inte ökar i vikt ordentligt. Första månaderna växte han jättebra men nån gång runt 7-8mån började kurvan vackla och nu ligger han två sd under normalkurvan trots att han från början låg över den. Han är som sagt 15 mån och väger enbart 9 kg. Han går knappt upp i vikt alls.
Är detta vanligt bland barn med mjölkallergi och hur lång tid kan det isf tänkas ta innan han börjar lägga på hullet? Jag är lite smått orolig måste jag säga för han e sååå himla liten jmf andra barn i samma ålder.
Han äter dock som en häst, är aktiv och glad. Sover jättebra osv!!
På bvc har de sagt att de ska skicka remiss till barnmedicin om han minskat i vikt till nästa viktkoll som är i slutet av november...
hoppas någon har lite synpunkter på detta. tack på förhand!!
Växer de inte så kan det bero på allergi. Men sen växer de ju i etapper, så mår han bra i övrigt så måste det inte vara något fel. BVC har ibland en liten tendens att bara se till kurvorna och inte till individen.
Men det är väl å andra sidan bra att göra allergitester samt kolla gluten, för säkerhets skull. Dock visar ju inte alltid allergier på pricktest/rast speciellt inte om det är långsamma reaktioner.
En fundering, om jag förstod dig rätt så åt han mjölproteinfritt till han var 12 månader och det är mellan 12 och 15 månader som han inte växt?