• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

MissEllie skrev 2011-02-25 15:38:29 följande:
    Hej,

Här hänger jag gärna på om jag får. Fick idag konstaterat att min 5.5 månaders lilla tjej har komjölksallergi!

Fick Pepticate utskrivet, någon som har erfarenhet av det?
    Välkommen!

Pepticate sägs vara den godaste mjölkfria ersättningen!

Jag har en kille på 6.5 mån men han helammades fram till han var 6 månader. Sen tålde han inte Althéra och verkar vara allergisk mot mycket så vi går varsamt och sakta fram.
  • Kavat
    2barnsmorsa skrev 2011-02-25 14:55:57 följande:
    Jag har massa recept  till Nutra, men kan jag andvända Althera istället ngn som vet det?
    Japp! Funkar bra. Doseringen är samma!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-26 21:19:27 följande:
    hur mycket fett blandar ni i maten till era små?
    Vad för fett använder ni?
    1 tesked till 1 matsked per dl mat har dietisten sagt är ok. Sen kan de få löst bajs av det om man "helammas" har jag märkt så börja med lite och öka tills du tycker det är lagom. Brukar hjälpa hårt bajs att bli lösare och "smörjer". Men behövs för att hjärnan ska uvecklas normalt och de håller sig mättare längre, blodsockret blir jämnare osv.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-02-27 10:51:42 följande:
    1 tesked till 1 matsked per dl mat har dietisten sagt är ok. Sen kan de få löst bajs av det om man "helammas" har jag märkt så börja med lite och öka tills du tycker det är lagom. Brukar hjälpa hårt bajs att bli lösare och "smörjer". Men behövs för att hjärnan ska uvecklas normalt och de håller sig mättare längre, blodsockret blir jämnare osv.
    Vi använder vanlig rapsolja här. Smakar minst. Men egentligen sägs det att kallpressad rapsolja rekomenderas pga att det är nyttigare.
    Vi har inte använt det pga att det är mindre proteiner kvar i vanlig rapsolja = mindre risk för allergi.. Men det behöver nog typ ingen annan tänka på.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-27 11:53:56 följande:

Ja, jag brukar ha 1 tsk. det var det jag fick rekomenderat.
    Rapsolja i tex välling och ersättning men de sa jag skulle ha smör/margarin i middagsmaten och gröt.
    antar att det är för att det inte ska bli för mycket olja då.

tack för svar.

Smör i maten och margarin är nog mer en smaksak. Olja är nyttigare, men smakar ju inte lika gott. Så visst kan man ha olja i maten också istället för margarin.
    Med de andra tog vi olja i välling och gröt och margarin i mos och puréer, men det är nog bara för att jag själv brukar ha det så. Olja är ju inte så gott i potatismos om man inte kryddar men tar man margarin så smakar det ju lite gott.
  • Kavat
    Jumbopolly skrev 2011-02-28 21:20:35 följande:
    Måste fråga vad har ni betalar för era Althera respektive pepticate när ni fått det utskrivet?? Har ni fått det på vanligt recept att hämta på apoteket?
    Vi har haft nutramigen men troligen har han inte riktgit tålat det utan magen blev bättre när han fick Althera.
    Nu fick jag en lapp från BVC läkaren har beställt hem Althera åt honom via posten. Så jag fick inget recept att hämta på apoteket utan det skulle komma med posten men på den lappen står det att maten kostar 145 kr / burk alltså 870 kr för en kartong..
    När vi fick nuttra betalade vi 120 kr / kartong vi tog ut på apoteket..
    Kan detta vara möjligt???
    Då har inte vi råd att ge våran son den maten.. i så fall MÅSTE vi hitta på något annat!!..
    Hur har ni fått det å vad har ni betalat???
    Det ska vara 120:- per uttag (annars är det fel!) Sen brukar posten ta ut en avgift på 39:- här för att de kör hem det. Men mer än så ska du inte betala för då har de gjort något fel!!!
  • Kavat
    t0va skrev 2011-02-28 13:12:40 följande:
    F-n... ska det börja strula nu igen?! 
    Fick meddelande från bvc och de skriver ut profylac igen men det är sista gången vi får det, måste träffa läkaren. Det ska vi göra nästa vecka på 6mån, kontroll. Jag som hade tänkt att hanen inte behöver ta ledigt men nu orkar jag inte åka själv.

Är så rädd att de ska börja tjaffsa om att vi ska provocera igen eller att vi inte kommer få någon ersättning. Theo är omväxlande hård i magen och inte, blir inte klok på om det är något som han äter som inte funkar eller om det är omogen mage. Han får mest ersättning och gröt eller välling på kvällen. Sen nu lite potatis på dagen.

Jag vill inte provocera igen, jag orkar inte det. Har varit sjuk själv i 3 veckor och nu fått halsfluss så jag är helt slut och hanen hjälper inte till. Ska jag inte få sova på en vecka igen och ha Theo ska vara hysterisk och gallskrika nu när vi äntligen börjar få lite rutiner hemma på sömn och mat och lek.

Hoppas läkaren är vettig och förstår att det inte ska provoceras igen. Läkaren på allergimottagningen sa att vi inte ska provocera förrens han är över året, men den läkaren har vi inte träffat utan fick diagnos på det vi berättat. Var lite akut där ett tag och ingen tog emot oss.

Dietisten på allergimottagningen har ju sagt att vi inte får ersättning efter 6månader då ska han enbart äta gröt och välling. Sinlac verkar inte fungera, sempers är svårt att få tag i och enagos blir han förstoppad av... Bäst är den egengjorda majsmjölsvälling/gröt men den måste vi väl berika med ersättning som vi gör nu?

Fy nu kommer jag ha ångest i en vecka över detta 
    Precis som de andra skrivit. Ni har ju en läkare som hjälpt er. Kan ni inte få en och samma läkare som ni går till och som skriver ut ersättning. Det här är ju löjligt och det minsta ni behöver.
    Ja, ni har rätt till ersättningen så länge han behöver den! Speciellt eftersom det strular med mjölkfria gröter så MÅSTE ni ju ha den! Stå på er! Kram!
  • Kavat
    Mirakel händer skrev 2011-03-02 07:45:40 följande:
    Efter tips av K Kavat, har vi nu ändrat och dagit bort lite ur sonens kost.

Började med att ta bort Oatleys produkter.. och han blev lite bättre då. Men när vi märkte att han blev dålig sist när han åt tacos tog vi bort löken. Så nu mår hans magen mycket bättre. Så nu dricker han rismjölk och liten den av Alpro soyas produkter. Han gillar deras smaksatta yoggi.  Men vi tog bort även lök eftersom han blev så gasig av det.

Så nu börjar hans mage bli "normal". Tror den aldrig har mått så här bra under hans snart 16 åriga liv.

TACK K Kavat för tipsen.{#emotions_dlg.flower}

På fredag skulle vi har påbörjat en utredning på Lina. Men den är farm skjuten tills den 14 mars. Pga att hon har varit sjuk igen och i måndags var första dagen på 3 månader som hon inte behövde pulmicort. Så nu har hon inte fått det sedan dess.

Nu hoppas vi på att hon håller sig frisk tills vi ska på tester med henne.
    Solig Vad skönt! Hoppas det håller i sig och blir ännu bättre när magen fått återhämta sig!
    Lök kan tydligen vara problematiskt om inte magen mår bra men ofta funkar lökkrydda eller när magen läkt.
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-03-02 13:39:02 följande:
    Hej på er!!

Jag har två frågor, hoppas någon vill svara!   

Den första är om gröt............. sonen 6 mån har mjölk & vete, tar inte flaska, ammar fortfarande och ges smakportioner. Vill att han ska börja äta gröt men har haft svårt att hitta någon bra. EnaGo har ju vete i sig.... Sinclac smakar bläk. Gröt på Profylac smakar ännu mer blä. (Han äter dem inte). Har gett honom hirsprodukter (Holle) men de är ju inte berikade. Nu köpte jag Semper Risvälling för 6mån och halverade vätskan så att det blev grötkonsistens istället. Gjorde den på havremjölk och hade i lite blåbärspuré & rapsolja. Han åt med gott humör!!! Rent näringsmässigt borde det ju kvitta hur mycket vätska man har i, om det blir välling eller gröt. Eller tänker jag fel!?

Den andra är en fråga som kanske skulle varit i allergitråden, men hoppas ok att jag slänger in den här också! Lillkillen är även allerigsk mot fisk. Hur får jag i honom omega3? Linfröolja? 

Jag tror det är bättre att göra om välling till gröt än tvärtom eftersom näringsinnehållet är anpassat efter mängden vätska. Se bara till att han dricker också så han inte blir förstoppad.

Har du testat att maskera Profylac-smaken med t.ex banan eller någon annan frukt han gillar? Alternativt testa en annan sort som t.ex Althéra som ju sägs smaka "gott". Pepticate är det ju fiskolja i så den är väl inget alternativ gissar jag även om allergiska inte brukar reagera är det kanske dumt att chansa..?
    Även den är vasslebaserad som Profylac, men innehåller även laktos.

Ja, du där "leta"r jag också alternativ och har än bara hittat linfröolja. Carlshamns margariner är ju berikade också.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-03 14:05:24 följande:
    Jag är så orolig för lillans viktnedgång så jag har gjort ett matschema och tänkte ni kunde säga vad ni tycker?
    Är det bra? vad kan jag ändra på?

07.00 - 220ml välling
    09.30 - 230ml nutramigen 2
    11.30 - 1dl tillagad mat + 1 dl fruktpure (skulle velat öka på maten men hon godtar inte mer än 1dl)
    14.00 - 230ml nutramigen 2
    17.00 - 1dl gröt + ½dl fruktpure
    19.00 - 220ml välling

Nutramigen till natten, så mycket hon vill ha.
    Kan hon få mat fler gånger? Eller äter hon det dåligt?
    Det är ju inget som hindrar att ge mat till frukost eller kvällsmål mer än våra vanor.

Är hon bra nu på nutan? (förutom astman(?)och sjukdom?) Kan hon vara allergisk mot något mer?
    Glöm inte att ge olja/fett i mat. Kokosgrädde kanske att variera med i mat?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar