• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Ella1986 skrev 2011-02-18 19:03:36 följande:
    Hej allihopa!

Jag vet inte om detta är rätt tråd för mig, men jag hoppas det!

Vi har en dotter på 4 månader. Vi misstänker att hon är allergisk mot komjölksprotein. Jag tänkte beskriva scenariot för er så kanske ni kan dela med er av era erfarenheter och tala om huruvida ni känner igen vissa saker eller inte. Vi har varit i kontakt med BVC som remitterat oss till en barnläkare, men detta tar TID och jag lider av att inte veta! Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Jag har helammat min dotter sedan hon föddes. Vid fyra-fem tillfällen har vi gett henne modersmjölksersättning. De första fyra gångerna drack hon en hel flaska ersättning (Baby Semp) per gång. Efter ungefär 1-2 timmar kaskadkräktes hon! Förra veckan provade vi att ge henne ersättning igen (nu NAN). Efter två små klunkar (min dotter bet i princip bara på pipen) blev hennes haka och kinder blossande röda och därefter fick hon nässelutslag över axlar och bröstkorg - som en krage. Detta försvann efter 1 timme. Efter knappt två timmar kaskadkräktes hon.

Min dotter har haft torr hud så länge jag kan minnas. Hon har röda blaffor på ryggen och magen och hon är extra torr på yttersidorna av låren, vid handlederna och fotlederna. När jag smörjer med Miniderm (som BVC rekommenderat) blir utslagen ÄNNU rödare och hon skriker som en stucken gris. Förmodligen svider det.

(Tilläggas kan att min mamma som spädbarn haft stora problem med torr hud och eksem. Jag var mycket förstoppad som liten!)

Vad tänker ni spontant när ni läser detta? Jag har på eget initiativ nu uteslutit all mjölk i min egen kost för att se om min dotters hud blir bättre. 

Tacksam för alla tankar och svar!

/Ella

Hej!
    Ja, det låter ju onekligt som mjölkproteinallergi. Så du har hamnat rätt! Välkommen!
    Testa t.ex Locobase Repair (LLP för den svider!)  eller vanlig olja eller någon annan fetare sort så att hon inte får ont. Bra att smörja samtidigt som du utesluter mjölk.
  • Kavat
    Ella1986 skrev 2011-02-18 22:14:51 följande:
    Tack för snabbt svar!

Hur länge ammade du dina barn, och hur gjorde du i skarven mellan amning och mat? Finns det någon mjölkfri modersmjölksersättning man kan köpa? 

Hur länge behövde du hålla uppe med mjölk innan du märkte skillnad i dina barns hud?
    Det brukar funka så att man får köpa en burk mjölkfri ersättning på apoteket själv och testa. Ibland kan BVC, dietist och liknande ha och dela ut.  En burk kostar strax över 200:-
    Sen när man vet att det är allergi så får man ungefär 2 månaders ersättning på livsmedelshänvisning och då kostar ett utttag 120:-

Pepticate smakar tydligen bäst, därefter Althéra (som innehåller laktos, vilket även bröstmjölken gör), det är tydligen de som brukar rekommenderas för att de är mest lika mjölkersättningar även om det finns andra som Nutramigen, Profylac som inte smakar eller luktar så gott...

Att det är likt mjölk är bra då det är lättare att vänja dem vid det men även att byta ut det sen när de förhoppningsvis tål mjölk.

Jag tycker det är toppen med ersättning, då man kan berika egna gröter och sen göra egen välling på den!
  • Kavat

Det finns även andra ersättningar som smakar mycket bättre än Nutramigen. Mer likt vanlig ersättning med mjölk. Så funkar det absolut inte så kanske man bör testa en annan sort. Pepticate sägs smaka godast, därefter Althéra.

Althéra smakade jag på och den tyckte jag smakade "gott". Profylac har jag också smakat på och den är inte god, men den ska tydligen smaka bättre än Nutramigen den med.

• Kavat

Angående socker. Dietisten säger att man ska ta så mycket socker så att de äter. Alltså bara man får dem att äta och acceptera det så kan man dra ner sedan till noll. Men man måste få dem att äta först. Och vissa är mer lättlurade än andra...

Vi testade 0,2 dl Neocate (som jag tyckte smakade värre än Althëran men bättre än Profylac), en halv tesked socker och 0,3 bröstmjölk... Det gick knappt ner...

Nu tog vi kanske dubbelt så mycket Neocate och samma mängd bröstmjölk och socker och nejnej, det vägrade han dricka helt...

Smaken är som baken men man brukar kunna lura dem tillslut...

• Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-02-20 19:05:25 följande:
    Ni som fått lov att testa olika ersättningar, hur han ni märkt att era barn varit känsliga mot ersättningarna?
    jag är fundersam...Leo har idag varit supergnällig och rosig och torr om kinderna. Har gått och butir honom hela em/kvällen. Det enda han ätit idag är Nutramigen och majskrokar. Börjar fundera på om han är känslig mot majs också. *suckar*
    Min lille fick eksem på kinderna (röd och fnasig och kockor som jag säger, "elefanthud" (kolla allergitråden), som små blåsor på halsen, skrek, var gnälig och verkade få ont i magen. Bajsade typ 8 racerblöjor per dag med diarré, hm, ja, och så spydde han upp mer än vad vi fick i honom...

Ta bort majskrokarna (innehåller protein och det är det man är allergisk mot) och blir han likadan på lite nutra imorgon så byt sort! Nutran innehåller ju glukossirap och majsstärkelse men det i sig är minimalt med proteiner i. Man kan så klart reagera på dem om man inte tål majs också, men majskrokarna ska absolut bort först.
  • Kavat
    Jumbopolly skrev 2011-02-21 02:21:25 följande:

Frågar IGEN...

Ni som provat pepticate... hur bra mättar det på natten???
    Nuttran måste man ju lägga till majsstärelse för att det skall mätta något på natten. men hur bra mättar pepticate????
    Tänker så här: Alla ersättningar är istället för bröstmjölk. Det går att leva enbart på bröstmjölk/ersättning länge, men man håller sig inte mätt så länge och får därmed äta oftare i och med att man inte får i dem flera litter.
    Så oavsett sort, vill man ha dem mätta på längre stunder så får man ha i olja (mättar längre) och förtjocka på något sätt med hjälp av maizena, majsmjöl, rismjöl eller vad man nu väljer.

Vi gjorde välling på mellansonen på risdryck, majsmjöl, olja och mixad banan samt Profylac som vi hade till honom.
    Majsstärkelse mättar nog minst,  utan förtjockar mer, men man brukar börja med det när de är små. Sen kan man göra på vilket mjöl man vill egentligen. Dock ska man tänka på att inte ha vete/gluten/havre i varje mål utan försöka variera sig så gott man kan.

Ren modermjölkersättning kan man ha som måltidsdryck, istället för vatten t.ex. Men ska de ha det som ett "eget" mål när de är över 6  månader behöver man nog göra det mer "vällinglikt".

Äter de varierar kost på dagen och endast två vällingmål så kan man givetvis göra på havredryck och reda på t.ex bovete (en ört innehåller ej gluten), rismjöl eller annat.

Har för mig att även Holle hade färdiga vällingar, finns t.ex här: webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling
    , som man kan blanda med modersmjölkersättning.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-02-21 13:54:00 följande:
    Tänker så här: Alla ersättningar är istället för bröstmjölk. Det går att leva enbart på bröstmjölk/ersättning länge, men man håller sig inte mätt så länge och får därmed äta oftare i och med att man inte får i dem flera litter.
    Så oavsett sort, vill man ha dem mätta på längre stunder så får man ha i olja (mättar längre) och förtjocka på något sätt med hjälp av maizena, majsmjöl, rismjöl eller vad man nu väljer.

Vi gjorde välling på mellansonen på risdryck, majsmjöl, olja och mixad banan samt Profylac som vi hade till honom.
    Majsstärkelse mättar nog minst,  utan förtjockar mer, men man brukar börja med det när de är små. Sen kan man göra på vilket mjöl man vill egentligen. Dock ska man tänka på att inte ha vete/gluten/havre i varje mål utan försöka variera sig så gott man kan.

Ren modermjölkersättning kan man ha som måltidsdryck, istället för vatten t.ex. Men ska de ha det som ett "eget" mål när de är över 6  månader behöver man nog göra det mer "vällinglikt".

Äter de varierar kost på dagen och endast två vällingmål så kan man givetvis göra på havredryck och reda på t.ex bovete (en ört innehåller ej gluten), rismjöl eller annat.

Har för mig att även Holle hade färdiga vällingar, finns t.ex här: webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling
    , som man kan blanda med modersmjölkersättning.
    Tillägger att ersättning egentligen motsvarar amning. Så hade man "mellanammat" mellan måltider för att ge lite vätska så kan man ge ersättning istället utan att förtjocka mellan måltider också. Alltså att man använder det istället för bröstmjölk/dryck. Ja, jag hoppas det jag skrev blev någorlunda förståligt.
  • Kavat

Vi fick inte provocera innan han var 3 år. Testerna visade inte på mjölk, men han är allergisk mot ägg, sädesslag mm och väldigt allergisk, så allergologen så att chansen att något växt bort innan dess var minimal.

• Kavat
    2barnsmorsa skrev 2011-02-22 09:43:19 följande:
    Pratade med läkaren igår. Han ville att vi skulle försöka med nutra igen, men kunde även idag komma förbi och hämta en burk althera. Jag ska hämta althera. Han ville även att vi skulle kämpa med mjölkfria gröten. Hon måste tydligen äta sånna saker...
    Jag vill inte ge mitt barn ngt hon spyr av, varför ska jag hålla på med nutra...stackars barn...
    Skit i Nutran om du vet att det är den hon spyr av. Tycker det låter bättre att testa Althéran och se om den funkar.
    Förstår dig precis att du inte vill ge något som du vet inte funkar. Men det är bra att vara säker på sin sak för då kan man säga det säkert till den du pratar med "Hon tål inte Nutramigen. PUNKT SLUT" Då blir det sällan några diskutioner.
    Säger man "jag har testat men det verkar som att hon kanske spyr av den tror jag...
    Ja, då vill de ju så klart att man testar igen för att vara säker! Så stå på dig och när du är säker på något säg det till dem så att de fattar att du är säker på att det inte fungerar!
  • Kavat

Fast olja är nyttigare.

Men smaken är betydligt godare på margarinet!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar