• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

2nd baby skrev 2011-02-08 13:08:30 följande:
    Behöver mat/drycktips. Har en 8mån magsjuk här hemma Gråter 
    Hon kräkte i söndags efter museet besök, vi trodde hon hade fått för mkt mat i sig + åksjuka, men igår började hon m gul nästan lös avf. 2ggr. Idag vaknade hon kl 06 m d___é & kl 09. Hon har ätit hela tiden.
    Jag gjorde en enkel lunch till henne. kokt fisk mixade, kokta morotter mixade & gjorde majspure. Sambon kommer m blåbärspure ikväll. Hon drack 50ml Atlthera blandning efter mellisen vid 09:30 som var kokt risgröt (fast kokt på vtn + havredryck & kanelstång i MIXAT) och en liten fransbrödskiva m mjölkfrimargarin & mjölkfrileverpastej.
    Min dotter har ff inga tänder men kan äta en del omixat ändån.(rån,smörgås,majskrokar osv)

Vad kan jag ge henne mer? Hon är dålig på dricka under måltid & mellan måltid. Hon dricker 150-200ml välling som jag gör helt själv från grunden, med mjölkfri ersättning i, fast bara på kvällarna. Ska försöka ge henne lite ersättning innan hon sover sin em lur om det gåt när hon ligger i sin säng...

Imorrn ska vi ändå till en barnmott för vi har bokad tid sen innan, ska fråga läk mer då, men tills dess hoppas jag på hjälp. TACK!
    Om det inte gått 48 timmar från att ni är friska (diarré spyor mm) så ska ni absolut inte gå till barnmottagning och smitta ner andra!
    Hörde idag att det var 72 timmar som rekomenderades tom...?

Ring och kolla med dem, behöver ni läkarvård så kanske ni kan komma in bakvägen/eget rum osv. Men rikera inte andras hälsa,

Angående mat, så är Althéra toppen! Mycket vätska! Blåbär är stoppande, liksom ris och majs brukar rekomenderas till magsjuka.
  • Kavat
    2Fina skrev 2011-02-15 20:44:35 följande:
    Tänkte ge Billy lite vanlig gröt på fredag för att provocera, tror ni det räcker med nån tesked bara? Om man får någon reaktion (sist han fick en tesked gröt så fick han jätteont i magen) är det väl onödigt att ge mer, men annars, hur ska man fortsätta?
    Är det så länge han varit utan mjölk? Eller vad sa läkaren. Känns onödigt att provocera för ofta. Är allergin fastställd runt halvåret så brukar man vänta till de är ett år med att provocera, förutsatt att de mår bra då.
    Känns som ni haft det rätt tufft runt honom och sömnen så i ert fall hade jag absolut inte provocerat i "onödan" om mjölkfritt har hjälpt.

Mår han bra nu annars?

Svaret på frågan ja. Vet du att han tål allt annat i gröten? För annars så tycker jag att du ska provocera med lite vanlig mjölk i t.ex hans vanliga gröt. Man brukar börja med ett halvt kryddmått, gärna kokt i micron, om de inte haft allvarliga reaktioner.. Ge gärna tidigt på dagen också och inte till kvällen så du ser om och hur han reagerar. Sen ökar man till ett kryddmått, en halv tesked, en tesked, en halv matsked, en matsked osv.
    Så tipset är att det är lättare att göra bedömningen på vanlig mjölk som man vet bara innehåller mjölkprotein än en gröt som innehåller så mycket mer och det är svårt att veta mängden med mjölk han får i sig.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-02-15 22:23:22 följande:
    www.meadjohnson.se/start-allmanhet/recept/hom.../
    Den här provade vi idag, theo älskade den och det var lätt att göra också. Sinlac vet vi inte om han tål eller om det var något annat som gjorde att han reagerade sist och enagos gröt fanns inte i affärerna jag har varit på nu de senaste dagarna. Vill ha något som alternativ till vällingen, han verkar inte stå sig på den lika bra som gröten vi testade sist. 

Hoppas det blir bättre nu, så han kan sova längre än 2-3 timmar i sträck.  
    Du använder olja i ersättningen och i gröten och ja, i alla mat, då står de sig lite längre.
    Kolla Blå Myrans blogg också, där finns nog mer grötrecept tror jag.
  • Kavat
    2Fina skrev 2011-02-16 07:53:06 följande:
    Han har varit mjölkfri i snart 3 månader, vill mest bara för att veta. Läkaren sa att man brukar provocera när dom fyllt 1 men att föräldrar ofta provocerade på egen hand och att det var okej. Han mår skapligt bra, har problemas med lite hård mage ibland men hjälper med katrinplommon. Äter mer och mer mat nu fast ammar 3-4 gånger på natten fortfarande.
    Ok. Ja, du gör som du känner givetvis. Men precis som läkaren sa så brukar man vänta till de är ett år. Fast det brukar ske misstag innan dess, beroende på hur noggrann man är och var man beter sig och hur snabba de är på att norpa åt sig saker.

Är du fortfarande osäker så ska du givetvis testa för då är det lättare att motivera sig och faktiskt lita på att man gör rätt. Och framför allt så kan man stå för det när man pratar med andra, om man vet!
  • Kavat
    Erica80 skrev 2011-02-16 22:05:08 följande:
    Min son har fått mjölkallergi

Har lite blandade känslor inför detta. Å ena sidan så känner jag att jag vet för lite om mjölkallergi och å andra sidan så känner jag att jag vet tillräckligt för att känna mig lugn med allergin. Läkaren sa att hon tyckte att jag verkade vara en väldigt lugn o trygg mamma. Känns bra!! Eftersom han är liten så växer det troligtvis bort.

Jag ska få hem recept från läkaren och massa papper. Jag kommer nog att lära mig
    Välkommen hit!
  • Kavat
    Jumbopolly skrev 2011-02-17 06:13:30 följande:
    Måste fråga.. Om era barn får i sig mjölk av misstag hur lång tid tar det innan barnet reaggerar och på vilket sätt reagerar det??? Min son är förstoppad och de misstänker mjölkallergi (har gjort sedan han var 1 månad) Men OM det i så fall är mjölkallergi så tar det 1-1,5 månader för honom att räta till ett misstag i kroppen. å innan man ser reaktion av ett misstag så tar det också ett par veckor.. kan det verkligen stämma?
    Det tog 2 månader innan min son mådde bra utan allt han inte tålde. Så ja, är magen skadad så ska den läka och börja fungera normalt, så i mina öron låter det inte omöjligt.

Men man har ju två val. Antingen så kör man på med mjölkfritt tills man känner att man är redo att provocera (tänkte att han blir dålig en sådan lång tid) eller så är ju enda sättet att veta nu, är att provocera igen och se om ni får samma resultat.

Tyvärr, önskar jag hade ett bra och lätt svar, men vissa har sena reaktioner och alla är olika.

Jag resonerar så att huvudsaken är att de får må bra. Det är inte kul att provocera hela tiden och ha barn som inte mår bra, då kanske det är bättre att utesluta ett tag för att få magen att hämta sig och må bra.

Min stora fråga är dock om han mår bra och är utan lösande på mjölkfri kost. Annars kanske det är något annat/mer som ställer till det....
  • Kavat
    Mirakel händer skrev 2011-02-17 05:43:01 följande:
    Lina fick i sig mat med mjölk i under fredagen och lördagen förra veckan. Skit vad dålig hon blev. Diarré i mängder, mag ont, gasbildning och släppte hårda fisar som lätt högt och gjorde ont. Nu som först börjar det ge med sig.
    Jobbigt!
  • Kavat

Tipsar om mjölkfritt margain i mat, som t.ex olika mos och puréer. Olja är nyttigare, men mf margarin godare.

Rena kryddor, som oregano, basilika, salvia, peppar, paprika mm kan man också använda och så risdryck, kokosmjölk osv

• Kavat
    Jumbopolly skrev 2011-02-17 16:12:02 följande:
    provade idag att koka kyckling och makaroner i curry.. han har inte smakat det ännu men han skall få det nästa mål han äter.
    Hampus är 5 månader (blir 6 månader den 8/3)
    Vi har fått nutramigen som skall vara mjölkfritt.
    Men när min svåger läste innehålssförteckningen så står det att den innehåller kasein (vilket är ett mjölkprotein). Han äger ett företag som tillverkar hälsokost och läkemedel så han kan en hel del om innehåll. Han ifrågasatte det läkarna sa och att de skriver ut en ersättning som faktiskt innehåller mjölkprotein!
    Iof inte någon stor mängd men ändå mjölkprotein....
    skumt tycker jag..
    Hur smakar eran ersättning???
    Nutramigenen smakar vedervärdigt.. fast lillkillen gillar smaken i vällingsform (dock ej i gröt osv)
    Nutramigen är ofta stoppande!
    Vasslebaserade är ofta lösande så jag hade försökt byta sort. Pepticate sägs vara godast, följt av Althéra.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar