• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Stora dottern har ju varit mjölkfri hon med i lite mer än en vecka nu! Vi tog inte bort mjölken för att vi misstänkte mjölkkänslighet utan mest för att underlätta för oss eftersom bella är så känslig! Men vi märkte ju helt klart skillnad på stora dottern med!
    Igår var svärmor barnvakt till stora tösen. Eftersom vi bara har mjölkfria produkter hemma utgick vi från att de lagade efter det. Men nope..de hade tagit med sig egna produkter..därbland grädde och mjölk!
    Idag är dotterns mage svullen (kolla bildgalleriet, den borde väl räknas som svullen?! ) och hon klagade på magont. Nu vet man aldrig med henne dock..hon kan klaga på ont i magen utan att det är så..tror vi iallafall
    Nu till min fråga. Kan hon reagera på så lite mängd som i mat när hon under hela sitt liv ätit mjölk?! Hon har ju iofs aldrig ätit några större mängder eftersom hon alltid vägrat rena mjölkprodukter..men hon har ju alltid druckigt minst 2 flasker välling om dagen!!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-21 19:39:37 följande:
    Först måste jag bara säga, är folk dumma?????? Varför i hela friden tar man med sig eget om man vet att barnet inte bör äta den maten???Sen måste jag säga att din dotters mage är ju GIGANTISK!! Helt klart är den större än innan. Kan ju vara så att magen nu börjat ställa om sig utan mjölk och sen när hon fick mjölk så blev det för mycket för magen?!
    fråga mig inte. Kan lova att jag pikade svärmor gott idag! Vi har iofs trott att dottern kunnat ha mjölk i mat men nu verkar det kanske som om det inte är någon bra idé trots allt. Hon har ju ätit kopiösa mänger hela veckan och nu idag samt igår har hon inte velat äta något =( Så hon har nog haft ont i magen trots allt!!
  • Tibell

Min stora dottern har ju alltid haft knasig avföring. När hon var mindre hade hon riktigt jobbiga diarréer. Nu när hon blivit äldre har det varit förstoppning istället! Hon har kräkts flera gånger pga utav detta! Dessutom har hon såklart blivit rätt för att bajsa =(
    Men veckan som varit har bajseriet gått kanon bra! För det första har hon bajsat VARJE dag.. och helt rätt konsistens dessutom. Hon sa till och med " mamma..det gör inte ont att bajsa längre". Dessutom luktar det inte magsjuka längre..gjorde det alltid förr!
    Så antagligen är mjölken boven i dramat för henne med! Synd bara att man inte upptäckt det tidigare!

• Tibell

Oj vad jag känner igen mig i det ni skriver om "drama queen". Stora dottern är också väldigt känslig och brukar ha ont lite var stans. Inte konstigt att man inte alltid trott henne när hon klagat på magont! Men förra veckan ( mjölkfritt ) klagade hon inte en endaste gång på magont. Och ikväll ( efter mjölk igår och liiite liiite idag ) kom det igen. Så ja..hon kanske har rätt trots allt!
    Dessutom gnäller hon knappt något längre. Hon har alltid varit väldigt gnällig och gnällt dagarna igenom ! Men nu kan jag inte komma ihåg att hon gnällt något på flera dagar..UNDERBART!!!

• Tibell

Åhh vad lillastumpan mår bra igen =) Nu äter hon äntligen fulla flasker igen..för några dagar sedan lämnade hon massa =( Hon sover som hon ska och eksemen blir bättre. Såå ja..vi får nog vänta med vete ett tag till!
    Men nu har jag några nya fråger till er experter..vad hade jag gjort utan er ?!

Bella har fått som torra eksem på armbågarna. Under tiden hon fick minimala mängder vete blev de röda igen! Men som i dag på morgonen tex. Då var de jätte fina..syntes knappt. Men sen var vi en sväng på öppna förskolan och sen även hemma hos en kompis. Och nu är hon röd och fnasig igen ?! Hon fick även eksem på magen häromdagen när hon låg på mage rätt på golvet..alltså inte på någon filt! Hon har alltid långärmat på sig eftersom vi vet att hon är kontaktallergisk också. Men varför blossar de upp när hon har kläder på sig?!

Och sen en annan fråga. Hennes bajs är alltid mörkgrönt/grått! Varför ?! Är det ersättningen möjligtvis!?

• Tibell

Om era lite större barn råkar få i sig något de är lite känsliga mot ( typ mjölk ) hur luktar deras bajs efterråt då?! Lite märklig fråga kanske!
    Stora dottern fick ju mjölk i maten i helgen. Idag var vi på öppna förskolan. Under tiden jag gav Bella mat i ett intilliggande rum hjälpte föreståndaren stora dottern med hennes fika. Jag hade bara gett henne ett rån innan och inte tänk på att säga till att hon inte ska ha mjölk. Så hon hade frossat gott i våfflor med grädde. Jag hade ju inte mage att säga något då...hon ville ju bara hjälpa till! Nu ikväll kom den gigantiska magen fram igen och dessutom bajsade hon äntligen ( har ju haft problem av förstoppning i helgen pga av mjölken ). Men det luktade verkligen magsjuka..usch och tvi !!!

• Tibell
    Sofie 82 skrev 2010-03-24 09:29:19 följande:
    Var på bvc igår och theo hade gått ner 115g på en vecka! Vi fick en läkartid direkt och fick althera att prova. Så nu provar vi det som tillägg plus att jag fortsätter vara mjölkfri och ammar honom. Ska ge det en vecka till  och börja med.Jag känner dock att det tär väldigt mycket på mej att avstå från mjölk, känns som jag inte gjort annat än att experimentera med mat och amning sen Theo föddes. Så jag överväger faktiskt att sluta amma. Är det nån som har erfarenhet av Althera som ersättning och i så fall,gav ni det som tillägg eller körde ni helt och hållet på det? För-och nackdelar?
    Vi har Althera till våran tös. Hon är nu 5 månader men hon har ätit den sen hon var drygt 3 månader! vi ammar inte längre utan kör bara på Althera! Vi hade redan slutat amma ( pga av att hon inte ökat i vikt..detta var innan vi konstaterade mjölkallergin ) när hon var 1 månad gammal!
    Fördelen med att endast ge ersättning är att du slipper hålla koll på vad du stoppar i dig. Sen är det också skönt när man börjar med smakisar, då märker man om det finns fler saker de inte tål..lite svårare med amningen då!
    Sen finns det massa fördelar med att amma också! Jag kan många gånger sakna att amma min lilla tös...det är ju sååå mysigt!
    Så vill du fortsätta amma tycker jag du ska göra det. Man kommer snabbt in i rutinerna när det gäller mjölkfritt. Vi äter nämligen helt mjölkfritt här hemma då tösen blir dålig av minsta lilla smula. Räckte att vi höll i något som innehöll mjölk och att hon gnagde på våra fingrar så fick hon fullt med eksem och diarré i 2 dagar!
  • Tibell
    Fåret Shaun skrev 2010-03-25 12:58:23 följande:
    Måste fråga en sak. Jag har hela tiden trott att min fis är lite känslig pga att han får lite rännskita och magknip av mjölk. Igår sa någon att om man misstänker redan första två veckorna efter förlossning att det är mjölkallergi är den rätt kraftig. Men jag kan inte förstå med när man upptäcker den har att göra med hu mycket känslig man är.
    hmmm..lät märkligt ?!
    Vi misstänkte redan när dottern var 2-3 veckor att något var galet eftersom hon inte ökade något i vikt ( gick till och med ner )
    Jag slutade amma i tron om att min mjölk var för tunn. När vi började med NAN började också alla problem ( hon var då 1 månad ) hon fick förstoppning, magknip, slutade äta, och fick till sist eksem! Så då skulle hennes allergi räknas som kraftig?!
    Nu är hon iofs väldigt känslig mot mjölk men jag hoppas såklart detta växer bort fort!
  • Tibell

Hur länge har era barn kvar reaktioner efter de fått i sig något de inte tål?! Alltså inte första gången ni tar bort något utan när de råkar få i sig något när de redan varit fria ett tag ?!
    Med reaktion menar jag magont/diarré/eksem/gnäll/missnöje?!

• Tibell
    Amulett : Jadu..det är svårt det där! Stora dottern (som antagligen är känslig mot mjölk ) klagade ofta på ont i magen innan. Men vi lyssnade tyvärr inte på det örat och hon sa sen inget mer. Hon fortsatte att leka precis som vanligt med andra ord. Sen vi tog bort nästan all mjölk har hon inte klagat på magont en endaste gång. Förutom när hon åt en maträtt med massa grädde i! Så ibland kan faktiskt de små barnen ha rätt. Fast när han är så förtjust i sin yoggi verkar han ju inte förknippa den med magont. Våran dotter gör det..hon VÄGRAR alla rena mjölkprodukter..till och med glass.! Så egentligen har jag nog inga råd såg jag nu =) Men följ ditt hjärta. säger något inom dig att han inte är helt ok så ta bort mjölken ett tag!!

EL I: Läste i allergitråden men svarar dig här! GUD vad roligt att höra hur bra din son mår. Jag blir alldeles varm inombords! Finns inget bättre än välmående och glada barn! Blir så glad för eran skull att ni hittat orsaken!! *kram*

Lilla hönan har varit såååå ledsen idag! Hon har matvägrat, skrikigt så fort hon försökt äta, gnällt all vaken tid, inte velat sova utan skrikigt sig till sömns mm. Eftersom jag vet att hon inte fått i sig mjölk trodde jag det var en helt vanlig utvecklingsfas hon är i ( trots att hon betedde sig PRECIS som hon gjorde när hon fick mjölk) Nu ikväll gjorde hon världens diarré och efter det var hon lugnet själv. Bajset såg precis ut som det gör när hon fått mjölk i sig! Eftersom hon inte fick några nässelutslag vet jag att det inte är det.
    Hon äter ju inget annat än Althera heller. Så det lutar nog åt veteallergi trots allt =( Hon biter nämligen oss mycket i fingrarna och det är inte alltid jag tvättat händerna efter jag ätit typ macka (mjölkfritt ) Men i såfall betyder det att hon är lika känslig för vete som för mjölk! Nu var det ju ett vecka sedan vi provocerade med vete och nu är äntligen armbågarna eksemfria!
    Stackars lilltösen. nu sover hon helt utmattad!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar