Amulett skrev 2010-03-29 13:15:36 följande:
Sonen reagerade ju med kraftiga nässelutslag vid 5,5 månader. På våren (dvs april/maj) när han var drygt 1 år (född i slutet januari) fick han fortfarande rödfnasiga underarmar när han var på öppna förskolan och ålade omkring på golvet, klängde på bord och så ...Nu är han drygt 2 år och nu verkar det ju gå hyfsat med ganska mycket mjölk, även om vi ju som du vet är lite fundersamma. Men inga kraftiga reaktioner iaf.Men vi hade en hantverkare här idag och hans son på 8 år verkar fortfarande vara kontaktkänslig, så det kan nog gå åt vilket håll som helst. Men det vanligaste är ju att det växer bort och då borde ju kontaktkänsligheten försvinna först, känns det som ...Vid förra sommaren testade vi att dra lite yoghurt på sonens hud för att se om det blev en reaktion. Det blev det inte. Men sommaren innan (när allergin upptäcktes) fick vi ju helt enkelt se till att han inte kom i kontakt med andra som t.ex käkat glass ... Inte helt enkelt. Men jag hade en uppsättning våtservetter med mig och tvingade alla att åtminstone hjälpligt tvätta sig. Och våra vänner här lärde ju sig snabbt, och tog t.ex ren fruktpuré till sina barn när vi skulle träffas (istället för de som är blandade med yoghurt). Blir så lycklig när jag tänker på vilka underbara vänner vi har!!! En fet kräm, t.ex vanliga Locobase kanske?, borde ju göra det lätt att torka bort ev kladd utan att behöva tvätta så mycket. Men det lär ju inte vara så skönt att ha på sig om det är varmt.Däremot vet jag att en kompis köpte supertunna vita bomullskläder på Lindex, nåt sånt kan hon ju ha på sig när det är riktigt varmt som skydd?
Oj det kan alltså hålla i sig så länge =( Hade hoppats det växt bort redan nu men sådan tur hade vi inte !!
Tack snälla för alla råd! Ska lagras i minnet och plockas fram när det behövs!!
Vilka underbara vänner!! Här har faktiskt (äntligen) släkten förståt allvaret. De tvättar sig alltid innan de tar i henne. Hennes pappa är nog värst ;) Nu tvättar han sig innan han tar i henne..oavsett om han har mjölkrester på händerna eller inte =)
Men något är inte helt rätt med henne just nu! Gnällig som en anka, sover dåligt, bajsade vatten igår samt att eksemen på armbågarna/benen kommer och går! Vi hoppas såklart på tänder men det är ju sååå svårt att veta.
Hon fick smaka lite ( en halv bebistesked ) potatis och morots puré i torsdags. Men den innehåller väl inga spår av vete eller mjölk?! Och det borde väl inte sitta i såhär länge ?! Annars är hon som sagt veteallergiker och reagerar på samma minimal mängd som mjölk. Dvs att vi har det på fingrarna och hon stopper dem i munnen! Men så hoppas vi verkligen inte det är.
Suck. Utan vi hoppas såklart på tänder och att de kommer snart i såfall!!