• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2010-06-22 22:33:32 följande:
    En tanke är att ost i stort sett enbart innehåller proteinet kasein och oftast reagerar man på flera utav proteinerna i mjölken. Men hon kanske inte reagerar på samma sätt/lika mycket av kasein som av vassle...?
    Hoppas natten blir ok ändå.
    Ja det hoppas jag med =( Hon somnade tillslut i min famn men låg och ryckte i kroppen lääänge!! Och ont hade hon helt klart. Så visst var det en reaktion! Hoppades ju lite där att det kanske var på gång att bli bättre med allergin men fick nog ta tillbaka det. Hon har fortfarande eksem på kinder+hals! Så det kanske bara satte sig där denna gång!!

Men visst kan man ha lite roligt åt bvc ibland ?! Idag på 8-månaders kontrollen av lillan tyckte bvc att hon växer dåligt på längden.. står mer eller mindre still. Och detta tillsammans med hård mage trodde hon kunde bero på glutenintrollerans. Problemet är ju bara att hon inte äter några glutenprodukter =) Så nu ville bvc att barn gör ett gluten prov på henne...och att vi därmed ska börja provocera med vete!! Känns mindre roligt nu när hon mår bra!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-23 10:21:34 följande:
    Glutenprov är ju bra att ha gjort, så att ni har gjort det så att säga, så behöver de inte tjata om det, om ni nu skulle få ett. Även om det känns som att kasta pengarna i sjön. Men de borde väl även läkaren som tar provet veta, att man måste äta för att det ska visa?

Men provocera med vete tycker jag ni ska göra när ni känner er redo och inte när BVC säger att ni ska göra det. Det finns absolut inga belägg för att ge vete för att hon ska växa mer, så det kan du ju säga till ert "försvar". Ta det lugnt och stå på er!
    Jo det är klart! Vi har bestämt att vi ska provocera i slutet av sommaren så de kan ta sina gluten tester i augusti när vi ändå ska dit och provocera med mjölk! Just nu är hon inne i en gnäll period så det känns om att vi inte skulle kunna se några symtom ändå!
    Men nu kommer en lite konstig fråga. Om ni minns var dottern dålig för drygt en månad sen med jobbig hosta och slem i lungorna. Men hon hostar fortfarande en del..alltid varje morgon! Det stör väl kanske inte jätte mycket men hon väcks ju såklart av hostan! Sen hostar hon alltid när hon varit väldigt aktiv och vid starka lukter ( typ när man sprutar lite luktagott på toan) 
    När hon fick i sig vete för någon vecka sedan i en barnmatsburk hostade hon massa just den natten. Skulle det kunna vara ett symtom ?! Tänker bara lite på vad vi ska ha leta efter vi sommar! 

Idag kom det typiska mjölkbajset..löst, kladdigt och med gula fläckar i! Så råder det ingen tvekan på att hon fick i sig mjölk igår. Natten var allt annat än roligt. Vaknade 1-2 ggr i timmen,,heeela natten! Inte direkt jätte ledsen men knorrig och orolig!
  • Tibell

scs : Tycker också det låter som att han reagerar på mjölken igen!! Våran dotter hade problem med hemsk förstoppning pga av hennes mjölkallergi ( plus viktminskning, eksem, gaser mm ) och får hon i sig minimala mängder mjölk idag blir hon jätte lös i magen. Så visst kan symtomen ändras!!

Här hemma har vi en styck eksemig höna igen =/ Men nu är det inte ens någon idé att spekulera i varför. "äggfläckarna" som vi kallar dem ( vet dock inte om de hör ihop med ägg än ;) ) har varit alldeles illröda..sett ut som brännmärken och visst har vi ätit ägg här hemma. Men hon har också fått i sig frukpuré ( med vete i fick jag reda på sen), legat ute i gräset, samt kanske fått i sig ägg. Sååå trist när man inte vet varför de dyker upp. Så kommer svärmor med sina idiotiska kommentarer " ja men sådär såg hennes farbror alltid ut som liten, det är nog ingen fara". Hon hade alltså eksem på både mage/rygg och armar + dessa illröda fläckarna. Blir såååå trött. Hon har kanske inte funderat på om kanske även han var allergisk som barn ???!?! Ibland får jag lust att slå något hårt i huvudet på henne!!

• Tibell
    EL I skrev 2010-06-30 16:59:40 följande:
    Ni som provocerat med mjölk. Är det någon som varit med om att det funkat ganska länge och sedan att det säger stopp?

Vi har ju provocerat med sonen nu i ca 1½ vecka och var uppe i ca 1 dl yoghurt och 1 dl mjölk allt laktosfritt, och vi har inte märkt ett dyft! Inte nåt överhuvudtaget, inte ens nya symtom om man tänker att symtomen kan ändras. Han har varit precis som vanligt. Fram tills jag hämtade honom från dagis nu.
    INGET är bra. Han skriker till och från, inget tålamod alls, blir arg för inget, man kan knappt prata med honom. Sen bajsade han jättelöst Det har han inte gjort någon gång sen vi slutade med mjölken annars typ...men efter 1½ vecka???
    Eller är det bara en slump? Ska man testa ett dygn till och se om det fortsätter eller bör man stoppa direkt nu?
    Oj vad svårt =( Humöret kan ju barn ha ibland..typ när nya tänder kommer eller om de är övertrötta. Men just diarrén tyder ju helt klart på att något inte står rätt till.
    Hade det varit min stora tös som har lite knasmage hade jag nog inte reagerat. Men hade det varit min minsta som alltid är hård i magen hade jag varit tvärsäker på att hon fått i sig mjölk eller soja!!
    Känn efter hur han mår under kvällen och hur natten går. Flyter allt på bra hade jag nog testat en dag till..bara för att vara helt säker!
  • Tibell
    Karla79 skrev 2010-07-01 19:36:47 följande:
    Ja, det är ju detta som är så jobbigt, att man får så olika info om allt hela tiden. Om alla fick samma direktiv av sjukvården skulle man inte behöva känna sig så osäker.
    Låter ju som att det skulle vara vete han reagerar på tyvärr =(
    Blir det nässelutslag ?! Isåfall borde ni kanske få be om ett pricktest!

Och ni är helt säkra på att flaska/tallrik är diskade ordentligt ( med separat diskborste ) så det inte finns några mjölk eller ägg rester kvar!!
  • Tibell

bläää vad trött jag är på eksem och prickar. Hur ska man kunna veta om det är pga av allergi/känslighet eller bara pga av värme tex ?! Minsta hönan har haft massa massa plitor under hakan och ner på bröstet i drygt en veckas tid nu. Jag har inte riktigt orkar fundera på varför eftersom hon endast äter sempers välling och gröt nu,,inga fruktpuréer! Igår kom jag på att jag kanske skulle testa lite mildison på..och idag ser de redan mycket bättre ut..nästan helt bort! Blir så trött på att inte veta varför de kommer och vad de beror på!

• Tibell
    Monismonis skrev 2010-07-02 19:45:20 följande:
    Hej igen tråden. Nu har jag varit mjölkfri i drygt två veckor eftersom min 7-månaders bebis har blodblandat slem i blöjan. I början blev det lite bättre men nu de senaste dagarna har det börjat komma mer blodigt slem än tidigare. I måndags råkade jag dricka en halv kopp kaffe med lite mjölk i. Det är det enda misstaget jag gjort men jag tycker att det vore märkligt om det berodde på det. För innan jag slutade med mjölkprodukter kunde jag ju äta en hel liter filmjölk om dagen utan att det blev så här mycket blod. Jag väntar fortfarande på remiss från läkare, men tror ni att det kan vara något farligt med att detta blodiga slem ökat? Kan det vara något annat som är mer akut än mjölkallergi? Borde jag åka in till sjukhuset istället?
    Min dotter som är mjölkallergisk drack mjölkbaserad ersättning hennes 3 första levnadsmånader och hade en rad olika symtom. Nu har hon varit mjölkfri ett halvår och reagerar på minsta lilla gnutta mjölk! Så från att ha druckigt flera flaskor med mjölkbaserad ersättning per dag kan hon nu inte ens komma i kontakt med rena mjölkprodukter utan att få eksem. Får hon minsta lilla i sig får hon eksem, diarre samt magont! 
    Med andra ord kan det vara likadant med ditt barn.. att de reagerar starkare nu när ni varit mjölkfria ett tag! För det låter onekligen som att det var den lilla mjölken som orsakade detta!!
    Men sen kanske du skulle ringa in försäkerhetens skull..blod i bajset kan ju aldrig vara bra!
  • Tibell
    tiptoe skrev 2010-09-15 16:28:11 följande:
    Nu har vi kört en vecka mjölkfritt och min dotters eksem är nästan som bortlåsta =-) Det som förvånat mig mest är att hon har dagits med en trång tårkanal sen hon föddes och hon fyller 1 nästa vecka, MEN sen vi började med mjölkfritt är hennes öga hur fint som helst. Kan det vara så att det egentligen varit mjölk som påverkat ögat eller bara slumpen att det blev bra samtidigt som vi började utesluta mjölk?
    Gud vad härligt att läsa =)
    Våran dotters eksem försvann också fort med mjölkfritt!!
    Angående ögat har jag inget svar tyvärr. Men det låter ju som att det kan vara ett samband!!
  • Tibell

Men att de inte gör något på akuten när en liten bebis kommer in som bajsar blod är ju bedrövligt!!!!!! Blir galen!!
    Hade jag varit du hade jag köpt en burk neocate på apoteket redan i morgon att ge henne. Kostar visserligen en hel del men slutar lillan att bajsa blod måste du kunna propsa på att få det på recept.

Våran lilla hade med blod i avföringen när hon var liten ( endast vid någon enstaka tillfälle och vi kopplade ionte samman det med allergi) och innan hennes mjölkallergi konstaterades men det var bara blodstrimmor..aldrig färskt blod så. Låter inte alls roligt =(

• Tibell
    Vacker Utsikt skrev 2010-09-15 22:11:55 följande:
    Åh, jag visste inte att man kunde köpa Neocate utan recept! Tänker göra det direkt imorrn när de öppnar! Man griper verkligen efter halmstrån känns det som! Tack för tipset.
    Så lite så =)
    Håller alla mina tummar att den ska hjälpa!!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar