• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2010-03-12 18:32:16 följande:
    Det är inte säkert att det försvinner av sig själv, eller ja, det kan ta tid.Mina barns eksem (mot vete och ägg) blir sådana, de försvinner inte av sig själva, utan man behöver smörja bort dem.
    Okej. Får smörja med lite mildison! Men konstigt att hon fick dessa utslaget av patchtestet! Men jag behöver väl inte räkna det som en positiv reaktion...med tanke på att det gjordes felaktigt?! Tänkte bara när man börjar med lite smörgåsar/rån och sådant sen!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-12 19:13:14 följande:
    Det är inte alls konstigt att hon får eksem om hon inte tål vete. Om jag får tolka ditt test helt fritt så skulle jag sagt självklar reaktion på vete. Men osäkert på övriga. Tanken är ju att patchtestet ska sitta längre och då kanske hon även hade fått tydliga reaktioner på fler saker. Så i mina ögon är det självklar reaktion på vete på patch, medans jag är osäker på resten eftersom det egentligen inte var tillräckligt lång tid...Tyvärr.Men du får väl ha koll på vad hon äter och provocera med vete senare och se hur hon blir. Ett patchtest är inte "facit" liksom man kan visa falskt på ett pricktest och RAST, så man måste oavsett provocera för att veta med all säkerhet.
    Okej..tack för snabbt svar =)
    Som du säger får vi hoppas på det bästa och hoppas det var ett falskt positivt svar! Får helt enkelt testa vete när det är dags för lite smörgås mm! Men som du säger ser det kanske inte jätte ljust ut! Eftersom prickarna fortfarande sitter kvar!

Men sen en annan sak jag funderar över ( Nu måste ni snart ha tröttnat på mig ;) )
    Jag har börjat lite smått med gröt igen. Nu har vi en vanlig risgröt från 4 månader. men den smakar verkligen inge vidare så jag hade i lite rivet äpple i. Hon fick kanske i sig sammanlagt 1 tesked!
    ungefär 30 min senare hade hon eksem/nässelutslag på sidan av magen samt på låren. Dessa försvann efter drygt 45 min så jag tänkte inte mer på det. Och nu ikväll har hon kräkts 5-6 gånger ( brukar MAX kräkas 2 ggr ). Så jag vet inte. Känns ju som om det kan ha varit äpple. Men samtidigt känns det inte som om det var någon större reaktion! Hur som helst får vi väl testa äpple om någon vecka igen! Känns inge roligt alls om det skulle vara det med. Jag vill ju att det bara ska vara mjölkallergi... inte fler =(
  • Tibell
    Lalalong: Usch stackars liten =( Ser inte roligt ut det där! Jag tycker nog du skulle testa en annan ersättning! Eller så är hon som min dotter som reagerar via kontakt! Hennes allmäntillstånd blev också snabbt bättre med mjölkfritt men eksemen var betydligt envisare! Nu när vi tvättar oss om händerna innan vi rör vid henne så har hon inte så mycket som ett utslag! Så det är också en tanke!
  • Tibell

ååhh idag är jag såå sur på svärmor. I normala fall har vi en jätte fin relation. Vi kommer otroligt bra överens..bättre än vad jag gör med min egna mamma många gånger. Så jag tycker med andra ord väldigt mycket om henne. Men när det gäller dotterns allergi blir jag tokig. Hönan har varit riktigt riktigt fin i hyn i flera dagar..precis som bebisar ska se ut! Idag har vi varit iväg och ätit på resturang. Jag sa efter maten att vi måste vara försiktiga nu så dottern inte får i eller på sig någon mjölk. sekunden senare ser jag hur de dels låter henne gnaga på deras knogar..men värst var nog att de torkade henne om munnen med samma servett de precis andvänt till att torka av sina egna händer med ( hade ätit smörgås med smör på ) Jag höll mina tummar på att hon inte fått i sig något. 20 Min senare ser jag hur hennes ena kind började bli prickig. Drog upp tröjärmen och ser MASSA röda prickar/fläckar..likadant på mage och rygg. Beklagar mig till svärmor som fnyser och säger " hmmm ". Ni vet den där minen som egentligen betyder ( jag tror inte på dig ) visade henne eksemen och fick till svar " men hon har ju faktiskt inte fått i sig någon mjölk..det där är bara värmeutslag". Med vad tänker människan med ??!!??!??! Hur kan ett barn som sitter i body och strumpbyxor få värmeutslag ??!?! Nu ikväll har hon skrikigt sig till sömns...hon kunde knappt äta sista flaskan trots att hon var vrålhungrig för att hon hade så ont i magen! Jag har försökt förklara för svärmor hur pass känslig hon är men hon säger bara " jag tror inte ens hon är allergisk..kanske något känslig" Och nu när hon fick se det med egna ögon trodde jag verkligen hon skulle förstå. Suck. Egentligen ville jag inget med detta inlägget..ville bara skriva av mig lite ;) Så nu blir det några dagar med mildison innan det är väck..suck!

Men jag kan ju komma med en glad nyhet. Stora dotterns mage har minskat REJÄLT i svullnad på nästan helt mjölkfritt..hurra!!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-14 18:52:52 följande:
    vad skönt! kollade på bilden och nu har hon ju mer en "vanlig" barnmage...de ska ju vara lite stora men man ser att det är en HELT annan form på den...en "normal" form och inte uppblåst!Jag önskar att lille sonen hade blivit bra på bara mjölkfritt Hans mage är som en ballong och han bajsar inte direkt speciellt bra på laktulos (magen har inte blivit större sen vi började med laktulos så det beror itne på det)
    Ja nu när jag själv ser bilderna ser jag ju verkligen skillnad. hon har ju alltid varit uppblåst. Förutom de gånger hon är sjuk ( då dricker hon ju inte välling=får inte i sig någon mjölk) men har inte förstått sambandet. Och hade inte K Kavat reagerat när jag berättade att hon vägrar ren mjölk/yoggi så hade jag förmodligen aldrig gjort det.
    Ja barn ska vara lite runda och goa..men jag har tyvärr inga sådana barn =( Stora dottern väger drygt 12 kg ( hon är snart 3 år ) och minsta väger nu 5,3 ( 4,5 månader )

Usch lilleman =/ var inne och kikade på dina bilder. Ser inge roligt ut det där! Hoppas ni får bukt med det snart!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-14 20:19:42 följande:
    Förnekelse kallas det! Jag upplever speciellt att de äldre generationerna har svårt att "tro" på saker även om de ser de med egna ögon. De vill liksom inte inse att de har gjort fel heller "för inte kan man väl vara så känslig!"Min mamma har börjat så smått fatta vad hon inte får göra och nu är det två år sedan han fick sin diagnos!!! Jag träffar oftast min mamma 2-3 gånger i veckan! Så det är mycket "tjat", förklarande för att hon ska göra rätt. Men hon vill/kan fortfarande inte förstå, fastän hon gör som jag säger. Oj, ja, det var skillnad på mage det! Vad skönt. Men du vet att vikten och allergi hänger ofta ihop, så nu kanske de lägger på sig lite båda två! Har ni hittat någon mjölkfri välling som hon gillar?
    Ja förnekelse passar nog perfekt! Får påminna mig om det du skrivit för att inte dunka något hårt i huvudet på henne nästa gång hon fnyser och himlar med ögonen ;)

Just nu kokar jag hennes välling på rismjöl och lite mjölkfri gröt från Bella. Ska fixa mjölkfri i morgon. Vad finns det för sorter och vilka mättar bäst?!
    Men hur ska vi göra med henne !? ska vi köra helt mjölkfritt på henne eller kan vi ha det i maten!
    Det enda symptomen hon har är ju svullen mage ( eller vad tycker du..skulle du kalla den svullen?! ) förstoppad/diarré och sen är hon fruktansvärt gnällig..JÄMT! Men sen om det är pga utan åldern/fas eller mjölkkänslighet vet jag inte! Det märker vi kanske efter hand.
    Men så då kan hennes vägran mot alla mjölkprodukter tyda på känslighet mot mjölk?! Har alltid tyckt det varit konstigt att hon inte ens dricker chokladmjölk eller äter tallrikglass!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-14 20:38:11 följande:
    Håller med EL I.Ta bort allt mjölkprotein till henne i en månad eller så och se hur hon blir och hur många symptom som försvinner. Sedan kan ni provocera och se hur hon då mår.Min dotter grät när det serverades tårta, hon åt inte pannkaka, hon vägrade tillsist även pyttipanna och stekt potatis (hade ju stekt ägg i pyttipannan, som ju såg ut som stekt potatis...) Detta var innan vi kom på allergierna. Det "lustiga" är att vi också fått höra från BVC att båda barnen var fullt friska, inga allergier osv. Men när sonen blev så dålig kollade vi båda och då var ju även dottern allergisk!
    Japp...så får det bli! Åker i morgon och köper allt mjölkfritt. Ska testa vällingen EL I tipsade om!
    Kan vi bara få bort gnället skulle jag bli överlycklig..mina öron ramlar snart av av allt gnäll ;) Men är det pga utan mjölken är det ju inte så konstigt..stumpan =(

Om vi märker stor förbättring borde väl vi kunna pricktesta/ ta blodprov samtidigt som vi ska göra det på minsta dottern om 3 månader ?!
  • Tibell
    Jos skrev 2010-03-14 20:40:50 följande:
    Ni som ger era barn Althera har ni haft problem med väldigt illaluktande fjärtar samt typ grönt bajs?Började ge min snart fem veckors dotter denna ersättning igår och har stött på detta "problem". Vi har på inrådan av BVC börjat med mjölksfri ersättning då hon ev kan vara mjölkallergiker. Fick en provburk Nutramigen men den ratar hon totalt samt att jag tycker att hon fick mer ont i magen av denna.Köpte därför en burk Althera för att prova denna istället, då jag läst här i tråden att vissa av er använder den. Och hon gillar den mkt bättre!
    Min dotter ( 4½ månader ) äter Althera och har gjort i 1½ månad nu. Hon fiser nog väldigt sällan så där kan jag inte svara. Däremot bajsar hon också grönt! Men det har hon alltid gjort sedan vi gick över till ersättning! Varför vet jag inte!
  • Tibell
    Amulett:  Vad roligt att höra att det fortfarande går bra! Ska hålla tummarna att det fortsätter så!

Angående att få i barn 5 dl mjölk om dagen. Min stora tös dricker inte mjölk. Finns inte en chans i världen att du får i henne det..inte ens med chokladpulver i! Nu kanske det är så att hon är mjölkkänslig ( håller på att utesluta mjölk just nu ). Men jag berättade det för sjuksköterskan och hon sa att så länge barnet dricker 5 dl välling om dagen så ska det räcka ?! Det hoppas jag i allafall..annars har min dotter fått kalkbrist för längesedan =(
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar