• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Blå Flygare skrev 2010-03-09 12:23:54 följande:
    Och barn får inte pollenallergi innan skolåldern heller, men vår läk lyssnar på oss så vi fick pricktestat det nu vid 3 år, och visst fick hon en stor blaffa av det! (När hon var ett år reagerade hon med prickar vid kontakt av gräs och vid två år med hösnuva, vid tre med överjäklig hösnuva trots stark medicinering) Men steg ett är att få bort ALL mjölk och se om det gör att eksemet försvinner. Gör det det så behövs ju inte de andra testerna. Jag måste med vara väldigt ovanlig, för jag reagerar mot kontakt av morot.
    Hon är fortfarande kanon fin i hyn och jag tvättar händerna om en galning..går även runt och torkar alla yter ;)
    Så nu är nästa steg att ta bort nästan alla mjölkprodukter. Stora tösen ska få behålla sin välling och vi kommer behålla en viss del mat som innehåller mjölk. Men alla rena produkter ska bort! Gör vi rätt då!?
  • Tibell

Nu har jag dokumenterat Bellas eksem idag! Och det visar tydligt att de kommer i samband med att hon ligger nakenfis och när jag inte tvättat händerna innan jag rört vid henne. Så idag efter 711 handtvättningar är hon riktigt bebisfin i hyn! Ända misstaget skedde vid lunchen då jag skulle kavla upp hennes tröjärm på ena sidan. Hade stunden innan gett stora dottern morötter ( med flytande margarin på ) med bara fingrarna. Idiotiskt klantigt och jag kom på mig själv i samma sekund jag gjort det. Och mycket riktigt. 10 minuter sedan hade hon eksem..enbart på den armen jag snuddat vid! Så hur ska ni nu fortsätta ?! Vi kan ju inte tvätta händerna innan vi rör vid henne ?! Nu är det inte jätte svåra och fula eksem hon får men ändå?! Ska vi plocka bort alla mjölkprodukter eller ska vi fortsätta tvätta händerna. Jag har ju själv rätt känslig hud och kommer få självspricker av det här!! Dessutom är jag senil också .. kommer säkert glömma bort mig titt som tätt;)

Hur länge har man vällingmage ?!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-09 16:27:47 följande:
    kan du inte testa att byta ut stora tjejens välling mot mjölkfri om ni nu vill ha vällingen kvar?annars kan ni inte byta ut vällingen mot något annat? hon är ju rätt stor nu och därför kan du kanske förklara för henne att magen blir bättre utan välling? funkade för min stora i alla fall när vi skulle ta bort vällingen. om hon ändå inte äter rena mjölkprodukter så ärdet ju rätt lätt att ta bort mjölken från henne. t ex mjölkfritt margarin o om ni har mjölk i maten så ta ris/soja/kokos eller havremjölk. det är ju oftast svårast att ta bort synliga mjölken för så stora barn när de är vana vid det, men din tjej vill ju ändå inte ha det?
    Nej hon vägrar mjölk =) Så med henne är det inga problem. Vällingen vill vi helst ha kvar. Hon har alltid haft lite problem med mat/vikt och vällingen är det enda vi vet hon får i sig ordentligt.
    Men ska kolla på det mjölkfria alternativet..så får vi se om det funkar!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-09 16:36:45 följande:
    Klagar nej, men det innebär ju inte att det är vällingen som gör att hon är förstoppad och har diarré.
    Nej det kan du ju ha rätt i ofs?! Ska nog testa mjölkfri välling på henne med,,så ser vi om vällingmagen försvinner och om hennes avföring blir mer normal!
  • Tibell

Okej. Då kör vi på mjölkfritt för stora dottern med..i allafall byta välling!  Men hur ska vi göra med andra produkter. Typ färdiga rätter som innehåller mjölk..ska vi skippa dem med ?! Tänkte på att undvika att lillan får eksem!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-09 19:51:58 följande:
    som t ex? vilka rätter?
    Hahah kan inte komma på en enda nu bara för att du frågar =) men typ köttbullar och gratänger!!

Fast jag är ju inte ens säker på att dottern har en såkallad "vällingmage" Kan vara ren inbillning med !! Har lagt upp en bild i galleriet. Fast lite mer svullen live tycker jag att hon är! Så jag vet inte. Hon ser nog ut som en helt normal 3-åring =)
  • Tibell

Jag tog upp detta med sambon om att vi ska köra mjölkfritt för alla. Han var inte alls med på noterna. Han säger ju fortfarande bara att hon liiite känslig och då anser inte han att vi ska behöva vara mjölkfria..han som inte ens dricker mjölk!!! Men samtidigt förklarade jag för honom att det är ohållbart för mig att tvätta händerna 711 ggr om dagen! Dessutom lär hon snart krypa ( om hon följer storasysters mönster ) och då lär hon säkert stoppa alla smuler hon hittar i munnen!! Känns liksom dumt att riskera

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-09 20:48:57 följande:
    men vad är det som är så jobbigt då???maten smakar inte annorlunda, du lagar maten på samma sätt men i stället för att köpa vanlig mjölk så köper man någon mjölkfri sort och häller i maten svårare än så är det inte...
    Precis vad jag förklarade för honom =) Men eftersom det är jag som handlar här hemma får han helt enkelt gilla läget!
    Men ni tror inte stora dottern kan ha kvar sin välling då?! Annars måste vi ju tillföra kalcium på något annat sätt?!
  • Tibell

Fast jag misstänker inte att stora tösen är mjölkkänslig. Jag vill bara få bort alla mjölkprodukter så minsta dottern slipper utsättas för mjölk via kontakt!
    Enda jag undrade över var stora dotterns mage =) Har bild på den i galleriet. Men den ser väl ut som vilken 3-åring mage som helst ?!

• Tibell

Okej. Får se hur vi gör med stora tösens välling! är ju bara 2 flasker om dagen det handlar om! Men resten plockar vi bort. Funkar inte med min hud att tvätta sig så många gånger jag gjort idag! Det positiva är att hon har varit jätte fin i hyn hela dagen. Förutom incidenten vid matbordet. Skönt att allt tvättande gjort resultat!

Ja jag har också fått bilden av att små och lite smalare barn har större mage. Det var min moster som påpekade att hon fortfarande har vällingmage. Skönt att höra att det finns fler med goa vällingmagar =)

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar