• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat: Ja jag får nog prata med läkaren nästa vecka och ha med mig bilderna. Och skulle hon inte tro mig ringer jag en annan barnmottagning som ligger några mil bort. Där är de jätte duktiga och tar en alltid på allvar. Ångrar att jag inte ringde dit först..men ibland tänker man inte längre än näsan räcker! Hur tidigt har ni gjort provocering via intag ?! Som det känns nu vill jag inte göra det tidigare än 1 år. Bella är extremt liten i växten och behöver få en ärlig chans att växa till sig! Och det får hon inte om vi ska provocera så ofta som läkaren vill! Men jag hoppas hon kommer ändra åsikt när hon ser bilderna! Annars är hon ju inte mänsklig!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-03-03 15:24:59 följande:
    www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/c...Skriv ut och ta med och stryk under texten "DROPPTEST efter extrem allergi i följande... Utförande Vid pricktest läggs en droppe allergenextrakt i rekommenderad koncentration på underarmens volarsida. Med en lansett görs ett minimalt instick i huden genom droppen. Om extrem allergi misstänks (gäller huvudsakligen födoämnen) bör man börja med dropptest. Detta innebär att man lägger en droppe av allergenlösningen på huden på underarmens volarsida utan att "pricka" igenom den.  
    Tackar =)
  • Tibell

Ni som har barn som reagerar med eksem vid reaktion både via intag och kontakt! Hur lång tid tar det innan de försvinner!
    Dottern eksem blossade upp ordentligt i förrgår och vi misstänker att hon fått i sig något med mjölk i. Hur vet vi inte då hon endast äter Althera och mjölkfri gröt från apoteket! Men idag har hon fortfarande utslag kvar. Dock inte ilsket röda som de var här om dagen! Men just nu verkar det som om hon inte ens kan bita i leksaker som man hållt i med mjölkrester på händerna. Blir till att tvätta upp alla typleksaker. Storasyster går ju gärna och klämmer på dem och det är inte alltid man hunnit tvätta henne om händerna! Fast denna reaktion kanske var bra i allafall..nu fick sambon se med egna ögon hur lite hon fixar!

Men sen en annan fråga. Hon har ju ätit den mjölkfria gröten sen i fredags men sedan i måndags är hon sååå gnällig och missnöjd hela dagarna. Är tok svår att natta och när hon väl somnat sover hon bara korta korta stunder! Nu har hon vägrat gröten i 2 dagar. Detta kan såklart vara i samband med tänder eller utvecklingsfas..vad vet jag ! Men har ni upplevt att era allergibarn är lite känsligare i magen än andra?! Med stora dottern kan jag inte komma ihåg att hon var sådan här när smakisar introducerades! Jobbigt är det i allafall!!

• Tibell
    mummy40 skrev 2010-03-04 17:55:05 följande:
    hej,det låter lite som med vår son. Han är mjölk,ägg,soja,alla sädesslag och nu även majsallergiker.Isomras,vid ca 5-6 månader började han få smakisar av bla  den mjölkfria gröten från apoteket, och det var då allt började bli mycket, mycket värre med sömnen tex, uppvak exakt varje timme varje natt sen dess och framtills nu när majsen är borttaget. I den gröten finns nämligen majs så väl som sojalecitin som man kan reagera på om man är känslig vilket vår son är. Han gillade heller aldrig den gröten, så det jag funderar över är  om din flicka kanske är känslig för majs och /eller soja med? vidare är vår son så mjölkallergisk att det räcker med en droppe på huden så blossar det upp nässelutslag inom 5min.Althera och peptijunior fungerade aldrig heller på honom, där finns trots hydolysering små mängder protein kvar som känsliga kan reagera på om jag förstått det hela rätt,så vi fick neocate utskrivet men den totalvägrar han också,så jag har fortsatt amma istället.
    ja majs är kanske ett alternativ! Hon har nämligen fått majskrokar att suga lite på i dagarna! Dock ingen idag men hon har varit tokgrinig hela dagen ändå! Men vilken gröt ska jag då testa ?! Eller är det kanske lika bra att göra egen! Kan ju vara så att eksemen hänger i hop med en ny allergi?!
    Altheran verkar funka bra på våran tjej! Hon var ju helt eksemfri för några dagar sedan men så blossade det upp igen efter kontakt eller intag av mjölk
  • Tibell
    mummy40 skrev 2010-03-04 18:41:21 följande:
    Ja,  sonen gillade majskrokar till en början, med efterhand så började han rata dom med och på slutet alldeles innan vi fick majsallergin konstaterad genom lapptest så bsra han satt och smulade med dem.Fick förklarst för mig att barn är finurliga, för det kan faktiskt vara så,att det dom inte tål, det undviker dom!Du kan ju göra tex rismjölsgröt med olja  och nån frukpure och berika den med althera.
    Ja de är smarta de små liven. Hon gjorde precis likadan med Nan ersättningen. Började matvägra. Då såg vi inte sambandet men nu kommer man nog ha ögonen lite mer öppna! För gröten har hon börjat vägra nu med. Ska ta bort gröten nu någon dag och se om det blir bättre. Men majsallergi känns väldigt ovanligt..eller ?! Kan ju vara tand med..Syns lite vitt under tandköttet. Har det iofs gjort ett bra tag nu!
    Aja..får se hur det bli närmsta dagarna utan gröt. Jag blir nog knäpp annars om det fortsätter såhär ;)
  • Tibell

Hur vanligt är det att ett barn får mer än 1 allergi?! Och kan man ha påverkat under graviditeten ?! Jag drack väldigt mycket mjölk under graviditeten med Bella..framför allt i början och slutet. Kan det ha påverkat hennes mjölkallergi?! lite små funderingar bara =)

• Tibell
    mummy40 skrev 2010-03-04 19:07:12 följande:
     Ett litet tips:På www.vitavera.se kan man köpa olika färdiga grötar( till bättre pris än på ekologiska barnmatsbutiken upptäckte jag),jag har köpt hirs m äpple o päron, och risgröt, dom är inte fullvärdiga som dom vanliga andra köpegrötarna i affär o apotekets vad gäller näring, men man kan ju som sagt berika själv med tex althera eller vad man nu har.
    Kan man göra välling på dem med tro?! Fundera på att beställa hem samma sorter du beställt hem! Jag tror nog inte det är majs hon reagerar på men det skulle ändå vara skönt att variera mellan flera olika grötar!
  • Tibell

Fast nu när jag tänker efter har hon varit mycket mer gasig än förra veckan. Hon fes jätte mycket innan mjölkallergin upptäcktes och nu har hon börjat igen. Men kan det verkligen vara majs?! Känns som en väldig ovanlig allergi ?! Aja..ska beställa hem de gröterna du tipsade om så får vi se. Väntar i allafall med gröten tills magen lugnat sig igen!

• Tibell

Hon är 4 månader. Och vi ger endast några skedar gröt. Det mesta vi gett är ½ portion. Nu vill hon inte ha gröten överhuvudtaget =( Jag hoppas och tror att det är precis så som du säger. Att hennes tarmar är lite för omogna för att klara gröten! Vi gör nog ett uppehåll nu. För sådana här dagar vill jag inte ha något mer!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-04 19:51:31 följande:
    hur länge har ni hållt på med smakisar?det är ju rätt mkt att ge en halv portion till en som precis börjat. speciellt om hon har en känslig mage så ska ni nog gå mer sakta framåt. Min lille son har alltid varit stor i maten och stor i storleken men han tvärvägrade smakisar efter ett tag eftersom han har känslig mage och vi gick för fort fram. vid 6 månader fick vi backa igen och börja om... då funkade det.
    Alltså inte en halv hel portion...utan en halv smakportion =)
    Vi har gett gröt i en vecka nu!

Som sagt..vi kommer nog göra ett uppehåll nu och låta hennes mage lugna ner sig. Hon har nog känsliga tarmar helt enkelt !!

Tack för alla råd och tips
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar