• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Då har jag lite mer kunskap om locobase nu då..tackar och bockar =)

Men är det något som hört om ett barn som inte tål eller reagerat negativt på Locobase ( den gula tuben )?
    Igår hade hon endast på armarna, liite på ena kinden och på axlarna. Idag på morgonen såg hon fin ut
    Sen helt plötsligt hade hon på armar, ben , mage, rygg, axlar och kinder. Hon såg inte klok ut =(
    Så nu undrar jag om det är salvan hon reagerat på?!

Men det kan ha varit mjölk med. Frågde sambon vilken diskborste han användt och det kommer han inte ihåg. Har det varit stora dottern fanns det säkert mjölkrester kvar.
    Jag smörjde i allafall henne med mildison och efter en timme locobase. Hon ser redan mycket bättre ut! Dock långt ifrån eksemfri. Men som det känns nu kommer hon aldrig bli det =(
    Nu väntar vi i allafall på magont. Kommer det är det säkert mjölk hon fått i sig!

• Tibell

Nu tjejer får ni hjälpa mig lite =)

Har suttit och trugat igenom ett x antal sidor om atopisk eksem. Det är precis det jag misstänker att jag själv har. Hade mycket besvär med eksem som liten och har det fortfarande. Dock betydligt bättre på somrarna!
    Under tonåren utvecklade jag även astma vilket man tydligen kunde göra av atopisk eksem!
    Men sen läste jag att barn som har föräldrar med atopisk eksem lättare utvecklar det själva och också har lättare att få allergier som mjölk, ägg mm. Stämmer detta ?! Det skulle ju förklara varför Bella fått sin mjölkallergi och eksem. Isåfall är det inte säkert eksemen kommer försvinna..bara vara lindrigare om hon inte får i sig saker hon inte tål. Och som det ser ut nu reagar hon på mjölk både via intag samt via kontakt. Och kanske även ägg via kontakt!
    Låter detta helt knas?!

• Tibell
    Amulett och K Kavat:

Ja detta låter ju faktiskt helt vettigt. Jag är själv allergisk mot damm, gräs och kvalster. De senaste åren har jag märkt att jag reagerar på tex tomat!
    Så att dottern får andra allergier är ju inte helt konstigt med andra ord!

Jag hoppas verkligen hon blir fin i huden snart. Gör så ont i mig att se hennes utslag =( Men nu ska vi försöka få bort så mycket mjölkprodukter som möjligt för att underlätta eftersom hon reagerar även på kontakt. Stora dottern dricker ändå inte mjölk eller äter yoggi tex. Tror hennes mage med skulle må bra med mindre mjölk då hon också har problem med antingen hård eller lös avföring! Min mage är inte heller helt ok efter ett glas mjölk!

Nu är det ju så att läkaren ska ringa mig i morgon. Vad ska jag säga/göra om det inte har visat sig på blodproverna. Eftersom de inte ens tror hon är allergisk via intag kommer de absolut inte tro hon är det på även kontakt. Men det tror vi hon är eftersom hon blir ilsket röd på sina utlsag om man duttar lite mjölk därpå ( har bildbevis som tur är )
    Ska jag ta upp detta med min atopiska eksem och mina allergier ?! Och berätta att jag läst att det tydligen kan hänga ihop?!
  • Tibell

Nu kommer jag med en fråga igen =)
    Måste barnet reagera med magont om de fått i sig ytterst lite av något de inte tål eller räcker det med eksem ?!
    Hennes eksem blossade ju upp tokmycket idag och nu är de nästan helt borta ( dock inte helt läkt än )
    Sambon tror att han kanske använde fel diskborste när han diskade dotterns flaska!
    Men hon har inte reagerat med ont i magen?!

• Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-02-25 18:19:50 följande:
    tex .älsklingen87: Man kan helt klart reagera med endast eksem på födoämnen, det är så min son gör med både mjölk och sojan. Ägg får han ont i magen av och spyr oftast upp det + lös mage.Åter till kidsen !
    Okej. Då var det antagligen mjölk hon hade fått i sig för nu är ustlagen jätte fina!
  • Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-25 19:09:38 följande:
    Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika. Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!
    Vi gjorde pricktest på våran dotter för två veckor sedan och då var hon 3½ månad! Men har fått reda på nu i efterhand att det oftast inte visas något på test hos så små barn!

Var sjätte vecka tycker jag med låter grymt! Varför vill han att ni ska göra det så ofta?!
  • Tibell

Tänk vad skönt om det ändå hade kunnat visa sig på pricktestet. Då hade man inte behövt övertyga alla runt omkring en!

Men nu vet jag att det inte var locobasen som gjorde henne ilsket röd på sina utslag igår och idag på morgonen. För jag har smörjt henne två gånger till idag och har endast blivit lite smått rosa. Så antagligen fick hon i sig mjölk idag ! Kanske därför hon har såå svårt att somna nu!

Och att hennes eksem blossade upp något otroligt igår kan ju ha berott på att jag hållt i ägg. Återstår att se. Tänkte jag skulle testa när hennes utslag ser fina ut igen!

• Tibell
    Amulett skrev 2010-02-25 19:32:07 följande:
    Vi fick iofs positivt pricktest, men det gjordes bara "för att". Nässelutslag vid gröt-ätningen var tillräckligt för läkaren. Sonen var då 5,5 månader. Vi skulle inte provocera förrän vid 2 år (där är vi nu) eftersom hon ansåg det ytterst osannolikt att det hade vuxit bort innan dess. Nu väntar vi "bara" på att han ska bli frisk från alla öroninflammationer och förkylningar ... sedan är det dags att provocera.
    Hoppas provoceringen går bra!! Ska hålla tummarna
  • Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-25 20:43:09 följande:
    Både bvc-sköterskan och läkaren anser att mjölkallergi ofta växer bort tidigt och därför ska man inte låta barnet vara utan mjölkprodukter i onödan då man då kan utveckla en känslighet i onödan. Visst, jag vill inget hellre än att Cornelias mjölkallergi ska växa bort men samtidigt känns det ju overkligt att det ska försvinna på en månad.
    Jag tycker också det låter helt overkligt!
  • Tibell

Idag fick vi svaren från blodproven..negativt..såklart!

Men jag berättade för läkaren om gårdagen och att hon antagligen fått i sig mjölk och timmen senare var täckt med eksem. Samma sak idag på morgonen. Hon var lite torr på kinden och jag pussade där på en stund efter jag druckit mjölk ( klantarsle ) och 10 min senare var hon illröd!
    Men jag kunde höra att läkaren ändå inte trodde på oss eftersom hon har snabba reaktionen som inte ger resultat på pricktest eller blodprov.
    Men jag lyckades tjata till mig recept ändå. Så ska vi göra nytt pricktest, blodprov och provocation om 3 månad. SÅ skönt att slippa oroa sig om man får det på recept eller inte. Dock står vi fortfarande kvar med att släkt inte tror oss eftersom det inte är "bevisat". Men strunt samma =)

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar