Mjölkallergitråden - bebisar
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Loppan25: så var vår son oxå. Ville bli buren hela tiden, skrek i timmar, 10-12 bajsblöjor/ dag, kräktes hela tiden, svårt att få att sova mm testa mjölkfritt!
Loppan25: min son blev sämre första ggn jag gav nutra så jag gick tillbaka till nan. Testade dock igen o då blev det bättre.
Någon som vet i fall en ickeallergisk person är utan mjölk i t ex ett år, strikt mjölkfritt alltså, skulle reagera på något sätt om den sedan t ex drack ett helt glas mjölk.
Funderar bara på hur "hårt" mjölk är för magen även om man inte är allergisk? Det verkar ju som om det bara är vi i norden som dricker mjölk som vuxna i stort sätt och om det på så sätt kan bli jobbigt för magen att sedan få mjölk, för att det är svårt att bryta ner.
Om man ska provocera med mjölk på ett barn t ex så ger man ju minimängder först och sedan ökar upp. Är det för att minska risken IFALL de reagerar eller är det för att även om de inte är allergiska så blir det jobbigt för magen?
Hmm hoppas ni förstår min kryptiska fråga.
Pyris: jo magen blir ofta bättre av mjölkfritt även om det "bara" är magsjuka men då är det oftast laktosen som ställer till det o inte mjölkproteinet. Så rent krasst kan man säga att det då skulle räcka att byta till laktosfritt. Är barnet dock mjölkproteinallergiskt då hjälper det inte med laktosfritt såklart.
Vill bara säga att ang förstoppning så KAN barn vara förstoppade utan att det är en allergi inblandad. En del barn har slöa och omogna tarmar och kan tyvärr ha problem med det upp till flera års ålder, men det som du beskriver Lindiz83 låter ju som något annat än det eftersom din bebis har fler symtom än "bara" förstoppning, precis som kavat säger.
Vi har gett mjölk till vår 18 månaders nu. Han har ätit mjölkfritt sedan han var 2 månader gammal. Kan tyckas dumt att göra det nu när vi utreder veteallergi men det har gått alldeles utmärkt. Anledningen till att vi gjort det nu är att han mår bra när han inte har vete nu samt att han råkat få i sig mjölk ett antal ggr pga storebror bl a och han har aldrig reagerat så vi misstänkte att det hade växt bort, så därför testade vi.
Vi kör med laktosfritt, vågar inte något annat än. Tänkte om det blev för jobbigt med laktosen för magen även om han tål proteinet, så vet man inte vad som är vad. Vi är nu uppe i ca 1 dl yoghurt och 1 dl mjölk/dag och det går alldels utmärkt. Inte ont i magen, inte diarré eller kräkningar som han fick förut, men inte heller andra symtom (eftersom jag vet att symtomen kan ändra sig). Han är precis som vanligt, mår prima nu MED mjölk men UTAN vete!
Ni som provocerat med mjölk. Är det någon som varit med om att det funkat ganska länge och sedan att det säger stopp?
Vi har ju provocerat med sonen nu i ca 1½ vecka och var uppe i ca 1 dl yoghurt och 1 dl mjölk allt laktosfritt, och vi har inte märkt ett dyft! Inte nåt överhuvudtaget, inte ens nya symtom om man tänker att symtomen kan ändras. Han har varit precis som vanligt. Fram tills jag hämtade honom från dagis nu.
INGET är bra. Han skriker till och från, inget tålamod alls, blir arg för inget, man kan knappt prata med honom. Sen bajsade han jättelöst Det har han inte gjort någon gång sen vi slutade med mjölken annars typ...men efter 1½ vecka???
Eller är det bara en slump? Ska man testa ett dygn till och se om det fortsätter eller bör man stoppa direkt nu?