• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

denlillablå skrev 2010-05-21 21:56:18 följande:
    Hur har ni gjort för att få era barn att acceptera den nya ersättningen? Min dotter bara spottar och fräser och blir skitförbannad på mig. Har testat att blanda med den vanliga ersättningen men verkade ha i för mycket av Althera för hon protesterade direkt. Eller är det bara att fortsätta erbjuda och så vänjer hon sig successivt?
    min son fick nutra när han var 2 månader och för vårt matvrak var det aldrig nåt problem MEN jag har en kompis vars barn är mjölkallergisk och fick althera när hon var runt året och de fick rådet att testa socker och o'boy som är fritt från mjölk. Det funkade för dem (dock tror jag det är sojalecitin i o'boy om jag inte är helt fel ute men det tål ju de flesta mjölk/sojaallergiker ändå)
  • EL I
    Sedorika skrev 2010-05-23 03:25:07 följande:
    Då var jag tillbaka, det började bra igår, bytte storlek på napp och andra målet så började jag märka att han åt mer. Han åt nu senaste kl 18.00 ca 150 ml, nu då klockan tre. dvs 9 timmar senare så vägrar han käka efter att ha ätit 100ml!!!! Är inte det jätte lite? Borde han inte vara hungrig? Han verkar nöjd och sådär men va fan det kan ju inte vara helt rätt med honom? Det känns som något är fel trots att det enda som gör att jag tror det är maten. Han själv är i princip rätt nöjd ändå!
    Om det bara är maten så tror jag inte du ska dra så stora växlar på det utan avvakta lite och se vad som händer. Barn äter lite i perioder. Ibland äter de massor (tillväxtperioder) och ibland väldigt lite. Mina barn har också varvat extremt lite mat med väldigt mycket.

Ha ögonen öppna men avvakta lite med åtgärder skulle jag säga.
  • EL I

Loppan25: så var vår son oxå. Ville bli buren hela tiden, skrek i timmar, 10-12 bajsblöjor/ dag, kräktes hela tiden, svårt att få att sova mm testa mjölkfritt!

• EL I

Loppan25: min son blev sämre första ggn jag gav nutra så jag gick tillbaka till nan. Testade dock igen o då blev det bättre.

• EL I
    Vangelia skrev 2010-05-26 07:49:10 följande:
    Halloj tjejer, ni som har mjölkproteins allergiska barn, några frågor. Om dom råkar få i sig mjölk, hur reagerar era småttingar då, igår fick vår tjej i sig mjölk och fick någon halvtimme efter utslag i ansiktet, ser värre ut idag, prickar torr hud osv. Den här tjejen har ju haft ett positivt pricktest men ett negativt blodprov när det gäller antikroppar mot mjölkprotein. Blodprovet togs efter hon haft mjölkfritt i 4 månader, Jag trodde att om blodprovet visade negativt men pricktest positivt att hon kanske inte var så superkänslig men det kanske inte är så med tanke på att honinte tål nutra utan har haft neocate. Vet ni hur det är med den saken att dom skulle vara mindre känsliga vid negativt blodprov? Mvh Nina&melina
    NÄ mindre känsliga är inte säkert de är fast det inte visar nåt på blodprov. Däremot är det olika mekanismer bakom hur allergin visar sig. Doktorerna brukar säga "riktig allergi" om det visar på prover för då har de IgE.-antikroppar, men om det inte visar så brukar de kalla det "överkänslighet" och då har man inga sådana antikroppar men reagerar ändå. Rätta mig någon om jag har fel!!!!

Vår son visar inget men han är inte jättekänslig heller. Har dock en kompis vars dotter är JÄTTEKÄNSLIG och på henne visar det inte heller nåt på tester. Så det är inte säkert.
  • EL I

Någon som vet i fall en ickeallergisk person är utan mjölk i t ex ett år, strikt mjölkfritt alltså, skulle reagera på något sätt om den sedan t ex drack ett helt glas mjölk.

Funderar bara på hur "hårt" mjölk är för magen även om man inte är allergisk? Det verkar ju som om det bara är vi i norden som dricker mjölk som vuxna i stort sätt och om det på så sätt kan bli jobbigt för magen att sedan få mjölk, för att det är svårt att bryta ner.
    Om man ska provocera med mjölk på ett barn t ex så ger man ju minimängder först och sedan ökar upp. Är det för att minska risken IFALL de reagerar eller är det för att även om de inte är allergiska så blir det jobbigt för magen?

Hmm hoppas ni förstår min kryptiska fråga.

• EL I
    Mela78 skrev 2010-05-27 20:31:34 följande:
    Efter ett år på strikt mjölkfri kost är risken ganska stor att man reagerar på laktosen i mjölken om man drar i sig ett helt glas. Bäst att börja med mindre mängd, kanske först laktosfritt/låglaktos produkter för att sakta öka upp mängden. Jag har fått problem med laktos, tål inte så värst mycket laktos längre. Äter så lite mjölkprodukter pga dotterns allergi, så jag har börjat med laktosfri mjölk till kaffet.
    Misstänkte det. Tack för svaret
  • EL I
    FrökenLindström skrev 2010-06-08 21:02:15 följande:
    K Kavat: Behövde ni bara köpa första burken själva? Vi fick köpa maten de första tre veckorna, alltså över 10 burkar. Rena rånet :P
    Vi fick köpa ca 3-4 burkar själv sedan satte jag mig på barn mott när vi var där för pricktest och RAST och sa att jag inte gick därifrån utan att få ett recept haha så då fick jag ett med mig hem
  • EL I

Pyris: jo magen blir ofta bättre av mjölkfritt även om det "bara" är magsjuka men då är det oftast laktosen som ställer till det o inte mjölkproteinet. Så rent krasst kan man säga att det då skulle räcka att byta till laktosfritt. Är barnet dock mjölkproteinallergiskt då hjälper det inte med laktosfritt såklart.

• EL I
    HemmaHosSofi skrev 2010-06-19 10:57:51 följande:
    Ja man blir ju lite knäpp när det är så olika bud från läkarna. Det är ju trots allt väldigt viktiga frågor.

K Kavat: Tack för ditt svar, blev lite klokare. Min son är 4mån nu så tanken var att helamma ca en månad till och därefter börja med lite puréer. Låt oss säga att jag  börjar med lite mosad potais, borde man kanske i så fall välja havremjölken framför soyamjölken och blanda med?
    Åh allt känns så svårt, vet ju inte riktigt vad jag vågar ge honom och inte.
    Som sagt, dottern har ägg, och pappan alla stenfrukter, så visst finns det allergi i släkten.

Finns det mjölkfri välling/gröt som smakar okej? För ersättningen är hemsk enligt mitt tycke.
    Barn har ju inte samma smakupplevelse när de är små som vuxna har och min son tycker t ex nutramigen är hur gott som helst han har ätit den från att han var 2 månader och jag tyckte den både smakade och luktade riktigt illa men han slukar den med hull och hår fortfarande och han är nu 1½ år. Nu ha vi börjat avveckla detta och han äter väldigt sällan ersättning men vi hade den som välling fram tills för bara någon vecka sedan eftersom han även är veteallergisk och det finns ingen köpt välling han kan äta.
  • EL I
    gamm morsan skrev 2010-06-21 10:25:05 följande:
    Hej allihop!

Våran minsta tjej, 4½mån, har ätit Althera sen i fredags. Är helt vilse i den här djungeln å vet inte om ja ska fortsätta amma eller om ja ska sluta. Jag vet inget om den här allergin över huvudtaget...
    Trappade ner amningen redan innan och började ge ersättning vart annat mål eftersom hon inte gick upp i vikt och BVC trodde min mjölk va för näringsfattig. Så nu ammar ja 4 ggr per dygn.
    Hur lång tid kan de ta för kräknignarna att minska? Våran lilla kräks hysteriska mängder en stund efter hon ätit och de trodde läkaren berode på allergin.
    Hur blir dom i magen av Althera?
    Ni som gått från vanlig ersättning till mjölkfri, vart era barn hungrigare? Hon är väldigt liten i maten och äter som mest 120ml vid varje mål, men nu är hon så missnöjd och "knorrig" hela tiden. Inte lika pigg och glad längre.

Ser att flera har varit till en dietist. Har det varit till hjälp? Vi fick aldrig höra något om det från läkaren men jag kanske ska höra med BVC om vi kan få komma dit.

Oj, massa frågor... Otroligt tacksam om någon orkar svara (=
    Måste först bara säga att bröstmjölk kan aldrig vara näringsfattigt! Däremot kan man ha för LITE mjölk men då brukar de ju även visa missnöje på annat sätt än "bara" gå dåligt upp i vikt.
    Att hon blir mer missnöjd är svårt att veta varför. Min son började äta MER men mer SÄLLAN när vi gick över till mjölkfritt. Innan åt han HELA TIDEN fast lite varje gång... han blandade troligtvis ihop hunger och magont. Så han ville ha mat när han fick ont i magen men när han väl åt så var det ju inte bättre för magen så då slutade han.
    Så när vi gick över till mjölkfritt så gick han nog från typ 1 gång i timmen och då ca 30-60 ml/gång till att äta 5-6 ggr/dygn och då 120 ml/gång (han var bara 2 mån när vi bytte)

För mig har det inte varit nån större skillnad att få dietisthjälp innan jag började med smakisar men när vi väl började med det så var det en hel del hjälp. fick lite tips mm
  • EL I

Vill bara säga att ang förstoppning så KAN barn vara förstoppade utan att det är en allergi inblandad. En del barn har slöa och omogna tarmar och kan tyvärr ha problem med det upp till flera års ålder, men det som  du beskriver Lindiz83 låter ju som något annat än det eftersom din bebis har fler symtom än "bara" förstoppning, precis som kavat säger.

• EL I
    Kavat skrev 2010-06-23 22:46:37 följande:
    EL I, men det är skillnad på barn som äter mat och spädbarn.

Ett spädbarn som lever på bröstmjölk är i stort sett aldrig förstoppat om det inte är något fel som t.ex allergi, sjukdom mm.
    Sen om de äter ersättning så får de ju bara i sig mjölk och inget annat, mjölk är ju stoppande även om det nu inte skulle vara någon allergi, så äter de bara mjölkersättning så är det ju det som inte funkar (om det nu inte är andra sjukdomar, eller liknande)

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...
    Det är det jag menar. De behöver  inte vara allergi när de äter ersättninig fast de är förstoppade. Alla de läkare jag varit till med sonen har jag i alla fall fått infot från att barn KAN bli förstoppade även när de bara äter ersättning (dock inte ammas) pga dålig motorik i tarmen... men jag är ingen läkare själv
  • EL I
    EL I skrev 2010-06-23 22:55:09 följande:
    Det är det jag menar. De behöver  inte vara allergi när de äter ersättninig fast de är förstoppade. Alla de läkare jag varit till med sonen har jag i alla fall fått infot från att barn KAN bli förstoppade även när de bara äter ersättning (dock inte ammas) pga dålig motorik i tarmen... men jag är ingen läkare själv
    sen inte sagt att man bara ska acceptera det och låta det vara så!
  • EL I

Vi har gett mjölk till vår 18 månaders nu. Han har ätit mjölkfritt sedan han var 2 månader gammal. Kan tyckas dumt att göra det nu när vi utreder veteallergi men det har gått alldeles utmärkt. Anledningen till att vi gjort det nu är att han mår bra när han inte har vete nu samt att han råkat få i sig mjölk ett antal ggr pga storebror bl a och han har aldrig reagerat så vi misstänkte att det hade växt bort, så därför testade vi.

Vi kör med  laktosfritt, vågar inte något annat än. Tänkte om det blev för jobbigt med laktosen för magen även om han tål proteinet, så vet man inte vad som är vad. Vi är nu uppe i ca 1 dl yoghurt och 1 dl mjölk/dag och det går alldels utmärkt. Inte ont i magen, inte diarré eller kräkningar som han fick förut, men inte heller andra symtom (eftersom jag vet att symtomen kan ändra sig). Han är precis som vanligt, mår prima nu MED mjölk men UTAN vete!

• EL I

Ni som provocerat med mjölk. Är det någon som varit med om att det funkat ganska länge och sedan att det säger stopp?

Vi har ju provocerat med sonen nu i ca 1½ vecka och var uppe i ca 1 dl yoghurt och 1 dl mjölk allt laktosfritt, och vi har inte märkt ett dyft! Inte nåt överhuvudtaget, inte ens nya symtom om man tänker att symtomen kan ändras. Han har varit precis som vanligt. Fram tills jag hämtade honom från dagis nu.
    INGET är bra. Han skriker till och från, inget tålamod alls, blir arg för inget, man kan knappt prata med honom. Sen bajsade han jättelöst Det har han inte gjort någon gång sen vi slutade med mjölken annars typ...men efter 1½ vecka???
    Eller är det bara en slump? Ska man testa ett dygn till och se om det fortsätter eller bör man stoppa direkt nu?

• EL I
    Tibell skrev 2010-06-30 18:19:22 följande:
    Oj vad svårt =( Humöret kan ju barn ha ibland..typ när nya tänder kommer eller om de är övertrötta. Men just diarrén tyder ju helt klart på att något inte står rätt till.
    Hade det varit min stora tös som har lite knasmage hade jag nog inte reagerat. Men hade det varit min minsta som alltid är hård i magen hade jag varit tvärsäker på att hon fått i sig mjölk eller soja!!
    Känn efter hur han mår under kvällen och hur natten går. Flyter allt på bra hade jag nog testat en dag till..bara för att vara helt säker!
    Ja humöret var helt klart trötthet för han somnade en hel timme tidigare än vanligt samt att han efter lite mat blev betydligt gladare SAMT när blöjan åkte av...han vill nämligen inte ha blöja längre och blir asförbannad när han har den på sig
    Upptäckte dessutom igår, precis som du skriver, att 3 (?!) tänder är på g...

Den lösa magen ska vi ha koll på dock. Fast han fick laktulos i morse (kom jag på sen när jag hade skrivit inlägget) men det var bara en liten "dutt" samt att det ju var i morse...men han brukar ju inte få laktulos så han kanske reagerar kraftigare (är ju van med stora killen som fick 40 ml vid samma ålder...hmm)

Så vi håller tummarna. Fortsätter försiktigt. För som sagt, innan har vi inte märkt NÅT!
  • EL I
    Monismonis skrev 2010-07-02 20:32:07 följande:
    Ah, nä, jag använder inga ersättningsprodukter.

Det låter rimligt att man blir känsligare när man varit utan mjölk ett tag. Men borde det inte ha blivit en snabbare reaktion då? Det var ju i måndags jag fick i mig lite mjölk. Borde hon inte reagerat direkt då istället för i går och sen ännu värre idag? Svårt när enda symptomet är blod i bajset. Antar att det är lättare att se orsak och verkan när man får utslag.

Är det någon som vet ifall gluten kan ge blod i bajset?
    Det kan säkert vara pga mjölkallergi men jag hade INTE låtit mitt barn ha blod i avföringen utan att kolla upp att det verkligen ÄR pga allergi. Det finns mycket andra saker det kan vara även om allergi är det troligaste. Hade helt klart ringt barnmott och bett att få en tid.

Här går det bra för killen med laktosfritt. SÅ skönt att vi slipper mjökfritt nu. Ska väl så småningom testa med vanlig mjölk också men i nuläget så känns det helt klart skönt bara att han kan äta laktosfria produkter.
    Soja har vi inte testat än. Känns inte som någon brådska ifall han nu kan äta mjölk. Antagligen tål han även soja nu då men det återstår att se. Testade senast i januari och då gick det INTE med soja...hoppas det funkar nu!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar