• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-21 19:35:47 följande:
    Stora dottern har ju varit mjölkfri hon med i lite mer än en vecka nu! Vi tog inte bort mjölken för att vi misstänkte mjölkkänslighet utan mest för att underlätta för oss eftersom bella är så känslig! Men vi märkte ju helt klart skillnad på stora dottern med! Igår var svärmor barnvakt till stora tösen. Eftersom vi bara har mjölkfria produkter hemma utgick vi från att de lagade efter det. Men nope..de hade tagit med sig egna produkter..därbland grädde och mjölk! Idag är dotterns mage svullen (kolla bildgalleriet, den borde väl räknas som svullen?! ) och hon klagade på magont. Nu vet man aldrig med henne dock..hon kan klaga på ont i magen utan att det är så..tror vi iallafall Nu till min fråga. Kan hon reagera på så lite mängd som i mat när hon under hela sitt liv ätit mjölk?! Hon har ju iofs aldrig ätit några större mängder eftersom hon alltid vägrat rena mjölkprodukter..men hon har ju alltid druckigt minst 2 flasker välling om dagen!!
    Först måste jag bara säga, är folk dumma?????? Varför i hela friden tar man med sig eget om man vet att barnet inte bör äta den maten???

Sen måste jag säga att din dotters mage är ju GIGANTISK!! Helt klart är den större än innan. Kan ju vara så att magen nu börjat ställa om sig utan mjölk och sen när hon fick mjölk så blev det för mycket för magen?!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-21 19:54:10 följande:
    fråga mig inte. Kan lova att jag pikade svärmor gott idag! Vi har iofs trott att dottern kunnat ha mjölk i mat men nu verkar det kanske som om det inte är någon bra idé trots allt. Hon har ju ätit kopiösa mänger hela veckan och nu idag samt igår har hon inte velat äta något =( Så hon har nog haft ont i magen trots allt!!
    För det första så tror jag inte ni ska ta bort mjölk för henne för att "det är smidigt" utan för att hon inte verkar tåla mjölk. Isf tål hon inte heller mjölk i mat. Är hon mjölkproteinallergisk så ska hon ju  utesluta ALL mjölk och det verkar tydligt som hon verkligen ÄR allerigsk.

Jag tror inte heller ni ska misstro henne när hon säger att hon har ont i magen. Visserligen centrerar små barn ofta smärta till magen även om de har ont någon annanstans men ni ska nog helt klart tro på henne när hon säger att hon har ont. Vi har också haft funderingar om stora sonen verkligen MENAR att han har ont i magen när han säger det. Vi har också misstrott honom lite grann men det har alltid slutat med att vi fått bita i det sura äpplet eftersom han sedan fått såna där "anfall" av smärta eller att vi upptäckt när vi "räknat efter" att han inte bajsat på 3 dagar...
  • EL I
    Lalalong skrev 2010-03-21 20:07:08 följande:
    Ju mer jag läser här desto med skum blir jag på min stora dotter... Hon har inga jättetydliga symptom på mjölkallergi men om det är så att hon bara är "lite" allergisk så har hon kanske inga starka reaktioner eftersom hon inte får i sig mycket rena mjölkprodukter. Ibland dricker hon laktosfri mjölk hemma, men det rör sig kanske om 1/2 glas om dagen i så fall (är den inte laktosfri blir hon förstoppad... Jag vet att det inte är samma sak, men vill ändå skriva det om det kan ha någon betydelse). På förskolan dricker hon inte mjölk eftersom hon inte fått läkarintyg på laktosfri mjölk. Så där får hon bara vatten. Hon tycker inte om fil och yoghurt och sånna saker. Utan den mjölk hon får i sig är i mat o.s.v. Anledningen att jag nu funderar är att 1. Hon klagar ofta på att hon har ont i magen. Men vi aväfrdar det som "trams" för att komma undan saker och få uppmärksamhet. 2. Hon äter som en kratta.... och har haft dålig viktuppgång sen hon var 3 månader. Hon fyller snart 4 år och väger 13 kg. Men det är det här med åldern... Alltså hon är ju 4 år nu! OM det nu var så att hon är lite allergisk mot mjölk så borde det växt bort nu? Är faktiskt inne på att ta henne ledigt från förskolan en vecka och så köra bara mjölkfritt för att se vad som händer... Det kan ju inte skada i alla fall... Men hur troligt är det tror ni?
    Inte säkert hon växt från det. Vår stora son är 3.5 år och han har ingen "diagnos" på mjölkallergi men det är vad som misstänks. Hans symtom är eg "bara" förstoppning. När han sedan blir för mycket förstoppad får han givetvis ont i magen. Han blev lite bättre när han var runt 3 år och vi började fasa ut laxermedelet och tänkte att hurra nu  börjar han växa ifrån det...men det höll i 1-2 månader och sedan blev han tokförstoppad och vaknad epå natten; kallsvettig, blek och bara skakade och kräktes pga förstoppning...så nu är vi där igen. Laxermedel varje dag för ananrs blir han förstoppad.

Vi har valt att hålla honom på "vanlig" kost men vi begränsar intaget av mjölk så gott det går. Maten som lagas är ju mjölkfri eftersom lillebrorsan äter det, men han får ca 2-3 dl yoghurt per dag och kanske l1-2½ dl mjölk.
    Så han har troligen inte växt ifrån sin mjölkallergi...enligt sonens dietist så växer en del ifrån det vid 3 årsåldern och de allra flesta innan skolåldern, alltså ända upp till 7-årsåldern.
  • EL I
    Lalalong skrev 2010-03-21 20:22:54 följande:
    Tack för ditt svar!! Vi har alltid haft problem med Klaras mage. Det var varit en vecka med lactulos så där var fjärde vecka sen hon var runt året. Så höll vi på till hon slutade dricka välling... I samma veva började vi av någon anledning ge genne laktosfri mjölk för att se om det hjälpte och det gör det verkligen. Dricker hon vanlig mjölk (vi testar ibland) så blir hon förstoppad. Men det handlar kanske snarare om mängderna om man tänker ett steg längre.. Alltså Innan så drack hon vanlig välling och lite vanlig mjölk. Blev förstoppad Nu dricker hon lite laktosfri mjölk, inte förstoppad. De perioder vi testar vanlig mjölk så får hon mjölk på förskolan också, alltså En hel del mer vanlig mjölk, blir förstoppad... Är du med på hur jag menar? Jo, banne mig ska jag ta henne ledig från förskolan en vecka och köra mjölkfritt, så får vi se vad som händer!!
    Vi testade också laktosfritt med viss förbättring.
    Jag vet inte hur sant detta är, men min stora sons läkare sa då att en del barn som är väldigt "lite allergiska", alltså tål en liten mängd mjölkprotein KAN bli bätttre (inte bra men bättre) på laktosfria alternativ eftersom de är bearbetade...nu såhär i efterhand när jag läst på lite så känns det väl lite sisådär MEN så var hennes förklaring till varför han blev LITE bättre men inte bra.

Det FINNS ju laktosintolerans även hos små barn (yngre än 4-5 år) men det är EXTREMT ovanligt. Å andra sidan måste ju det där EXTREMT ovanligt vara NÅGON...annars skulle det ju vara nollstatistik på barn med laktosintolernas, men det är väl ändå mer troligt med mjölkproteinallergi isf.

Jag tror ju i o för sig att det krävs mer än en vecka utan mjölk för henne eftersom hon har väldigt sena symtom... alltså förstoppning. OM det nu är mjölkproteinaallergi och hon druckit mjölk i 4 år! så lär det ta tid innan hennes mage är återställd. Eller vad tror ni som kan lite mer?
  • EL I
    Lalalong skrev 2010-03-21 21:04:18 följande:
    Tack för svar! Hon är lite av en "drama queen", vilket nog också gjort att vi avfärdat magontet än mer. Hon är helt enkelt bra på att överdriva och hon tål inte ens att något annat barn tittar på henne om hon är på fel humör. Då tjuuuuuuuter hon så tårarna sprutar och det är så synd om henne . Men visst, ska man se det så och tänka i banor av att hon har ont i magen så kan det ju också ha ett samband med att hon är känslig och tjurig ofta. Jag vet att förskolan vill ha intyg. En kompis har just gått igenom samma procedur. Men jag ska kolla med Alvas läkare om hon kanske är lite mer tillmötesgående än min kompis dotters läkare, när det gäller att skriva ut intyg (Klara har ingen egen på barnmottagningen eftersom vi inte haft läkarkontakt om hennes mage sen vi flyttade hit där vi bor nu). Annars får det bli som sagt att hon är hemma längre, eller bara går på förmiddagar. Vi får inte lov att ta med egen mat p.g.a. livsmedelshantering och sånt :-/
    Vår lille son har också alltid varit en "drama queen" om man nu kan kalla en kille så
    Hans "fasoner" har minskat drastiskt sedan vi tog bort vetet som han verkar vara allergisk mot tillsammans med mjölk och soja. Han började astjura bara någon tittade på honom. Han kunde skrika i timmar för att hans mormor höll i honom tills han kom till mig...
    Han var väldigt "lättstött" och jag antar att det var för att han inte mådde bra. Det vet man ju själv om man mår dåligt att man blir på jäkligt dåligt humör. Nu kan han gå fram till folk och leka utan några större problem även om han fortfarande är BLYG men man ser skillnaden på blygheten och "paniken" han hade förut!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-22 19:01:57 följande:
    Om era lite större barn råkar få i sig något de är lite känsliga mot ( typ mjölk ) hur luktar deras bajs efterråt då?! Lite märklig fråga kanske! Stora dottern fick ju mjölk i maten i helgen. Idag var vi på öppna förskolan. Under tiden jag gav Bella mat i ett intilliggande rum hjälpte föreståndaren stora dottern med hennes fika. Jag hade bara gett henne ett rån innan och inte tänk på att säga till att hon inte ska ha mjölk. Så hon hade frossat gott i våfflor med grädde. Jag hade ju inte mage att säga något då...hon ville ju bara hjälpa till! Nu ikväll kom den gigantiska magen fram igen och dessutom bajsade hon äntligen ( har ju haft problem av förstoppning i helgen pga av mjölken ). Men det luktade verkligen magsjuka..usch och tvi !!!
    när lilla sonen får mjölk i sig så blir det nästan magsjukelukt på det.
  • EL I

SusieQ: usch förstår precis hur du känner det:( blir skitledsen när man blir idiotförklarad när man till på köpet märker att det är de som har noll koll:(

• EL I
    susieQ skrev 2010-03-23 15:58:23 följande:
    Ja, det är ju så svårt att hävda sig mot just läkare också... Känns inte som att man riktigt har nåt att komma med...
    Nä fast jag är sjuksköterska själv så tycker jag det är svårt när jag kommer i ett läge patient/anhörig. Läkare är ett eget släkte många ggr. Har träffat MÅNGA läkare och "alla" är rätt lika till sättet. Finns ett och annat undantag givetvis men om man ska generalisera så gillar de att göra "sitt race". Ofta fastnar de i nåt och sen kan de inte tänka utanför ramarna!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-25 20:05:52 följande:
    Hur länge har era barn kvar reaktioner efter de fått i sig något de inte tål?! Alltså inte första gången ni tar bort något utan när de råkar få i sig något när de redan varit fria ett tag ?! Med reaktion menar jag magont/diarré/eksem/gnäll/missnöje?!
    För min son beror det helt på hur mkt han fått i sig. Han fick en flaska välling en gång då satt det i i 2 veckor. När han fått några ml bara så har det suttit i några timmar.
  • EL I

Måste fråga en sak. Sonen är ju 15 månader och äter nu mjölk, soja och vetefritt(havrefritt också). Han får ingen vällning nu men får nutra som välling ibland. Han kräktes ju massor när han åt mjölk och speciellt då han bara åt ersättning när han var liten. Enda ggn han kräks nu är när han fått nutra?!?! Inga jättemängder men han kräks ett par gånger lite grann efter att han ätit nutra, upp till ca 1-2 timmar efter intag?!??! VARFÖR??? Han verkar inte få ont eller så men han kräks!Märkligt!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar