• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-02-14 14:53:32 följande:
    Jag hänger med här tills vi vet om det är allergi eller inte..ni är ett härligt gäng så om det är okej för er stannar jag kvar ett tag! Det jobbiga för oss är att jag inte tror mig själv heller riktigt. Jag försöker hitta andra anledningar till att bajset kommit igång och att utslagen blossar upp. Om det är för att jag förnekar eller för att hon inte alls är allergisk vet vi ju inte. Men samtidigt låter det som allergi eftersom det blossade upp i dag samt vid pricktestet! Sen gör det väl inte lättare att ingen annan i omgivningen tror en. Tillslut börjar man undra om man själv är hypokondriker?!
    haha skrev i andra tråden att det är PRECIS så jag känner mig. När inte någon tror på en, inte vänner, inte arbetskamrater och inte läkare, tja då blir ju första tanken att man är hypokondriker å barnets vägnar...
    skönt att veta att man inte är ensam!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-02-14 19:24:13 följande:
    Nä jag vet inte riktigt =( Känns ju som om detta borde räcka. Tänkte jag skulle ringa barnmottagningen igen imorgon och berätta hur dagen sett ut idag. Tror de mig inte visar jag dem bara bilderna! Nu är det bara att lära sig allt detta med mjölkfritt! Hon är ju snart 4 månader och det är tänk att vi ska börja med smakisar. Vilken gröt skulle du rekomendera!? Och de fruktpureér och sådant som finns i affärerna..är de mjölkfria?! Det lättaste måste ju nästan vara att göra egna..men vart kan man hitta recept?! Tack för att ni är så snabba med att svara =) Lugnar ett oroande mammahjärta mycket ska ni veta!
    När hon är 4 månder så finns väl bara en gröt som är mjölkfri och det är Sempers risgröt som man köper på apoteket...rätta mig om jag har fel.
    Sen kommer ju enagos gröt men den är ju från 6 månader och innehåller mkt mer fibrer.

Fruktpuréerna är mjölkfria som finns i affären men LÄS på allt! Det kan finnas mjölk i det mest konstiga som man ALDRIG trodde det skulle finnas mjölk i.

Ang att inte ens pappan tror på dig, så var det för mig med eftersom han alltid jobbar em/kväll och det var mestadels då sonen skrek. Till den dagen jag provocerade, mkt för att övertyga maken, och då skrek sonen KONSTANT i 6 timmar och fick diarré och sen höll det på i 2 veckor till ungefär... DÅ trodde han på mig när han liksom fick uppleva det själv.

Jag FÖRSTÅR att du tvekar trots att symtomen är VÄLDIG tydliga på er dotter, man liksom blundar på nåt vis. Ring barn och prata med dem!!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-02-14 19:49:00 följande:
    Vad bra att det finns en gröt från 4 månader...ska inhandlas inom kort! Tack för tipset! Du förklarar det så himla bra..att man faktiskt blundar för alla symptom! Idag var ju hennes pappa hemma när utslagen blossade upp efter lite NAN på tesked. Han sa då " ja hon är kanske lite känslig ". Så jag hoppas som sagt det visar sig på blodproven också så vi båda får se det svart på vitt! Samtidigt är jag rädd att folk ska idiotförklara mig för att jag gått runt och trott att hon är allergisk om det kanske inte ens är så..därför tvekar jag nog lite. Men nu när man tittar tillbaka på de senaste månaderna och se alla klara förbättringar så blir jag nästan arg på mig själv för att jag förnekar..fortfarande! Men hur länge ska man köra mjölkfritt nu innan man kan prova om det växt bort ?! Och hur vet man hur känslig hon är ?! Tänkte just med det här med mat där det står " Kan innehålla spår av mjölk" ? hoppas ni förstår hur tacksamma jag är över eran hjälp. Som ni kanske redan märkt är jag rätt ensam med att tro på hennes allergi. Och nu måste jag inleda projekt " får släkt och vänner att förstå" =)
    jag skulle föreslå att du försökte få kontakt med en dietist speciellt nu när ni ska införa smakisar. De brukar vara duktigare än läkare på sånt här! mycket duktigare...
    Men jag skulle nog vänta minst ett år i alla fall. Sonens dietist sa att vi skulle testa med ca 6 månaders mellanrum men han verkar ju vara långt i från så känslig som din dotter så jag skulle nog vänta minst ett år, kanske mer.

och det där med innehåller spår av mjölk får man nog prova sig fram. min son klarar spår av mjölk utan problem.

Jag är ingen jätteexpert så ni som kan mer, lägg gärna till eller rätta mig om jag har fel!
  • EL I
    kattislofberg skrev 2010-02-15 10:07:03 följande:
    Sinlac från Nestlé kan man ge från 4 månader, min son älskar den. Retar mig på att det är tillsatt socker i den, dock...
    ja det är nog bara för att jag tycker den är så söt som jag inte ens tänkte på den hihi
    sorry att jag missade den
  • EL I
    EL I skrev 2010-02-15 10:09:47 följande:
    ja det är nog bara för att jag tycker den är så söt som jag inte ens tänkte på den hihi sorry att jag missade den
    sen innehåller den sojasläktingar så vi gav bara den till vår son 1 gång innan jag fick reda på det och det var ju tur då det visade sig att han även var allergisk mot soja...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-02-15 17:09:19 följande:
    Kan det variera hur snabbt en reaktion kommer från gång till gång ?! Storasyster var nämligen jätte snäll idag och matade lillasyster med grädde under tiden jag var på toa. Jag väntade på en reaktion men det kom ingen. Så jag trodde helt enkelt att hon inte fått i sig något. Men några timmar senare börjar hon fisa som en tok och ca 4 timmar efter provsmakningen blev hon tokledsen och utslagen blev väldigt torra och röda. Kan en reaktion komma så många timmar efter eller var det något annat galet?! hur som helst är hon super fisig nu..hoppas det ger med sig under kvällen!
    för min son är det väldigt olika. oftast har det kommit efter ca 3 timmar men andra gånger, som när vi testade soja senast, så tog det ca 1 dygn...
  • EL I
    shoreline skrev 2010-02-15 21:21:30 följande:
    Tusen tack för alla tips och råd Amulett! Har en liten fråga till... Sambon var på apoteket och köpte Nutramigen och när vi öppnade burken upptäckte vi att det inte fanns något mått. Får man med sig det från apoteket eller är det samma som typ till NAN?!!
    det brukar ligga rätt långt ner många ggr.. så som nån sa...gräv så hittar ni det!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-02-21 18:49:12 följande:
    Känner mig lite kluven just nu. Dottern har varit mjölkfri i lite mer än 2 veckor nu. Vi märkte som ni vet en jätte stor skillnad bara efter några dagar. Hon började bajsa varje dag, hon somnade utan något gnäll och sov lugn och tryggt, hennes eksem blev något bättre och hon åt både lugnare och mer. Den senaste veckan har dock alla symptom börjar komma tillbaka. Hon är svårnattad och när hon väl somnat vaknar hon efter en kort stund och är ledsen igen. Hennes utslag blir bara torrare och torrare..trots att vi smörjar ( Kan ju iofs ha med vädret att göra ), hon äter jätte dåligt och de två senaste bajsblöjerna var något hårdare igen..fast hon bajsar fortfarande dagligen!! Så nu känns det som man helt plötsligt backar igen..vilket är oehört tungt. Vi var så glada över hur nöjd och belåten hon var. Vad har ni för ideér?! Har era barn betett sig likadant ?! Är hon kanske inte ens allergisk och alla förbättringar var bara av en ren slump?! Eller är hon bara i en helt vanlig utveckligsfas ?! Vet att det är jätte svårt för er att svara på men tänkte att det kanske var någon som har en idé. Känner mig så ledsen över detta bara =( Tack på förhand..ni är toppen!!
    Kan ju ta tid innan det blir helt bra. 2 veckor är inte jättelång tid att vara utan mjölk. Det tog ju 2 månader för min son att bli av med kräkningarna, kanske krävs det ytterligare tid??

Är det någon här som märkt att era allergiska barn är mer känsliga vid t ex magsjuka än era "friska" barn?
  • EL I

var o hämtade ut nutra till sonen i dag. hade fått nutra 2 till sonen denna gång (han är 14 månader nu) men de hade nog läst fel på receptet eftersom jag fick 12 burkar ist för 6 som det stod på receptet o sen vanlig nutra... de hade nog läst 2x6x400g hihi
    gör inte mig nåt eftersom jag bara gör välling av nutran. behöver ju inte 2:an eg... så det blev mkt billigare än vanligt haha

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-22 18:35:19 följande:
    Ja, två? om jag minns rätt samt en välling, tror jag det var. Ska säljas i vanliga matvaruaffärer, så finns det inte så fråga om de kan ta in.
    det ska ju finnas en från 6 mån o en från 1 år om jag inte missminner mig. var faktiskt inne på vår lokala ica i dag och bad de ta hem, de  skulle ha den inne redan på torsdag! skoj att de bryr sig o lyssnar!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar