• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-15 18:46:01 följande:
    Jag har precis skritivt ut en cm tjock bunta med massa recept jag plockar från era sidor =) Hur bra som helst! Hur tycker ni jag ska gå vidare med stora tösen ?! Ska jag be att de pricktestar henne samtidigt som vi ska pricktesta Bella !? Hon mår ju avsevärt mycket bättre på mjölkfritt! Jag känner mig sååå dum som missat alla varningsklockor. När hon vägrade äta glass, bullar, tårtor, yoggi, oboy, vanlig mjölk mm så trodde jag bara hon var kräsen. Hon har alltid varit petig i maten och alltid ätit väldigt små mängder med mat. Men till saken hör att vi gjorde tester på henne när hon var liten för mjölkallergi pga av dålig viktuppgång+ diarré! Men proverna visade inget så vi fick 3-månaders kollik som diagnos på henne. Då hade man ju inte er som kunde tala om att tester inte alltid visar rätt. Så nu har vi plågat henne hur länge som helst! Fast det går inte någon större nöd på henne åndå får vi hoppas! Hon har ju varit smart nog själv att utesluta rena mjölkprodukter. kommer aldrig glömma de gånger vi försökte tvinga i henne mjölk och hon satt bara och spottade tillbaka det i glaset när vi inte såg =( Sen en annan fråga. Har någon utav er som gjort patch test fått falska positiva reaktioner?! Bellas cirkel med plitor från veten sitter fortfarande kvar..trots att jag smörjat med mildison i två dagar ( 7 dagar sedan jag tog bort plåstret )! till och med jag kan kanske erkänna att det var ett positivt resultat på vete. Men samtidigt håller jag hoppet uppe att det bara var en falsk reaktion!
    beror ju på hur det är med t ex förskola? går hon på förskola? Behöver hon intyg för mjölkfri kost? Isf så kan ju ett pricktest vara bra även om jag är skeptisk till att det kommer  visa nåt eftersom hon har "sena" reaktioner som magont, förstoppning/diarré etc. enligt sonens läkare så visar det inte på pricktest på äldre barn heller pga att det inte har med antikroppar att göra. Rätta mig om jag har fel någon!

Så eg så är det väl bara uteslutning som behövs för henne eftersom hon äter vanlig mat redan.
    OM hon går på förskola och behöver intyg så skulle jag prata med läkaren och försöka få henne att förstå och isf skriva ett intyg.
    På sonens förskola behövs inte intyg utan det är föräldrarnas ord som gäller.
  • EL I

amulett: hade ingen aning om de sorterna. måste kolla i affären. står de bland vanliga såser eller??

alltså många ggr så har vi ätit typ pasta med typ köttfärsbiffar, korv eller nåt sånt till och då blir det så torrt med bara det. så vill ha nån sås till sånt
    sen HATAR han potatismos annars kan man ju göra det för att få det lite mer "mjukt"

• EL I
    Kavat skrev 2010-03-15 19:29:54 följande:
    Mina barn använder Carlshamns mjölkfria flytande margarin som sås!
    smart! hihi har jag inte ens tänkt på
  • EL I
    Amulett skrev 2010-03-15 19:39:45 följande:
    Hmmm. Lohmanders finns bland kylda såser (kanske vid köttet? vi har en egen "kalla såser"-kyl) www.lohmanders.se/products.sv.html. Kosterfiskarn's www.kosterfiskarn.se/default.asp?pg=produkter... är ju mer västkustsallad mm och den finns i kaviar/sill/stenbitsrom-kylen. Rapsy är ett pulver www.allergimat.com/page.asp?id=320. Finns nog i nån allergihylla - finns flera olika små påsar (vitt pulver). Över färsbiffarna har vi bara hällt iMat och låtit den ta smak av kryddningen i färsbiffarna, kanske kryddat lite extra med spiskummin, oregano, basilika eller vilken kryddning vi haft i. Låt den puttra en stund så blir det krämigt. Ja, vi är nog fast i iMat-träsket Eller så häller du över vatten och tar vara på skyn. Ketchup gillar han inte till korv och pasta? Korvstroganoff återkommer regelbundet (korv, iMat, tomatpuré, oregano)
    jo det gillar han väl men han brukar äta så mkt mer när han får sås på. tror han tycker det är litr torrt.

vi gör också korvstoganoff osv men jag försöker undvika halvfabrikat nuförtiden o göra lite mer egen mat...men klart det blir korv ibland

har fått bra tips tack!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-03-15 19:51:26 följande:
    El I, vi använder som sagt aldrig Imat, så allt går att ersätta med kokosmjölk eller risdryck!
    bör jag ta bort havre också om jag tar bort vete?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-15 20:01:26 följande:
    Såg att min fråga hoppas bak i tråden! så jag ställer den igen! någon som varit med om detta?!
    kan inte det där med patchtest men det sunda förnuftet säger ju att hon borde vara väldigt allergisk mot vete eftersom det sitter kvar så länge trots för kort tid "på ryggen".

Har svårt att tro att det kan bli ett falskt resultat på bara en sak och ett falskt positivt resultat har jag också svårt att tro...
  • EL I
    Saaaraa skrev 2010-03-17 08:54:20 följande:
    Kikar in här och ställer en snabb fråga. Hur visar det sig när ett spädbarn har mjölkallergi? Min snart 3-veckors är väldigt missnöjd och verkar ha ganska så ont i magen. Han är missnöjd och gallskriker i flera timmar på natten och är gnällig och otröstlig den största delen av sin vakna tid på dagarna också. Först tänkte jag givetvis på kolik, men sen slog det en tanke: kan det vara allergi?  Nu har det visserligen bara pågått gallskrik och sömnlösa nätter tre dagar i rad, så om det är allergi... borde han inte visat det tidigare? Han kan väl inte börja reagera på det bara sådär helt plötsligt? Tacksam för svar så kan jag kanske utesluta att det är det som klämmer.
    Svårt att säga om det är allergi eller kolik sådär bara. Har han nåt annat? Kräks? Diarré? Eksem?

Mina barn fick det först vid ca 3 veckors ålder då jag gick från amning till ersättning...det sitter fortfarande i att de tål en liten mängd så visst kan det komma efter ett tag. De måste ju hinna utveckla en allergi.
    Ammar du bara?
  • EL I

älsklingen87: nja det har nog blivit  lite bättre. jag har tagit bort vällingen och sedan har jag försökt begränsa mackor och sådär. Får rismjölk ist för havremjölk osv. Så liiiite mindre är den nog.

Tyvärr så råkade han få i sig storebrors yoghurt i dag så nu har han diarré luktar som det brukar göra när han ätit mjölk... hoppas natten blir ok ändå för jag jobbar och mannen är själv Jobbigt om han ska skrika halva natten och sen måste mannen gå upp och jobba i morgon när jag kommer hem

Han sover dock bättre på nätterna nu när vi tog bort vällingen. Förut fick han välling när han skulle sova och sen vaknade han ju på natten och få fick han välling igen - NOT smart om han nu är allergisk vilket ju gjorde att han vaknade ytterligare ggr

Har testat 2 nätter nu utan välling och första natten sov han 12.5 timme utan att vakna. I natt sov han 18:45-04 och vaknade, fick nutra istället för välling och somnade om DIREKT!! Det har han inte gjort på typ flera månader. Sedan sov han till 06 och ville upp... så nätterna är bättre.

• EL I
    plura skrev 2010-03-17 18:35:23 följande:
    Hej måste bara fråga. Ska prova att själv äta mjölkfritt, då jag ammar vår 2 mån. bebis. Det för att han har mycket magknip, fiser illa och eksen, utslag på armar, ben och runt öronen. Pratade med barnmot. om att sluta i en vecka för att se om det blir bättre och sen dricka mjölk igen för att se om det blir direkt sämre igen. Tänkte inte på att ta bort annat är "synlig" mjölk -alltså fil smör osv. Kom på nu att man kanske måste ta bort även den i färdig mat. Så hur gör jag -räcker det med att bara ta bort otillagad mjölk?
    om barnet är mjölkPROTEIN allergiskt så måste du ta bort ALLT. Många verkar få rådet av bvc att ta bort "synlig" mjölk men det hjälper ju liksom inte om du inte tål mjölkproteinet. Det finns ju mjölkprotein i så mycket.
    En del barn kanske tål en mindre mängd mjölkprotein men om du ska kunna se om ditt barn reagerar eller inte så bör du ta bort ALLT i minst 2 veckor, helst 4 om man ammar (rätta mig om jag har fel!!) och sedan dricka lite igen för att se om det kommer någon reaktion.
  • EL I

Plura: tyvärr är det så att BVC inte alltid kan så mkt om mjölkallergi. Jag fick t ex rådet att ge min mjölkallergiska son yoghurt eftersom det var "milt" för magen??!!! När jag bad om råd till mellis... Jag skulle lita mer på folket i denna tråd faktiskt. De har varit med "in real life"

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar