![EL I](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
inte speciellt tillförlitliga. de visar bara om man har IgE-antikroppar. Alltså en "renodlad allergi" som de säger på sonens barn mott. Sen finns det ju andra "allergier" som läkarna gärna benämner "överkänslighet" och de visas aldrig på test utan då måste man provocera och utesluta.mimpen skrev 2010-05-06 22:53:28 följande:Fick svar på sonens RAST-test (heter det väl, det där blodprovet) idag. Det var negativt. De testade för ägg, mjölk, soja och fisk. Negativt precis som pricktestet för 3 månader sedan. Hur tillförlitliga är de där testen? Jag menar, hur vanligt är det att de ger negativa resultat trots att man har någon allergi? Vi kör vidare mjölkfritt. Han är inte fin i huden just nu, men han är rätt förkyld, så det kan ju göra saken värre. Han har börjat smaka lite smakportioner idag, den lille skrutten. Han tyckte skeden var en spännande sak att hålla i!
-
vad skönt att det lagt sig för er! stå fast vid detta läääänge nu!Tibell skrev 2010-05-07 14:33:08 följande:Hejsvejs! Måste bara få berätta om min stora tös och hur bra hon mår på mjölkfritt. För det första har hon slutat vakna på nätterna, hon är inte längre förstoppad och varje toabesök behöver inte sluta med en förtvivlad och livrädd tös som är rädd för att bajsa, hon har ökat 1,5kg!!!! sen vi började med mjölkfritt ( 2 månader med en provocering däremellan ) Hon stod nämligen still på 13 kg sen augusti men väger numer 14,5 kg, Hon har ett mycket bättre humör och är inte alls lika gnällig och tjurig, hon äter som en häst ( innan åt hon väldigt minimala portioner ), hon kan nu äta yoggi/glass mm som hon innan bara klöktes av( mjölkfritt såklart ) och tillsist är hennes svullna mage ( bild finns i galleriet ) helt borta!!! Ja ni ser. Är så otroligt glad att ni stöttade mig och tipsade mig om att ta bort mjölken. Tror det var K Kavat som reagerade när jag skrev att hon alltid vägrat mjölkprodukter. Är så jäkla lycklig över att ha en välmående och glad tös här hemma! Nu återstår bara allt jobb med att övertyga läkaren. Men det lägger jag ingen fokus på än. Just nu njuter jag bara av mina två små älskade töser!!! kram och tack till er alla!!!!!
-
nu är ju min lilla inte hård pga mjölkallergin utan pga sin veteallergi men jag svarar ändå eftersom det har med allergi och att ta bort födoämnen att göra. När vi tog bort vete så behövde han inte laxermedel längre efter 1 vecka ungefär. Han fick dock diarré av mjölk och det försvann på några dagar, kanske helt bra efter en vecka med mjölkfritt.Miniigirl skrev 2010-05-13 08:37:28 följande:Då måste jag fråga oxå...någon som varit hårda i magen?! hur lång tid har det tagit innan ni märkt skilland på magen?!
-
när vi är hos min mamma så handlar hon hem allt sonen möjligtvis kan vilja ha haha och hon bakar bröd och står i... så där är det inget som helst problem. farmor däremot så är vi hos kanske 1 gång per år och jag skulle faktiskt inte lita på att hon skulle fixa det så jag hade nog antingen lagat maten själv DÄR eller tagit med.FrökenLindström skrev 2010-05-13 14:19:32 följande:Måste flika in med en fråga. gäller kanske främst er med lite äldre barn. hur gör ni när ni ska iväg på middag hos t ex farmor/mormor/vänner? Tar ni med er egen mat eller lagar dom mat som även ert barn kan äta? anledningen är en diskussion jag hade med min kära mor häromdagen. Jag sa det att det blir ju mycket att tänka på nu med matlagningen o de varpå hon svarade att "ja men ni tar väl med egen mat till Eleonora när ni ska hit och så, det blir ju mycket enklare" Jag tyckte det var fel svarat, därför jag frågar hur ni gör! :)
Vi bor långt borta från både mormor och farmor så det blir kanske några ggr per år bara.
När vi åker till kompisar tar jag alltid med mat och fika till sonen. -
Ang att ta med mat/fika till vänner så tycker jag det beror lite på vad det gäller. Om det t ex är flera i familjen som är allergiska så skulle det aldrig falla mig in att ta med mat till alla/flera MEN nu när jag "bara" har en son som är allergisk så tycker jag det blir väldigt mkt jobb för dem att laga mat. De får ju köpa hem väldigt mkt "onödigt" som de sedan kanske inte använder mer (vill använda mer) och det tycker jag är lite mkt begärt, men klart är man där flera ggr i veckan så är det väl en annan sak.
Jag är sällan hemma hos kompisar och äter mat och de tillfällena tar jag med till lillkillen. Fika tar jag också med till honom. tycker helt klart det är enklaste så
MEN om min mamma (där jag är minst 1 vecka per gång när vi väl är där) skulle säga att jag fick ta mat med mig själv till honom skulle jag bli tokig. Min svärmor däremot verkar inte riktigt tro på oss och tycker alltid jag varit väldigt "hönsig" med våra barn... så jag hade helt enkelt inte litat på henne, även om hon skulle försöka laga mat till honom -
säger som kavat. Ta INTE bort sädesslagen utan att fått ett glutenprov innan.em84 skrev 2010-05-14 09:49:17 följande:Tänkte fråga om vad man kan ge om man ska utesluta alla sädesslag? Vår dotter har mjölk och äggallergi och ska även utredas för gluten och vete. Har ni tips på gröt och välling? Ska börja med Neocate idag istället för Nutran. Kan man göra välling med potatismjöl istället för maizena? Vår dotter blir så förstoppad av maizena. Tack på förhand!
Läkaren gjorde ett misstag gällande vår son och de tog inget innan de sa att vi kunde utesluta vete...vilket resulterar i att nu kan vi inte ta nåt glutenprov och jag VÄGRAR ge honom vete nu eftersom han till råga på allt verkar väldigt känslig!!
Så stå på er för att få ett glutentest fort! -
du får prova dig fram gällade hur mkt o ofta. min stora son kunde sätta i sig en hel burk på en och samma gång utan att det hände ett skit men han hade väldiga stora problem med magen och har fortfarande.AmandaBrun skrev 2010-05-21 08:42:19 följande:Nu är jag så less på Nutran som stoppar upp min sons mage. Rapsoljan hjälper inte tt skit och jag behöver seriöst hjälp! Är katrinplommon något som kan funka, isåfall hur mkt och hur ofta? Han är snart 4 månader.
Päron och aprikospuré är också bra och lösande. Jag gjorde puré av päron och kiwi men har hört i allergitråden att det är rätt vanligt att vara allergisk mot så det kanske är dumt att börja med. -
Jättesvårt att säga. Enda sättet att veta är att ta bort mjölk och sedan provocera efter ett par veckor.Sedorika skrev 2010-05-21 16:48:30 följande:Hej jag har en liten kille på strax 11 veckor. den senaste veckan har han gått från att äta 165ml ca var fjärde timme till detta. 19:e maj ca halv 5 ca 130 ca halv 9 ca 105 ca halv 2 ca 140 ca kl 6 ca 130 ca kl 12 ca 155 Summma: 660 20 maj ca kl 5 85 ca 09.30 125 ca 12 130 ca 15.45 105 ca 20.15 140 summa 585 21 maj 02.15 155 08.30 130 11.50 110 16.00 105 Summa: 500 Han äter strx över hundra, sen är det som han verkligen inte vill ha mer, så fort jag ger honom nappen så tar han den. Han är lite extra grinig och har dessutom problem med förstoppning. Är det någon fas, eller kan det vara mjölkallergi?
Men om man ska se andra anledninga rän allergi till hans problem så kan det ju vara så att förstoppningen gör att han blir extra grinig och också att han inte vill äta mer än ca 100 ml/gång, det tar ju emot. Om man ska generalisera så är det vanligaste att man får diarré av mjölkallergi men förstoppning förekommer också helt klart.
En del barn kan vara förstoppade i åratal utan att det är någon allergi bakom, som min stora son t ex.
Har du testat att ha olja i ersättningen?
Vilken ersättning använder du? Semper är mer känd för att ge förstoppning. Finns ju NAN HA som funkat bättre på min son än både semper och vanlig NAN. Sedan finns det ju en som heter Lemolac som är för känsliga magar. De kan man ju också testa isåfall. -
jag gav messmör till min stora son och det funkade riktigt bra.Sedorika skrev 2010-05-21 19:27:38 följande:Jag har bytt från sempter till nan och även nan ha1, ingen märkbar förändring. bajsningen har kommit igång nu med hjälp av messmör. Vet inte om det har något med saken att göra. Har det dock inte till varje mål. Testade nu att ge han när han var grinig efter en timme och fick i honom 65ml till. funderar på om hålet i flaskan är för litet och att han blir typ trött på att suga. Funkar det så? Gud är helt lost, för när han käkade 155ml, så hade det gått 6 timmar, och först ville han inte ha mer efter 65ml, men då trugade jag på som tusan. Tror däremot att det är lite gaser som inte riktigt kommer ut, så som han är nu har han varit innan, han har blivit mer svårrapat. Då körde jag med minifom och det funkade. Tror ni man kan köra minifom och messmör? Vill ju inte ha allt för många saker för då kanske man fuckar upp hans mage totalt. Har dock gett lite mindre messmör nu och det kommer fortf bajs. Så det är ju positivt! Sorry för långt inlägg, vill bara att han ska må bra!
OM det däremot är mjölkallergi så ska du ju INTE ge messmör, men isåfall borde han bli SÄMRE när de ger honom messmör eftersom det innehåller mjölk. Så det borde inte vara mjölkallergi om han inte blev sämre med messmör, men det beror ju också lite på hur känslig han är.
Som sagt, ge messmör och minifom men stanna vid det sen så du inte drar in ännu fler saker för då är det svårt att veta vad som gör vad.
Min stora son började bli förstoppad när han var 1 vecka gammal och är det fortfarande och han fyller 4 år i september. Han har fått laxermedel varje dag sedan han var 1 vecka gammal...
Du kan testa laktulos om du vill, det kan man ge från att de är 3-4 veckor gamla, men det är ju bra om det funkar med "vanliga" saker som messmör, men gör det inte det så kan du testa ett par ml laktulos. -
testa ett större hål till att börja med. min minsta son blev arg och irriterad och skrek och sträckte sig precis som om han hade ont när han åt. åt, släppte flaskan, åt, släppte osv. Åt mindre. Det visade sig att han blev förbannad för att han fick ta i så när han åt.Sedorika skrev 2010-05-21 20:16:58 följande:Jag vet ju inte riktigt om han blivit "sämre" bajsningen fungerar ju, det är först nu när han käkar mindre som han blivit lite gnälligare. Han är liksom inte riktigt nöjd. Antagligen för att han inte verkar mätt. Men lite mer ont i magen har jag upplevt de som. Men det har kommit igår och idag. Så därfö tänkte jag miniform eftersom det kändes som det fungerade med gaserna förra gången. Laktulos testade jag, det verkade han mest få mer magknip av! så slutade med det och gav messmör. Men det här att han äter mindre. Normalt i hans ålder, en fas? Ett tecken på någon slags allergi? För det var så det började nu för snart en vecka sedan. eller ni kanske inte tycker det är lite.
Barn äter mindre i perioder. Det är nästan omöjligt att svara på om det är en allergi eller inte på bara "symtom", för det som är allergi för något barn kan vara "normalt" för ett annat. Jag tror på två alternativ:
1.vänta ett tag och se omedt blir bättre (beroende på hur jobbigt han verkar ha det)
2. köp mjölfri ersättning på apoteket och testa. Det är rätt dyrt dock