• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • AmandaBrun
    Fåret Shaun skrev 2010-03-28 23:05:03 följande:
    Ha ha BK litar jag inte på. Frågade när sonen reagerade starkt på tomat om en dressing var tomatfri, fick svaret JA. Frågade då vilken färg dressingen hade "Rosa", ok, Vad gör den rosa? svaret kom snabbt "ketchup". Min sista fråga i detta samtal var, vad är ketchup gjort av? Gissa om killen skämdes 
  • Icis86
    EL I skrev 2010-03-28 17:36:40 följande:
    Det är inte samma sak med nutra som med "vanliga" ersättningar typ NAN/Semper där man byter vid ca 7 månaders ålder. Det finns två sorter; nutra och nutra2. Nutra från födseln är fullvärdig och ges därför till de barn som inte äter mat fullvärdigt än. Nutra2 är bara som ett tillägg och ges därför  till större barn som äter "bara" vanlig mat och har nutra som tillägg.Min son är 15 månader och fick först nu nutra2 eftersom vi bara använder den till välling.
    OK! För nu ger vi Lucas Nutra 4 - 5 gånger om dagen, är det för mycket för lite ?
    Idag ser hans matrutiner ut ungeffär såhär:
    Vaknar runt 04 - 06: Får Nutra
    Frukost runt 08 - 09: Gröt, ibland får han Nutra även här och istället för gröt lite fruktpuré
    Lunch runt 11.00 - 12.30
    Mellanmål 14.00 - 16-30 Nutra
    Kvällsmat 18.00 - 19.00
    Inför natten Nutra 19.00 - 20.00
    sedan somnar han rint 19.30 - 20.30. .

Är detta ett OK matschema ?  
  • Prince or Princess
    Fåret Shaun skrev 2010-03-28 23:05:03 följande:
    Ha ha BK litar jag inte på. Frågade när sonen reagerade starkt på tomat om en dressing var tomatfri, fick svaret JA. Frågade då vilken färg dressingen hade "Rosa", ok, Vad gör den rosa? svaret kom snabbt "ketchup". Min sista fråga i detta samtal var, vad är ketchup gjort av? Gissa om killen skämdes 
    ha ha (eller kan man egentligen skratta åt en sån sak???)Ja vi är superglada! Ägg i muffins funkar nu! (dock inte stekt ägg ännu) och tydligen paprika (åtminstone som krydda) känns så himla skönt!
    visse inte att det var heinz ketchup! det är väl selleri i den? isåfall funkar ju det med!!

Pix Ladin skrev 2010-03-28 22:19:25 följande:
    Oj, vad jobbigt det måste vara med så många allergier. Fast jag antar att man vänjer sig även vid det.
    Ja det har varit hemskt, men nu verkar det mesta släppa! Så det känns helt otroligt bra!
  • Pix Ladin
    Kavat skrev 2010-03-28 22:34:11 följande:
    Hej! Ja, usch, står inför samma dilemma men med fler allergier. Båda barnen reagerade mest på ägg och det är den enda "snabba" allergin de båda har som visar på tester, så jag kommer att hålla mig äggfri hade jag tänkt sista veckorna/månaden innan bf och ett tag framöver för att sedan äta (vi äter inte ägg hemma och mycket få saker med ägg, så för mig blir det inga problem.) Däremot kommer jag att äta mjölkprodukter mm till en början, men vara beredd på att ta bort och testa utan om det inte funkar. Det sägs ju egentligen att man bör äta allt oavsett syskons allergier till en början, men nje, ägg tänkte jag inte äta. Sen är jag även glutenintolerant, så det kommer ju inte heller bebisen få till en början.Allergier är ärftligt, men inte att just få samma allergi. Dock är mjölk den vanligaste allergin bland bebisar, vilken ju gör att risken ökar.Hoppas att ni slipper allergier!
    Tack.

Men om jag inte äter produkter med mjölk i då jag ammar, kan det påverka barnet på något vis? I och med dotterns allergi så äter vi väldigt lite mjölkprodukter ändå. Det finns ju så bra alternativ.

Med påverka barnet menar jag att det "behöver" vänja sig vid komjölksprotein redan som spädbarn eller något sådant.
  • Tibell

Ni vars barn som har/haft kontakt allergi. Hur gamla var de när det växte bort !? Och när växte "resten" av allergin bort..alltså via intag!
    Och hur har ni gjort på somrarna ?! Kan man smörja huden med något för att skydda den hyffsat bra ?!
    Dottern är 5 månader och fortfarande reagerar med kraftiga röda eksem vid kontakt med mjölk!

• Fåret Shaun

PoP Ja han fick inte i sig tomat. Men när jag jobbat i kök och någon talat om allergi eller att de är veggo fixar man det. 

Nu ska jag köpa rismjölk med hasselnöt till mitt kaffe, finns bara i en affär i stan
    Det är fint att peka
  • Amulett
    Pix Ladin skrev 2010-03-29 10:10:08 följande:
    Tack.Men om jag inte äter produkter med mjölk i då jag ammar, kan det påverka barnet på något vis? I och med dotterns allergi så äter vi väldigt lite mjölkprodukter ändå. Det finns ju så bra alternativ.Med påverka barnet menar jag att det "behöver" vänja sig vid komjölksprotein redan som spädbarn eller något sådant.
    BVC-sköterskan försöker hävda att det faktum att hon fick så "snäll" bröstmjölk (utan tuffa mjölkproteiner) gör att hon nu har lite mer "strul"/magknip/problem med förstoppning när hon börjat med vanlig mat (alltså med all mat hon får, även mjölkfri). Hon fick t.ex prickar runt munnen av potatis, prickar och förstoppning av majs osv och efter en stund har det gett med sig.
    Vet inte om jag tror på det direkt - hur frånvaro av mjölkprotein skulle kunna ge problem med potatis ... men men ... det är en teori

Vi åt/äter ju väldigt lite mjölkprodukter, och jag funderade som du. Och tyckte (tycker) att det egentligen vore bra att låta magen vänja sig via amningen. Jag tänkte att frukostyoghurt och att jag sedan inte behövde bry mig när jag inte var hemma, skulle ge en "lagom" mängd mjölkprotein. Men nåt reagerade hon ju på direkt, så min plan höll inte så länge
    Sedan beslutade jag att inte testa på nytt via amningen, helt enkelt för att jag inte ville "förstöra" den maten, utan i samråd med sonens dietist väntade vi in grötsmakisarna.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-29 11:58:58 följande:
    Ni vars barn som har/haft kontakt allergi. Hur gamla var de när det växte bort !? Och när växte "resten" av allergin bort..alltså via intag!Och hur har ni gjort på somrarna ?! Kan man smörja huden med något för att skydda den hyffsat bra ?! Dottern är 5 månader och fortfarande reagerar med kraftiga röda eksem vid kontakt med mjölk!
    Sonen reagerade ju med kraftiga nässelutslag vid 5,5 månader. På våren (dvs april/maj) när han var drygt 1 år (född i slutet januari) fick han fortfarande rödfnasiga underarmar när han var på öppna förskolan och ålade omkring på golvet, klängde på bord och så ...
    Nu är han drygt 2 år och nu verkar det ju gå hyfsat med ganska mycket mjölk, även om vi ju som du vet är lite fundersamma. Men inga kraftiga reaktioner iaf.

Men vi hade en hantverkare här idag och hans son på 8 år verkar fortfarande vara kontaktkänslig, så det kan nog gå åt vilket håll som helst. Men det vanligaste är ju att det växer bort och då borde ju kontaktkänsligheten försvinna först, känns det som ...

Vid förra sommaren testade vi att dra lite yoghurt på sonens hud för att se om det blev en reaktion. Det blev det inte. Men sommaren innan (när allergin upptäcktes) fick vi ju helt enkelt se till att han inte kom i kontakt med andra som t.ex käkat glass ... Inte helt enkelt. Men jag hade en uppsättning våtservetter med mig och tvingade alla att åtminstone hjälpligt tvätta sig. Och våra vänner här lärde ju sig snabbt, och tog t.ex ren fruktpuré till sina barn när vi skulle träffas (istället för de som är blandade med yoghurt). Blir så lycklig när jag tänker på vilka underbara vänner vi har!!!

En fet kräm, t.ex vanliga Locobase kanske?, borde ju göra det lätt att torka bort ev kladd utan att behöva tvätta så mycket. Men det lär ju inte vara så skönt att ha på sig om det är varmt.
    Däremot vet jag att en kompis köpte supertunna vita bomullskläder på Lindex, nåt sånt kan hon ju ha på sig när det är riktigt varmt som skydd?
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-03-29 13:15:36 följande:
    Sonen reagerade ju med kraftiga nässelutslag vid 5,5 månader. På våren (dvs april/maj) när han var drygt 1 år (född i slutet januari) fick han fortfarande rödfnasiga underarmar när han var på öppna förskolan och ålade omkring på golvet, klängde på bord och så ...Nu är han drygt 2 år och nu verkar det ju gå hyfsat med ganska mycket mjölk, även om vi ju som du vet är lite fundersamma. Men inga kraftiga reaktioner iaf.Men vi hade en hantverkare här idag och hans son på 8 år verkar fortfarande vara kontaktkänslig, så det kan nog gå åt vilket håll som helst. Men det vanligaste är ju att det växer bort och då borde ju kontaktkänsligheten försvinna först, känns det som ...Vid förra sommaren testade vi att dra lite yoghurt på sonens hud för att se om det blev en reaktion. Det blev det inte. Men sommaren innan (när allergin upptäcktes) fick vi ju helt enkelt se till att han inte kom i kontakt med andra som t.ex käkat glass ... Inte helt enkelt. Men jag hade en uppsättning våtservetter med mig och tvingade alla att åtminstone hjälpligt tvätta sig. Och våra vänner här lärde ju sig snabbt, och tog t.ex ren fruktpuré till sina barn när vi skulle träffas (istället för de som är blandade med yoghurt). Blir så lycklig när jag tänker på vilka underbara vänner vi har!!! En fet kräm, t.ex vanliga Locobase kanske?, borde ju göra det lätt att torka bort ev kladd utan att behöva tvätta så mycket. Men det lär ju inte vara så skönt att ha på sig om det är varmt.Däremot vet jag att en kompis köpte supertunna vita bomullskläder på Lindex, nåt sånt kan hon ju ha på sig när det är riktigt varmt som skydd?
    Oj det kan alltså hålla i sig så länge =( Hade hoppats det växt bort redan nu men sådan tur hade vi inte !!
    Tack snälla för alla råd! Ska lagras i minnet och plockas fram när det behövs!!

Vilka underbara vänner!! Här har faktiskt (äntligen) släkten förståt allvaret. De tvättar sig alltid innan de tar i henne. Hennes pappa är nog värst ;) Nu tvättar han sig innan han tar i henne..oavsett om han har mjölkrester på händerna eller inte =)

Men något är inte helt rätt med henne just nu! Gnällig som en anka, sover dåligt, bajsade vatten igår samt att eksemen på armbågarna/benen kommer och går! Vi hoppas såklart på tänder men det är ju sååå svårt att veta.
    Hon fick smaka lite ( en halv bebistesked ) potatis och morots puré i torsdags. Men den innehåller väl inga spår av vete eller mjölk?! Och det borde väl inte sitta i såhär länge ?! Annars är hon som sagt veteallergiker och reagerar på samma minimal mängd som mjölk. Dvs att vi har det på fingrarna och hon stopper dem i munnen! Men så hoppas vi verkligen inte det är.
    Suck. Utan vi hoppas såklart på tänder och att de kommer snart i såfall!!
  • Pix Ladin
    Amulett skrev 2010-03-29 13:08:40 följande:
    BVC-sköterskan försöker hävda att det faktum att hon fick så "snäll" bröstmjölk (utan tuffa mjölkproteiner) gör att hon nu har lite mer "strul"/magknip/problem med förstoppning när hon börjat med vanlig mat (alltså med all mat hon får, även mjölkfri). Hon fick t.ex prickar runt munnen av potatis, prickar och förstoppning av majs osv och efter en stund har det gett med sig.Vet inte om jag tror på det direkt - hur frånvaro av mjölkprotein skulle kunna ge problem med potatis ... men men ... det är en teori Vi åt/äter ju väldigt lite mjölkprodukter, och jag funderade som du. Och tyckte (tycker) att det egentligen vore bra att låta magen vänja sig via amningen. Jag tänkte att frukostyoghurt och att jag sedan inte behövde bry mig när jag inte var hemma, skulle ge en "lagom" mängd mjölkprotein. Men nåt reagerade hon ju på direkt, så min plan höll inte så länge Sedan beslutade jag att inte testa på nytt via amningen, helt enkelt för att jag inte ville "förstöra" den maten, utan i samråd med sonens dietist väntade vi in grötsmakisarna.
    Det lät som en bra idé. Jag tycker nog också att det låter lite långsökt med samband mellan potatisprickar och frånvaro av mjölkprotein. Jag gör nog så att jag kör mjölkfritt och äter någon yoghurt i undantagsfall och ser hur bebisen reagerar. Vill försöka undvika att förstöra amningen.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar