Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Mjölkallergitråden - bebisar

Är det nån mer i Göteborg som har svårt att få tag i enagovällingen??

• Prince or Princess
    Amulett skrev 2010-03-18 13:44:10 följande:
    Har inte kollat på sistone ang vällingen, men gröten är restad (och har varit det länge) på Ica Maxi i Alingsås. Står prod.problem på infolappen.
    jasså!? gröten har jag sett överallt, men när vi var på coop backaplan sist hade de ställt undan två kartonger med 6 vällingförp i varje, och lagt skräp ovanpå, alltså att de skulle slängas! Så leveransproblem kan det inte varit för den. (och det var inget fel på vällingen alltså, vi frågade och de sa antingen berodde det på leverantören (leveransproblem) eller att den ska utgå, känns inte som leveransproblem om man ska slänga!)
    Har även tittat på ica maxi angered, ica focus, coop bäckebol och ingen har. på ica landvetter c hade de två paket kvar.

Om någon har sett vällingen så hojta...
  • Prince or Princess

på deras hemsida står inget om leveransproblem? konstigt

• Prince or Princess
    Pix Ladin skrev 2010-03-28 20:46:54 följande:
    Jag har en dotter som är allergisk mot komjölksprotein och är nu gravid igen. Är risken stor att även nästa barn är allergiskt? Hur har det varit för er som har fler än ett barn? Jag vet inte vem jag annars ska fråga, BVC har inte varit så behjälpliga och människor verkar knappt veta något om komjölksproteinallergi.
    tror "blå myran" var helt komjölksfri under grav/amning, men att barnet blev allergiskt mot nåt annat? (kanske har fel?)
    bättre att barnen är allergiska mot samma saker kanske?
  • Prince or Princess
    Pix Ladin skrev 2010-03-28 21:26:35 följande:
    Jag är så rädd att det ska bli som sist. Vi fattade det inte förrän efter ett halvår. Jag vet inte riktigt vad som är normalt bebis-skrik och inte...Hjälper det att vara komjölksproteinfri under graviditeten?
    jag vet faktiskt inte om det hjälper, tror inte någon vet?
    tog jättelång tid för oss med!
    var den första dålig i magen? vi visste inte vad som var normalt och grönt kunde det ju vara utan att det var konstigt... nu har jag förstått att det var visst jättekonstigt!

vår dotter skrek inte så mycket annat än vid amning och lite kvällstid, gick upp bra i vikt, men fick eksem på kinden som inte ville läka oavsett hur mycket kortison vi smörjde med.

nu är hon VÄLDIGT skeptisk till mat öht, smal och ligger 2- på kurvan. önskar vi hade kommit på det tidigare! kanske hade gjort att hon inte blev så "rädd" för mat, hon kanske kopplar ihop det med något som inte känns bra.
  • Prince or Princess
    Pix Ladin skrev 2010-03-28 21:37:12 följande:
    Hur gammal är hon?Ja, Astrid var jättedålig i magen hela tiden. Förutom det så var det enda symptomet att hon skrek för det mesta. Åh, det är så hemskt att tänka tillbaka på, hon hade verkligen jätteont.Vad tråkigt att er dotter har blivit så skeptisk till mat. Astrid äter som tur är det mesta.
    hon är drygt 1,5

usch, man mår dåligt när man tänker tillbaka! Till slut hade Ebba eksem o nässelutslag över hela kroppen. Hon fick ligga på mage på skötbordet i 10 min varje morgon o kväll medan vi smörjde typ hela henne med kortisonsalva. Ansiktet ( hade stooora röda variga, flagiga eksem överllt i ansiktet) smörjde vi när hon somnat i vår famn, Det killade väl när vi smörjde så ibland vaknade hon och vi fick hålla i hennes händer :´( var verkligen en fruktansvärd tid! Kunde inte ens åka hem till folk kvällstid för vi var tvungna att lägga henne i sängen direkt efter smörjningen. Babysim ska vi inte tala om, det hade jag iaf velat testa, var ju helt omöjligt med hela kroppen som ett sår typ
    usch gråter nästan igen när jag tänker på detta :(
  • Prince or Princess
    Pix Ladin skrev 2010-03-28 21:48:54 följande:
    Åh, stackars liten. Astrid är också 1,5. Hur gammal var hon när ni förstod vad det var?
    kommer inte ihåg exakt, cirka 7-8 månader kanske? då uteslöt jag först mjölk en månad, lite bättre men inte helt, så jag fortsatte med ägg o till sist soja på eget initiativ när jag kände mig totalt desperat, och så fint det blev det var fantastiskt när man slapp smörja och hon slapp klia
    idag är hon väl mest överkänslig (mot en hel del), men det börjar ge med sig! 

Idag var vi faktiskt på burger king och hon åt hamburgare med ketchup och bröd, det var HELT fantastiskt inte ett märke. och vi frågade inte ens vad det var i ketchupen. Detta var helt otänkbart förut! vilken otrolig lättnad att kunna äta ute med sitt barn utan att stå hemma och laga nåt först! (har bara kunnat köpa en enda barnmatsburk innan, och den har hon inte varit så förtjust i)
    att det sen "bara" var burger king gör mig inte ett dugg.
  • Prince or Princess
    Fåret Shaun skrev 2010-03-28 23:05:03 följande:
    Ha ha BK litar jag inte på. Frågade när sonen reagerade starkt på tomat om en dressing var tomatfri, fick svaret JA. Frågade då vilken färg dressingen hade "Rosa", ok, Vad gör den rosa? svaret kom snabbt "ketchup". Min sista fråga i detta samtal var, vad är ketchup gjort av? Gissa om killen skämdes 
    ha ha (eller kan man egentligen skratta åt en sån sak???)Ja vi är superglada! Ägg i muffins funkar nu! (dock inte stekt ägg ännu) och tydligen paprika (åtminstone som krydda) känns så himla skönt!
    visse inte att det var heinz ketchup! det är väl selleri i den? isåfall funkar ju det med!!

Pix Ladin skrev 2010-03-28 22:19:25 följande:
    Oj, vad jobbigt det måste vara med så många allergier. Fast jag antar att man vänjer sig även vid det.
    Ja det har varit hemskt, men nu verkar det mesta släppa! Så det känns helt otroligt bra!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar