• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • lillasysteryster

Jag tycker inte det är alls jobbigt faktiskt! Nästan allt bröd jag läst på på ica är utan mjölk. Däremot var det värre på café...
    Aioli o bearnaise sås  och  Imat löser det mesta. Sushi eller kinamat eller grekiska kolgrillsbaren blir det ute på stan. När någon skrev om bullarna som var mjölkfria och när till o med ohoy chokladsås funkar så näe det handlar mer om att välja rätt leverpastej o korv o kakor bara.

• Tibell
    Amulett : Jadu..det är svårt det där! Stora dottern (som antagligen är känslig mot mjölk ) klagade ofta på ont i magen innan. Men vi lyssnade tyvärr inte på det örat och hon sa sen inget mer. Hon fortsatte att leka precis som vanligt med andra ord. Sen vi tog bort nästan all mjölk har hon inte klagat på magont en endaste gång. Förutom när hon åt en maträtt med massa grädde i! Så ibland kan faktiskt de små barnen ha rätt. Fast när han är så förtjust i sin yoggi verkar han ju inte förknippa den med magont. Våran dotter gör det..hon VÄGRAR alla rena mjölkprodukter..till och med glass.! Så egentligen har jag nog inga råd såg jag nu =) Men följ ditt hjärta. säger något inom dig att han inte är helt ok så ta bort mjölken ett tag!!

EL I: Läste i allergitråden men svarar dig här! GUD vad roligt att höra hur bra din son mår. Jag blir alldeles varm inombords! Finns inget bättre än välmående och glada barn! Blir så glad för eran skull att ni hittat orsaken!! *kram*

Lilla hönan har varit såååå ledsen idag! Hon har matvägrat, skrikigt så fort hon försökt äta, gnällt all vaken tid, inte velat sova utan skrikigt sig till sömns mm. Eftersom jag vet att hon inte fått i sig mjölk trodde jag det var en helt vanlig utvecklingsfas hon är i ( trots att hon betedde sig PRECIS som hon gjorde när hon fick mjölk) Nu ikväll gjorde hon världens diarré och efter det var hon lugnet själv. Bajset såg precis ut som det gör när hon fått mjölk i sig! Eftersom hon inte fick några nässelutslag vet jag att det inte är det.
    Hon äter ju inget annat än Althera heller. Så det lutar nog åt veteallergi trots allt =( Hon biter nämligen oss mycket i fingrarna och det är inte alltid jag tvättat händerna efter jag ätit typ macka (mjölkfritt ) Men i såfall betyder det att hon är lika känslig för vete som för mjölk! Nu var det ju ett vecka sedan vi provocerade med vete och nu är äntligen armbågarna eksemfria!
    Stackars lilltösen. nu sover hon helt utmattad!
  • scs
    Amulett skrev 2010-03-26 20:01:20 följande:
    Kan direkt trösta dig med att ditt frukostbröd med största sannolikhet är mjölkfritt. De mesta matbröd är det. Men ostskivan ryker ju ... Kolla i länkarna till bloggarna i trådstarten så får du en hel del tips! När jag är hos andra brukar jag alltid fråga om jag ska ta med eget, eller om de har fixat mjölkfritt. Mina vänner vet ju vad som funkar (så jag får Findus frysta bullar eller Delicatobollar för det mesta). Och särskilt en brukar anstränga sig extra. Igår hade hon t.ex gjort två bunkar med våffelsmet - en vanlig på mix och en mjölkfri till mig och sonen! Nu visste jag inte vad hon skulle bjuda på, så jag hade stoppat ner tre mjölkfria bullar (blir jättegoda om du bakar på Solhavre) i skötväskan för säkerhetsskull. Upplever det som att de flesta tycker att det är mer pinsamt att jag bara får dricka svart kaffe än att jag langar upp en reservbulle ur väskan Mjölken i kaffet fick jag sluta helt med. Havremjölken skar sig för mig hela tiden. Man vänjer sig Sojamjölk blir bättre säger en del, men eftersom du bör undvika sojaprodukter tills barnet är 1 år så försvinner ju de ersättningsprodukterna. Försök i övrigt att blanda havre-, ris- och kokosbaserad mjölk/ersättningsprodukter så att du inte käkar havre precis hela tiden! Vi körde mjölkfritt för hela familjen (då bara jag, maken och sonen) och ställde om alla produkter till mjölkfritt och när du väl har bytt ut allt, hittat nya recept eller gjort om andra så har du snart nya rutiner. Och när det kändes som jobbigast så försökte jag tänka på att det jag lärde mig för att jag skulle kunna äta strikt mjölkfritt skulle jag ändå behöva lära mig om några månader när sonen skulle börja äta vår mat. Och när han var 1-2 år var det jätteskönt att allt var mjölkfritt så att han kunde äta fritt från våra tallrikar när det gjorde ätandet roligare Välkommen hit! Och tveka inte att fråga på!!!
    Tack! Det var precis sånt jag ville höra Jag börjar med mjölkfritt i dag tänkte jag, så får vi se vad BVC säger på måndag (jag vill att hon också ska se utslagen och den skorviga hyn men det hinner nog inte bli någon skillnad till måndag). Tyvärr såg jag att det var skummjölk i knäckebrödet jag köpt, antar att det inte går att äta (jag har i alla fall inte våga prova). I dag ska jag kolla in länkarna här i tråden och sätta mig in i  det hela lite mer. I dag och i går har lillen varit ganska missnöjd och bajsat grönt och slemmigt flera gånger, nåt är det i alla fall som inte är bra så jag utgår från att det är mjölken eftersom det verkar mest troligt.
  • AmandaBrun

Efter 10 dagar med Nutramigenen är min pojke nu helt bra i magen för första gången sen han föddes. Inget mer slem, inget mer blod, inget mer skrik.

Önskar att jag fått tips om ev allergi tidigare, på BVC sa dom bara ordet normalt hela tiden, man får tydligen göra all research själv suck.

• EL I
    AmandaBrun skrev 2010-03-27 15:32:50 följande:
    Efter 10 dagar med Nutramigenen är min pojke nu helt bra i magen för första gången sen han föddes. Inget mer slem, inget mer blod, inget mer skrik. Önskar att jag fått tips om ev allergi tidigare, på BVC sa dom bara ordet normalt hela tiden, man får tydligen göra all research själv suck.
    Åh vad skönt att han mår bra!!!!

Håller med dig om detta. Min son är ju allergisk mot 3 saker och alla saker har jag fått "komma på" själv och kämpat med för ingen har tyckt vår son varit annat än "normal". trist men sant!
  • AmandaBrun
    EL I skrev 2010-03-27 15:37:01 följande:
    Åh vad skönt att han mår bra!!!! Håller med dig om detta. Min son är ju allergisk mot 3 saker och alla saker har jag fått "komma på" själv och kämpat med för ingen har tyckt vår son varit annat än "normal". trist men sant!
    Varför är det så? Lever vi fortfarande på 1800-talet? Hänger inte BVC med i forskningen längre...allergier är så himla vanligt.

Undra hur många  allergiska bebisar som har fått må dåligt i onödan tills det växt bort av sig självt ( för det gör väl iafmjölkallergin ofta? ) .

Ibland är FL fanimejj bästa grejjen
  • Amulett
    scs skrev 2010-03-27 15:28:50 följande:
    Tack! Det var precis sånt jag ville höra Jag börjar med mjölkfritt i dag tänkte jag, så får vi se vad BVC säger på måndag (jag vill att hon också ska se utslagen och den skorviga hyn men det hinner nog inte bli någon skillnad till måndag). Tyvärr såg jag att det var skummjölk i knäckebrödet jag köpt, antar att det inte går att äta (jag har i alla fall inte våga prova). I dag ska jag kolla in länkarna här i tråden och sätta mig in i  det hela lite mer. I dag och i går har lillen varit ganska missnöjd och bajsat grönt och slemmigt flera gånger, nåt är det i alla fall som inte är bra så jag utgår från att det är mjölken eftersom det verkar mest troligt.
    Haha. Müslibrödet!? Jag hade iaf det knäcket hemma när jag skulle börja med mjölkfritt Typiskt! Särskilt som den absoluta majoriteten av knäckebröd är utan mjölk.
    Hoppas han snart börjar må bättre!!!
  • Jos
    AmandaBrun skrev 2010-03-27 15:32:50 följande:
    Efter 10 dagar med Nutramigenen är min pojke nu helt bra i magen för första gången sen han föddes. Inget mer slem, inget mer blod, inget mer skrik.Önskar att jag fått tips om ev allergi tidigare, på BVC sa dom bara ordet normalt hela tiden, man får tydligen göra all research själv suck.
    Här verkar det vara tvärtom!
    Minsta lilla och BVC säger att det är mjölkallergi. Så var det för mig och många av mina vänner.
    Efter att jag testat själv hemma hit och dit med mjölkfritt och inte. Så står det klart att hon inte är mjölkallergiker trots allt! Eksemen är borta och magen funkar kanon!

Skönt att din pojke mår bra igen iaf!!
  • EL I
    Jos skrev 2010-03-27 17:58:38 följande:
    Här verkar det vara tvärtom! Minsta lilla och BVC säger att det är mjölkallergi. Så var det för mig och många av mina vänner. Efter att jag testat själv hemma hit och dit med mjölkfritt och inte. Så står det klart att hon inte är mjölkallergiker trots allt! Eksemen är borta och magen funkar kanon! Skönt att din pojke mår bra igen iaf!!
    Det är nog mer ovanligt. På de flesta ställen så är det ju bara "normalt". Å andra sidan är det ju inte så bra om "allt" är mjölkallergi heller för då blir man ju inte tagen på allvar heller när det verkligen ÄR så.

Finns det inget mellanting????
  • Jos
    EL I skrev 2010-03-27 18:09:38 följande:
    Det är nog mer ovanligt. På de flesta ställen så är det ju bara "normalt". Å andra sidan är det ju inte så bra om "allt" är mjölkallergi heller för då blir man ju inte tagen på allvar heller när det verkligen ÄR så.Finns det inget mellanting????
    Min lilla tjej hade inga andra symtom än eksem.
    Då såg det ju ut som det kunde vara mjölkallergi enligt min bvc-tant..
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar