Inlägg från: AmandaBrun |Visa alla inlägg
  • AmandaBrun

Mjölkallergitråden - bebisar

Hej!

Jag har en liten kille på 2 månader här hemma som har varit kolikig sedan födseln. Fick tipset om akupunktur och har gjort tre behandlingar. Akupunktören reagerade när jag berättade om bajsets konsistens ( ofta slemmigt, snorigt, kommer i små omgångar och han har ont och svårt att få ut  det ) och misstänkte just mjölkproteinallergi. Så nu kör jag med Nutramigen för hela slanten sedan några dagar tillbaka och han har blivit mkt bättre. Men det kommer fortfarande detta slemmiga i små omgångar och nu även med blodstrimmor i

Är detta vanligt? Är det tarmslemhinnan som läker? Eller ska jag bli orolig??

• AmandaBrun
    Vangelia skrev 2010-03-22 07:40:06 följande:
    Amanda brun: Vår lilla tjej som är 5 månader nu med konstaterad mjölkproteinsallergi på pricktest fortsatte ha hemsk avföring med blodspår i trots nutramigen, de visade sig att hon även var allergisk mot det och vi fick neocate istället och med det så försvann alla hennes avföringsproblem.
    Vad reagerade hon på då? I Nutran alltså? Vad är skillnaden mellan Nutra o Neocate?
  • AmandaBrun
    Vangelia skrev 2010-03-22 08:58:38 följande:
    Amanda Brun: hmm nu ska vi se om jag kommer ihåg hur dom förklarade det på sjukhuset :) jo, nutran har ju hmm sönderslaget mjölkprotein som i de flesta fall lurar kroppen att inte känna igen mjölkproteinet, men i ca 5 % av fallen med mjölallergiska barn så luras inte kroppen utan den känner igen det ändå, så var det för Melina. Med neocate så är det som jag förstår ännu mer sönderslaget och det tål nästan alla mjölkallergiska.
    Ok jag förstår! Han har bara ätit Nutran i tre dagar så jag ger den en ärlig chans. Blev din dotter lite förbättrad eller lika dålig på Nutran som innan? Min kille har blivit mkt bättre iaf.
  • AmandaBrun

Hej!

Nu har Jack 2 månader ätit endast Nutran i ganska exakt en vecka. Han har blivit MYCKET bättre i magen. Men då och då kommer ändå det där slemmiga, även med blodstrimmor i...hur lång tid kan det ta innan tarmslemhinnan läker helt?

Han har även blivit av med utslagen i ansiktet och nacken som jag trodde va hormonprickar men de kanske hade med allergin att göra?

• AmandaBrun

Efter 10 dagar med Nutramigenen är min pojke nu helt bra i magen för första gången sen han föddes. Inget mer slem, inget mer blod, inget mer skrik.

Önskar att jag fått tips om ev allergi tidigare, på BVC sa dom bara ordet normalt hela tiden, man får tydligen göra all research själv suck.

• AmandaBrun
    EL I skrev 2010-03-27 15:37:01 följande:
    Åh vad skönt att han mår bra!!!! Håller med dig om detta. Min son är ju allergisk mot 3 saker och alla saker har jag fått "komma på" själv och kämpat med för ingen har tyckt vår son varit annat än "normal". trist men sant!
    Varför är det så? Lever vi fortfarande på 1800-talet? Hänger inte BVC med i forskningen längre...allergier är så himla vanligt.

Undra hur många  allergiska bebisar som har fått må dåligt i onödan tills det växt bort av sig självt ( för det gör väl iafmjölkallergin ofta? ) .

Ibland är FL fanimejj bästa grejjen
  • AmandaBrun
    JohannaL skrev 2010-03-28 13:29:15 följande:
    efter bara 1 veckas mjölkfri kost har vår fina lilla tjej äntligen fått sova 3 nätter hela nätterna igenom inget magkrångel eller meck på natten, och det första gången på 20 mån, fy vad dåligt samvete jag har som inte fattat innan =( min fina lilla stackars tjej..
    tycker inte du ska ha dåligt samvete! hur skulle du ha kunnat veta? Det är det vi ( ska ) ha expertisen till. Va skönt att din lilla flicka har det bra i magen!
  • AmandaBrun
    Fåret Shaun skrev 2010-03-28 23:05:03 följande:
    Ha ha BK litar jag inte på. Frågade när sonen reagerade starkt på tomat om en dressing var tomatfri, fick svaret JA. Frågade då vilken färg dressingen hade "Rosa", ok, Vad gör den rosa? svaret kom snabbt "ketchup". Min sista fråga i detta samtal var, vad är ketchup gjort av? Gissa om killen skämdes 
  • AmandaBrun

Min kille har lyckats bli lite förstoppad av Nutran trots att vi har i rapsolja...jag tror att det är för att oljan lägger sig som ett lager ovanpå och att han sällan äter den sista "slatten" såattsäga...

Nån som har nått tips?

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar