Inlägg från: Knyttet och K |Visa alla inlägg
  • Knyttet och K

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Ligger ni och ammar på natten? Det tyckte jag också var bättre än att ha A i famnen. Då trycks ju magen ihop lite mer. När han låg ner funkade det också rätt bra. Sen hade jag handduk under honom och nya handdukar lättilgängligt så det bara var att byta den när han kräktes så man inte behövde böka så mycket. Fast det kan ju vara svårt ändå om nattamningen inte fungerar så bra.

• Knyttet och K

Loris - Vår äldsta hade struligt med magen. Aldrig jätteilla, men mycket gaser och lite oroligt sådär på kvällarna. Jag tyckte massage funkade ganska bra. Starka kryddor, baljväxter och socker fick jag låta bli också, det blev han påverkad av. Det gick över när han var kring 3 månader har jag för mig, det var nog sk omogna tarmar.

Idag har jag hittat amningsbh som passar. Så himla skönt. Billig var den också. Jag har sjukt svårt att hitta vanliga bh:ar och utbudet av sånt som funkar att amma i är ju inte direkt större. Nu har jag iaf en vettig bh. Jag har kvar mina gamla också, men några är för stora runt om bröstkorgen (funkar väl iofs att sy inte lite) och en passar rätt ok men den är så jäkla sliten att den känns hemsk att ha på sig *skrattar*
    Bindor har jag också införskaffat. Är det någon som vet vilket Apotek som säljer Natracare? Jag vet att jag har sett någonstans, men jag kommer inte ihåg vilket. varken det i MVG eller Up2 var det iaf, kan det ha varit på sjukhuset? Nu köpte jag dem hos Merete, men hon hade slut på nattbindor och förlossningsbindorna är lite dyrare. IcaMaxi hade dem förut också, men de verkar inte ha kvar dem.

• Knyttet och K

Vad jobbigt med infektionen Andrenna Hoppas den läker ut snabbt. Kolla om det står något på Janusinfo om medicinen, den sidan brukar vara mycket bättre när det gäller medicin och amning. Jag tycker Fass brukar vara ganska dåligt uppdaterade ofta. Nu var det visserligen länge sedan jag kollade något, men då var de det.

Skönt att E går upp i vikt och att gulsoten är borta iaf

Idag har jag tvättat alla bäbiskläder. Det börjar kännas så nära nu!

• Knyttet och K

Blev det förresten någon lunch/fika planerat?
    Jag lämnade barnen över vilan idag och det var inga problem så jag träffas gärna någon dag! Onsdag kan jag inte, någon som har lust att ses på torsdag?

• Knyttet och K

Loris - Lök, kaffe och mjölk är ju annat som ofta kan ge gaser hos barn.

• Knyttet och K

Fika/lunch torsdag kl 11 utanför Åhléns:

Syster Maria
    Knyttet & K
  • Knyttet och K

Andrenna - Jag tror att både Babyproffsen och Barnens hus säljer bärsjalar. Se till att köpa en lång sjal bara, kortsjalar och ringsjalar kan verka praktiska men de avlastar dåligt och jag tycker det är svårt att få barnen att sitta bra i dem. Det finns en sorts dubbel bärpåse också som brukar finnas i "vanliga" butiker. Den kan nog vara bra om man får exakt rätt storlek.

Annars brukar det finnas mycket på Blocket, och säkert Tradera också, speciellt trikåsjalar som många tycker är lättast att börja med om man inte är van att knyta. Och så en uppsjö webshopar. Jag har köpt en från Minimundus. De har bra pris och jag tycker den är helt ok. Det är väl inte den allra stadigaste trikåsjalen men jag är inte så förtjust i trikåsjal öht utan tycker bättre om vävd och det har jag redan så jag ville bara ha en som är lite mjukare och gosigare den allra första tiden. Fast den är egentligen inköpt mest med tanke på min man. Han är för stor för våra bärselar och har aldrig lyckats lära sig att knyta vävd sjal (ja, han har väl inte övat jättemycket heller). Man knyter ju på samma sätt, men då knyter man in barnet samtidigt som man knyter sjalen, med en trikåsjal kan man knyta först och sätta i barnet sen.

Härligt att han gått upp i vikt förresten!

Nej, nu är det hög tid att gå och duscha och göra mig iordning för yogan ikväll. Jag kan inte påstå att jag är jättepeppad på att cykla ner på stan i det här vädret. Vissa dagar önskar man sig körkort mer än andra...

• Knyttet och K

Vi kan väl hitta en ny dag för en lunchdate tycker jag. Jag stannar nog hemma och fixar lite istället.

• Knyttet och K

Idag har jag röstat, det kändes bäst att ta det säkra före det osäkra

HannaMaria - Jag cyklade visserligen, men vi pratades inte vid igår så det var nog någon annan.

Idag har jag varit på stan och handlat present till grannarnas dotter. Jag var på Sagolika Ting och jag önskar att jag fick dra på mig spenderbrallorna och shoppa loss där inne. Åh, så mycket fint de har. Nu hade de fått in dockfamiljer som jag vill köpa till barnen (dockskåpsdockor till såna där rejälare dockskåp i trä) och så började jag kolla på fantasy/riddarfigurerna från Schleich och de är ju bara heeeelt underbara. Barnen gillar verkligen smådockor/figurer just nu och jag tror att de skulle leka med dem, men frågan är hur länge? Jag tycker det känns som att man kan uppskatta dem ganska länge. De är ju rätt så dyra, så det vore ju trist om de blev liggande...

Hittade en jättefin anka (mjukisdjur) som jag skulle vilja ha till bäbisen också, jag undrar om barnen ska få köpa den i present eller om jag ska be mamma köpa den *skrattar*
    Ni som har äldre barn, har ni köpt presenter till/från barnen? Vissa gör ju det, typ att det nyfödda syskonet "ger" en present till de äldre. Vi har inte gjort något sådant, men just nu är jag så sugen på att köpa leksaker att jag letar bra anledningar

• Knyttet och K

kramissara - Jag tycker du kan amma så länge det känns ok. Jag har alltid ammat barnen till sömns, både på kvällen och natten. Det är ju överlägset bästa sättet att få dem att sova! (har varit hos oss iaf). Båda har lärt sig sova utan amning så småningom. Skit i sådana råd och gör det som DU tycker känns rätt. Lyssnar man på magen och hjärtat blir det oftast rätt. Att amma är ju så mycket mer än att mata, det är ju en jättestor trygghet för barnen när de är så små. Om det skulle vara dåligt att amma till sömns ska man ju inte ge napp heller när de ska sova, nappen är ju ett substitut för bröstet.
    Minsta motståndets lag går jag på när det gäller små barn (deras föräldrar) och sömn

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)