Inlägg från: Knyttet och K |Visa alla inlägg
  • Knyttet och K

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Jag är sugen på fika! Gärna första halvan. Onsdag? Visserligen tenderar H att alltid sova lite sämre natten mot onsdag men nästa vecka är barnen borta så då kan jag ju förhoppningsvis ta sovmorgon om det skulle bli så

• Knyttet och K

Jag har dålig koll på fikaställen, men gärna någonstans där de har/kan fixa veganmat. Vet inte hur det är på Station? Scmäck tror jag brukar ha. Och Rost, men det är ju ganska värdelöst när man är många, och barnvagnar ryms ju def inte...

Oj vad mycket bättre vi har det här hemma nu! De senaste dagarna har Helge varit jätteglad. Jag slutade ju med mjölk för ganska länge sedan men det har inte gett så stor förändring. Sen hade han ju sin hemska skrikhelg och det enda jag åt mycket av den helgen som jag inte ätit tidigare var sojaprodukter så det slutade jag med efter det. Sen blev han prickig och då slutade jag med ägg och efter tre äggfria dagar sov han sin första natt utan pruttmaraton framåt småtimmarna så jag tror jag kan vara något på spåret. Han har varit nöjd i princip all vaken tid också, bara övertröttsskrik.

I fredags åt jag soja och på natten vaknade han och var ledsen och började bajsa jättegrönt så jag tror def han är känslig mot det. Han är fortfarande lite prickig dock, men jag tycker det blivit bättre. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver utesluta något mer. Vete och havre blir det väl isåfall, det skulle vara jobbigt att vara utan.
    Jag ska ringa bvc imorgon tänkte jag och höra om man kan få göra pricktest på honom. De är ju inte så tillförlitliga har jag förstått men ger de utslag slipper jag ju hålla på att mixtra med kosten.

• Knyttet och K

lysa - Vad tråkigt att ni också har problem. Ägg, mjölk och soja hänger visst ofta ihop, efter det är det havre och vete tror jag som är de vanligaste att bäbisar inte tål. Jag fick tips om bloggen www.utanallt.blogspot.com (hoppas det blev rätt), där finns jättemycket information.
    Har du varit i kontakt med bvc? Vad har ni fått för hjälp därifrån isåfall?

Jag känner precis som du ang kosten. Jag äter inte kött heller så det känns verkligen torftigt. Jag har varit vegan tidigare och att äta utan mjölk och ägg känns ok men att vara utan sojaprodukter är verkligen ingen hit. Fisk äter jag ibland, men vi lagar det nästan aldrig hemma. Det får jag ju börja med nu. Det verkar dessutom som att H reagerar på fler baljväxter. Idag har han varit ledsen i princip all sin vakna tid. Jag åt linssoppa igår så det finns ju stor risk att det är boven. Vi har visserligen haft en ganska intensiv helg men kanske borde reaktionen på det isåfall ha kommit igår. Nåja, jag håller mig borta från linser ett tag och provar igen och ser om det blir likadant.

Ang fikat så får man väl höra om de kan fixa något på Costas (jag har aldrig varit där så jag vet inte vad de har för mat). Annars tror jag Scmäck brukar ha både mackor och fikabröd som är vegan. De kanske vill låta oss köpa med något ifall de inte kan fixa något. Särskilt om vi är ett stort sällskap.

• Knyttet och K

lysa - Jag håller med om att det är svårt. Om man misstänker att barnet är allergiskt eller känsligt mot många livsmedel kan man ju äta baskost och så öka på med andra livsmedel. Då ser man kanske tydligare vad barnet reagerar mot, men det känns så drygt att äta så att jag hellre testar att utesluta saker.

• Knyttet och K

Jag hade också jättetrevligt igår. Jag ses också gärna nästa vecka igen
    Hemma hos någon eller på stan?

Norrbottenskopplingar finns här också Jag är från Kiruna ursprungligen, fast uppvuxen här i Västerbotten. Min mormor och morfar bor i Luleå och mina föräldrar flyttade också dit för några år sedan.

Skönt att åka hem lysa. Vi skickade barnen till mina föräldrar i måndags. Det har nog varit väldigt skönt för alla i familjen med lite "semester"

• Knyttet och K

onsdag eller torsdag funkar för mig

• Knyttet och K

Jag får stå över fikat i veckan, barnen är lite för hostiga för att vara på dagis och absolut för hostiga för att träffa några små bäbisar.

Det verkar iaf som att H inte reagerar nämnvärt på mjölk! Så skönt. Jag åt en varm macka igår och han har sovit bra inatt (förutom när han stördes av den täppta näsan) och har inte haft ont i magen nu på morgonen/förmiddagen heller. Bajset drog dock lite åt det gröna hållet, men det tror jag har med snoret att göra. 
    Jag vågar nog inte äta några större mängder mjölk ändå, men det är ju skönt att veta att små mängder går bra.

• Knyttet och K

lysa - Vad jobbigt att hon är sämre i magen Hoppas ni kommer tillrätta med det snart. Har du testat såna där magdroppar från Semper? Jag har precis köpt, men inte märkt någon skillnad än. Nu är han ju rätt bra nu men det skadar ju inte att ge dem ändå.

Mina barn är också hemma måndag och fredag. Jag har dock svårt att ta mig utanför stan då jag saknar körkort och att bussa med alla barn är ingen fröjd ens inom stan

• Knyttet och K

HannaMaria - Jag tror inte heller det är någon fara. Agnes sov länge, ofta vaknade hon bara och ammade en gång varje natt ända från att hon var nyfödd. Sällan fler än två. Njut säger jag

Igår var vi på bvc för läkarbesök. Allt var bara bra. Helge går upp som en raket 5,7 kg vägde han och var kring 55 lång tror jag.

Jag hoppas på att kunna vara med på fikat nästa vecka

Fika onsdag 8/12 kl 11.30 på Station

LindaMattias
    Klaveret
    Delta1
    Knyttet

• Knyttet och K

Jag vet inte ännu om jag ska ha barnen hemma eller på dagis nästa vecka. Ska de vara på dagis hinner jag kanske med en fika/lunch.

Vi lägger inte H ännu. Han somnar oftast medan vi lägger de stora. Sen sover han i famnen resten av kvällen tills vi går och lägger oss. Ibland är han vaken och då får han hänga med oss i soffan.
    Han har dock också tendenser att skrika när han är trött. Till skillnad från de andra två vill han ofta inte amma när han blivit för trött, han kan inte alls komma till ro då utan blir bara arg. Man får guppa runt med honom, ofta skriker han. Bäst funkar det att stoppa honom i sjalen och gå ut. Då sover han innan man ens hunnit från gården oftast.

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)