Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
Jag har barnen hemma, så jag kommer inte med på fikat imorgon.
Hoppas ni får trevligt
Jag har barnen hemma, så jag kommer inte med på fikat imorgon.
Hoppas ni får trevligt
Hoppas alla haft en bra jul!
Vad jobbigt med all sjukdom lysa Hoppas det nya penicillinet ger snabbt resultat. Är det öronen som gör att hon vaknar på natten? Har ni provat lökomslag? Det har funkat bra för Agnes, och min mamma körde alltid med det till två av mina syskon som hade mycket öi. Det luktar apa, men det är det ju värt. Sen är mina barn sådana att de hemskt gärna vill ha plåster så fort det gör ont någonstans, så det har nog lite psykologisk effekt på dem också
Härligt att det funkar bra med sjalen! Den är ju guld värd när man måste bära mycket.
Hur går det med E's mage? Har det blivit någon bättring på den fronten?
Gott nytt år!
God fortsättning!
Idag var vi på bvc för första vaccineringen. Det gick bra. Första sprutan reagerade han inte på alls. När han fick andra skrek han men jag tror han blev sur över att bli fasthållen också, så jag är inte säker på att den gjorde så ont.
H fortsätter också att gå upp bra Kort och tjock som sina syskon är han *skrattar*. Jag tror han vägde kring 6,2 nu, 3 mån gammal.
Spännande med matintroduktion! För oss dröjer det dock ett tag. Eftersom H har haft så mycket strul med magen tänker jag inte tjuvstarta även om han verkar intresserad tidigare utan följa whos rekommendation. Med stora A startade vi lite tidigare, vid drygt 5 mån men han blev väldigt dålig i magen och han hade ju lite samma problematik som H har med magen när han var liten. Fast det gick över snabbare och han fick aldrig lika ont som H haft så nu väntar jag kanske lite längre än till 6 mån tom. Om han inte är jätteintresserad, det är ju roligt när de kan sitta med vid bordet och äta med oss andra.
Jag passade på att väga mig själv också när vi var på bvc. Jag blev positivt överraskad. Jag har ju många gravidkilon kvar men inte så många som jag trodde när jag provade mina vanliga brallor och fick dem upp på halva låren ungefär innan det tog stopp, haha. Det var iaf lite peppande. Min nyårsförhoppning är att jag ska ta bättre hand om mig, äta bättre och röra på mig mer.
H är fin i huden för det mesta. Just nu har han dock blivit rödprickig i blöjområdet och det verkar vara lite envisare än det varit de tidigare gånger han blivit röd i rumpan. Sen blev han ju prickig tidigare vilket gick bort när jag slutade med ägg. Eksem är ju ett väldigt vanligt tecken på allergi/överkänslighet. Mjölkallergi är väl det vanligaste som ger eksem. Du kanske skulle testa mjölkfritt?
Vi lägger aldrig Helge utan han somnar när han somnar. Om han får styra helt själv somnar han oftast när vi lägger de stora mellan 19-20 och sen sover han ofta hela kvällen och natten och vill helst sova till framåt 9 på morgonen. De stora vaknar ju dock tidigare, mellan 06-07 oftast så han brukar få vakna tidigare eftersom de stora inte vill gå upp själva och Helge inte kan sova utan kroppskontakt.
Sen somnar han när vi går till dagis vid 9-tiden och sover framemot elva. Somnar igen vid ettiden kanske, och sover till 15-tiden. Sen är han vaken eftermiddagen/kvällen. Så ser det ut när vi är hemma, åker jag på stan eller så sover han oftast mer eftersom han alltid somnar i sjalen när vi är ute.
När det gäller maten ammar jag fritt, så han kan amma allt från flera småslurkar i timmen till att det går uppemot 2 timmar mellan amningstillfällena. Någon gång har det gått ännu längre tid utan att han ammat tror jag, han är inte lika ammig som de stora var när de var små.
Det blir ju ett annat läge om man matar fritt, det blir ju inte mål på samma sätt som när man ger flaska och använder napp som tröst. Helge ammar ju ofta fast han inte är direkt hungrig och då får han ju i sig småslurkar så han blir ju inte heller hungrig på samma sätt som om han hade haft napp också, om ni förstår hur jag menar.
Jobbigt med nässelutslagen HannaMaria. Det är väl oftast en allergisk reaktion. Enligt barnläkaren vi träffade på 2-månbesöket är det iaf väldigt ovanligt att barn får nässelutslag i samband med äggallergi, men man hör ju ofta om mjölk och eksem, så det kan ju vara värt att testa. Eller byta tvättmedel? Vad använder ni för något? Stora A var känslig för sköljmedel när han var liten och fick utslag över hela kroppen när vi tvättade i en maskin full med sköljmedelsrester. Har han jobbigt med klådan? Usch, jag fick ett jätteskumt nässelutslag i julas och det var hemskt.
Jag har inte heller körkort så jag tar mig inte heller ut till dig Lisabettan.
Det vore dock trevligt med hemmahosfika inom stan någon gång. Ni är välkomna hit någon dag om någon är sugen
Typiskt, jag ska på stan på onsdag. Imorgon har jag tvättid, och det börjar tryta rejält i barnens lådor så jag kan verkligen inte hoppa över den.
Jag hade nog tänkt mig till stan någon dag. Jag äter gärna på Sagami.
torsdag blir bra! Senast 11,30 tycker jag vi ska ses för sen blir det ont om platser ifall det är fler som vill följa med.
Nej, inte kallt imorgon också. H har börjat gilla att åka vagn så jag hade tänkt promenera in till stan. Jag får väl se hur jag gör om jag vågar mig på det eller om vi också bussar. Jag satsar på 11 jag med, men jag är tidsoptimist och kommer ofta lite sent.
Vad trist, hoppas han kryar på sig snabbt! Vi får ta lunchen någon annan dag
Vad är det för filmer som går som barnvagnsbio?
Nästa vecka kan nog jag också luncha.
Jobbigt med eksemet HannaMaria? Har ni gjort några kostomläggningar eller allergitest? Ett tips är att smörja med bröstmjölk, det är väldigt bra till torr och lite sårig hud. Kan ju funka bra för att hålla det i schack när starkare krämer fått bukt med det värsta.
Jag har haft några olika bärselar (Ergo, Manduca, Beco 4th, Patapum, Beco Butterfly). De jag gillar bäst är Patapum och Beco 4th. Jag tror att alla selar är ganska likvärdiga, det handlar nog mer om hur de passar ens kropp. Jag fick blåmärken på höften av Ergon, Manducan hade för breda axelband för mina rätt så smala axlar, Butterflyen tyckte jag var krånglig att få i barnet i. Patapumen avlastar allra bäst tycker jag, men när jag blir som smalast under amningsperioden blir den lite för stor för mig. Beco 4th är också bra, men avlastar inte riktigt lika bra tycker jag. Men det märks mest när barnen blir riktigt stora, typ 2 kanske. Jag tycker dock att Patapum verkar vara den sele som flest är missnöjda med. Den är iaf inte lika poppis som de andra.
Det jag tycker är bra med Manducan är att man kan reglera höjden på den. Mina barn gillar att sitta med armarna utanför men ska man bära länge och de tex sover är det bra med högre rygg, det kan bli tungt när de lutar sig bakåt annars.
Ett tips är att kolla på www.edenbaby.se Där finns en bra genomgång av skillnader mellan några olika selar.
Ni blir säkert nöjda!
Jag är lite sugen på att byta ut en av mina selar också, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha.
Jag kommer kanske med på onsdag, beroende på vart det blir. Det verkar som att H är allergisk/känslig mot vete också och det begränsar ju utbudet rätt mycket. Sushi funkar ju dock bra ifall ni andra gillar det. Sagami har bra plats för barnvagnar också.
Vad tråkigt att höra att ni separerat oxytocin
Jag tänkte nog promenera in till stan, vi kan ju mötas upp om jag gör det
Jag är på gång hemifrån nu, ska bara amma lite och plocka ihop lite grejer. Vart passar det dig att ses?