Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
Tack för grattis!
Och ja, det gick snabbt den här gången med. Ca 3 timmar från att jag vaknade av värkar. Dock fattade jag aldrig riktigt att det verkligen var på g så jag gick dumt nog hemma ganska länge. Så länge att jag var osäker på om jag skulle klara taxifärden till förlossningen eller om vi skulle ringa ambulans. Det blev iaf taxi och det var hemskt. Han körde dessutom fel och svängde in till gamla stället. Sen var det ju låst när vi kom fram och jag trodde på allvar att jag skulle föda där utanför porten. Men jag lyckades hålla emot (det var nog tur att vattnet aldrig gick så hinnorna hjälpte till att hålla emot) och efter vad som kändes som en evighet kom de ner och mötte oss.
Efter någon krystvärk frågade bm om jag ville att hon skulle ta hål på hinnan. Det hade ju varit coolt om H fötts med segerhuva, men jag ville bara få ut honom och det var irriterande att inte känna att det hände så mycket när jag krystade så jag bad henne gör det. Då kände jag hur han gled ner och sen kom han ut på nästa krystvärk. Jag var orolig att jag skulle spricka mycket när det gick så fort men det gjorde jag tack och lov inte.
HannaMaria - Det gick rätt snabbt. Jag skickade in begäran direkt jag fått det beviljat och fick pengarna i "rätt tid" sen. Alltså i slutet av den månad jag varit hemma.
Jag behövde inte göra någon ny anmälan för fp, det fanns en iom att jag skickat in moderskapsintyg i samband med hp-ansökan. Däremot måste man väl söka full fp de sista dagarna mellan att hp-perioden är slut och barnet föds för att inte riskera sänkning av sgi'n. Jag mailade fk om det, och fick först svaret att det beror på vad jag har för anställning eller nåt sånt, så jag begärde fem dagar den här veckan för att inte ställa till något och när de ringde från fk för att kolla att min begäran stämde så frågade jag och enligt handläggaren jag pratade med då måste man göra det. Så det kan du ju tänka på.
Nej, nu ska jag pallra mig i säng igen. Det var en hemsk natt. Stora barnen sov skitdåligt och H ville amma hela första halvan av natten. Han somnade lagom tills storbarnen vaknade. Vi bestämde att de får vara på dagis, så vi kan sova en stund nu på dagen.