• tuds

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

25 augusti halv två på natten föddes vår son {#emotions_dlg.flower}. 3675 gram och 50 cm. Allt gick bra, men en förlossning är ju verkligen tuff och jag förstår alla skrikande födande kvinnor man ser i tv-program Tungan ute. Nu har vi kommit hem och det är ju skönt. Man är dock lite osäker på ditten och datten - har ju aldrig haft barn förut och vet inte riktigt hur de funkar. Antar att det ger sig med tiden.

• tuds

Hej! Nu var det jättelänge sedan jag var i den här tråden och läste. Ser att många har fått sina barn nu, vad kul Glad. Min pojke är 5½ vecka nu och börjar kännas stor!
    Jag ser att ni ska ha lunchträff på onsdag. Jag har ju inte varit med på någon annan träff, men jag kanske ska våga mig med den här gången! Det är ju trots allt ganska ensamt att vara hemma hela dagarna. Jag skriver upp mig på listan med reservation för om vi haft en vaken natt och är för trötta för att komma eller liknande.

Fikadags!!! Onsdag 6/10 på station kl 12.00

Hannamaria84
    Sofia76
    Klaveret
    Delta1
    tuds

Hur gör man förresten med alla barnvagnar på ett café? Obestämd Ryms vi?

• tuds

Angående trög mage finns det något på apoteket som heter Laktulos. Apotekspersonalen kunde inte rekommendera det till barn under sju år (men det var inte så att de inte rekommenderade det heller). Jag läste att många givit det till sina små bebisar, så jag köpte faktiskt det när Isak var trög i magen. Några timmar efter jag givit honom medlet löste sig problemet. Om det har med laktulosen att göra vet jag inte. Typiskt nog är en vanlig biverkning gasbildning och magknip... Jag köpte Sempers magdroppar i samma veva och började ge honom, men han fick tack och lov inga biverkningar av laktulosen. Sedan dess har jag inte gett honom laktulos mer eftersom han inte direkt haft behov av det, men magdropparna fortsätter jag att ge i alla fall så länge det finns kvar något i flaskan.

Andra tips jag läst om på nätet för att få bukt med en trög mage är att tillsätta lite messmör eller rapsolja i maten någon gång om dagen. Hur bra det är vet jag inte, men vissa verkar ha fått effekt av det i alla fall.

Grattis till pojken Jeanyn!

Namnlistan råkar vara på en annan sida så jag orkar inte gå tillbaka och kopiera hela, men jag heter i alla fall Anna. Är gärna med på fikat igen om det blir något nu på onsdag!

• tuds
    fika/lunch på onsdag 20/10 kl.11.30 på Café Station
    Andrenna
    Linda
    Syster Maria
    Knyttet
    Delta1
    LauraMaria
    Sofia76
    Jeanyn
    MissDezibel
    Klaveret
    tuds
  • tuds

Nattningen blev bra hos oss efter att vi lärt oss tolka hans signaler. Första veckorna trodde vi att vi hade ett hemskt gnälligt barn, för han började gnälla nångång på aftonsidan och höll på till 23-tiden då han däckade av utmattning. Sen fattade vi att han var trött och behövde lite hjälp att somna!
    Nu lägger vi honom i spjälsängen vid 19-tiden (då har han hunnit gnälla en stund) och antingen somnar han ganska snabbt eller så krävs det lite mer från vår sida, men innan klockan 20 har han nästan alltid somnat. Sen plockar vi upp honom när vi går och lägger oss (runt 23-tiden ungefär) för blöjbyte och mat. Han brukar somna direkt efter maten och sen blir det en till matning runt 3-tiden. Ibland sover han lugnt därimellan, ibland krävs lite nappistoppning då och då. Oftast vill han stiga upp vid halvsex-tiden ungefär, men med hjälp av nappen brukar jag kunna dra på det till kl 7.

• tuds
    LauraMaria skrev 2010-10-20 11:48:29 följande:
    Om att aldrig lyckas ta sig i väg då man vill: Blev inget fika för mig heller i dag. Klädde på oss och gick ut för att ta en promenad Tomtebo-stan men upptäckte snabbt att det var alldeles för blött....hade inte hunnit ta bussen heller. Skit å..är ju så tråkigt att va hemma ensam.
    Hoppas på fika snart igen. Kanske redan nästa vecka?

Hoppas ni har det mysigt!
    Men du, vad lustigt! Jag tänkte också ta en promenad från Tomtebo till stan, men den tiden jag hade behövt gå öste det verkligen ner ute, så jag fick stanna hemma och tråka också. Jag som hade sett fram emot lunchen Rynkar på näsan
  • tuds
    LauraMaria skrev 2010-10-20 16:54:24 följande:
    Hmm...upptäckte precis att de har stängt på öppna förskolan i morgon....utbildningsdag..typsikt!
    Äsch då! Men törs man gå med sådana här småttingar till öppna förskolan? BVC-sköterskan sa att man inte ska det för det är så mycket smittor där Obestämd
    Om inte annat kanske vi kan gå en promenad eller nåt någon dag? Glad 
  • tuds
    sofia76 skrev 2010-10-21 05:45:12 följande:
    Kunde inte komma idag för jag hade annat för mig
    Kl 13.16, kom vår prins till världen. Han väger 4330g o är 55 cm lång! Knappt så 50cl pyjamasen som jag köpt passade! Efter omständigheterna mår vi bra.

Återkommer m längre rapport sen.
    Oj, stor pojke Skrattande. Grattis!
  • tuds
    LauraMaria skrev 2010-10-21 11:05:37 följande:
    Oj, ja det kanske man inte vågar? Vi hade träffarna med vår föräldragrupp där iaf...det kanske du också ska ha framöver för visst var din pojk född senare än min flicka?(som är född den 22 augusti)

Ja, men promenad låter trevligt, vad gör du i morgon fredag?
    Vad gör man förresten med små bebisar där? Isak kan ju inte direkt leka med något än. Eller är det mest för att föräldrarna vill komma ut lite? Skrattande
    Isak är född 25 augusti så han är tre dagar yngre än din flicka då, men vi går på Dragonens hälsocentral och då har vi våra föräldraträffar på BVC där.

Imorgon passar bra! Jag skickar ett privat meddelande till dig så slipper vi ta upp tråden med våra planeringar.
  • tuds
    Andrenna - nu blev jag nyfiken, hur ofta äter han när han äter så stora mål? Min kille som också är två månader äter 165 ml per måltid och vi använder MAM-flaskor, men de går väl bara upp till 260 ml så det hjälper väl ändå inte dig direkt .
    Det är egentligen svårt att veta hur mycket man ska ge dem. Min kille slurpar i sig hela målet utan problem. Han skulle säkert få i sig mycket mer om han fick, men eftersom han kan kräkas en del vill jag inte hälla i honom för mycket på en gång. Han klarar sig ca 4-6 timmar på en måltid, så jag antar att jag ger tillräckligt.
  • tuds

Ja vad kul, jag vill också med på fikat den här gången. Har ju tyvärr missat de två förra.

Fika på onsdag 10/10 kl 11.30, på Station

LindaMattias
    tuds

• tuds

Idag såg förresten sonen sina händer för första gången! Skrattande Han såg ganska förbryllad ut. Det ska bli kul imorgon att se om han kommer ihåg hur man gjorde.

• tuds

Vad gör ni andra på dagarna? Jag måste erkänna att jag har ganska tråkigt egentligen. Oftast tar jag mig inte för att göra något utanför hemmet, antingen för att det känns som ett stort projekt att komma iväg med en bebis, eller för att jag vill ha en annan vuxen att sällskapa med. Dagarna blir väldigt lika varandra och det känns som om lille Isak blir understimulerad för att jag har tråkigt och inte gör så mycket nytt. Det vore nog nyttigt för oss båda om vi fick besök lite oftare. Något nytt för Isak att titta på och lite ny energi för mig. Att åka iväg nånstans kan ju vara kul också, men det är inte alltid helt lätt för Isak kan ha svårt att sova borta och blir såklart gnällig när han är trött.
    Nu tar helgen slut och det betyder att en hel vecka återigen ligger framför mig och jag har inget kul planerat.

• tuds

Fikasugen är man väl alltid, men var bor du någonstans Lisabettan?

• tuds
    Lisabettan skrev 2011-02-01 22:01:48 följande:
    i H-sund. Någon intresserad?
    Det hade varit trevligt men jag har inget körkort så jag kommer mig liksom ingenstans :(
  • tuds
    HannaMaria84 skrev 2011-02-02 09:23:26 följande:
    Tuds: jag känner helt klart igen den känsla du har när det kommer till att komma ut och aktivera sig. Hur gammal är Isak nu? Albin är ju nu 4 månader snart och nu går det bara bra att ta med honom ut på äventyr. I början så tyckte jag att det var jätte jobbigt och var både rädd och nervös. Tänk om han blir sur och kinkig och börjar skrika och "alla" ser att jag är dålig att sköta mitt barn, tänk om han inte kan sova eller vaknar när jag kör bil..ja en massa olika saker var jag rädd för. Men efter några svängar Röbäck-stan med både bil och buss så har den känslan släppt.
    Sedan så har jag lärt känna en del här på forumet och även andra mammor nära mig som jag kan träffa och fika eller gå ut med vagnarna tillsammans med. Det är ett tips, börja hälsa på folk som du känner och också har barn och så ta det bara lungt, allt har sin tid.
    Isak är drygt 5 månader och vill gärna titta på andra saker än vårt vardagsrum. Jag känner tyvärr inte så många andra mammor, men jag börjar överväga att prova öppna förskolan trots att jag är lite rädd för smittorisken. Isak skulle säkert tycka det var roligt och stimulerande att se så många andra småbarn.
  • tuds

Jag har nu en ynklig liten kille med vattkoppor. Han har ungefär en miljon prickar och är febrig, stackarn. Jag gissar att det kommer från öppna förskolan för vi har inte direkt varit någon annanstans. Man får väl se det som så att det är skönt att ha en av barnsjukdomarna gjorda då.

• tuds

Det var jättelänge sedan jag var på någon träff så jag ska försöka ta mig ner till stan imorgon och hänga på Glad

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)